Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 50

Ämne: Fotoförbud allmän plats. Hur påverkar det er?

  1. #21

    Standard

    Så jag antar att det är läge att skruva bort våra kameror och arrangera stormöten där vi roar oss med att flyga drönare utan möjlighet att filma... de lär väl tröttna på att jaga väderkvarnar ganska snabbt då!

  2. #22

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    41
    Jobb
    Videotekniker
    Klubb
    Tullinge modellflygare, Hässelby MFK, Vallentuna Aviatörförening

    Standard

    Arne Anka har rätt!

    "Och gällande detta med gamla bilder; och hur ska de bevisa om du filmat med helikopter eller drönare. Vilket påvisar det bisarra i ämnet..."

    Här är ett flygfoto som nu används i ett mål i miljödomstolen för att försöka rädda Årstafältet som var ett modellflygfält innan förbudet mot flygning i kontrollzoner uppfanns......
    Årstafältet är fortfarande ett modellflygfält med tillstånd av markägaren Stockholms Stad. Men flygning sker utan klubb och på egen risk med sunt förnuft.....

    http://arstafaltet.se/profiles/blogs...ource=activity

    Flygfoto taget med en bemannad flygfarkost eller en drönare?
    Vet ej och ingen vet det.

  3. #23
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Vi måste samarbeta bägge förbunden och framförallt med UAS Sweden http://uassweden.org/ som berörs mycket mer än vi hobbyflygare gör för att få in ett undantag i lagen eller en rimligare tolkning vid utfärdande av tillstånd.

    Det kan vara en bra idé att förbunden går ihop om ett gemensamt ramverk som beskriver våra synpunkter och behov.
    Exempelvis:
    1. Det handlar om Rekreation och Hobby
    2. Verksamheten bedrivs inom ett litet begränsat område
    3. Antalet utövare är stort
    4. En rolig aktivitet som lockar många ungdomar
    ...osv.

    Det känns inte seriöst att som UAS Sweden skicka in en skrivelse till myndigheterna som målar upp en bild av en hotad mångmiljardindustri och globalt hotade arbetstillfällen. I juridikens värld gäller fakta och inget annat. Hörsägen, rykten och spekulationer ska man avhålla sig för att ta upp.

    Ge konkreta exempel på hur den egna verksamheten berörs av - det föreslagna - regelverket. Ta fram de positiva sidorna hos den egna organisationen - verksamhet som bedrivs i organiserade former i de lokala klubbarna, en rolig hobby som lockar många ungdomar som behöver spännande aktiviteter.

    KISS - Keep It Simple Stupid. Adekvat och kortfattat.
    Ove (AM) Nielsen

  4. #24


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    För SMFFs vidkommande kommer Uffe Höglin att kontakta DI på måndag har han lovat. Bl a kommer ju detta att döda en internationell tävlingsklass i Sverige nämligen F3U - alltså quad-racing - vilket han kommer att ta upp. Men allt är ju inte bara tävling utan de flesta flyger ju för "rekreation" så en samordnad aktion mellan SMFF och RCFF vore nog på sin plats för den gruppen av flygare.
    Sen kommer man nog inte ifrån att detta är ett dråpslag för de som faktiskt använder dessa verktyg i sin yrkesutövning så en hel del ligger det nog i de uppenbara problem som UAS Sweden tar upp.
    Men i gruden är det ju en gammal och otidsenlig lag som ligger och spökar och det pågår ju ett jobb med att omarbeta den men det finns nog ändå all anledning att uppmärksamma berörda på de vådliga konsekvenserna denna för med sig idag så att den uppdaterade lagen förhoppningsvis kan vara mera anpassad till dagens teknik och behov.
    Roger

  5. #25

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Det kan vara en bra idé att förbunden går ihop om ett gemensamt ramverk som beskriver våra synpunkter och behov.
    Exempelvis:
    1. Det handlar om Rekreation och Hobby
    2. Verksamheten bedrivs inom ett litet begränsat område
    3. Antalet utövare är stort
    4. En rolig aktivitet som lockar många ungdomar
    ...osv.

    Det känns inte seriöst att som UAS Sweden skicka in en skrivelse till myndigheterna som målar upp en bild av en hotad mångmiljardindustri och globalt hotade arbetstillfällen. I juridikens värld gäller fakta och inget annat. Hörsägen, rykten och spekulationer ska man avhålla sig för att ta upp.

    Ge konkreta exempel på hur den egna verksamheten berörs av - det föreslagna - regelverket. Ta fram de positiva sidorna hos den egna organisationen - verksamhet som bedrivs i organiserade former i de lokala klubbarna, en rolig hobby som lockar många ungdomar som behöver spännande aktiviteter.

    KISS - Keep It Simple Stupid. Adekvat och kortfattat.[/COLOR]
    Jag håller med om att inte blanda in UAS Sweden för jag tror aldrig de kommersiella aktörerna kommer ifrån att söka tillstånd medan vår utgångspunkt ska vara att det inte behövs tillstånd för hobbyflygare under vissa givna regler typ att man inte filmar ansikten så det går känna igen folk eller bilnummer och att informera genom t.ex. skyltning typ de regler man har på Irland som jag skrev om i den andra tråden. Irländarnas regler kommer ifrån begreppet hushållsundantaget som finns i EU förordning. För övrigt ska VD för tidningsutgivarna redan på måndag ta kontakt med justitieministern för att begära möte om undantag enligt http://inifran.aftonbladet.se/2016/1...-fran-dronare/. Diskutera undantag tycker jag modellflygförbunden också ska göra.
    Senast redigerat av IngemarTh den 2016-10-23 klockan 13:29.

  6. #26

    Standard

    Väldigt oprofessionellt att skippa jämförelsen mot annat som är värre.
    Finns det heller ingen tillit att folk faktiskt sköter sig, som med allt annat.
    Bra med regler, men totalförbud är ju helt patetiskt. Snart får man väl inte cykla längre heller, jag hörde om nån som cyklade på nån häromdagen. Och så hörde jag om nån misshandel en kväll i mörkret, så snart får man väl inte gå utomhus på kvällarna längre. Snart får man väl inte använda oljeeldat längre och så stoppar de all införsel av olja till hemmen. HFD verkar väldigt nyckfulla och ovetande om konsekvenser av sina handlingar. In med nytt folk och kompetens? Eller hur löses det? De förstör ju bara.

    Och ja, det kommer ändå finnas de som inte sköter sig, då är det bra med någon sorts straff.
    Att begränsa till endast registrerade stora RC-fält är inte heller bra, det förstör för många.
    Vad är det för fel på grundreglerna som 99,99% redan flyger efter? Dvs inte flyga bland människor, inte flyga vid flygfält, osv...

    Än så länge har väl inget hänt med en "drönare", men bort ska dom!!!
    Fast folk skjuter varann med vapen så är de fortfarande tillåtna i Sverige, USA och andra länder.
    Varför är de mindre farliga än drönare?

    Tänk på alla som inte hänger på internet hela tiden och hinner se sånt som tex en e-postadress man kan maila till med sin åsikt. Internet regerar. Utan att hänga överallt hela tiden så kan du missa något viktigt och det kan ställa till det för dig. Snabba beslut.

    Sprid inte detta jox till Finland... för då drabbas jag och alla här också. Men jag lider med er. Är ju helt sanslöst löjligt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #27

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Detta påverkar (enligt check med lokala länstyrelsens handläggare) även astrofotografer som naturfotografer, som båda grupper kör med fjärrkontroll, första med ca 5.000 utövare och den senare troligtvis dubbelt upp än oss RC-flygare (UAS angav 200.000, så +400.000).

    Har sagt det tidigare, vi kan inte ändra tolkningen, vi måste få till en lagändring, gå på politikerna. Ev. genom ett upprop inom alla hobbyförbund som har mycket folk som använder kameror med fjärrkontroller. Med riktigt många, så kan man gå på partitopparna. Tror de att det påverkar nästa val negativt ..... Vi är staten, DI och Länstyrelsen samt politikerna arbetar för oss och om vi inte ryter till, fortsätter de i sina egenintressen.

  8. #28

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    41
    Jobb
    Videotekniker
    Klubb
    Tullinge modellflygare, Hässelby MFK, Vallentuna Aviatörförening

    Standard

    Ålänning!

    Vi har redan förbud mot oljeeldning i Sverige!

    http://www.klimatupplysningen.se/201...husgasutslapp/

    Sverige är FANTASTISKT!

  9. #29

    Standard

    och snart förbjuds körning av bensin- och dieseldrivna bilar senast 2030 så flyga metanol/bensin kan vi snart glömma. Trodde att eldrift inom vår hobby skulle vara okay men som det ser ut kan vi snart glömma det också.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  10. #30

    Standard

    Håller inte alls med om att detta ska fokuseras på hobbynivå, vi måste använda båda nivåer. För vissa kommer lyssna på den ena sidan, andra på den andra.

    Jag jobbar med detta kommersiellt, och jag tror att politikerna som vara näringslivsvänliga lyssnar på UAS Swedens argument. Och då denna fråga gått till sista instans krävs en lagändring för detta.

    Sen tror jag vi måste hitta en massa kryphål. Detta för att göra lagen mer tandlös.

    Men då Sverige nu är det enda landet i världen där det är totalförbud mot drönarfilmning (kanske också gäller Nordkorea), finns det gott om argument för att detta är galet. Andra länder som USA går ju istället åt motsatt håll.

    Men just nu behövs pengar för att kunna driva lobbykampanjer, och jag tror att vi här behöver tillverkare och återförsäljare samt de större kommersiella aktörerna. För det kommer att vara de som förlorar mest på detta. Hörde att webhallen hade 250 förbeställningar på DJI Mavic. Frågan är hur många som avbokar. Troligtvis de flesta. Där tappade de 2-3 milj.

    Är väldigt glad att jag inte köpte en värmekamera till min Inspire för 100.000 kr. Hade varit varit en dålig investering. Men synd för Missing people och andra som hade haft nytta av den i situationer där en värmekamera hade kunnat liv och egendom.

  11. #31

    Standard

    Eller så tänker de flesta att ingen har möjlighet att kontrollera detta och flyger oavsett förbud eller ej.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  12. #32

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Hughes Visa inlägg
    Ålänning!

    Vi har redan förbud mot oljeeldning i Sverige!

    http://www.klimatupplysningen.se/201...husgasutslapp/

    Sverige är FANTASTISKT!
    Åhå! Inte illa. Men de som har så kan fortsätta, ett tag till. Jag orkar givietvis inte läsa allt i den länken du skickade eftersom det inte berör mig.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #33

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr X Visa inlägg
    och snart förbjuds körning av bensin- och dieseldrivna bilar senast 2030 så flyga metanol/bensin kan vi snart glömma. Trodde att eldrift inom vår hobby skulle vara okay men som det ser ut kan vi snart glömma det också.
    En bekant till mig skulle beställa 4 st ackar idag för 500€. Det skulle kosta 400€ att frakta dem. Så det där med el är nog på väg utför det med. Börjar bli väldigt tröttsamt att göra något när man snart inte får göra nånting mer snart. Metanol och nitro kommer försvinna eller förbjudas rätt snart för vanliga användare. Det är nog bensin som gäller, såvida inte alla miljövänliga bränslen uppges vara livsfarliga för människan men inte naturen och plockas bort.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #34

    Standard

    Man ska vara försiktig med att sätta förbud på något, det måste minskas successivt. Folk har annat att göra. Det skulle dock inte förvåna mig om det kommer mer märkliga förbud mitt i allt. Snart kanske gipsväggar i hus är livsfarliga och måste bort. Iofs är risken större att de som bestämmer har gipsväggar och då lär de väl tänka efter att man inte kan göra så, för då drabbas dom.

    Jag fortsätter nog flyga som vanligt, som jag gjorde 2007 när jag började.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #35

    Standard

    All teknik utvecklas snabbt när det finns kundunderlag och folk köper prylarna så när kunderna sviker p.g.a olika förbud påverkar det oss så om vi vill det eller inte men beslutsfattarna måste väl förstå att utvecklingen måste gå vidare och att detta är bara börjar på en utveckling som ingen vet i vilken riktning den tar och att vi bara har sett början av den nya tekniken som komma skall. Teknikutvecklingen har gått extremt snabbt under den senaste tiden och den kommer inte att stanna av så länge det finns folk som är villiga att spendera pengar. Ett förbud nu skulle vara olyckligt vilket jag hoppas inte händer.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  16. #36

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    41
    Jobb
    Videotekniker
    Klubb
    Tullinge modellflygare, Hässelby MFK, Vallentuna Aviatörförening

    Standard

    Här är en film som visats ca 500 gånger idag.
    Vilken fin PR för det fantastiska Sverige!

    https://www.youtube.com/watch?v=wDPO-3so3ac&app=desktop

    JA! Några av Er har säkert redan hittat länken på Svenskt modellflyg.

    En till intressant fråga är hur de ska stoppa en drönare?
    Här är några roliga förslag!

    https://www.youtube.com/watch?v=X27-2WDIZR0

    Det sista förslaget är intressant!
    Om / När vi bygger radiostyrda Örnar (el seglare) med spionkamera kan det bli en ornitologisk sensation.

    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...rd-%C3%96rn%21

  17. #37

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    41
    Jobb
    Videotekniker
    Klubb
    Tullinge modellflygare, Hässelby MFK, Vallentuna Aviatörförening

    Standard

    Här är dagens 2 nya pressmeddelanden från UAS Sweden.

    http://uassweden.org/?page_id=183

    De jobbar hårt, 3 pressmeddelanden på 1 dygn!

  18. #38

    olarantalas avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    10
    Jobb
    Elevassistent, Kyrkogårdsvaktmästare / Brandman

    Standard

    Men lagen verkar inte gälla alla.

    http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/dr...e-alla-3595312

    Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

  19. #39

    Standard

    Jag tycker det är en intressant formulering

    Lagen gäller bara svenska medborgare ELLER länder som ligger utanför EU

    Varför gäller den inte andra EU-medlemmar?

    Är det för att de redan VET att de gör fel?
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  20. #40

    Standard

    Vilken tur att min mamma bor i Köpenhamn. Om inte Sverige vill ha mina skattepengar får jag väl betala till danskarna istället. Vilket konstigt land vi lever i...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •