Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Val av servon..

  1. #1


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard Val av servon..

    Sitter och bygger en Gårdstad kärra, denna gång SK2000B.
    Skall ha och lära upp syrrans påg bl.a.
    Hur som.. servon . Kärran får en spännvidd på 136cm och kommer förmodligen bli en .25 som drivkälla.
    Första tanken var att köra standardservon 40grams.. som man gjorde förr. Men samtidigt vill jag ha en så lätt kärra som möjligt kanske. Så mini servon i klassen runt 25gram?

    Får bli fem servon, skev x2 ,höjd, sida o trottel
    Har ju mest slängt ihop eldrivna flygplan och då kört på servon rekommenderat utav tillverkaren.
    Kanske fungerar likadant här?

    Så.. Hitec, Futaba , Emax? 25grams eller vad säger folket?

  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jag har kört med Emax metalldrevade i många småkärror, bra servo för pengarna!
    http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=...+gear&_sacat=0
    Retroholic!

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Bra pris i Sverige på E-max-servon - http://iabrc.com/index.php?route=pro...=63_133&page=1
    Sen är väl t ex Hitec HS-82MG ett rätt vanligt servo i 20 g-klassen - http://www.autopartner.se/elektronik...82mg-34kg-010s
    Liksom HS-81 - http://www.autopartner.se/elektronik...s-81-30kg-009s
    Har dock ingen egen erfarenhet av dessa servon. Ser man bara på dragkraften så matchar dom ju utan problem våra gamla standard-servon i 40--45 g-klassen men rimligen hade de större servona kraftigare växellåda.
    Roger

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Hade nya 40grams Hitec servon hemma, var tänkt att ha i Lajban.. Fungerar för visso och växellådan är ju kraftigare än på dem mindre. Blir miniservon i vingen

    Utöver det, så blir det nog sista gången (tyvärr) jag köper byggsats från Modellproduktion. Lite slarvigt kapat på sina ställen, bl.a. stabben den var en hel centimeter kortare än ritningen hepp! Fick lägga till material som jag hade hemma. Att det slår någon millimeter eller så är ju inte hela världen, men centimeter då börjar det bli lite väl mycket. Sen valde jag satsen med skev och flaps sk B/C vingen.. saknades rätt lister till bakkanten (dessa skall vara 6x10mm som sedan slipas ner lite)de som följde med var 3x10mm.. likaså det som skall bli skevroder. Ja..detta var bakkants listen till vingen utan skevroder, en triangelformad historia. Så byggsatsen bestod av lite blandade delar till de olika varianterna.. Samt lite extra delar som inte var beskrivna varken på ritningen eller bruksanvisningen. Men däremot på materiallistan.
    Nåväl, med slipkloss, glatt humör och lite tid så kommer det att bli fason på detta också )

    Har man byggt en eller två kärror innan så är denna inga konstigheter, men den vänder ju sig till förstagångsbyggaren.
    Då är man lite halvt utlämnad tyvärr, bruksanvisningen hänvisar bara till vingen utan skevroder och tar inte upp något om var hål för stötstänger skall tas upp i spanten, eller för den delen slangarna till motorn från tanken genom spanten. Inget nämns heller om hur luckan skall tillverkas till tanken bl.a. Lite smådetaljer kanske,men kanske inte så nybörjarvänligt om man inte får hjälp förstås. Nu går det ju även för en ren nybörjare att fråga både tillverkaren, konstruktören och forum.

    För min del var den lite aha upplevelser (läser man för fort och gör saker lite i förväg så kan det bli lite tokigt.. CA lim går att ta bort med våld ).

  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    HS 81 röstar jag på. Jag har det på alla positioner i en poison med .37-motor. Jag tycker emax fungerar bra i elflyget, men jag har inte öppnat och kollat om de är så bra att jag skulle våga i en 2000B med .25 tvåtakt.
    Som anekdot provade jag med ett kinaservo på gasen i poison. Det betydde att jag fick flyga till soppan var slut för gasen blev helt okontrollerbar när gasservot gick sönder i luften.
    fredrik

  6. #6

    Standard

    Har köpt Hitec till allt senaste åren, förutom Emax till mindre elkärror. Klart nöjd!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    R_Sjostedts avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    89
    Jobb
    "Flyglärare EMFK"
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Om du tar Emax, ta då digitala!!! Mycket bättre i centrering än deras analoga.
    I.a.f enligt mitt tycke!
    När slutar man vara "Rookie"?
    SPEKTRUM-gillare med målet att flyga alla typer av plan!
    YouTube / Instagram / EslövMFK

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av R_Sjostedt Visa inlägg
    Om du tar Emax, ta då digitala!!! Mycket bättre i centrering än deras analoga.
    I.a.f enligt mitt tycke!
    Enig, har bara digitala såna jag med. Aldrig haft analoga iofs.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Tack för all input! Då detta kommer bli "budget" bygge så får det bli Emax i vingarna, och de två vanliga Hitec på sida/höjd.
    Osså blir det en billig .25 från Autopartner i nosen. Och skulle den krångla, så kan jag ju alltid sätta i min OS .46 (skall gå bra enligt Gårdstad ) .

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •