Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Helical-antenn?!

  1. #1

    Standard Helical-antenn?!

    Helical-antenn... vad är det för typ av antenn och hur ska de användas? När? Varför? Placering? Vinkel? Riktning? Osv?

    Ser att tex RCFlight har såna, men jag har ingen aning om mer, kort sagt.
    Det står "Sätt denna på mottagaren och sätt en cloverleaf antenn på sändaren. Ger bättre mottagning."
    Varför har då inte alla såna på mottagaren istället för tex Spironet/Skew planar/mfl?

    http://www.rcflight.se/visaprodukt.a...i-5-8-ghz-rhcp

    http://www.rcflight.se/visaprodukt.a...5-8-ghz-12-dbi
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Den frågan har jag också ställt mig, varför kör inte alla som jag gör med Helical? Kan vara därför de endast kommer 3/4 av sträckan som jag gör trots starkare sändare?

    Nackdelen med Helical är att de har i regel en väldigt snäv användar vinkel, typ 30 grader för 16dBi, medan Cross kan ha 105 grader för samma dBi styrka. Det är troligtvis det som avgör, samt att Helical är otympliga.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  3. #3

    Standard

    Jaså kortare räckvidd va en onödig feature. :-)

    Det med snäva vinkeln, menar du att de borde användas endast i samband med tracker? Eller menar du att "donut'en" är rätt platt, om man säger så?

    Cross?

    Helical låter som att det får vara... =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Helical är suverän och borde användas med tracker eller att du flyger i en viss riktning dit du pekat antennen gärna i kombination med klöver med sk. dual mottagare.

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Jaså kortare räckvidd va en onödig feature. :-)

    Det med snäva vinkeln, menar du att de borde användas endast i samband med tracker? Eller menar du att "donut'en" är rätt platt, om man säger så?

    Cross?

    Helical låter som att det får vara... =)
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  5. #5

    Standard

    Varför är helical bättre än mina nuvarande spironet's, skew planars osv? Jag skaffar gärna nåt bättre. =) Inte för att jag har dåliga grejer nu, har ju bild hela tiden, tycker jag.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Jag tycker att en crosshairantenn är bättre för 5.8 än en helicalantenn delvis pga formfaktor men också spridningen - kör en crosshairantenn ihop med en cloverleaf i diversity och har mkt bra bild hela tiden om man jämför med endast en cloverleaf på gogglesRXen t ex.
    Det är dock skillnad på helicalantenn och helicalantenn beroende på hur många "turns" en helicalantenn har - ju fler desto smalare kägla av mottagning kan man väl säga, fast folk verkar generellt använda patch- och crosshairantenn ist för helical för 5.8ghz mvh Gustaf

    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
    Senast redigerat av Killenheladagen den 2016-11-29 klockan 06:24.

  7. #7

    Standard

    Ok, patch- eller crosshair-antenn it is.
    Patch-antenner har funnits ett tag så de har jag sett lite här och där. Men Crosshair har jag aldrig sett.
    Är till 5.8GHz jag tänkte skaffa för de quads etc som har FatShark/ImmersionRC Spironet-antenner idag (antar att det är cloverleaf, ingen diversity (dubbla antenner om jag förstått rätt?).
    Vad rekommenderas då för antenn?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Standard

    Åtminstone för 1.2 är annars pepperbox en mkt trevlig antenn. Finns sedan ett tag tillbaka även för 5.8 vet jag men jag har inte testat den. Dessa antenner har mkt bra gain samtidigt som de har en bred vinkel (150° tror jag) i sidled. Den åstadkommer detta till priset av sämre täckning i höjdled, 55° tror jag det är. Man lutar den lämpligen c:A 25 grader uppåt. Perfekt för den som vill flyga långt och mkt fram och tillbaka i sidled men inte så högt (vilket man ändå inte bör göra med tanke på övrig flygtrafik).

  9. #9

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Har patch antenner som den här någon fram och baksida eller är signalen lika bra åt båda sidorna på den?
    http://www.banggood.com/Eachine-VR-D...?rmmds=myorder

  10. #10
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ted_B Visa inlägg
    Har patch antenner som den här någon fram och baksida eller är signalen lika bra åt båda sidorna på den?
    http://www.banggood.com/Eachine-VR-D...?rmmds=myorder
    Hej! patchantenner (och crosshairantenn och pepparbox) är riktade åt ett håll : om jag endast skulle köra crosshairantenn skulle jag bara flyga framför mig, med det sagt så har man ju även mottagning bakom och runt den riktade antennen men betydligt sämre än i mottagningens kägla.

    Jag har hela rx på visiret som jag flyger med oftast och kan då rikta skallen mot det jag flyger i viss mån också.

    Jag har aldrig provat en patchantenn, de är mycket populära så jag misstänker att de är lika bra om inte än bättre än min crosshairantenn (X-air crosshair RHCP) men jag rekommenderar ändå den typ jag använder då jag upplever den som mycket bra (ger en betydligt starkare mottagning för mig)

    Bästa är väl att använda den i diversity även om den klarar sig bra själv . Mvh G

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •