Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: GensAce 3S 800mAh 40C med JST och smala kablar?!

  1. #1

    Standard GensAce 3S 800mAh 40C med JST och smala kablar?!

    Köpte nyligen några GensAce 3S 800mAh 40C LiPo's som kan laddas med upp till 5C.
    Men... med smala kablar och JST-RCY-kontakter. ?!

    Undran 1: Kablarna... 1,85 mm ytterdiameter med isolering, ingen aning vad det är för AWG, area och vad de klarar för ström.
    Laddas med upp till 5C, dvs 4A, låter inte helt omöjligt... Och urladdning upp till 40C, antar att det ändå inte är mer än 60% av det = 24A... funkar ens det?

    Undran 2: JST-RCY klarar väl bara 3A max (AC/DC)?

    Ska ha detta i en Mini SkyWalker som lär dra max 12A.

    Jag blir ständigt förundrad hur många ackar det finns med små kablar och kontakter som inte på långa vägar klarar av kapaciteten på etiketterna. Borde maila dem o fråga... eller vet ni hur detta går ihop?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    1. Det beror på vad man menar med "klarar". Vid 24A får du ca 0,1V spänningsfall och 2W värmeeffekt i batterikablarna om de har 1mm^2 area (går att räkna ut noggrant om man vill). De kommer inte att smälta ner!
    2. Du bör ha kontakter som är specificerade för din beräknade max ström. AC/DC är detsamma för kablar och kontakter (i varje fall för lågfrekvens) men är viktigt för strömbrytare (det är mera krävande att bryta DC).
    Senast redigerat av pernstig den 2016-10-30 klockan 18:41. Anledning: Rättelse
    /Leif

  3. #3

    Standard

    Kablarna tror jag nog klarar den belastning de kommer utsättas för... men JST-RCY-kontakterna som är gjorda för max 3A, det begriper jag inte hur tillverkaren tänkt när de satt dem på denna LiPo. GensAce borde ju veta bättre?! Är väl lika bra leta upp bättre kontakter (en av dem är inbyggd i flyget så det blir lite bök).

    EDIT: Eller borde jag testa först? :-D
    Vad händer om jag sätter fullgas på motorn som lär ska dra runt 8,5A? Kommer det funka, eller begränsas kontakten strömmen till färre ampere med följd av smält kontakt och sen kortis?

    EDIT 2: Vad finns det för vanliga vettiga kontakter som används på LiPo som inte är stora som XT60 och Deans50A? EC2 som klarar 15-20A beroende på kabel?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

  5. #5

    Standard

    XT-30 låter bäst! Tack Uffe
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    dom flest använder ju dessa på accarna till inneflyg? där drar setuperna runt 10-12 amp, jag körde dessa kontakter i en T-rex 250 heli på 3s 800mah accar utan några som helst problem med värme eller kontakter som smälte.

    //Nicke

  7. #7

    Standard

    Hm. Sant. Jag har JST-RCY på alla inomhusackar. De är iofs bara 360-500 mAh (2-3S), 12-25C. Men det är ändå upp till 12,5A som de max klarar av att ge enligt papper. Och de flygen har 6-10A ESCar för de motorerna de flygen har (läs haft). Får mäta lite och se vad allt drar på tomgång, cruise (APM) och fullgas.

    Är till min lilla Mini SkyWalker frågan gäller:
    http://forum.motorportalen.net/viewt...p?f=61&t=13171
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •