Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Max throttle i Librepilot?

  1. #1

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard Max throttle i Librepilot?

    När jag började köra med osd såg jag att maxströmmen verkade vara lite för låg för de motorerna jag använder och funderade då på om de verkligen gick på fullgas när jag gasade fullt.
    Jag har 1900 som max värde på throttle i "output"-fliken på Librepilot, så som jag tror det ska vara när man kör pwm-sync, enligt wikin.
    Jag provade att hålla fast quaden och gasa fullt, ändrade sedan max till 2000 och gjorde likadant, då varvade de betydligt mer och när jag flyger är maxströmmen också högre i osd:n.
    Handlar det om att esc:s inte är ordenligt kalibrerade?
    Jag har försökt kalibrera dem efter wikin på LP men hur vet man om man lyckas göra rätt?
    Esc:s är LittleBee 20A med BL-heli 14.3, motorerna är Multistar Elite.
    Enligt wikin så ska max vara 2000 om man kör oneshot, vilket esc:na stöder men jag har ju valt pwm-sync som output men det kanske man inte kan göra med dessa reglage?

    Någon som kan vet vad som gäller?

    Här är länkar till esc calibration och output:

    https://librepilot.atlassian.net/wik...Oneshot+Output
    https://librepilot.atlassian.net/wik...SC+Calibration

  2. #2
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Hej !Du har inte möjlighet att uppdatera och Flasha till betaflight3? Där är detta enklare! BLHELISUITE skall du ha, där kan du kalibrera dina escar också!

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  3. #3

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Nä, det är ju inte det jag vill göra, jag vill veta hur det ska var i LP.

  4. #4

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Jag körde om wizarden men satte esc:na till oneshot den här gången och då sattes max throttle till 2000.
    Sen höll jag fast den och provkörde på fullgas med proppar på igen och då var det lite annat morr i den så tror nog kalibreringen blev rätt nu också så den ger fullgas på full gas
    Mörkt ute nu så provkör ute imorgon.

  5. #5
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ted_B Visa inlägg
    Jag körde om wizarden men satte esc:na till oneshot den här gången och då sattes max throttle till 2000.
    Sen höll jag fast den och provkörde på fullgas med proppar på igen och då var det lite annat morr i den så tror nog kalibreringen blev rätt nu också så den ger fullgas på full gas
    Mörkt ute nu så provkör ute imorgon.
    Ok bra att det verkade lösa sig! har en del erfarenhet av librepilot med cc3dkort - på den tiden flashade alla cleanflight på sina kort men jag stannade envist med librepilot då det var det jag kände till och det kändes omständigt att behöva tune:a om koptern med programvara som inte bara var annorlunda - dessutom var PID -värdena i en helt annan skala och form och det kändes onödigt - varför ändra på nåt som funkar?
    Jag vet inte hur långt LP har kommit sedan dess men idag med betaflight3.x så är tuning inget man ens behöver pyssla med om man inte är lite kräsen med sin kopter (jag tune:ar tills en viss känsla infinner sig och till den känslan också syns på HDkameran)

    Jag vet ej om du provat betaflight eller vad för kort du kör men du kan ju backa upp din setup och prova Flasha betaflight och se hur den flyger på stockpidsen!
    Min upplevelse m flashat betaflight3 med gyro och pidloop över 2khz och allt skräp avstängt m naze32(baro accelerometer etc) var en bättre tune än en månads gråtande i librepilot gjorde för mig. Ett f3chip på det så flyger quadsen som gevärskulor

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  6. #6
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Skall lägga till att de 2 flygquads jag kör oftast har jag en dodo-FC (f3chip ) och en nazeDOF6 på andra och tuningmässigt när man ligger på så presterar dom rätt likvärdigt för mig (med reservation för min personliga utveckling gällande flygning och förståelse för pid-system)

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  7. #7

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Jag har ett naze på väg hem men det skall användas i en 210 mm quad, kommer nog frågor då om hur man sätter upp ett sådant kort.
    Om det är någon som har bra länkar till vad man bör läsa/titta på innan så tar jag tacksamt emot det ��

  8. #8
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ted_B Visa inlägg
    Jag har ett naze på väg hem men det skall användas i en 210 mm quad, kommer nog frågor då om hur man sätter upp ett sådant kort.
    Om det är någon som har bra länkar till vad man bör läsa/titta på innan så tar jag tacksamt emot det 😊
    Joshua Bardwell på Youtube gör bra videor om tuning och mjukvara främst betaflight!

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •