Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Vad tycker ni om Chromecast?

  1. #1

    Standard Vad tycker ni om Chromecast?

    Jag har länge funderat på att se SVT Play, Youtube och liknande på familje-TV:n (flera år gammal Sony Bravia med HDMI-uttag). Chromecast verkar vara ett bra alternativ enligt t.ex. recensioner på Netonnet men det finns ju flera (MHL, Media PC osv). Vad tycker ni som har erfarenhet?
    /Leif

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har kört Chromecast ett drygt år och det är en enkel och bra lösning för bl a Play-kanalerna.
    Sitter numera en sån på 2 av våra TV-apparater. Det man skall vara hyfsat observant på är att Wifi-mottagningen skall vara bra där TVn står. Använder mest mobilen för att starta programmen. Absolut värt "pengen". En av våra TV-burkar är rätt modern med Smart-TV m m men vi kör ändå en Chromecast på den eftersom det känns enklare att hantera Play-kanalerna via mobilen.
    Roger

  3. #3
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag har också 2 stycken CC och det fungerar bra så länge det finns WiFi. kanon om man vill se Youtube klipp på TV. Jag har haft lite strul med en av mina då den tappade minnet och det vart lite klydd vart man hämtade info osv, men nu fungerar allt som det skall. Kanon för ungarna, de streamar film som tusan där hemma. Jag styr mina med telefonen, surfplattan eller datorn.

    Så länge man har Wifi, kan man lätt flytta runt apparaterna i huset, jag brukar ibland ta ut en av dem i garaget och lyssnar där på musik via tuben.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Chromecast funkar bra om man har bra wifi om det är lite dålig styrka så får chromecasten bekymmer att ansluta sig.
    Har en i sovrummet så långt ifrån wifipunkten som går i huset och där händer det att den får hålla på i en kvart innan den
    ansluter sig men när den väl anslutit så går det fint.
    har kört den på sovrumstv'n i ett par år nu och den gör vad den borde.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Den allra senaste versionen (ver 3) vill jag minnas skall ha kabel-nätverksanslutning - kan ju vara en lösning för de med lite sämre WiFi-täckning.
    Roger

  6. #6

    R_Sjostedts avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    89
    Jobb
    "Flyglärare EMFK"
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Instämmer!!! I Love it!
    När slutar man vara "Rookie"?
    SPEKTRUM-gillare med målet att flyga alla typer av plan!
    YouTube / Instagram / EslövMFK

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Den allra senaste versionen (ver 3) vill jag minnas skall ha kabel-nätverksanslutning - kan ju vara en lösning för de med lite sämre WiFi-täckning.
    Roger
    Aha, jag drog faktisk fram ett nätverksuttag till TV:n i samband med att jag anslöt huset till fiber

    EDIT: Är V3 detsamma som "Ultra"?
    Senast redigerat av pernstig den 2016-11-14 klockan 17:35.
    /Leif

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jo - så heter den säkert. Såg att den hade RJ45-uttag och det har inte de tidigare.
    Roger

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    men dubbla priset för att få eth och ultrahd känns saftigt
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Men behöver man kabelanslutning så kan det ju vara värt priset - knappast annars.
    Roger

  11. #11

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Trots bra Wifi (50Mbit/s) och 100 lina via fibrer så tycker jag det blir partier i bilden som inte hinner med och som då tappar i upplösning, speciellt vid sport, tex F1.
    Vi har två varianter, olika gamla, och den nyaste är klart bäst.

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Men behöver man kabelanslutning så kan det ju vara värt priset - knappast annars.
    Roger
    Just det, min router finns i fel ände av huset och CC-enheten hamnar på fel sida om TV:n så det kan bli problem. Men jag har en repeater som jag kan ansluta som accesspunkt i mitt nätverksuttag nära TV:n så jag köper den billigare v2 utan RJ45 och provar med.
    /Leif

  13. #13
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Annars kan man också ha en t ex smartstereo; min tv är dum men stereon är "smart" kör nåt LG-OS som klarar de flesta appar, ser alltid på netflix och youtube genom den; har ej övriga kanaler.
    Dock när den var kopplad wifi så tyckte jag också att den inte hängde med alltid framförallt var det risk att allt frös och började buffra, LAN-kabel botade detta.

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  14. #14
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    vi har 2st chromecast hemma och jag tycker dessa fungerar riktigt bra, har väldigt sällan strul med anslutningen, den lilla kostnaden för en CC tycker jag det är värt alla dagar i veckan.

  15. #15

    Standard

    Jaha, då har jag fått igång min nyinköpta Chromecast
    Under installationen tyckte enheten att det var svag WiFi och ville att jag skulle välja ett annat nät om möjligt. Men det funkade bra ändå under den korta tid som jag provade (SVT Play). Se #12 ovan.
    Noterade att när jag återvänder till "vanligt TV-tittande" så ser jag intermittenta pixeleringar/frysningar så länge enheten är igång. Drar jag ur nätadaptern så försvinner felet så det är inget stort problem.
    /Leif

  16. #16
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jag har provat väldigt många olika lösningar för att på ett enkelt sätt få bild på min "TV". Allt från små android stickor till mer hard core kretskort baserat på telefonprylar till MHL och chromecast.

    Chromecast funkar, men det är en billig lösning med låg bildkvalitet. Jag är helt enkelt inte nöjd med resultatet även om den funkar som sådan.

    Något jag använder dagligen är chromebox. Det är en mycket trevlig pryl som är skottsäker och ger mig full HD på min "TV". Sen återstår problemet att det är svårt att få tag i full HD över nätet om vi pratar TV-kanaler. Men produkten funkar och det jag tittar på blir riktigt bra.

    Ser fram emot nya chromecast som skall stödja 4k.


    SVT skriver kul om upplösningen

    "Ytterligare en anledning till att SVT har valt 720p/50 är att vi ser att 1080p/50 ligger inom räckhåll som det optimala produktionsformatet. Därför är det viktigt att redan nu gå över till ett progressivt utsändningsformat. Det blir väldigt konstigt att producera i 1080p/50 men sedan sända i 1080i/25."

    Är det inte lite roligt, Det blir väldigt konstigt att producera i 1080p/50 men sedan sända i 1080i/25 - så vi kör i 720p istället.

    http://www.svt.se/omsvt/om-sandninga...ertinformation
    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •