Reklam

 
Sidan 4 av 10 FörstaFörsta 123456789 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 181

Ämne: Moth Major skala 1/4 - Cape to Cape

  1. #61


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej Kay, det är faktiskt ABS....i alla fall dom gråbruna bitarna. Dom genomskinliga är UV-härdad flytande plast som när den är härdad påminner om acryl. Vet inte om du tycker att storlekarna är rimliga så om du vill ha större eller mindre exemplar av någon av delarna så säg till. Speciellt kanske navkapslarna behöver justeras beroende på vilka hjul du väljer.

    Här är ett alternativ till färdig stitching tape...



    Mera metallslöjd - nu bakre vingfästen uppe och nere som fått ett lager grundfärg. Snart provmontering av vingarna.




    MVH
    Kjell
    Senast redigerat av kjni den 2017-01-12 klockan 12:03.

  2. #62

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Okay Kjell, jag menade vakumformad ABS som man ju nästan alltid lyckas klippa sönder i hörn o skarvar. Olika tjocklek och ibland inte helt rena i profilerna. Slotsen t ex, som följde med i satsen, var så dåliga att jag helt enkelt skippade dem. Många tigrar flyger ju med dem låsta eller helt enkelt borttagna, likaså spinnfenorna. Min Moth ska ju bara flyga runt och tillfredsställa piloten, den ska inte delta i någon skalatävling. Därför blir det bara en "Stand mycket långt off" modell.
    Hjuldiskarna är perfekta och ska naturligtvis ersätta dom dåliga som följde med satsen. Jag ämnar sätta fast dem med små skruvar så att jag kan ta loss hjulen vid behov.
    Trevlig video förresten, fast jag tror nog att jag håller mig till mitt linnesnöre. Jag funderade ett tag på att sy fast duken men ångrade mig i sista stund. Det är ändå ingen som ser hur man fuskar, bara slutresultatet blir bra.
    Tack än en gång för hjälpen Kjell.
    Kay krut

  3. #63


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Du har helt rätt Kay, jag resonerar likadant och bygger för nöjet och "håller mig också långt off". Nu är vingarna mycket provisoriskt påhakade och det är dags att mäta in för stöttor och vajrar innan klädsel.



    Go´kväll
    Kjell

  4. #64

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Ja Kjell, nu har du det roligaste kvar. Det är alltid skönt när man börjar se slutet på ett projekt. Om inte för annat så för att börja ett nytt!
    Jag byggde in lite wash-out när jag gjorde stöttor och vajrar. Det kan aldrig vara fel att ha lite marginal när farten börjar avta och spaktermiken tar överhand.

    / Kay krut

  5. #65

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Ock så blev jag lite sur på de medföljande vindrutorna, klumpiga och inte precis förebildsenliga, så jag beslutade mig för att göra ett par nya efter eget behag. Första försöket blev ganska hyggligt så det blir nog ett par till. Jag värmebockade huvplast över en varm linjal, sedan klädde jag kanterna med folieform som kära hustrun förmodligen snart lär sakna i skåpet! Lite klarlack över skapelsen och så var det klart. Som sagt, inte precis superskala men.....
    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3858.jpg 
Visningar:	203 
Storlek:	85,9 KB 
Id:	61325  

  6. #66


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Blev ju supersnyggt! Kommer att sno din idé rakt av.

    MVH
    Kjell

  7. #67


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    En vecka försvinner fort utan att det blivit så mycket gjort - i alla fall ritat upp en oljetank och startat printern så i morgon vet jag om den blev OK.







    MVH
    Kjell

  8. #68

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jag tvivlar INTE!!

    Ooooo...troligt snyggt!
    Retroholic!

  9. #69

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Men...
    vad väger alla sådana pryttlar??
    Retroholic!

  10. #70


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Men...
    vad väger alla sådana pryttlar??
    Inte så mycket...den här är 18 x 5,5 x 3 cm och ihålig och väger 30 g.



    MVH
    Kjell

  11. #71


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kay.krut Visa inlägg
    Ock så blev jag lite sur på de medföljande vindrutorna, klumpiga och inte precis förebildsenliga, så jag beslutade mig för att göra ett par nya efter eget behag. Första försöket blev ganska hyggligt så det blir nog ett par till. Jag värmebockade huvplast över en varm linjal, sedan klädde jag kanterna med folieform som kära hustrun förmodligen snart lär sakna i skåpet! Lite klarlack över skapelsen och så var det klart. Som sagt, inte precis superskala men.....
    Kay krut
    Vad är "Folieform"??
    Vanlig ugnsfolie?
    Hur fick du fast det?

    // Mats W
    Flygsmurfen

  12. #72

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Jo Mats, folieform är den tunna engångs-aluminiumskapelse som kära hustrun brukar göra fiskgratäng i. Den är enkel att skära och att jobba med. Jag använder två tillvägagångssätt när jag sätter på foliestrimlorna. Antingen skär jag remsorna i dubbel bredd och med rätt längd, sedan bockar jag lite försiktigt folien över en passande linjal eller liknande, beroende på hur tjockt materialet är där folien ska sitta. Sedan limmar jag helt enkelt fast den med CA-lim. Ibland, om det är större och tjockare delar som ska kläs, så lägger jag dubbelhäftande tejp (finns på Biltema) på folien och skär därefter remsorna till rätt mått. Sedan drar jag av skyddspappret och bockar remsan direkt på delen som ska kläs. Här gäller det dock att vara noga för gör man fel så sitter remsan som f.n och man får göra om hela proceduren. Det finns även en tunn folie på nämnda bilutrustningsföretag som användes till skydd för värme på motorer mm. Denna är dock så tunn att den är nästan omöjlig att jobba med, åtminstone när man ska klä vindrutor.
    Kay krut

  13. #73

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Den här är inte heller så dum...
    http://www.biltema.se/sv/Bygg/Tejp/M...jp-2000017580/
    Retroholic!

  14. #74


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Kanon!
    Såg fint ut med folien.
    Antar att det är pilligt att få den plan/ skrynkelfri men det är väl bara att öva?

    // Mats W
    Flygsmurfen

  15. #75

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Jo visst Thomas men som jag skrev i inlägget ovan så är den tejpen en pina att använda. Alldeles för tunn och skrynklar sig bara man försöker att klippa av en bit. Folieformar är mycket tjockare och lättare att få till ett snyggt arbete. Observera, jag använder folieformar, inte aluminiumfolie.

    Kay krut

  16. #76


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Man skulle vilja hitta folieform på ark :-)

    // Mats W
    Flygsmurfen

  17. #77

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jo Kay, jag håller med.
    Men det är det jag har använt, får nog ta och prova aluform också, för att se om det är nån skillnad...
    Retroholic!

  18. #78

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Ha..Thomas, du får gå en kurs i Svedala. Jo aluminiumformar är en tillgång när man ska göra diverse småsaker som inte ska belastas något. Med viss försiktighet kan man till och med bearbeta och dubbelkröka den. Jag har provat det också.
    Kay krut

  19. #79


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Alla gångjärn är nu klara och monterade. Visar lite bilder från skevrodren. Silverlöder ett mässingsrör på en remsa mässingsplåt och sågar sedan upp i lagom breda bitar. Sågar en slits där gångjärnet skall sitta och eftersom kommer att hamna lite off-set behöver jag inte såga i balken utan kan göra slitsen precis under och trär igenom och viker upp på baksidan. En droppe cyanolim och så är det klart. I rodret använder jag vanlig 3 mm vinklad krok från bygghandeln, borrar och skruvar i och fixerar med lim. Här en klutt epoxi på insidan eftersom jag inte lagt till något extra trä på insidan att skruva i. Annars bara en droppe cyanoacrylat.

    Rodren kan enkelt demonteras och det enda som krävs är en liten bygel eller skruv på ett av gångjärnen som hindrar att dom glider i sidled.

    Skevrodren klädda med Solartex och med lite försiktighet det gick bra utan att värmen förstörde frigolitspryglarna. Var lite fundersam hur det skulle fungera eftersom jag inte prövat att bygga på detta sätt tidigare.

    Också printat en tillbehörssats som snart kommer att behövas...











    Med vänlig hälsning,
    Kjell

  20. #80

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Det är härligt att se hur fort ditt bygge fortskrider. Att se dina kluriga lösningar är ju bara en guldgruva för alla oss andra modellbyggare. Nu ser vi fram emot en härlig vår så att vi kan komma igång med träning inför Träffen och den stundande Fly Only-tävlingen.
    Kay krut

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •