Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Radian PRO

  1. #1

    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    19
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    VGF

    Standard Radian PRO

    är det ett bra segelplan eller skall man ändra någon ting (tips)

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Om du av utrymmesskäl måste ha just en 2-metersseglare är den bra. Kan du tänka dig gå upp i spännvidd får du bättre, t.ex. Multiplex Heron.
    Den har 4-servovinge så för att få ut max ur den bör du ha 7 kanalers radio med många mixmöjligheter. Till skillnad från kinesiska RTF:er går servo, motor och fartreglage att använda.
    fredrik

  3. #3

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Motorn är väl inte så där vass som man skulle önskat.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det är vanligt att uppgradera propellern till Graupner / Aeronaut 10x8. Då får man 22A i stället för 13A med nytt batteri. Motorn och reglaget håller för detta, i alla fall med 1300mAh batteri som inte håller 22A i många sekunder.

    https://www.rcgroups.com/forums/show...340015&page=51

    Motorns spec säger 20A
    http://www.e-fliterc.com/Products/De...rodID=EFLM1500
    fredrik

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    19
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    VGF

    Standard

    Vart köper man 10x8 i Sverige

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Du skall ha en s k folding-propp men den måste ha samma dimensioner på fästet som i aktuell spinner. Det gäller alltså hålet för axeln och "bredden" på fästet.
    Roger

  7. #7
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag tror inte aeronautbladen passar originalspinnern, så du måste nog byta spinner och nav och bladhållare för att upgradera är jag rädd. Om du inte har pelarborr och kan borra rakt. Men du försvagar bladen när du utökar hålet.
    Hålet i original är 6mm brett, men 3mm tjockt, hålen i aeronaut är 2mm. Jag rekommenderar att du flyger med planet som det är och när du tycker du vill ha mer stig, så kan du börja ändra i propellern.

    Det är nog bäst att köpa från Tyskland eller Österrike, eller ringa någon som har aeronaut (autopartner) för att få hjälp med vad du behöver, autopartner har inga nav eller propfästen på sin hemsida, men det har www.der-scweighofer.at och www.lindinger.at. Motoraxeln är i alla fall 4mm.
    fredrik

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ett vanligt mått i de propp-dimensionerna är nog att bladhållaren har ett avstånd på 8 mm och att sprinten som håller bladet är 3 mm - och det gäller även Aeronaut-blad. Mindre blad-dimensioner kan också ha 6 mm resp 2 mm.
    Här finns en hel del blad och frakten på småpaket brukar vara rimlig och likaså leveranstiden - typ 1 w - http://www.aircraft-world.com/en/c954629-folding-props
    Roger

  9. #9

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av trocka Visa inlägg
    är det ett bra segelplan eller skall man ändra någon ting (tips)
    De flesta recensioner av Radian Pro har varit ganska ljumma. Radian (Icke-PRO) har däremot varit en succé. Men det är två ganska olika flygplan.

    Muliplex Heron anses vara betydligt bättre.

    Jag tror Henke missar att såväl Radian Pro som Heron har fyr-servo-vinge.

    Om inte utrymmet är avgörande är Multiplex Heron det bättre valet vare sig det gäller termik eller hang.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  10. #10
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Om du av utrymmesskäl måste ha just en 2-metersseglare är den bra. Kan du tänka dig gå upp i spännvidd får du bättre, t.ex. Multiplex Heron.
    Den har 4-servovinge så för att få ut max ur den bör du ha 7 kanalers radio med många mixmöjligheter. Till skillnad från kinesiska RTF:er går servo, motor och fartreglage att använda.
    OH ja, Multiplex Heron är det enda planet jag har kvar som jag ej fpvar! Skulle valt den över radian (pro el xl) alla dagar i veckan.

    Detta för att denna seglar så oerhört bra och vill inte förstöra det med fpvrigg på.

    Köpte den RR dvs reciever ready och det var den bokstavligt; i med acc och mottagare (och spendera 5h framför radion; rekommenderar minst 8ch för att kunna göra allt en "fullhouse"-seglare skall kunna) och ut och flyg.

    Jag har flugit denna 12mån nu och den är verkligen välgjord - RR-drivlinan är faktiskt rätt snabb och går bra att köra som den är; balansen kan vara knepig; den balanserar bra med en 3s2200 35C tror inte man får in nåt större utan att ta fram kniven.
    Den kommer i en låda som passar bra att ta med kärran i också.

    Kom ihåg att röra alla kontrollytor rejält innan du använder servon då elaporen är mkt hård och servona kommer morra hela tiden om du ej gör det.


    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  11. #11
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Ett vanligt mått i de propp-dimensionerna är nog att bladhållaren har ett avstånd på 8 mm och att sprinten som håller bladet är 3 mm - och det gäller även Aeronaut-blad. Mindre blad-dimensioner kan också ha 6 mm resp 2 mm.
    Här finns en hel del blad och frakten på småpaket brukar vara rimlig och likaså leveranstiden - typ 1 w - http://www.aircraft-world.com/en/c954629-folding-props
    Roger
    Går det ej att behålla orginalspinner och bara byta själva proppbladen? Mvh

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  12. #12

    Standard

    RCFlight har folding props som jag gillar (har erfarenhet av 1 st):
    http://www.rcflight.se/visaProdukter.aspx?grupp=60
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #13
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Frågade mest för jag har en graupner spinner och propp(10x6) och lurat på att skruva av orginalproppen(12x6) och sätta på Heronspinnern (det blir en perfekt nedproppnlng för att ev kunna köra 4s om jag nu nånsin vill det)
    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det går bra att byta blad om man hittar de blad man vill ha med samma dimension i fästet - typ "8/3 mm".
    Roger

  15. #15
    LarsBrincks avatar
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    51
    Jobb
    Skådis
    Klubb
    Team-Tornado

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av trocka Visa inlägg
    är det ett bra segelplan eller skall man ändra någon ting (tips)
    Gör som Paul Naton (om du inte somnar av rösten...) - https://www.youtube.com/watch?v=E5dQVqPivXY

    Jag har fixat min så och då blir den ok när det blåser eller på hang (kroppen och fenan måste styvas upp!). Som glad nybörjare tycker jag den är rätt svårflugen då den inte förlåter någonting - frånvaron av dihedral gör att den går dit näsan pekar och på hög höjd förlorar jag alltid många höjdmetrar i mina försök att räta upp den efter oförsiktiga manövrer (läs: när kurvandet övergår i spinn). Med bättre stigning på proppen så räcker motorn gott och väl.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •