Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: HJÄLP! programmera attiny45 med bascom..

  1. #1

    Angry HJÄLP! programmera attiny45 med bascom..

    hej någon....
    höll ju på med sådant här för typ 30år sedan men nu går jag bet!.
    skall få in bascomfil i en attiny45, har läst o läst o läst. laddat ner..provat..testat igen hit o dit..1 månad senare nu ger ja snart upp helt!.

    laddade ner bascom o köpte vad jag trodde var en kompatible avr/usb programmerare.
    https://www.sparkfun.com/products/11801.
    får inte ihop något av något..
    bascom hittar inte enheten jag anslutit o matat med ALLA möjliga olika drivrutiner o filter program o div!?.. den finns i enhetshanteraren o fungerar ok där.

    vet heller inte om jag måste "göra om" bascom filen som jag laddat ner?.
    http://www.roberts-r2d2-bau.de/downl...d_Attiny45.bas

    försökte ju i aurdino först men kom ju på att den kör ju C som språk.. funkar ju inte med bascom fil då

    skulle behöva hjälp med "Vad" för sorts programmerare som funkar(om nu inte min är kompatibel på nåt vis)
    eller vilket annat program som jag kan använda den avr programmeraren jag har,som jag kan bränna in programmet med?!.
    va lite för länge sedan skoltiden.. har ju full sjå o hänga med i allt nytt med programvaror för Fc kort o escar som kommer nytt 1gng i månaden typ..

    hoppas nån kan detta o kan hjälpa mig,kanske till o med har gammal utrustning o sälja (om det behövs),som funkar till detta..

    Tack på förhand till vänlig själ!.

    //Patrik.

  2. #2

    Standard

    Jag har ingen koll på den hårdvaran du kör men frågan är vilket OS du kör i datorn?
    Spontant skulle jag rekommendera XP, men W7 skulle nog fungera efter lite pillade, jag är tveksam till att det fungerar med W8 / 10.
    /Jonas

    Skickat från min Taranis via Tapatalk

  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag har fått det att fungera med W10, men man måste starta i felsäkert läge och stänga kravet på av signering av drivrutiner, sen fungerar det (i alla fall med vanliga avr). Den du kallar avr innehåller en ATtinykontakt, där du ska stoppa in din ATTiny, du är väl medveten om det?
    fredrik

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    17
    Jobb
    lagar kretskort
    Klubb
    Hallstahammar

    Standard

    Ok, jag har kompilerat basfilen med defaults från programmet och den ligger i http://nikwal.in-planet.org/bascom/
    Jag var tvungen att ändra rad "127" för att det skulle kompilera och jag kan inte testa själv om det funkar. I min gamla bascom ville den inte acceptera abs() på samma rad som if så jag la den före i en temp variabel, borde vara ok men lovar inget..

    Det är .hex filen du vill lägga in i kretsen.
    Hoppas det är till nån hjälp.
    Senast redigerat av nikwal den 2016-11-16 klockan 00:05. Anledning: virrig
    Aeolian/emp med xoarprop. yep/ice esc(yge)clone changesun edf med leopardmotor roxors the boxors..

  5. #5

    Standard

    Halloj.. Har varot borta ett tag men tillbaka igen.
    tack alla för engagemang o ideer om lösning..
    kör senaste bascom o kompilering funkar bra med orig fil.. Träffade en programmerare som kom ihåg lite om basic . Och han ledde in mig på rätt spår till lösning!.om man inte krånglar till det som brukligt,utan läser vad han vill man ska göra med koden står ju tydligt( om än på tyska) Fuse setting,Cldiv8 diactiveren!. Hade jag ju inte gjort,så int clocka hade helt fel frekvens.. Testade sent igår kväll o tjopp!.. Funka Perfekt! Så nu kan man gå vidare o bygga klart så man får Använda detta oxo!.
    Färdigt flygfarkost kommer stt flyga i degerfors på trettondagsflyget där!. Väl mött o tack till alla fantastiska människor som vill hjälpa.
    //Patrik.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •