Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Köpt en 1/8 buggy som inte startar

  1. #1

    Standard Köpt en 1/8 buggy som inte startar

    Hej!

    Hade en metanolbil när jag var yngre, Fick ett otroligt sug av att börja köra igen. Så jag hörde av mig till min kusin som jag visste hade en bil och köpte hans. Han nämnde när jag köpte den att den inte startade och han trodde det förmodligen var något enkelt fel.

    Bilen är en Hsp bazooka b1, motorn är en SH 28-p3. All elektronik fungerar som den ska. Dock så har jag försökt få igång den men den går ej att starta. Ibörjan så såg jag att det inte gick någon bränsle till förgasaren, så jag tog bort slangen och sög så att den kom ner bränsle där. Dock startar den fortfarande inte. Någon som har tips om vad det kan vara? Jag har testat skruva på tomgångsskruven med olika inställningar. Tänkte även kolla Glödstiftet, fick inte med någon nyckel tror ni det går bra att köra med vanlig hylsnyckel?

  2. #2
    Matsas avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    603
    Jobb
    Raggare
    Klubb
    Norrköpings Radioflygklubb / Spinn, Söderköping

    Standard

    Hylsnyckel funkar bra, tänk bara på att inte ta i för mycket när du drar åt stiftet.
    Fabriksinställningen på både huvudnål och lågfartsnål brukar vara att de öppnas
    3 varv från stängt läge.

    Vart bor du? Det kan ju vara så att du blir erbjuden hjälp av mig tex. om du
    bor i närheten.

    Matsa...
    I hangaren:
    TopFlite Giant Zero Saito R3-60cc * TopFlite Giant P51 Mustang DLE-55cc
    *Jas 39 Gripen EDF * P38 Lightning EP * 2 motorig Funcub

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Matsa Visa inlägg
    Hylsnyckel funkar bra, tänk bara på att inte ta i för mycket när du drar åt stiftet.
    Fabriksinställningen på både huvudnål och lågfartsnål brukar vara att de öppnas
    3 varv från stängt läge.

    Vart bor du? Det kan ju vara så att du blir erbjuden hjälp av mig tex. om du
    bor i närheten.

    Matsa...
    Tack för svaret! Bor tyvärr i Västerås så det är en bit bort men tack ändå!
    Var ut och kollade stiftet och det glödde. Dock så misstänker jag att det är något hål i slangarna. Det blir aldrig något tryck och det kommer ingen bensin i systemet. Tänkte köpa nya slangar. Spelar det någonroll vad för storlek det är på dom?

  4. #4

    Standard

    När du drar runt motorn, kommer det inget bränsle (metanol?) till förgasaren då? I så fall, håll för avgaspipen när du drar runt motorn med glödarn på. Till slut kommer det bränsle till motorn där det glöder som sjutton och det ska tända till. Om det ändå inte kommer bränsle till motorn så är det stopp nånstans på vägen.

    Det måste även vara kompression i motorn, dvs den ska inte gå jättelätt att dra runt, ska vara lite trögt när kolven närmar sig TDC (top dead center, toppen, högst upp).

    WD40 brukar funka bra att lösa upp allt som fettat fast. =) Speciellt om den stått så länge.

    Sug inte, blås.

    Glöder hela stiftet eller bara en liten bit längre in? Byt i så fall. Finns glöda och "glöda".
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    När du drar runt motorn, kommer det inget bränsle (metanol?) till förgasaren då? I så fall, håll för avgaspipen när du drar runt motorn med glödarn på. Till slut kommer det bränsle till motorn där det glöder som sjutton och det ska tända till. Om det ändå inte kommer bränsle till motorn så är det stopp nånstans på vägen.

    Det måste även vara kompression i motorn, dvs den ska inte gå jättelätt att dra runt, ska vara lite trögt när kolven närmar sig TDC (top dead center, toppen, högst upp).

    WD40 brukar funka bra att lösa upp allt som fettat fast. =) Speciellt om den stått så länge.

    Sug inte, blås.

    Glöder hela stiftet eller bara en liten bit längre in? Byt i så fall. Finns glöda och "glöda".
    Har fått igång bilen när jag haft i metanol direkt i cylindern. Den går endast några sekunder innan den dör.
    När jag håller för avgaspipan och drar så fylls slangen endast med lite metanol, stannar dock av snabbt. Därav har jag misstankar om att det ej är tätt någonstans?

    Bra komp i motorn har jag, samt så glödde stiftet väldigt bra

  6. #6
    Matsas avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    603
    Jobb
    Raggare
    Klubb
    Norrköpings Radioflygklubb / Spinn, Söderköping

    Standard

    Jag tror du är inne på rätt spår att det är otätt på något/några ställen....

    Kolla O-ringen i själva locket på tanken, de brukar kunna torka och bli otäta och då
    blir det sämre med bränslematningen.

    Kan vara bra att kolla/byta siliconslangarna de är nog ca 2mm invändigt för att sitta
    bra på nipplarna.

    Lycka till och håll oss uppdaterade :0)
    Matsa...
    I hangaren:
    TopFlite Giant Zero Saito R3-60cc * TopFlite Giant P51 Mustang DLE-55cc
    *Jas 39 Gripen EDF * P38 Lightning EP * 2 motorig Funcub

  7. #7
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 612
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Även o-ringen runt förgasaren har en tendens att bli bakelit på några år.
    fredrik

  8. #8
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 726
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •