Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Råd vid köp av ny sändare önskas.

  1. #1
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Question Råd vid köp av ny sändare önskas.

    Hej,
    Jag flög en del för ca 15 år sedan och tänkte ta upp det igen. Bygger just nu en P51D Mustang, 60 storlek från Top Flite som jag hade liggandes.
    Jag har en Graupner MC 12 (tror jag den heter) men funderar på att köpa ny. Funderar på en ny Graupner MC16 eller Spektrum DX9.
    Tips om dessa eller andra alternativ önskas!

    Tack på förhand,

    Jonas

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om du inte är så hemma på dagens 2.4 GHz-apparater så är det så att de i stort sett aldrig är kompatibla mellan de olika märkena - i motsats till gamla 35 MHz-apparater. Så välj märke inte bara efter "finesser" utan också med tanke på t ex vad mottagare kostar och vilket utbud det är av mottagare till de olika märkena/systemen.
    Roger

  3. #3

    Standard

    Det praktiskt att välja en radio som någon kompis har så man kan få känna på grejorna och få hjälp i början.
    Med dagens processorstyrda sändare får man en hel del mer eller mindre nödvändiga funktioner på köpet som det kan vara knepigt att komma underfund med trots (eller ibland på grund av) manualen.
    /Leif

  4. #4

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    En fråga man kan ställa sig är hur enkel radio man vill ha.
    Vissa moderna bland annat DX9 som du nämner har fina bilder i displayen som visar hur man kopplar in servon där det behövs många servon i exempelvis en vinge som kan ha 6 servon.
    En annan sak är om man funderar på att köpa färdigmodell med mottagare så att det bara är till att packa upp och flyga.
    Även då är DX9 ett alternativ men även Hitec kommer nog starkt med Ares som har ett gäng modeller som man bara parar med sin sändare sen är det klart att flyga.

    Är man glad i att pyssla lite med radion och inte vill ha några begränsningar så är ju Taranis med efterföljare klart prisvärda och nästan oslagbara.

    Även Graupner och Multiplex har sina fördelar och flera modeller som är klara att binda till sändaren och flyga.

    Sedan så kanske ändå känslan av att hålla sändaren när man flyger är viktigare än allt annat och då måste man ju låna och flyga med de olika alternativen.

    Med andra ord - väldigt vanskligt att ge några råd då nya sändare nog är väldigt bra oberoende av fabrikat.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Ska du dessutom ha telemetri blir det än värre djungel, då det mesta inte passar till andra tillverkare.
    Välj gärna en av de stora (Multiplex, Hitec, Futaba, JR eller Spektrum) eller outsidern frsky.
    Frsky endast om
    1) du gillar att uppdatera firmware i t.ex. sändare via datorn
    2) du kan göra slutkvalitetskontroll själv, då det har brustit i fabrik.
    Väljer du annat märke kan du få svårigheter om du ska köpa ny mottagare. Graupner har gått från att vara sämst på märknaden (av 2.4GHz) med sitt IFS till att ha problem med hott, sändare har låst sig t.ex. så det märket rekommenderas inte.
    http://www.rcuniverse.com/forum/rc-r...tem-print.html
    fredrik

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Ska du dessutom ha telemetri blir det än värre djungel, då det mesta inte passar till andra tillverkare.
    Välj gärna en av de stora (Multiplex, Hitec, Futaba, JR eller Spektrum) eller outsidern frsky.
    Frsky endast om
    1) du gillar att uppdatera firmware i t.ex. sändare via datorn
    2) du kan göra slutkvalitetskontroll själv, då det har brustit i fabrik.
    Väljer du annat märke kan du få svårigheter om du ska köpa ny mottagare. Graupner har gått från att vara sämst på märknaden (av 2.4GHz) med sitt IFS till att ha problem med hott, sändare har låst sig t.ex. så det märket rekommenderas inte.
    http://www.rcuniverse.com/forum/rc-r...tem-print.html
    Lite kul att det dröjer ända hit innan någon ens nämner Futaba. Har bara bra erfarenheter av Futaba, 27mhz, 35mhz och nu 2,4.

  7. #7
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Kör futaba om din plånbok håller för det! Oslagbar gimbalkänsla och kvalitet i jämförelse med frsky, spektrum och turnigy (obs endast min erfarenhet och åsikt) men för mig är det viktigare med en god kontakt (futaba T6 ,T8, t10 t ex har dubbla antenner t ex i diversitysetup) men ingen telemetri el talsyntes, jag flyger mycket multirotor och då får jag oftast spänningen i osd ändå.. köp futaba om du har råd med en 500ing per mottagare och ej behöver telemetri dock har dyrare futabasystem alla dessa funktioner så mycket handlar om vad man prioriterar! Mvh g

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  8. #8
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Tack för alla tips, visste tex inte att man numera måste ha mottagare från samma tillverkare. Jag har alltid gillat känslan samt storleken på Graupners MC-serie och ska nog titta närmare på den igen.

    Finns det fortfarande 35Mhz-mottagare att köpa om jag skulle vilja fortsätta med min gamla radio? Finns det andra nackdelar med 35Mhz-systemen?

  9. #9
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonasH Visa inlägg
    Tack för alla tips, visste tex inte att man numera måste ha mottagare från samma tillverkare. Jag har alltid gillat känslan samt storleken på Graupners MC-serie och ska nog titta närmare på den igen.

    Finns det fortfarande 35Mhz-mottagare att köpa om jag skulle vilja fortsätta med min gamla radio? Finns det andra nackdelar med 35Mhz-systemen?
    Det här m kristaller är före min tid men kan du ej sätta in en 2.4ghzmodul av valfi tillverkare i din graupner radio? Har för mig att jag hört nån göra så?

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  10. #10
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Vissa 35MHz-mottagare fungerar väldigt dåligt om det är rippel på matningen, som t.ex. om man har eldrift.
    De flesta är också dåligt avstörda för tändmoduler, så bensindrift är heller inte bra med 35MHz.
    Det finns såna 35-Mhz mottagare (främst multiplex o hitec) som fungerar bra med el då de är avstörda från rippel. De finns ibland begagnade, jag har inte letat efter nya sen 2007.
    Tändning vet jag inte om det går att lösa.
    35MHz går bra till metanol om man gör sin installation korrekt. Blir det fel finns det få att fråga.
    fredrik

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonasH Visa inlägg
    Jag har alltid gillat känslan samt storleken på Graupners MC-serie och ska nog titta närmare på den igen.
    Jag använder sedan ett par år tillbaka Graupners HoTT-system (MC-20 och MX-12) efter att tidigare under många år varit trogen JR-användare. För mig som gillar pultsändare är MC-20 nära idealet då den är förhållandevis kompakt. Funktionerna är många (som på alla sändare nuförtiden) och telemetrifunktionen utmärkt. Telemetrin kan tala, visa värden på LCD-displayen eller via en blåtandsmodul skicka den vidare till min mobiltelefon eller läsplatta. Data lagras även på ett micro-SD-kort i sändaren.

    Det finns ett bra sortiment av mottagare bl.a. de som har inbyggda gyron/accelerometrar och som kan användas såväl för flygplan, som flybarless-controller för helikopter eller controller för multikopter, allt beroende på vilken firmware som installeras. Alla inställningar av mottagarna gör man från sändaren via telemetrifunktionen. Använder man Graupners fartreglage har man dessutom telemetri från dessa och sköter alla inställningar av parametrar från sändaren.

    Vill man inte ha en pultsändare är den nya MZ-24 PRO ett intressant alternativ.

    Nackdelar då:
    - Graupner är i Sverige ett litet nischfabrikat
    - Ingen svenskspråkig bruksanvisning och de på engelska uppdateras ofta med fördröjning jämfört med de tyskspråkiga (ett bra skäl att lära sig lite RC-tyska)

    Vad gäller kvaliteten upplever jag allt som väl ihopsatt och väl fungerande.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Graupner har gått från att vara sämst på märknaden (av 2.4GHz) med sitt IFS till att ha problem med hott, sändare har låst sig t.ex. så det märket rekommenderas inte.
    Graupners uppköp av IFS var en katastrof. Det var ett första generationens 2.4 GHz-system som visade sig ha allvarliga brister. HoTT-systemet, som inte har något gemensamt med IFS, fungerar mycket väl enligt min och många andras erfarenhet och har nu funnits ett antal år på marknaden. Det går nästan alltid, oavsett fabrikat, att hitta foruminlägg där man rapporterar upplevda radioproblem och jag tror inte Graupner sticker ut därvidlag.

    Ett tips i sammanhanget när du väljer radio är att ladda ner bruksanvisningar så att du kan jämföra olika fabrikat/modeller inbördes och bilda dig en uppfattning om användarvänlighet.

  13. #13
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Lite matnyttigt https://youtu.be/_YNRZVJIl7k

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  14. #14
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Stort tack för strålande info och tips!

    Graupners MC-20 står nog högst på julklappslistan för närvarande.

    Nya funderingar har dykt upp ang infällbara landningsställ samt motorval... Inte helt lätta val där heller verkar det som. Elektriska eller luftställ? På motorsidan är det ännu svårare; Metanol eller bensin, 4-takt el 2-takt och så verkar elmotorer också vara ett alternativ. Jag har fastnat lite på OS 4-taktare FS-95V. Någon som har erfarenhet av denna motor? (kanske fel avdelning i forumet)

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonasH Visa inlägg
    Stort tack för strålande info och tips!

    Graupners MC-20 står nog högst på julklappslistan för närvarande.

    Nya funderingar har dykt upp ang infällbara landningsställ samt motorval... Inte helt lätta val där heller verkar det som. Elektriska eller luftställ? På motorsidan är det ännu svårare; Metanol eller bensin, 4-takt el 2-takt och så verkar elmotorer också vara ett alternativ. Jag har fastnat lite på OS 4-taktare FS-95V. Någon som har erfarenhet av denna motor? (kanske fel avdelning i forumet)
    När det gäller motor skulle jag nog säga att det beror lite på storlek. Jag upplever att det är vanligare med bensin ju större motorerna blir, typ 25cc och uppåt (även om det förekommer mindre). Stora metanolmotorer tenderar till att dra rätt mycket (och dyrt) bränsle.

    Själv kör jag mycket på OS-motorer och har hittills aldrig blivit besviken. Detta trots att det nästan alltid handlat om begagnade motorer för att hålla kostnaderna nere. Har provat Super Tigre, Enya och DL50 bensin och alla de har också funkat bra. Mitt konkreta tips är att köpa hög kvalitet begagnat, det finns hur mycket som helst på tradera och blocket (och på forumet) till bra priser och som är i bra skick.

    När det gäller el är jag fortfarande novis, men konkreta tipset här är att köpa en bra laddare direkt då du förlänger livslängden på ackarna betydligt och får ut mer glädje av dem. De färdiga ARF-setuperna på elsidan som jag har sett har funkat alldeles utmärkt.
    Senast redigerat av Phastey den 2016-11-09 klockan 09:33.

  16. #16
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonasH Visa inlägg
    Jag har fastnat lite på OS 4-taktare FS-95V. Någon som har erfarenhet av denna motor? (kanske fel avdelning i forumet)
    Det finns nån i Eslöv som har en sån. Den låter vackert och ser snygg ut. Ringad så den ska hålla länge. Men jag har ingen själv.
    fredrik

  17. #17

    Standard

    Jag har haft mina sändare i radio tray:s men sen skaffade jag en JR XG14E och är nöjd med den.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	JRCXG14EM2.2_MED.jpg 
Visningar:	101 
Storlek:	52,2 KB 
Id:	60637

    https://www.hobbyplastic.co.uk/index...n7gjo0q7g4ic13

    Köpte till dessa tillbehör:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	JRC06170_MED.jpg 
Visningar:	79 
Storlek:	35,0 KB 
Id:	60638

    https://www.hobbyplastic.co.uk/index...n7gjo0q7g4ic13


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	JRC06172_MED.jpg 
Visningar:	86 
Storlek:	20,8 KB 
Id:	60639

    https://www.hobbyplastic.co.uk/index...n7gjo0q7g4ic13


    Då vart sändaren så här med tillbehören monterade:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	14e.jpg 
Visningar:	120 
Storlek:	56,2 KB 
Id:	60640
    Senast redigerat av Hunter den 2016-11-14 klockan 02:45. Anledning: Bild och länkar.

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hunter - smidig lösning på "tray-problemet". Hoppas FrSky kommer med nåt liknande till sin nya Horus-sändare. Ja - "byglarna" har dom ju redan men "vingarna" på sidan av sändaren har jag ännu inte sett.
    Roger

  19. #19

    Standard

    De där "vingarna" borde gå att montera på Taranis E om man (som jag) tycker att originalvingarna är för små och sitter för lågt.

    EDIT: Öhh, 75 GBP! Nej tack.
    /Leif

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jo - prislappen var lite häftig för dessa småbitar - men det kan ju komma liknande och billigare lösningar.
    Eller så får man be nån kompis med 3D-skrivare att göra en insats...
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •