Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: fm radio med fördröjning?

  1. #1

    Standard fm radio med fördröjning?

    Jag har alltid trott att en fm radio som just spelar fm radio är exakt live på sekunden?

    Men när jag beställde en radio från utlandet och prövade att få in samma radio frekvens som ett radioprogram och hade radion i bilen märkte jag det är fördröjning på runt 4 sekunder från bilradion och den portabla fm radion? tycker detta va lite märkligt och min fråga är då hur det kan vara fördröjning? För samma tid som det når bil antennen når det väl även den lilla portabla högtalarens antenn med?

    annars har jag bara vetat om att fördröjningen är en del om man jämför vanlig fm radio med den man streamar från internet.

  2. #2
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Bilradion kan nog vara digital och tar emot DAB (som släpar efter), medans en vanlig FM radio går över det analoga nätet.
    Kör så det ryker!

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fast DAB-täckningen är väl rätt begränsad inom Sverige.
    Roger

  4. #4
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Ja, det finns nog bara i storstäderna, så det är väl följdfrågan då, var gjordes testet någontans?
    Kör så det ryker!

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jo - Stockholm, Göteborg, Malmö och Luleå lär det vara f n.
    Roger

  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Hur är radion du köpte inkopplad i bilen? Alla analoga anslutningar är ögonblickliga, alla digitala inför fördröjning.
    fredrik

  7. #7


    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    180
    Jobb
    Automation på pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

    Standard

    Det där har jag märkt med tv också. Jag har en kabeltvbox inkopplad till tv:n. I samma rum står en stationär dator med tv-kort. Dom två får samma signal, jag har bara splittat upp antennkabeln med en förgrening. Oftast så är det en fördröjning på 4-5 sekunder mellan tv:n och datorn. Och det lustiga är att det varierar vilken som ligger före, ibland tv:n och ibland datorn.
    Det är alltså den digitala signalen jag kollar på från kabelleverantören.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Om du kör med TV-kort i datorn så kan du mycket väl få fördröjningar i varierande grad bl.a. genom att datorn buffrar data. Det är ett välkänt problem för alla som utvecklar kod för realtidsapplikationer, exv. CNC-maskiner som styrs via en PC.

    Angående DAB: Här i Uppsala har vi DAB sedan flera år tillbaka. Här finns en tabell över vilka sändare som digital radio: https://www.teracom.se/privat/radio/...abeller-radio/

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •