Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Min OS Max 25 FSR startar inte....

  1. #1

    Question Min OS Max 25 FSR startar inte....

    Fått ett återfall i hobbyn och försöker skaka liv i mina gamla grejer.

    Har en OS Max 25 FSR som beckat ihop (stått i ca 30 år). Nu rengjord och snurrar fint igen. Har bytt o-ringarna i förgasaren då dom var kass (någon som bakelit och någon som gummimassa...).
    Ställt in nålarna efter beskrivning på nätet.
    Tankar och snapsar, på med glöd och inget, absolut inget händer. Försökte även med borrmaskinen som en "make-shift" starter för att få snurr på motorn. Ingen tillstymmelse till att den tänder.

    Några idéer? Vore roligt att få igång denna.

    //Viktor

  2. #2
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Torr eller sur?
    Snapsa så att du hör hur motorn "smaskar" - det ska vara ganska mycket bränsle i motorn m.a.o.
    Kolla att glödstiftet glöder. Kan vara fel värmetal på stiftet. Prova att byta stift.
    Gammalt bränsle. Metanolen blandar sig med vatten. Kanske en gammal otät dunk bränsle som dragit till sig kondensvatten.
    Sur motor. För mycket bränsle. Stäng huvudnålen och dra runt motorn baklänges med fullgas - utan glöd. Då bör den spotta ut överskottsbränslet. Glöm inte att hälla av bränslet som kan ha samlats i ljuddämparen.

    Du kan få lite tips under "Tips" på Air Medias hemsida. Www.airmedia.se.

    Lycka till!
    Ove (AM) Nielsen

  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag röstar på kasst stift eller kasst batteri till glöden, hur fixar du glödströmmen och hur ljust brinner stiftet? Det ska vara gulaktigt ljus. Har du mätare till glödströmmen ska det vara 2-3A. Lagom stift är OS #6 (hette förr A3). Har du mycket nitro (10-20%) kan du välja kallare stift som t.ex. #7 eller #8.


    http://www.osengines.com/glowplugs/

    En tanke till, om motorn beckat igen, hur ser kullagren ut? är de bytta, annars kanske du har för mycket motstånd i motorn. Om ett kullager spricker så dör motorn effektivt av kulor som maler sönder vevhus och vevaxel.
    fredrik

  4. #4

    Standard

    Tackar för snabb respons!
    Ny handhållen glödare, kollat att det glöder vilket det gör med gulaktigt sken. #7 är det nog, och 10% nitro i bränslet som är nytt. Ska testa med ett nytt glödstift. Kanske ska sätta upp allt i en bänk också, lättare än att hålla på med motorn i en modell.

    Men fler tips mottages tacksamt.

  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Glöder det gulaktigt så är det nog inte stiftet eller glöden, #7 passar bra till 10% nitro. Smaskar det som Ove skrev eller är det torrt? Prova att snapsa som det står på airmedias sida, t.ex. genom att ha fullgas, inget glöd igång, håll för avgasutsläppet så att allt övertryck går in i tanken från avgasrörets nippel och trycker in soppa i förgasaren. Flippa ytterligare 3-4 varv med fingret för avgaserna efter att soppan gått in i förgasaren, sen 4-5 varv till (utan att hålla för avgasutsläppet) innan du ansluter glöden. Nu borde motorn starta på 1:a - 3:e flippen med förgasaren inställd strax under halvgas.
    fredrik

  6. #6

    Standard

    Tackar för tipset! Jag gör nya försök med era tips och ser om jag har mer lycka.

  7. #7
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Många förstår inte hur en motor fungerar, det behövs fyra element för att den skall fungera
    Kompression
    Bränsle
    Luft
    Gnista eller glöd

    Koppla loss bränsleslangen, koppla in en ny slang och blås igenom förgasaren. Du bör höra ett väsande ljud om det går igenom luft. Stäng tills det slutar väsa öppna sedan till det börjar smått väsa, grund inställning klar. Detta görs med förgasaren på tomgång.
    Stift av, kolla glöd om gul =ok montera stift med tätring.
    Fullgas på förgasaren, täck för insuget och snapsa motorn tills det hörs ett blött ljud, vrid runt motorn för hand och kontrollera om det finns kompression, finns kompression kan du ställa förgasaren på tomgång och koppla på glöden och valfri start metod användas, den bör tända till direkt.
    Lycka till
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  8. #8

    Standard

    Tackar för alla tips. Provade idag igen, snapsade ordentligare så det blev riktigt blött och på lite över halvgas startade den. Första gången på ca 30 år! Justerade tomgångsskruven under ytterligare några starter, går inte riktigt som den ska ännu men får vänta på att glödaren blir laddad.

  9. #9
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Tänkt också på att dessa motorer behöver ricin olja i bränslet för att gå bra. Detta gäller särskilt begagnade motorer som tidigare förmodligen har gått på ren ricin, helt utan någon syntet olja i bränslet.
    Kör så det ryker!

  10. #10

  11. #11
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LowPass Visa inlägg
    Nu gick den bra. Vet du vad det var för fel innan?
    fredrik

  12. #12

    Standard

    Framförallt att jag snapsade mycket mer, ordentligt blött. Samt att jag nu fick ställt båda nålarna. Nu är det läge att montera servon och se hur den flyger. :-)

  13. #13

    Standard

    Och idag fick den nypremiär i luften. Snacka om nervös inför första starten. Har ju bara flugit lite elseglare några gånger nu, inget i övrigt på nästan 30 år då. Men det gick bra. Enda som hände var en propstrike på en av landningarna då det studsade lite mycket, bara precis så mycket att motorn dog, men inte en skråma på snurran.

  14. #14
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Grattis! På´t igen!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  15. #15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •