Reklam

Resultat 1 till 4 av 4

mne: Felskning fr nybrjaren (cc3d, esc eller motorproblem)

Standard Felskning fr nybrjaren (cc3d, esc eller motorproblem)

Hej.

Tnkte starta en ganska generell trd om hur en nybrjare tar sig ann felskning s jag kan lsa detta p egen del, men stller ven den specifika frgan vad som r felet p min drnare.

JAg har ganska nyligen brjat med Fpv-racing drnare och det r min frsta erfarenhet med rc-flyg.
    Jag chansade och kpte p mig en frdigbyggd drnare d min knappa fritid delas mellan redan fr mnga andra intressen.

Iallafall..
    Den har flugit fint och jag har calibrerat in den i librepilot och ndra throttlecurve och lite annat och senaste flygningen gick den perfekt.
    Nsta gng jag skulle flyga betedde den sig dock jttekonstigt, som om ngon av motorerna gick frn min/max utslag direkt jag lyckades knappt hlla den i luften i 10sek innan den krashade in i hgt, lite sm frostigt grs.

Drefter ville den bara volta framt, front motorerna ville inte starta ordentligt och efter ett tag brjade det lukta lite brnnt. Jag drog genast ur batteriet, sg att det lg lite frost/sn inne bland krestskorten. JAG vntade en vecka tills idag fr att mjlig fukt skulle torka bort innan jag gav ett frsk att starta igen..

Nu fr jag inte igng fram motorerna alls. Jag har testat att omkalibrera i Librepilot enligt instruktionerna och samma sak dr, endast bakre motorerna fungerar.

S nu r frgan;
    Vad r trasigt?
    Hur fr jag reda p detta?
    Hur lser jag problemet?

Jag vill grna veta vad som r fel innan jag bestller hem ersttning och monterar isr hela drnaren. Det r ett frdigbygge s saker och ting sitter inte exakt ltt tillgngligt.

Min gissning efter att lst runt lite r att det r esc-erna. Men jag tycker det lter konstigt att det skulle blivit fel p bgge frmre samtidigt och r drfr lite rdd att det kan vara cc3d kortet som felet sitter i?

Tnk p att jag r helt nybrjare och jag frstr inte hur det tex skall lta nr det r rtt.
    Har ni tips p vart man kan vnda sig fr att lra sig allt sdant hr? Alla frkortningar. Hur kommunikationen p kort till motorer - till sndare fungerar.

Knner att jag saknar s mycket av grundfrstelsen fr att ta tag i detta p egen hand men har ingen jag knner att vnda mig till. Sker tips av alla de slag i hur jag skall g vidare.

Tack p frhand.

Standard

1. Testa att mottagarens alla kanaler fungerar.
    2. Testa att samtliga motorer fungerar som de ska (mot en fungerande ESC).
    3. Testa att samtliga ESCar fungerar.
    4. Om allt ovan fungerar, byt styrkort.
    5. Fixa mer vattenttt om du ska flyga i sn. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Reg.datum
    Jul 2009
    Inlgg
    237
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

Som lnningen skriver,testa olika varianter.
    Om du har kontakter p styrkortet som kommer frn escarna kan du ta loss dom o prova dom direkt p gaskanalen p mottagaren.kolla manualen vilken kanal den ligger p.d kan du testa varje motor o esc fr sig,en i taget o se om de funkar.
    Om front motorerna inte gr,kan du lda dit en esc frn de bakre motorerna(om de funkar).om motorn gr d,r front esc trasig.. P detta viset ser du om det r esc eller motor som trasig?.

//Patrik

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Trnare
    Klubb
    sker efter klubb el sllskap

Standard

Instmmer med tidigare tips om att prova dina fungerande escar med frmre motorerna - r du hyfsat duktig med ldpennan r detta snabbt avklarat, nr du arbetar med kretskort (esc) s vill du vara snabb att lda av och p d de inte klarar spec mycket vrme s ta alltid en klutt tenn p pennan innan du lder escsladdarna s vrmeverfringen sker omedelbart!

Om dina escar sitter med servosladdar i kortet s r det mycket enkelt att kolla dina escar men om de r fastldda r det lite knepigare. . Dock lngt frn omjligt ven om m d krver en rejlt stadig hand. ..uppsugsflta fr tenn behvs om man r ny p att lda.
    Om du har problem med ditt Cc3dkort (jag tror dina escs r krda tyvrr ) s kan du kpa ett av mig fr frakten; har tv cc3d som bara ligger och jag kommer aldrig att bygga med dom nd s.
    Hoppas d gr bra, uppdatera oss nr du kollat esc!
    Mvh Gustaf

Skickat frn min SM-G800F via Tapatalk

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •