Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: E-sky?

  1. #1

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard E-sky?

    Hej

    Har en E-sky Honey Bee King 3, den är nu en tre fyra år gammal, nåt sånt. Det verkar ha blivit svårt med delar till den. Vad beror det på? Har de lagt ner E-sky?

    /Lars

  2. #2
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Om du fotfarande är intresserad av att flyga så skulle jag rekommendera att titta på att byta till en helikopter som är lite mer på hobbynivå än E-Sky som är gränsfall till leksaksnivå (jag började också med E-Sky saker för många år sedan).



    Ang om det är nerlagt eller inte vet jag inget om däremot.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    E-sky finns kvar, brukar gå och hitta delar till dem i Kina bl.a. Men kan finnas kvar på lager hos säljare här i Sverige som sålde E-sky. Kolla med Hobbex bl.a där har jag hittat en del till min.

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Nja, jag har inga behov av att uppgradera helikoptern, det är snarare piloten som är lite väl skruttig. Jag är inte främmande för att beställa från både Kina och Hobbex, bara att jag fundrat på varför det blilvt sämre beställt med gerjer till dom. Men jag hänger kvar med det jag har en tid till, för mej är den King 3 jag har fullt tillräcklig.

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Finns mycket bättre och mera lättflugna Kina-helisar i den klassen idag så att köpa nytt är nog det bästa rådet.
    Roger

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Har du nån rekommendation på nån lämplig, nu när jag är "van" vid en Honey Bee King 3. Som det är nu så tycker jag att den är intressant, utan att överdriva åt nåt håll. Den är spännande heltenkelt

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Är du nöjd med den så finns det ju delar att få tag i - bl a i Kina.
    Kan kolla med min kompis som testat en hel del av nyare RTF-helisar och höra vad han i så fall rekommenderar. Men enligt honom har utvecklingen varit stark i denna lite enklare heli-klass under de allra senaste åren.
    Roger

  8. #8
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    min egna erfarenhet av Honey bee king 3 är allt utom bra...
    jag skulle istället satsa på en beggad Align T-rex 450/500 i bra skick istället för att bränna onödiga pengar på Honey bee'n.

    just my 2 cents

  9. #9

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Hur är då E-skyen? JAg tycker ju att den är allmänt vimmelkantig, men har ju trott att det beror på mej. Jag har inget annat att jämföra med. En sak har jag noterat, det är svårt att få bort att den har lite bakvikt, spelar ingen roll hur mycket man flyttar fram batteriet, så långt det går, så finns bakvikt kvar, litegrann. Men, somsagt, jag hat inget annat att jämföra med

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Vad är det du vill ha ? En fullfjädrad heli som du kan flyga 3D med i god fart eller nåt att stilla glida fram med ? Det är liksom lite olika krav som i sig resulterar i olika avancerade helisar.
    Om du inte behöver 3D-kapacitet så fungerar denna bra och är i ungefär samma storlek som din nuvarande - http://www.banggood.com/FXSERIES-FX0...l?rmmds=search
    Visserligen en fixed pitch men den har 6-axligt gyro och är flybarless. Flyger stabilt och trevligt om man nöjer sig med det. Kompisen har bl a en sån som han flugit mycket med. Men är ambitionen att bli en 3D-flygare så är det ju helt fel maskin men alla har ju inte den ambitionen - vilket också kräver avsevärt tjockare plånbok.
    Roger

  11. #11

    Standard

    Det finns mycket ploj-wannabe's där ute (ESky, Arttech osv). Att ta steget in i hobby-helikopternivån ger en helt annan utdelning. Kostar mer fast samma storlek, jämför med bilar.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Du kan absolut ha rätt Ålänning men samtidigt blir prylarna mera avancerade, man måste göra alla inställningar själv och en kvadd kostar ofta betydligt mycket mera. Så grundfrågan kvarstår - vad vill man göra med sin heli ? Dagens flybarless fixed-pitch helisar med 6-axliga gyron är riktigt trevliga - om man inte tror att man skall kunna flyga 3D med dom utan köper dom för att kajka runt och lära sig flyga heli i sin enklaste form. Lite avslappad söndagsflygning - ungefär som fullskala-helisar flyger. Underskatta inte det lite enklare - för många kan det faktiskt vara mycket roligare för då får man möjlighet att flyga och inte bara ställa in och reparera sin full-3D-kopter.
    Roger

  13. #13

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Ja, jag har nog tyckt att det varit lite kul att det är utmanande att överhuvudtaget hålla den i luften. Har sett det som en utmaning. Nu när jag får förstå att den är onödigt svårflugen eller …-flyger dåligt, så får jag fundera på vad jag vill göra. Jag är ju ganska egen och kan fastna för gamla grejer, kanhända blir det King 3 en tid till.

  14. #14

    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    42
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Helsingborgs mfk

    Standard

    Jag har varit litegrann i samma sits som du, jag har en E-sky Honey Bee och en E-sky Belt, jag kämpade länge med dem innan jag köpte en T-rex 450 och kunde konstatera hur mycket lättare det blev. Det var några år sedan så alla var med paddlar. Nyligen har jag köpt två små heikoptrar från WL-Toys, en fixed pitch och en 6-kanalare och jag tycker faktiskt att det är lättare att flyga 6-kanalaren, framför allt höjdhållningen, jag brukar roa mig med att hovra i mitt hobbyrum, c:a 2 m2 stort och det är inga problem. (rummet är större men det är den fria ytan).
    Senast redigerat av Stig K den 2016-11-09 klockan 15:49. Anledning: tillägg

  15. #15

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Jag ska tänka på råden jag får. Kan ju trots allt vara dumt att skaffa en massa reservdelar om den ändå ska ställas på hyllan inom snar framtid. Då är det ju dumt att sitta på en hög med prylar till E-sky

  16. #16

    Standard

    Jag skaffade en T-Rex 450SE V2 först, sen en 450XL, sen en Belt CP (och nån annan enklare variant). Och när jag flög CPn blev jag galen på hur slattrig och värdelös den var på precis allt. Jag ställde in den i evigheter och uppgraderade till metall på så gott som allt, mjah. Men härken T-Rex 450XL flög ändå bättre och 450SE V2 var ljusår bättre. Skulle jag ha börjat med Belten så hade jag nog lagt ner heli-flygandet. Det ÄR skillnad på grejerna och JA det är olika nivåer, men dessa tre jag nämnde var rätt lika i övrigt med 401-gyro, flybar osv. Reservdelar köpte jag endast när de behövdes. Är nog viktigt att man inte börjar en hobby med fel grejer.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lekman Visa inlägg
    Hur är då E-skyen? JAg tycker ju att den är allmänt vimmelkantig, men har ju trott att det beror på mej. Jag har inget annat att jämföra med. En sak har jag noterat, det är svårt att få bort att den har lite bakvikt, spelar ingen roll hur mycket man flyttar fram batteriet, så långt det går, så finns bakvikt kvar, litegrann. Men, somsagt, jag hat inget annat att jämföra med
    Jag kan bara hålla med föregående....
    E-sky är inte roliga.
    Har själv haft några och trots att jag "blingat" dom med så mycket ALU delar som gick att hitta går dom nästan inte att hovra på mindre än 4 kvm.
    Jag trodde som du att jag inte kunde, tills jag provade en t-rex 450 och den hängde still i luften och gjorde det jag förväntade mig :-)
    /Jonas

    Skickat från min Taranis via Tapatalk

  18. #18

    Standard

    Har själv haft några E-sky kan bara hålla med finns så mycket bättre saker idag än dom.Mvh Andreas

  19. #19

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Medan vi hade denna diskussion så lyckades jag ju trots allt med att beställa lite grejer. Fick tag i huvudrotorblad från Xtreme Productions i nån form av homogen plast och de är ju betydligt tyngre än original trärotorblad. Va är det för ski....t, supertunga rotorblad kan väl inte vara nåt att ha, oberoende av typ/tillverkare av Helin?

  20. #20

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Körde den igen lite och man kan lugnt konstatera att jag och E-skyen inte är helt överens om vart det ska bära av. Den är instabil på ett ganska långvågigt sätt. Man får hela tiden försöka förekomma den och komepnsera tidigt nog för att det inte ska driva iväg. TP-justeringar har inte lett nånstans.
    Jag tolkar det som skrivits om den som att det inte finns nån självklar modifiering som gör den så mycket bättre. Men, finns det nåt som jag kan kolla, att jag inte har nån setting helt uppåt väggarna?
    /Lars

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •