Reklam

 
Sidan 8 av 9 FörstaFörsta ... 3456789 SistaSista
Resultat 141 till 160 av 177

Ämne: Moth Major skala 1/4 - Cape to Cape

  1. #141
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    912
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Börjat tillverka stommen för tanken. Passar in 2 plywoodmallar som används för att skära ut en frigolitkärna med varmtråd. Mallarna får sedan bli sidorna på tanken som sedan kommer att plankas med nåt lagom korrugerat material...

    Originalet hade ingen instrumentpanel i främre sittbrunnen utan den var ersatt men en panel med ett rejält handskfack så det fick bli samma här.







    MVH
    Kjell

  2. #142
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    6 348
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Mycket tjusigt, Kjell!

    Apropå korrugering, jag såg en modell av en Junkers 52:a en gång i forntiden, byggaren hade borrat ett antal hål tätt i en rad i en plåt. Sedan "knäckte" han plåten precis i hålraden och fick halva hål. Med hjälp av den tandade plåten drog han längs ett lagom tjockt och mjukt balsaflak och fick fram nåt som liknade korrugering!

    Men sånt kan du nog allaredan....
    Retroholic!

  3. #143

    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    631
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF/Trelleborgs Modellflygklubb/Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Thomas!
    Det har jag också provat.Det fungerar jättebra på raka flak men Mothen har ju en ganska skarp böjning på framkanten av bränsletanken. När jag försökte böja flaket där så lyckades jag dessvärre inte få en hel framkant. Hade korrugeringen legat på andra hållet så hade lyckan varit fullständig, så det blev mellanskiktet på en Marabou chokladask. Det blev bra, åtminstone efter mitt eget tycke.

    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4079.jpg 
Visningar:	169 
Storlek:	67,3 KB 
Id:	62266  

  4. #144
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    6 348
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Jo, jag inser problemet med krökning på fel håll, men det var ett gott försök....
    Retroholic!

  5. #145
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    912
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Fortsatt med tanken och testar en ny variant på att få till korrugeringen - åtminstone ny för mig. Ritat upp en "limspridare" med lagom tandning och 3D-printat en 3 mm tjock sådan. Satt en stödkant vid sidan av delen som skall "korrugeras", lagt på ett lager akrylmassa och så dragit fram vecken. Blev inte helt perfekt men en gammal tank i korrugerad aluminium brukar inte heller se perfekt ut...







    Också jobbat vidare med riggningen. Efter mycket mätande och uppställning m h a vattenpass och vinkelmätare är nu vajrarna och krysstagen mellan stöttorna klara på ena sidan. Ett problem var att vajrarna inte fäster i i kroppen eller baldakinen utan bara i vingarna så det fanns inget att hänga undervingarna i förrän övervingarna var på plats...löstes med provisorisk riggning med tunn järntråd.

    Orsaken till att vajrarna inte fäster i baldakinen är att hela vingpaketet skall gå att fälla bakåt genom att lossa en sprint i vardera vingens främre infästning.











    Go´kväll.
    Kjell

  6. #146
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    912
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Riggningen nu på plats och det fungerar att fälla vingarna - nästan...Sporrhjulet är lite för lågt så vingspetsarna går i marken när man fäller in vingarna helt efter kroppen. Kanske höjer det lite....





    Tanken nu också helt "korrugerad" och blåmålad.





    Med vänlig hälsning,
    Kjell

  7. #147
    mrfxcoupes avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    205
    Jobb
    Hydraultekniker
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Mycket snyggt. Imponerad av din klurighet att få till det med fungerande ving fällning.
    Tanken vart väldigt bra tycker jag.

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  8. #148
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    912
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Tack Peter! Idag fixat elförsörjningen....Förebilden hade en solcellspanel uppe på tanken för att ladda batterier och då måste ju även modellen ha en sådan. Tyvärr bara bling men i alla fall.



    MVH
    Kjell

  9. #149
    Elgstrands avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    256
    Jobb
    Studerar serviceteknik
    Klubb
    Klubblös Linköping

    Standard

    Följer detta i kulisserna, den blir hur grann som helst! Tack för att du delar med dig.

    Mvh Fredrik.
    Flyger helst segel

  10. #150

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    757
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Hej kjell, var köper du vinylen som du skurit ut?
    Det gäller ju att hitta så tunn vinyl som möjligt.
    Jag hittar mes skylltvinyl mm då jag letar men det står inget om tjockleken.

    Fint blir det i alla fall på alla sätt.
    Skall bli kul att se den i luften.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  11. #151
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    912
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej Mats,
    oftast har jag beställt på nätet:

    http://www.folier.se/sv
    http://www.hobbyworld.se/sv
    http://www.foliekniven.se

    Ibland när jag inte orkar vänta på en nätbeställning har jag gått till en lokal reklamfirma som dekorerar bilar och köpt en bit. Det jag använt är 70-80 um tjock.

    MVH
    Kjell

  12. #152

    Standard

    Den där stegen i inlägg 145 ser för fantastiskt naturtrogen ut

    Skämt å sido. Det var ett ta sedan jag tittade in på din tråd och måste säga att man blir imponerad av vad som kommer ur dina händer. Helt otroligt fint jobb och bränsletanken ser ju så realistisk ut med lite bucklor och skavanker.

    /Mats

  13. #153

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    757
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kjni Visa inlägg
    Hej Mats,
    oftast har jag beställt på nätet:

    http://www.folier.se/sv
    http://www.hobbyworld.se/sv
    http://www.foliekniven.se

    Ibland när jag inte orkar vänta på en nätbeställning har jag gått till en lokal reklamfirma som dekorerar bilar och köpt en bit. Det jag använt är 70-80 um tjock.

    MVH
    Kjell
    Jo, jag har hittat de firmorna också.
    Vilken kvalitet köper du?
    Det står inget om tjocklek på deras sidor.
    Bar hur många år utomhus de klarar.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  14. #154

    Standard

    Super snyggt bygge, riktig hantverkarglädje.
    Tänkte bra höra vad du använder för riggning, är på gång med ett 1/4 ww1 bygge och får inte riktigt fram nån vajer till riggningen.
    /JP

  15. #155
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    912
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej Mats,
    På Folier.se finns det uppgift om tjocklek på en del av fabrikaten, t ex Aslans vinyl, både blank och matt, 70 um.

    http://www.folier.se/sv/articles/2.1...att-305mm-bred

    Med vänlig hälsning, Kjell

  16. #156
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    912
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej Jocke,
    jag har använt tunnaste vajern som finns i den lokala järnhandeln. Den är 1 mm och är egentligen lite för tjock för skala 1/4 men utöver den har jag bara hittat riktigt tunn vajer hos en del hobbyhandlare. Flera av dubbeldäckarna har ju inte vajer utan profilerad stål-lina och om man vill ha sådan får man nog göra själv eller köpa från t ex:

    http://www.flying-wires.ch/flying-wires/index.html
    http://www.hobbylinc.com/rc-airplane-rigging

    En möjlighet att göra "platt" riggning är att använda smalaste avlopps-rensband och hårdlöda kopplingar i ändarna. Har inte testat detta själv utan oftast använt den lite för tjocka vajern enl ovan....Gillar när det går att få tag på material på hemmaplan och har inga stenhårda krav på skalariktigheten.


    Lite länkar om helgen blir långtråkig....

    http://www.modelairplanenews.com/mak...rigging-wires/
    http://www.flying-wires.ch/flying-wi...ckrelease.html
    http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin...P?I=LXFV30&P=8
    http://www.rcuniverse.com/forum/m_46...tm.htm#4649408
    http://www.airbum.com/articles/Flyingwires.html
    http://www.rc-howto.com/?p=260
    http://www.rcuniverse.com/forum/m_83...tm.htm#8895537
    http://www.mickreevesmodels.co.uk/~m...es/p2bipe.html
    http://www.dbsportandscale.com/rigging-644-c.asp
    http://www.dbsportandscale.com/useful-info-21-w.asp

    MVH
    Kjell
    Senast redigerat av kjni den 2017-04-29 klockan 10:19.

  17. #157

    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    631
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF/Trelleborgs Modellflygklubb/Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Kjell...
    ....det var en stund sedan vi hörde av dig.Jag trodde för en stund att du lagt din Moth åt sidan för andra projekt. Kul att höra av dig igen.
    Vajrar, ja det är en historia för sig själv. Jag har använt allt från plastad rostfri fiskelina, gasvajer till mopeder, järnhandelns 0,9-1.5 vajer, Mick Reeves plattvajer men även sk "dragvajer av stål" som används till att dra ledningar i plaströr. Det senare kan man hitta hos t ex Biltema och Jula. Den passar förträffligt till 1:4 modeller och kostar runt femtiolappen för tio meter men det finns även längre. Nackdelen med dessa flatvajrar är att den sk krysstagningen är nödvändig. I annat fall kan vajrarna komma i vibration och egensvänga, vilket kan rasera hela modellen om man har otur. Detta händer inte med vanliga vajrar eller ja, det har i alla fall inte hänt på mina maskiner. Dom har drattat ner av andra orsaker.
    Nu ser vi fram emot bilder på din modell i färdigt skick, sedan hoppas vi på premiären till sommarns meeting. Tyvärr så verkar det lite lamt med anmälningarna. Kanske det kan bero på de häftiga meningsskiljaktigheter som diskuteras här just nu, att deltagarna är lite reserverade och väntar en stund till. Oavsett vilket så lär vi skåningar dyka upp till årets evenemang.
    Varma hälsningar från Svedala
    Kay krut

  18. #158
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    912
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej Kay, bra att du delar med dig av din erfarenhet angående riggning och vajrar. Tack!

    Du har delvis rätt - jag har lagt Mothen åt sidan ett tag. Den är såpass färdig att det inte skall bli problem att flyga den på Östersundsträffen i sommar. Den väntar nu ffa på att få ett lager skyddslack innan slutmontering och eftersom jag brukar lacka utomhus skall det till lite bättre väder än vi haft hittills. Jag har också börjat köra motorn i bänk så att den skall vara i skick när det blir dags.

    Det finns minst ett "andra" projekt också - sätter fn ihop en CarbonCub, ARF från Hangar 9, som kommer att vara elektrifierad...



    Idag har jag också varit ute på Ope och flugit lite grann med ett par små "friggos" - första gången sedan i höstas. Det var kallt men skoj.

    Vill också passa på att göra lite reklam för årets Östersundsträff som trots diskussioner i en annan tråd här kommer att bli minst lika trevlig som tidigare år. Tyvärr har vi haft problem med en server där träffens hemsida bott men vi har nu satt upp en ny sida på en annan server. Dock har vi tillfälligt fått byta adress till sidan och den nås nu på www.ostersundstraffen.se.

    Vi hoppas att den gamla adressen www.ostersundstraffen.nu inom kort också skall gå att använda men gör din anmälan på www.ostersundstraffen.se


    Hälsningar
    Kjell Nilsson

  19. #159

    Standard

    Tack så jättemycket för länkarna och informationen. När det kommer till profilerade järn så har jag sett att gamla torkarblad har en bra stålremsa som man kan använda, får kuta upp i grannskapet och kolla vilka som behöver byta =).

    /JP

  20. #160
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    912
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Våren har nått ända upp till Jämtland! Senaste dagarna har det varit fint sprutväder - lätt vind och runt 15° och just inga insekter i luften. Prefekt för skyddslack på SE-AMO som nu bara skall torka lite och så är det dags att börja montera. Lacken ser fortfarande lite blank ut men den kommer att bli sidenmatt när den har torkat...



    MVH
    Kjell

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •