Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Några jet-frågor:

  1. #1

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    712
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard Några jet-frågor:

    Mors: Lite funderingar ang Jet:

    Vad är minimi-avståndet fr en Colibri T25:a till skummet?
    Hur mycket luft måste man minst ha runt om?
    (Blir givetvis luftflöde genom planet).

    Vad använder man för att isolera mot värmen?
    Har sett BVM Heatshield? Är detta bra eller finns det liknande på närmare håll?
    En del tejpar med metall-tejp inne i planet.
    Vad för tejp används?

    Tank: Kan man ta en vanlig tank för metanolflyg eller är det motsvarande för bensinflyg som gäller?
    En del använder lösa flaskor fr mataffären..
    Kan ma ta vad som helst eller vad skall man tänka på?

    Hur fungerar det med service på Colibri? Skickar man dem till HAB eller inns det fristående service?
    Har sett något namn nämnas i någon tråd förut?

    Finns det en engelsk manual till T25:an?
    Det finns en länk på HAB:s hemsida men den fungerar inte.

    Tacksam för lite inputt.
    (Kommer nog mer frågor längre fram).

    // Mats W
    Senast redigerat av Flygsmurfen den 2016-10-31 klockan 20:30.
    Flygsmurfen

  2. #2
    Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 529
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flygsmurfen Visa inlägg
    Tank: Kan man ta en vanlig tank för metanolflyg eller är det motsvarande för bensinflyg som gäller?
    Alla tankar som är gjorda av polyetylen (PE) fungerar bra för jetfotogen. Tankar som klarar bensin klarar också fotogen.

    Finns det en engelsk manual till T25:an?
    http://www.lambert-modellturbinen.de...-Checklist.pdf

    Hitta rätt med
    GPS-fältlistan
    , http://www.freewebs.com/propellerhead/index_gps.htm

  3. #3

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    712
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Tack för det Michael.
    Hittade manual till motorn.
    Övriga frågor kvarstår.

    // M
    Flygsmurfen

  4. #4

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    927
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    90 mm edf kanal ger bra kylning runt motorn, väggar skyddas bra med alutape som finns på Jula mfl, ska du använda utloppsrör ska anslutning motor och rör skyddas lite extra runt gapet som blir mellan motor och konan på röret. Vanliga plastankar med gummipropp för bensin och tygonslang funkar utmärkt.

    Service görs av Lambert microturbines och tar en stund.

    Manual har jag efter att ha haft 6 kollibris inte ännu sett, det är en enkel motor att installera och använda.

    MVH K-Å
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2017/2019

  5. #5

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    712
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Tack K-Å för bra svar.
    Antar då att "BVM Heatshield" eller liknande är overkill?
    Väggarna kommer att kläs med glasfiber runt motorn.

    Hur monteras motorn bäst i längs-led?
    De flesta verkar sätta den ca ca 50 mm innanför bakre mynningen?
    (Skall montera i baken på maskinen). Finns det några riktlinjer?

    Tankstorlek? Räknar med att crusa på ca 60-70% gas.
    Räcker 800 cc för 10 min flygning?
    Vill inte flyga mindre än så på en start.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 085
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...mm-Kolibri-T15


    Med motorn en bit in så får du en venturiverkan som suger kylluft förbi på ett förvånandsvärt bra sätt. Tejpen sitter där egentligen bara för ett felfall där det råkar gå lite varmt.
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  7. #7

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    712
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Det är otroligt att skummet inte smälter.

    Vad tror ni om tankstorlek?

    // M
    Flygsmurfen

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 085
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    800cc brukar vi köra i större 90mm modeller, 650cc i mindre och till 70mm modellerna 3-400.

    Har 700cc i min Victory men det tar slur fort med T50:n :-O T25 drar betydligt mindre, tror lambert specar förbrukningen på sin hemsida.
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •