Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Undrar om den kan va värd något.

  1. #1

    Standard Undrar om den kan va värd något.

    Hittade farsans gamla RC helikopter (är väl bensindriven) på vinden när jag höll på att städa. Det står att det är en Bell47G Graupner och är rätt stor (från nos till stjärt är den runt 90 cm). Vet inte hur mycket delar det är att byta ut på den (batteriet lär väl inte ha klarat sig efter så lång tid och kåpan till cockpit saknas samt kontrollen men den har jag förstått att de flesta skulle ha bytt ut iaf).

    Undrar lite om det är något som är värt att fixa upp eller om man bara ska sälja den som den är och vad den i så fall skulle kunna vara värd och var/hur man ska sälja den.

    Sätter min tillit till forumets expertis

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2016_10_02_284.jpg 
Visningar:	472 
Storlek:	78,2 KB 
Id:	60642

  2. #2

    Standard

    Charmig liten knodd!

    Rätt person kan betala mer för den som den är.
    Den är väl mer av en hyllvärmare än något som ska flygas.
    Jag har fixat upp flertalet äldre helisar, dock inte nån från 70-talet, men jag hör till dem som restaurerar/renoverar och provflyger, sen vet man inte. =) RC-helisar är som frimärken, de är inte värda nånting (?) men för rätt person så är det en helt annan sak! Bara utmaningen att fixa upp är en hobby i sig.

    Synd att kåpan saknas...

    http://www.vrhc.co.uk/rc%20helicopte...l_47G_1977.jpg
    https://www.youtube.com/watch?v=pfUxHAk8TWg
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    En sån Graupner Bell 47 G lärde jag mig flyga helikopter på. Året var 1975 (året innan jag hade moppeåldern inne så man fick cykla överallt med sina radiostyrda plan och helikoptern i väska på pakethållaren). Den hade på våren 1974 visats på Nurembergmässan så den var en nyhet det året.
    Fast pitch på rotorbladen så stig-sjunk reglerades med motorvarvet.
    Motorn är en HB 25 H (helikopter) på 4 cc som hade en topp med speciell stor kylfläns och en speciell ljuddämpare gjord för denna helikopter. Svart Perry-förgasare satt det på motorn. Motorn startades med kilrem och el-start (jag använde en Sullivan 12-volt el-start till min). Hela modellen var grå plastkonstruktion som limmades ihop med Stabilit express, ett speciellt 2-komponentlim.
    Pontonerna var extra tillbehör man fick köpa till (jag hade det på min).
    Helikoptern flyg hyfsat men var väl inte så lätt att lära sig på med tanke på att den hade fast pitch på huvudrotorns blad och inget gyro.
    Just din helikopter ser väl ut att ha sett bättre dagar men en samlare kan säkert putsa upp den till ganska fint skick.
    Huv finns att köpa i Tyskland som reservdel, liksom dummy bränsletankarna.
    De andra i klubben som försökte lära sig flyga helikopter vid den här tiden när jag höll på med att tragla att lära mig flyga med min Graupner Bell 47G hade Schluter Heli Baby med 6.5 cc motor, och en hade en Kavan Jet Ranger (som nog var den bästa helikoptern) för 10 cc. Den hade kollektiv pitch och det var ju lite av ett underverk när man såg rotorhuvudets alla delar jämfört med den relativt enkla Graupner Bell 47G.

    Här är en sida med lite info om helikoptern, där även handböckerna finns:
    http://www.vrhc.co.uk/rc%20helicopte...Bell%2047G.htm

    Om allt ser ut att vara helt så är det nog värt att försöka renovera upp den, alt sälja den till nån som har lust att göra det.
    Motorn lär väl behöva plockas isär i minsta bit och rengöras.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2016-11-15 klockan 01:21.

  4. #4

    Standard

    Tack för länkar och info
    Då lutar det väl mot att jag försöker sälja den till någon entusiast som den är då?

    Har ni några tips för hur man kan gå till väga sälja den? Känns väldigt nisch att sälja en vintage helikopter som renoveringsobjekt. Särskilt om man inte vet riktigt vad man ska sätta för pris, skulle ju nästan behöva nån slags auktionssida då va?

    Blir det tradera eller finns det något mer riktat?

  5. #5
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Tror inte att du kan förvänta dig många kronor för den, tyskarna kan vara intresserad men då skulle den helst ha varit i nyskick för att få ut en mindre summa för helikoptern.
    Titta i en tysk tidning med annonser och lägg in den där är mitt tips.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Radiostyrt på Tradera och Blocket.
    Men har du ebaykonto så är nog störst chans att få den såld till bra pris på tyska ebay gissar jag.

    /Bo

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •