Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Felsökning för nybörjaren (cc3d, esc eller motorproblem)

  1. #1

    Standard Felsökning för nybörjaren (cc3d, esc eller motorproblem)

    Hej.

    Tänkte starta en ganska generell tråd om hur en nybörjare tar sig ann felsökning så jag kan lösa detta på egen del, men ställer även den specifika frågan vad som är felet på min drönare.

    JAg har ganska nyligen börjat med Fpv-racing drönare och det är min första erfarenhet med rc-flyg.
    Jag chansade och köpte på mig en färdigbyggd drönare då min knappa fritid delas mellan redan för många andra intressen.

    Iallafall..
    Den har flugit fint och jag har calibrerat in den i librepilot och ändra throttlecurve och lite annat och senaste flygningen gick den perfekt.
    Nästa gång jag skulle flyga betedde den sig dock jättekonstigt, som om någon av motorerna gick från min/max utslag direkt jag lyckades knappt hålla den i luften i 10sek innan den krashade in i högt, lite små frostigt gräs.

    Därefter ville den bara volta framåt, front motorerna ville inte starta ordentligt och efter ett tag började det lukta lite brännt. Jag drog genast ur batteriet, såg att det låg lite frost/snö inne bland krestskorten. JAG väntade en vecka tills idag för att möjlig fukt skulle torka bort innan jag gav ett försök att starta igen..


    Nu får jag inte igång fram motorerna alls. Jag har testat att omkalibrera i Librepilot enligt instruktionerna och samma sak där, endast bakre motorerna fungerar.

    Så nu är frågan;
    Vad är trasigt?
    Hur får jag reda på detta?
    Hur löser jag problemet?

    Jag vill gärna veta vad som är fel innan jag beställer hem ersättning och monterar isär hela drönaren. Det är ett färdigbygge så saker och ting sitter inte exakt lätt tillgängligt.

    Min gissning efter att läst runt lite är att det är esc-erna. Men jag tycker det låter konstigt att det skulle blivit fel på bägge främre samtidigt och är därför lite rädd att det kan vara cc3d kortet som felet sitter i?

    Tänk på att jag är helt nybörjare och jag förstår inte hur det tex skall låta när det är rätt.
    Har ni tips på vart man kan vända sig för att lära sig allt sådant här? Alla förkortningar. Hur kommunikationen på kort till motorer - till sändare fungerar.

    Känner att jag saknar så mycket av grundförståelsen för att ta tag i detta på egen hand men har ingen jag känner att vända mig till. Söker tips av alla de slag i hur jag skall gå vidare.

    Tack på förhand.

  2. #2

    Standard

    1. Testa att mottagarens alla kanaler fungerar.
    2. Testa att samtliga motorer fungerar som de ska (mot en fungerande ESC).
    3. Testa att samtliga ESCar fungerar.
    4. Om allt ovan fungerar, byt styrkort.
    5. Fixa mer vattentätt om du ska flyga i snö. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

    Standard

    Som ålänningen skriver,testa olika varianter.
    Om du har kontakter på styrkortet som kommer från escarna kan du ta loss dom o prova dom direkt på gaskanalen på mottagaren.kolla manualen vilken kanal den ligger på.då kan du testa varje motor o esc för sig,en i taget o se om de funkar.
    Om front motorerna inte går,kan du löda dit en esc från de bakre motorerna(om de funkar).om motorn går då,är front esc trasig.. På detta viset ser du om det är esc eller motor som ä trasig?.

    //Patrik

  4. #4
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Instämmer med tidigare tips om att prova dina fungerande escar med främre motorerna - är du hyfsat duktig med lödpennan är detta snabbt avklarat, när du arbetar med kretskort (esc) så vill du vara snabb att löda av och på då de inte klarar spec mycket värme så ta alltid en klutt tenn på pennan innan du löder escsladdarna så värmeöverföringen sker omedelbart!

    Om dina escar sitter med servosladdar i kortet så är det mycket enkelt att kolla dina escar men om de är fastlödda är det lite knepigare. . Dock långt från omöjligt även om m d kräver en rejält stadig hand. ..uppsugsfläta för tenn behövs om man är ny på att löda.
    Om du har problem med ditt Cc3dkort (jag tror dina escs är körda tyvärr ) så kan du köpa ett av mig för frakten; har två cc3d som bara ligger och jag kommer aldrig att bygga med dom ändå så.
    Hoppas d går bra, uppdatera oss när du kollat esc!
    Mvh Gustaf



    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •