Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 38 av 38

Ämne: Skulle du våga?

  1. #21

    Standard

    Ja en Segway utan handtag plus att man får lägga till en dimension med höjden. Nu kör ju i och för sig ungarna omkring med Segway utan handtag så helt omöjligt kan det nog inte vara.

    /Mats

  2. #22

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Nån som kan lista ut vad de använder för fabrikat på de 4 mitten turbinerna med hjälp av nedanstående bild, skärmbilden kommer från videon i föregående inlägg.

    I den här euronews videon säger de att varje motor i brädan har 250 hk.
    Vet ej hur man bakvägen kan räkna hur många Nm det kan bli, som ju är det man kan se i specifikationen på RC jetmotorer.

    https://www.youtube.com/watch?v=OOByUxlOfF0



    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	FlyBoard_Air_4turbines.jpg 
Visningar:	120 
Storlek:	35,3 KB 
Id:	60632  
    Senast redigerat av bem den 2016-11-13 klockan 14:50.

  3. #23
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #24

    Standard

    En Behotec 220 har alltså max dragkraft 220 N och drar 0,72 l bränsle per minut (~0,6 kg).
    Tillgänglig max dragkraft med 4 st turbiner: 880 N
    Piloten: 80 kg (?)
    Bränsle för 10 min.: 24 kg
    Utrustning: 20 kg (?)
    Erforderlig min dragkraft: mg=124*9,82=1218 N
    Verkar snålt men inte omöjligt.
    @bem: att beräkna dragkraft med enbart utvecklad effekt som ingångsvärde är svårt.
    /Leif

  5. #25
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Kan tänka mig att det är Jetcat P400 som används!
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  6. #26
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #27

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Ja, JetCat "Pro" verkar det vara för de har grå främre yttre kåpa.
    Jag vet ej vad det är för skillnad mellan icke Pro och Pro men tydligen finns Pro i 300, 400 och 550 storlek.
    Undrar om det kan vara 400 Pro för på den här sidan står det:

    "The record for the longest hoverboard flight was set with a hoverboard powered by four P400-pro engines, according to a JetCat spokesperson."

    http://www.designworldonline.com/rel...-technologies/

    (texten ovan är under bilden som visar två JetCat Pro)

    /Bo

  8. #28

    Standard

    Nu kanske vi kan få vår nyfikenhet stillad? Satt och såg på Discovery och i en trailer för programmet How it´s made skymtade en jetdriven howerboard förbi. Förhoppningsvis kommer den med i något kommande program.

    /Mats

  9. #29
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Verkar tokigt livsfarlig, jag gillar den redan

    Föraren lär behöva ha extremt god balans; lär det inte vara svårt för jetmotorer att snabbt ändra effekt för att stabilisera en så hög rörlig TP som en man; kan vi således tro att vektormotorerna även sköter d mesta av den stabilisering som sker? Kanske därför det såg ut (och var?)som elmotorer från tidigare klipp?

    Vid högre flygning lär väl piloten kunna ha fallskärm och då blir det helt plötsligt mindre farligt (om man inte sitter tokfast i brädan och motorerna har failsafe:at till full trottel. ..)

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  10. #30

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Varför skulle man inte kunna balansera den själv? De har väl inte gyro i de som är vattendrivna, typ från vattenskoter/jet eller vad det heter

    Jag tycker också det ser ut som den har 6 motorer.

  11. #31
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av flygrc Visa inlägg
    Varför skulle man inte kunna balansera den själv? De har väl inte gyro i de som är vattendrivna, typ från vattenskoter/jet eller vad det heter

    Jag tycker också det ser ut som den har 6 motorer.
    Jag misstänker att det är rätt svårt att "balansera den själv": den måste vara otroligt mycket tyngre än vattenjethistorian där pumparna som jag förstår sitter på en jetski bredvid och då är det väl möjligt att kunna göra det själv men en flygande jetkärra har jag svårt att se hur man helt själv skall kunna balansera den spec bra tänk när man kommer in för landning och markeffekten tar vid -då lär det bli bambi direkt.. när det finns så bra teknik för stabilisering idag tror jag de stoppar den full av det.

    Skulle vara kul med en liten ducted-fan modell av denna.?

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  12. #32

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Jag tror nog ändå man kan likna den vid en luftens Segway:

    Så här beskrivs Segway
    To move forward or backward on the Segway, the rider just leans slightly forward or backward. To turn left or right, the rider turns the right handlebar forward or backward.
    This balancing act is the most amazing thing about the Segway, and it is the key to its operation. To understand how this system works, it helps to consider Kamen's model for the device -- the human body.
    If you stand up and lean forward, so that you are out of balance, you probably won't fall on your face. Your brain knows you are out of balance, because fluid in your inner ear shifts, so it triggers you to put your leg forward and stop the fall. If you keep leaning forward, your brain will keep putting your legs forward to kee*p you upright. Instead of falling, you walk forward, one step at a time.
    The Segway does pretty much the same thing, except it has wheels instead of legs, a motor instead of muscles, a collection of microprocessors instead of a brain and a set of sophisticated tilt sensors instead of an inner-ear balancing system. Like your brain, the Segway knows when you are leaning forward. To maintain balance, it turns the wheels at just the right speed, so you move forward.
    http://science.howstuffworks.com/tra...ent/ginger.htm


    FlyBoard Air: analogi med Segway

    Jetmotorer istället för ben och muskler, microprocessor istället för hjärna, tiltsensorer istället för innerörats balanssystem.

    Det borde ju finnas i styrsystemet att brädan ej tillåts lutas mer en visst antal grader så brädan ej kan skicka iväg personen på brädan i alltför horisontella (eller vertikalt neråt) riktningar.

    I videon i inlägg #20 förklarar Franky Zapata att det mesta handlar om kroppens tyngdpunkt och att det kan liknas vid att gå och att det sker intuitivt och automatiskt.

    Utmaningen ligger väl i att få brädan att bete sig på ett förutsebart och lämpligt sätt när man lutar sig åt olika håll på brädan.
    Gasreglaget ligger i handhållna enheten liksom vridingen av brädan (vrider handkontrollen varvid vektorstyrningen på de yttre jetmotorerna vrider brädan).

    Jag har för mig de säger i en video att det tog ca 4 år att utveckla FlyBoard Air så det är nog rejäla utmaningar och problem att lösa för att få den flygbar på ett "snällt" och säkert sätt.


    Tänk dig en sådan här motsvarande bugg i en FlyBoard Air (som var i Segway i början):


    Segway Recall
    On September 14, 2006, Segway, Inc., recalled all 23,000 scooters manufactured to date because of a software glitch that can cause its wheels to reverse direction. Several riders have fallen off of their Segways and suffered injuries like broken teeth and a broken wrist. Segway is offering a free software upgrade that will fix the problem, which is available at Segway dealerships and service centers.




    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2016-11-16 klockan 21:44.

  13. #33

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Stod lite om FlyBoard Air i senaste numret av Flygrevyn nr 7 2016 som jag läste idag.

    /Bo

  14. #34
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Mycket prat och rykten om denna farkost. Lustigt nog finns mig veterligen ingen käftsmäll som talar om exakt hur det ligger till.

    Jag är där emot helt säker på att det är/var PBS motorer i mitten. http://www.pbsvb.com/
    Superhero

  15. #35

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Det är väl mycket hysh hysh, kan jag tänka mig. Mycket pengar står på spel om det blir nåt kommersiellt användbart vilket väl är troligt om än att det lär ta tid innan nåt sånt här kan sippra ner till bredare lager av användare. Det är väl stor risk att några kommer ha brutit nacken innan det här är färdigtestat och kan anses säkert. I en video om Guiness rekordet med FlyBoard Air när Franky Zapata flyger lite fram och tillbaka i fritidsbåthamnen så kan man se att han höll på att tappa balansen (ca 0:37 in i videon):
    https://www.youtube.com/watch?v=_LyLhmhUSwU

    Det är nog inte ens lätt för en sån som Franky Zapata att flyga FlyBoard Air fast han har lång erfarenhet av, och som utvecklat, den första FlyBoarden för vattenstråle (från vattenskoter).

    Det är fascinerande med de här flygande brädorna men samtidigt lite av vansinne. Men det sa de nog i början om flygplan och helikoptrar när de kom också, och raketer när vi skulle upp i rymden på 1960-talet.
    Nån måste ju gå först och ta "smällarna" i pionjärarbete.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2016-11-16 klockan 21:25.

  16. #36

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Jaha, då flyger Franky Zapata även över fast mark med Flyboard Air:

    https://www.youtube.com/watch?v=7AMMPlZV_B4

    Såvida de inte har nåt "räddningssystem" så får man ju farhågor om hur det kan sluta om de får problem men turbinerna under flygning över fast mark. Hur de vågar flyga över fast mark om de inte har nåt räddingssystem övergår mitt förstånd.

    Såg även att Breitling gått in som huvudsponsor. Zapata blir väl tvungen visa upp flygbrädan mer och mer även på fast mark gissningsvis så sponsorerna får exponering.
    https://www.breitling.com/en/news/de...board-air-4450
    https://www.youtube.com/watch?v=ZyFKNx1LDeU


    /Bo

  17. #37

    Standard

    Zapata har ju lärt sig flyga den där... men om fler ska lära sig så lär det börja dimpa ner folk. Tror kurvan är rätt hög på få in känslan för hur motorer och flygning fungerar. De fyra huvudmotorerna är rätt kraftiga, om en dör så ska det väl kunna landas rätt snällt med två motstående så länge som de två yttre styrmotorerna håller lite ordning.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  18. #38

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Verkar som det flygs med FlyBoard Air över fast mark och inomhus numera också på uppvisningar.
    Undrar hur karl räddar sig om det skulle bli motorstopp på jetmotoerna när han har terra firma under sig och inget vatten att plaska ner i. Här en färsk video:



Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •