Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: När landa?

  1. #1

    Standard När landa?

    Hallå hallå! Har äntligen fått igång telemetry i min Taranis. Jag ser volt, amp samt mah. Volten åker ju upp o ner men mah verkar ju korrekt. Om man har ett batteri på 1300mah när bör jag landa då? Provade idag att landa runt 800 men då hade jag 3,8 på alla celler :/ brukar köra ner till runt 3,5 iaf.

    tips?

  2. #2

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    141
    Jobb
    fritidsforskare
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard

    hej

    om du aldrig går under 3,7 per cell så håller dina ackar längre än om du kör ner dom till 3,5v :-)

  3. #3

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    En rekommendation jag sett och försöker följa är till 3,7V, inte gärna lägre. Men har du Ah förbrukning, flyg så du har ca 25-30% kvar och kolla så sensorn stämmer genom att jämföra förbrukningen med hur mycket laddaren lyckas trycka i vid laddning.

  4. #4

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    80% kan du väl sikta på att dra ur acken så ca 1000 mAh.
    Sen så tycker jag de här mindre ackarna verkar hålla bättre för misskötsel än vad tex de större för bilkörning eller flygplan verka göra och dessutom är de inte så fasligt dyra heller så jag är inte jättenoga med mina quad-ackar.
    De enda av de ackarna jag fått kassera är de som punkterats vid krascher.

  5. #5

    Standard

    Det skiljer ganska mycket i kvarvarande kapacitet vid en viss spänning på olika batterier. På vissa har du mycket kvar vid 3.6v i vila och på andra så handlar det om några sekunders motortid. Jag håller ganska hårt på 3.7v i vila efter landning.

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Brukar vara aldeles lagom att gå ner när cellerna är på 3.6V när man hovrar. Men sådan telemetri är nästan värdelös om man flyger ute nu när det börjar bli kallt, speciellt om man haft batterierna ute en stund innan så de blivit kalla.
    För då kan de visa 3.6V på cellerna nästan direkt när man lyfter. Detta beror såklart på att batteriet är nerkylt och inte på att det är slut så man kan flyga ett par minuter så har spänningen t.o.m stigit i cellerna för användningen har ökat tempen i batteriet.

    Kort sagt så är telemtrin användbar men man måste vänja sig vid hur sin maskin och batterier beter sig i olika förhållanden ochså. gärna kombinera med timer.
    ________________________________________
    Mina maskiner

  7. #7
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Nån skrev att detta skiljer mellan olika accar och det stämmer för mig, har särskilt misshandlat en tattu-R 1300 95, vid två olika tillfällen har jag råka tryck ned denna en bra bit under 12v (allt stängdes ned) och det levererar fortfarande lika bra som sina syskon, kanske den var överspecad till min setup från början, skulle nog inte märka det.

    Men överlag kör jag mina bra 4s accar till quad till 3.3V /cell under hård belastning, då brukar de ligga runt ~15V väl hemma igen. ..om det är av intresse så är det tattuR -accar och även dino-graphene 4s1500 2.0 som beter sig såhär; det känns inte heller när spänningen går ner har några 25-50C accar där jag verkligen känner när det är nära tomt!! Mvh g

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  8. #8

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    141
    Jobb
    fritidsforskare
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard

    är ingen expert på området men har lärt mej att ju bättre ackar man har ju mer ska man gå på antal % kvar i acken och inte på spänningen i acken
    3,7v är nog lägsta gräns för mej :-)

  9. #9

    Standard

    Jag har hållit på 3,8V ett tag nu och har efter det inte fått en enda svullen ack. Förut körde jag 3,7V som gräns. Meeen... förr hade jag skräpackar som Turnigy, Rhino och dylika, nu har jag klart bättre GensAce, Gravity, ThunderPower, osv. Så det kanske är därför det är skillnad, vad vet jag då jag inte testat/använt likvärdigt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    141
    Jobb
    fritidsforskare
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard

    beror nog till stor del på att du nu har ackar som tål högre c vilket lönar sig i längden, om man inte krachar så klart :-)

  11. #11
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Jag har på senare tiden köpt accar med hög c-rating (t multirotor) och sett till att även om c-rating ofta är överdriven att accen KAN leverera alla ampere som krävs konstant (och att escarna är med på detta )

    På detta klipp har jag satt i en tattu-R -4s1300 95c med storage-spänning, när jag kraschar på slutet hade jag bild men motorerna lade av och accen mätte runt 11V (4s!) Notera dock att accen kändes fräsch till typ 10s innan kraschen - denna acc körs fortfarande och känns och ser bra ut!https://youtu.be/_PSVh9KL39c

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •