Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Har medlemmar tappat sugen efter HFDs beslut ?

  1. #1

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard Har medlemmar tappat sugen efter HFDs beslut ?

    Är det bara undertecknad som tycker meddelandeflödet här minskat radikalt efter domslutet från HFD och att antalet annonser om FPV-utrustning ökat?

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Tror det är ren inbillning. dock vet jag många som flugit väldigt lite i år och därav säljer av sina saker.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  3. #3
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag lägger av med hela flyghobbyn, tycker det räcker nu med regler i detta land.
    Har som hobby segel- och fpv flygning och har med reglerna blivit hårt drabbad samt alla hobby poliser som kommer med åsikter.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  4. #4

    Standard

    Jag har bara flugit lite Foamie utanför huset i år - inget FPV alls
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    En viss skillnad har det nog blivit med tiden vad det gäller aktiviteten på modellflygforumen.
    svensktmodellflyg.se är i stort sett insomnat, det är endast köp- och säljforumet som har rejäl aktivitet. Tendensen till minskad aktivitet tycker jag märks även här på rcflyg.se och helisweden.se.
    En stor skillnad mot tidigare som jag upplever är att alla "jag flyger hur och var jag vill och struntar i alla bestämmelser"-inlägg har minskat avsevärt. Backar man något år är det lätt att se att forumsidorna fylldes med sådan inlägg. Det kanske fortfarande flygs på samma vis, men man skyltar inte med det på samma sätt som tidigare.

  6. #6
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    ...och jag flaxar vidare som vanligt..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  7. #7


    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    95
    Jobb
    Dagdrivare
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Olika facebookgrupper har nog tagit över en hel del av det som tidigare lades ut här och på andra forum. Ingen utveckling som jag applåderar precis.

  8. #8

    Standard

    Jag sitter och ska beställa min första quad +köpa på mig FPV-grejjer under vinterns gång. Så jag står mer eller mindre i startgropen. Ska väl poängteras att jag har en skaplig tomt att flyga på. Och bor 3 mil från närmsta större stad.

  9. #9

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    ... Det kanske fortfarande flygs på samma vis, men man skyltar inte med det på samma sätt som tidigare.
    Kan jag tänka mig är en stor del av förklaringen. Skulle tro att FPV-flygarna hittat andra fora för likasinnade...

  10. #10

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Jo, helt ärligt har jag tappat sugen lite. Det känns som man oförtjänt jagas med blåslampa och att myndigheterna verkligen gett sig fan på att stoppa hobbyn.

    Filma från luften - NEJ ... Jaha då får jag lägga ned mina landskapsfilmer. Flyga termik på "rejäl" höjd typ 150-200m ... NEJ. Förr flög man ju glatt hang på en bra tipp men eftersom det är i CTR och då är man kriminell när man hystar ut 175g EPP.

    Det jag gör på flera av mina Youtubefilmer har det senaste ettochetthalvt året blivit olagligt.

    Har mest kört RC-bil istället på sistone.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    38
    Klubb
    Falkenbergs modellflygklubb

    Standard

    Jag struntar i alla regler kring modellflyg, det är ändå ingen som övervakar dom.

  12. #12

    Standard

    Jag själv har varit lite hemlig när jag flyger, för folk verkar ha lite ont i magen, just för dom tror man kör fpv drönare och snokar runt.
    Mitt ena plan har ej sett luft än så länge detta år, sen har jag ju mitt totalt utslitna som har gått och tricoptern, som fått känna på luft.

  13. #13

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Inte så konstigt att lagar och regler inte hänger med den tekniska utvecklingen. Det är ju flera års mangling för att ändra lagarna. Och de flesta av oss bryter mot lagar och regler varje dag, ibland utan att vi vet om det. Verkar som organisationer inte tar så allvarligt på det i detta exempel att för att få LOK-stöd tvingas man till lagbrott: http://www.jhidrott.rf.se/varanyhete...ppaspalosning?

    För att svara på trådens fråga, tror jag det bara är en tillfällig svacka just nu när domstolsbeskedet kom med tanke på hur lagstiftningen ser ut.
    Senast redigerat av IngemarTh den 2016-11-04 klockan 11:05.

  14. #14

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Fram till HFD så när jag valde "Nytt" i menyn, var det i snitt 15 inlägg, sista veckan ca 4-5.

    Fick för övrigt ett tips om nya regler i Australien, även om de inte är helt öppna, jämfört EASA, tja ;-)

    http://www.dronemagazine.com.au/news...t-29-september

  15. #15

  16. #16

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    I vår klubb VMFK i Västerås har vi ett rejält uppsving med ett helt gäng nya medlemmar och aktiv flygning med plankor, helisar och multisar av alla de slag! Nästan dagligen har folk träffats under säsongen för att umgås och flyga tillsammans. Troy att det gäller vår inomhus säsong också som börjar om några veckor!
    Hur kommer det sig att vi upplever så stort intresse? Ja troligen för att några entusiaster har varit där och spridit glädje och hållit kaffepannan och grillen varm men också vår vitala Facebook sida som lockar medlemmarna att komma ut och ha lite skoj!
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  17. #17

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Trevligt att se att flödet blivit normat igen :-)

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    FPV-flygarna använder nog mest FB-gruppen "FPV Sverige" skulle jag tro - där kommer det mycket frågor och svar.
    Roger

  19. #19

    Stig H.s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    250
    Jobb
    Byggnadsingenjör
    Klubb
    RCFF och Karlstads MFK

    Standard

    Tror det är normalt så här års i samband med inledningen av vårt lands "off-season".
    2,4 GHz - en milstolpe inom RC-tekniken

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Givetvis är det så också, Stig. Slut på flygandet efter jobbet - för dom som jobbar. Det brukar dämpa entusiasmen en aning.
    Speciellt i kombination med blåsigt och kallt väder.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •