Reklam

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

mne: Rd vid kp av ny sndare nskas.

JonasHs avatar
    Reg.datum
    Nov 2016
    Inlgg
    463
    Jobb
    .
    Klubb
    Mlndals MF

Question Rd vid kp av ny sndare nskas.

Hej,
    Jag flg en del fr ca 15 r sedan och tnkte ta upp det igen. Bygger just nu en P51D Mustang, 60 storlek frn Top Flite som jag hade liggandes.
    Jag har en Graupner MC 12 (tror jag den heter) men funderar p att kpa ny. Funderar p en ny Graupner MC16 eller Spektrum DX9.
    Tips om dessa eller andra alternativ nskas!

Tack p frhand,

Jonas

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 674
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Om du inte r s hemma p dagens 2.4 GHz-apparater s r det s att de i stort sett aldrig r kompatibla mellan de olika mrkena - i motsats till gamla 35 MHz-apparater. S vlj mrke inte bara efter "finesser" utan ocks med tanke p t ex vad mottagare kostar och vilket utbud det r av mottagare till de olika mrkena/systemen.
    Roger

Standard

Det praktiskt att vlja en radio som ngon kompis har s man kan f knna p grejorna och f hjlp i brjan.
    Med dagens processorstyrda sndare fr man en hel del mer eller mindre ndvndiga funktioner p kpet som det kan vara knepigt att komma underfund med trots (eller ibland p grund av) manualen.
    /Leif

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 568
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

En frga man kan stlla sig r hur enkel radio man vill ha.
    Vissa moderna bland annat DX9 som du nmner har fina bilder i displayen som visar hur man kopplar in servon dr det behvs mnga servon i exempelvis en vinge som kan ha 6 servon.
    En annan sak r om man funderar p att kpa frdigmodell med mottagare s att det bara r till att packa upp och flyga.
    ven d r DX9 ett alternativ men ven Hitec kommer nog starkt med Ares som har ett gng modeller som man bara parar med sin sndare sen r det klart att flyga.

r man glad i att pyssla lite med radion och inte vill ha ngra begrnsningar s r ju Taranis med efterfljare klart prisvrda och nstan oslagbara.

ven Graupner och Multiplex har sina frdelar och flera modeller som r klara att binda till sndaren och flyga.

Sedan s kanske nd knslan av att hlla sndaren nr man flyger r viktigare n allt annat och d mste man ju lna och flyga med de olika alternativen.

Med andra ord - vldigt vanskligt att ge ngra rd d nya sndare nog r vldigt bra oberoende av fabrikat.

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 574
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Ska du dessutom ha telemetri blir det n vrre djungel, d det mesta inte passar till andra tillverkare.
    Vlj grna en av de stora (Multiplex, Hitec, Futaba, JR eller Spektrum) eller outsidern frsky.
    Frsky endast om
    1) du gillar att uppdatera firmware i t.ex. sndare via datorn
    2) du kan gra slutkvalitetskontroll sjlv, d det har brustit i fabrik.
    Vljer du annat mrke kan du f svrigheter om du ska kpa ny mottagare. Graupner har gtt frn att vara smst p mrknaden (av 2.4GHz) med sitt IFS till att ha problem med hott, sndare har lst sig t.ex. s det mrket rekommenderas inte.
    http://www.rcuniverse.com/forum/rc-r...tem-print.html
    fredrik

Standard

Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlgg
    Ska du dessutom ha telemetri blir det n vrre djungel, d det mesta inte passar till andra tillverkare.
    Vlj grna en av de stora (Multiplex, Hitec, Futaba, JR eller Spektrum) eller outsidern frsky.
    Frsky endast om
    1) du gillar att uppdatera firmware i t.ex. sndare via datorn
    2) du kan gra slutkvalitetskontroll sjlv, d det har brustit i fabrik.
    Vljer du annat mrke kan du f svrigheter om du ska kpa ny mottagare. Graupner har gtt frn att vara smst p mrknaden (av 2.4GHz) med sitt IFS till att ha problem med hott, sndare har lst sig t.ex. s det mrket rekommenderas inte.
    http://www.rcuniverse.com/forum/rc-r...tem-print.html
    Lite kul att det drjer nda hit innan ngon ens nmner Futaba. Har bara bra erfarenheter av Futaba, 27mhz, 35mhz och nu 2,4.

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Trnare
    Klubb
    sker efter klubb el sllskap

Standard

Kr futaba om din plnbok hller fr det! Oslagbar gimbalknsla och kvalitet i jmfrelse med frsky, spektrum och turnigy (obs endast min erfarenhet och sikt) men fr mig r det viktigare med en god kontakt (futaba T6 ,T8, t10 t ex har dubbla antenner t ex i diversitysetup) men ingen telemetri el talsyntes, jag flyger mycket multirotor och d fr jag oftast spnningen i osd nd.. kp futaba om du har rd med en 500ing per mottagare och ej behver telemetri dock har dyrare futabasystem alla dessa funktioner s mycket handlar om vad man prioriterar! Mvh g

Skickat frn min SM-G800F via Tapatalk

JonasHs avatar
    Reg.datum
    Nov 2016
    Inlgg
    463
    Jobb
    .
    Klubb
    Mlndals MF

Standard

Tack fr alla tips, visste tex inte att man numera mste ha mottagare frn samma tillverkare. Jag har alltid gillat knslan samt storleken p Graupners MC-serie och ska nog titta nrmare p den igen.

Finns det fortfarande 35Mhz-mottagare att kpa om jag skulle vilja fortstta med min gamla radio? Finns det andra nackdelar med 35Mhz-systemen?

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 394
    Jobb
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av JonasH Visa inlgg
    Tack fr alla tips, visste tex inte att man numera mste ha mottagare frn samma tillverkare. Jag har alltid gillat knslan samt storleken p Graupners MC-serie och ska nog titta nrmare p den igen.

Finns det fortfarande 35Mhz-mottagare att kpa om jag skulle vilja fortstta med min gamla radio? Finns det andra nackdelar med 35Mhz-systemen?
    Det hr m kristaller r fre min tid men kan du ej stta in en 2.4ghzmodul av valfi tillverkare i din graupner radio? Har fr mig att jag hrt nn gra s?

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 574
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Vissa 35MHz-mottagare fungerar vldigt dligt om det r rippel p matningen, som t.ex. om man har eldrift.
    De flesta r ocks dligt avstrda fr tndmoduler, s bensindrift r heller inte bra med 35MHz.
    Det finns sna 35-Mhz mottagare (frmst multiplex o hitec) som fungerar bra med el d de r avstrda frn rippel. De finns ibland begagnade, jag har inte letat efter nya sen 2007.
    Tndning vet jag inte om det gr att lsa.
    35MHz gr bra till metanol om man gr sin installation korrekt. Blir det fel finns det f att frga.
    fredrik

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 325
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard

Jag har alltid gillat knslan samt storleken p Graupners MC-serie och ska nog titta nrmare p den igen.
    Jag anvnder sedan ett par r tillbaka Graupners HoTT-system (MC-20 och MX-12) efter att tidigare under mnga r varit trogen JR-anvndare. Fr mig som gillar pultsndare r MC-20 nra idealet d den r frhllandevis kompakt. Funktionerna r mnga (som p alla sndare nufrtiden) och telemetrifunktionen utmrkt. Telemetrin kan tala, visa vrden p LCD-displayen eller via en bltandsmodul skicka den vidare till min mobiltelefon eller lsplatta. Data lagras ven p ett micro-SD-kort i sndaren.

Det finns ett bra sortiment av mottagare bl.a. de som har inbyggda gyron/accelerometrar och som kan anvndas svl fr flygplan, som flybarless-controller fr helikopter eller controller fr multikopter, allt beroende p vilken firmware som installeras. Alla instllningar av mottagarna gr man frn sndaren via telemetrifunktionen. Anvnder man Graupners fartreglage har man dessutom telemetri frn dessa och skter alla instllningar av parametrar frn sndaren.

Vill man inte ha en pultsndare r den nya MZ-24 PRO ett intressant alternativ.

Nackdelar d:
    - Graupner r i Sverige ett litet nischfabrikat
    - Ingen svensksprkig bruksanvisning och de p engelska uppdateras ofta med frdrjning jmfrt med de tysksprkiga (ett bra skl att lra sig lite RC-tyska)

Vad gller kvaliteten upplever jag allt som vl ihopsatt och vl fungerande.

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 325
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard

Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlgg
    Graupner har gtt frn att vara smst p mrknaden (av 2.4GHz) med sitt IFS till att ha problem med hott, sndare har lst sig t.ex. s det mrket rekommenderas inte.
    Graupners uppkp av IFS var en katastrof. Det var ett frsta generationens 2.4 GHz-system som visade sig ha allvarliga brister. HoTT-systemet, som inte har ngot gemensamt med IFS, fungerar mycket vl enligt min och mnga andras erfarenhet och har nu funnits ett antal r p marknaden. Det gr nstan alltid, oavsett fabrikat, att hitta foruminlgg dr man rapporterar upplevda radioproblem och jag tror inte Graupner sticker ut drvidlag.

Ett tips i sammanhanget nr du vljer radio r att ladda ner bruksanvisningar s att du kan jmfra olika fabrikat/modeller inbrdes och bilda dig en uppfattning om anvndarvnlighet.

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 394
    Jobb
    Klubb

Standard

Lite matnyttigt https://youtu.be/_YNRZVJIl7k

JonasHs avatar
    Reg.datum
    Nov 2016
    Inlgg
    463
    Jobb
    .
    Klubb
    Mlndals MF

Standard

Stort tack fr strlande info och tips!

Graupners MC-20 str nog hgst p julklappslistan fr nrvarande.

Nya funderingar har dykt upp ang infllbara landningsstll samt motorval... Inte helt ltta val dr heller verkar det som. Elektriska eller luftstll? P motorsidan r det nnu svrare; Metanol eller bensin, 4-takt el 2-takt och s verkar elmotorer ocks vara ett alternativ. Jag har fastnat lite p OS 4-taktare FS-95V. Ngon som har erfarenhet av denna motor? (kanske fel avdelning i forumet)

Standard

Stort tack fr strlande info och tips!

Graupners MC-20 str nog hgst p julklappslistan fr nrvarande.

Nya funderingar har dykt upp ang infllbara landningsstll samt motorval... Inte helt ltta val dr heller verkar det som. Elektriska eller luftstll? P motorsidan r det nnu svrare; Metanol eller bensin, 4-takt el 2-takt och s verkar elmotorer ocks vara ett alternativ. Jag har fastnat lite p OS 4-taktare FS-95V. Ngon som har erfarenhet av denna motor? (kanske fel avdelning i forumet)
    Nr det gller motor skulle jag nog sga att det beror lite p storlek. Jag upplever att det r vanligare med bensin ju strre motorerna blir, typ 25cc och uppt (ven om det frekommer mindre). Stora metanolmotorer tenderar till att dra rtt mycket (och dyrt) brnsle.

Sjlv kr jag mycket p OS-motorer och har hittills aldrig blivit besviken. Detta trots att det nstan alltid handlat om begagnade motorer fr att hlla kostnaderna nere. Har provat Super Tigre, Enya och DL50 bensin och alla de har ocks funkat bra. Mitt konkreta tips r att kpa hg kvalitet begagnat, det finns hur mycket som helst p tradera och blocket (och p forumet) till bra priser och som r i bra skick.

Nr det gller el r jag fortfarande novis, men konkreta tipset hr r att kpa en bra laddare direkt d du frlnger livslngden p ackarna betydligt och fr ut mer gldje av dem. De frdiga ARF-setuperna p elsidan som jag har sett har funkat alldeles utmrkt.
    Senast redigerat av Phastey den 2016-11-09 klockan 08:33.

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 574
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Jag har fastnat lite p OS 4-taktare FS-95V. Ngon som har erfarenhet av denna motor? (kanske fel avdelning i forumet)
    Det finns nn i Eslv som har en sn. Den lter vackert och ser snygg ut. Ringad s den ska hlla lnge. Men jag har ingen sjlv.
    fredrik

Standard

Jag har haft mina sndare i radio tray:s men sen skaffade jag en JR XG14E och r njd med den.

Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	JRCXG14EM2.2_MED.jpg 
Visningar:	62 
Storlek:	52,2 KB 
Id:	60637

https://www.hobbyplastic.co.uk/index...n7gjo0q7g4ic13

Kpte till dessa tillbehr:

Namn:	JRC06170_MED.jpg 
Visningar:	48 
Storlek:	35,0 KB 
Id:	60638

Namn:	JRC06172_MED.jpg 
Visningar:	41 
Storlek:	20,8 KB 
Id:	60639

D vart sndaren s hr med tillbehren monterade:

Namn:	14e.jpg 
Visningar:	66 
Storlek:	56,2 KB 
Id:	60640
    Senast redigerat av Hunter den 2016-11-14 klockan 01:45. Anledning: Bild och lnkar.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 674
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hunter - smidig lsning p "tray-problemet". Hoppas FrSky kommer med nt liknande till sin nya Horus-sndare. Ja - "byglarna" har dom ju redan men "vingarna" p sidan av sndaren har jag nnu inte sett.
    Roger

Standard

De dr "vingarna" borde g att montera p Taranis E om man (som jag) tycker att originalvingarna r fr sm och sitter fr lgt.

EDIT: hh, 75 GBP! Nej tack.
    /Leif

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 674
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Jo - prislappen var lite hftig fr dessa smbitar - men det kan ju komma liknande och billigare lsningar.
    Eller s fr man be nn kompis med 3D-skrivare att gra en insats...
    Roger

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •