Reklam

 
Sidan 1 av 5 12345 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 83

Ämne: första flygplanet

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard första flygplanet

    hej, hittills har jag byggt en racing drönare men nu har jag börjat fundera på flygplan. jag har kikat på ett speed build kit från flite test men när jag insåg att frakten var runt 55 dollar så sket det sig. bix3 verkar vara ett populärt nybörjarplan men jag är osäker på vad jag vill ha, hjälp?

  2. #2

    Standard

    Tänker du dig LOS-flygning eller FPV? Bix3 är ett mkt bra nybörjarplan som man även kan växa i och som lämpar sig väl för FPV.

    När du säger att du är osäker på vad du vill ha, menar du vilket plan du vill ha eller vad du vill ha för utrustning på din bix3?

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av HickeHiskelig Visa inlägg
    hej, hittills har jag byggt en racing drönare men nu har jag börjat fundera på flygplan. jag har kikat på ett speed build kit från flite test men när jag insåg att frakten var runt 55 dollar så sket det sig. bix3 verkar vara ett populärt nybörjarplan men jag är osäker på vad jag vill ha, hjälp?
    FliteTest finns både hos svenska och EU-handlare sedan några månader tillbaka. Kommer ej ihåg vilken svensk det var men Lindinger var det i EU (Österrike)
    https://www.lindinger.at/en/SwpFindo...arch=flitetest
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    FliteTest finns bl a hos Autopartner i Torshälla.
    Roger

  5. #5

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Och hos rcflight.

  6. #6

    Standard

    Perfekt! Jag tycker att deras plan ser lite lockande ut. Jag är mest inne på Sea Duck och deras SE5 och DR1 WW1 plan. Keffe, Jag har Fat Shark brillor men är nog inne på LOS i första hand. Jag är både osäker på flyplan och vad som ska vara i det. Jag har en emax rs2205 CW motor över som antagligen borde gå att använda.

  7. #7

    Standard

    vad tror ni om ft migthy mini corsair då? det står mellan den, sea duck och spitfire

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Skulle tro att en Bix 3 är bästa valet och speciellt i relation till kostnaden.
    Roger

  9. #9

    Standard

    Den kostar 100 dollar utan receiver sen så behövs ju 2 servon till flaps eftersom dem kommer utskärda typ?
    Antar att den har relativt svag motor och inte direkt dem bästa servosen heller? är det inte lika bra att gå fullt ut med rs2205 och bra servos på FT Corsair? Det blir ju typ 700:- eftersom jag har motor redan eller är jag helt ute och seglar nu??

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Är det ditt första flygplan ? I så fall har du nog bättre förutsättningar att lyckas hyfsat med en Bix än med en Corsair.
    Sen finns nog ingen anledning att sätta på flaps på en nybörjarkärra för effekten är nog inte så väldigt stor på den kärran - gissar jag i alla fall.
    Roger

  11. #11

    Standard

    Yepp, det är mitt första flygplan men tycker ändå att corsair är riktigt nice och den ser ju inte så svår ut att bygga heller.

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    ...fast den kanske skall flygas också...
    Roger

  13. #13

    Standard

    +1 på McRegor. =)
    Corsair ser bra ut. Ska du bara hänga upp den, bygg! Ska du flyga den, lär dig flyga (enkla flyg) först. ;-) Gärna efter några timmar simulator. Många har provat skaffa häftigt flyg som första flyg, inte gå.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #14

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    :-) Flitetestplanen har man råd att ha oflugna, byggandet är 70% av det roliga ;-)

    Nackdelen är att många av dem är lite väl baktunga. Har haft problem med ett par DIY-versioner jag gjort, Mini Sparrow (50 gr motvikt i nosen :-( ), FT Sportster (1300 mAh under motorn) och en DIY Arrow. Dock, Arrow-kitet jag byggde sist blev bättre balanserat när jag integrerade en liten 28 gr kamera. Mini Guinea behöver man lägga batteriet upp mot nosen.

  15. #15

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av larsmn Visa inlägg
    :-) Flitetestplanen har man råd att ha oflugna, byggandet är 70% av det roliga ;-)
    😊

    Till trådskaparen: Om budgeten är viktig titta på Axn floater Jet. Inte perfekt men jag tror den flyger skjortan av FT-modellerna. Den är också lätt nog att tåla lite stryk.

    https://hobbyking.com/en_us/axn-floa...127mm-pnf.html

    Jag älskar att titta på FliteTest och vet att det för Josh är viktigt att en "airframe" inte kostar mer än typ 5 dollar och det är väldigt personligt vad man tycker är kul att bygga och flyga med. För mig som är hangflygare blev det i hang-avsnittet väldigt uppenbart att de har helt andra förväntningar och behov än vad jag har på flygprestanda. Sen är de både bättre piloter och byggare än jag är.

    Det finns gott om välflygande billiga plan. Min Multiplex Funglider flyger löjligt bra ut lådan och kostar ca 1500, radio och ack tillkommer. Min Phoenix 1600 flyger också bra men krävde lite mods och klurande men den kostar 450-600 "tom" beroende på HK:s priser. Båda är lite mer "andra plan" dock.

    Men om du vet att byggandet är viktigt så bygg!!
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  16. #16

    Standard

    Är det svårare att flyga flygplan än drönare?

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av HickeHiskelig Visa inlägg
    Är det svårare att flyga flygplan än drönare?
    Flummig fråga.

    Beror helt på. Drönare är inte bara en 4-motorig multicopter. Ett flyg kan också vara en drönare. Bara för att det är en multicopter eller flyg är det inte en drönare.

    En multicopter med stabilisering (som nämnts ovan) är självstabil, det är flyg också till en viss del, för vissa modeller, men förr eller senare kommer dom också ner, precis som en multicopter. Såvida inte GPS och annat lull-lull håller dem på plats, som tex en DJI Phantom är väl det enklaste som finns att flyga, den flyger själv.

    Att flyga FPV är lättare än att flyga LOS. Såvida du inte lärt dig flyga LOS först, då är FPV lite nytt.

    Släpper du spakarna med en självstabiliserade multicopter så planar den ut och driver iväg av vinden.
    Har den GPS hold-funktion så stannar den.
    Släpper du spakarna på ett flyg så flyger det vidare, du måste styra 100%.
    Har flyget stabilisering så planar det ut, och flyger vidare, du måste styra.
    Har flyget GPS och annat jox så kan det till och med tex flyga runt i cirkel och du behöver inte göra nåt... hur kul nu det är.

    Som svar på din fråga. Beror helt på vad det är för multicopter och vad den har för funktioner och hur den är inställd.
    Detsamma med flyg. Finns flyg som är svårare och vice versa.

    Var det lika lätt flyga din multicopter första gången du flög den jämfört med idag/när du lärt dig?
    Beror på hur bra du kan flyga en multicopter också...

    Är det svårt köra bil? =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Flummig fråga.

    Beror helt på. Drönare är inte bara en 4-motorig multicopter. Ett flyg kan också vara en drönare. Bara för att det är en multicopter eller flyg är det inte en drönare.

    En multicopter med stabilisering (som nämnts ovan) är självstabil, det är flyg också till en viss del, för vissa modeller, men förr eller senare kommer dom också ner, precis som en multicopter. Såvida inte GPS och annat lull-lull håller dem på plats, som tex en DJI Phantom är väl det enklaste som finns att flyga, den flyger själv.

    Att flyga FPV är lättare än att flyga LOS. Såvida du inte lärt dig flyga LOS först, då är FPV lite nytt.

    Släpper du spakarna med en självstabiliserade multicopter så planar den ut och driver iväg av vinden.
    Har den GPS hold-funktion så stannar den.
    Släpper du spakarna på ett flyg så flyger det vidare, du måste styra 100%.
    Har flyget stabilisering så planar det ut, och flyger vidare, du måste styra.
    Har flyget GPS och annat jox så kan det till och med tex flyga runt i cirkel och du behöver inte göra nåt... hur kul nu det är.

    Som svar på din fråga. Beror helt på vad det är för multicopter och vad den har för funktioner och hur den är inställd.
    Detsamma med flyg. Finns flyg som är svårare och vice versa.

    Var det lika lätt flyga din multicopter första gången du flög den jämfört med idag/när du lärt dig?
    Beror på hur bra du kan flyga en multicopter också...

    Är det svårt köra bil? =)
    Min racing quad var inte svår att flyga första gången men det berodde på att jag har flygit quads innan jag byggde den. Första gången någonsin kommer jag inte ens ihåg :P
    Men jag känner mig ganska ohype på att beställa bix3 arf för 120 dollar + 15 dollar frakt när jag kan bygga t.ex. Ft corsair för 700. När planet sedan blir mosat kan jag bygga ett nytt och använda samma komponenter bara?

  19. #19

    Standard

    Det beror på vilken typ av drönare det är. Om vi tar en racequad utan stabilisering som exempel så är det ungefär lika svårt. Man måste bara komma ihåg att man inte kan stå still med ett flygplan och att det är ömtåligare.

    Att jämföra med en Phantom eller annan stabiliserad farkost går inte.

    En flygande vinge som tex Bonsai eller Popwing 600 verkar bra för att skola in racecopterpiloter. De tål nästan lika mycket stryk som en racecopter och de som gjort övergången har lyckats mycket bra. De har också ett enormt stort hastighetsområde, utan att nämna siffor så skulle jag säga att det går att flyga lika långsamt som en Funcub och lika snabbt som ett normalt metanolplan. Vi flyger våra med 1806 DYS quad motorer och flyger dem både FPV och LOS.

    Jörgen

  20. #20

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    RC-Factory Crack Wing är också bra nybörjaremodell, speciellt om man minskar ner elevonerna ("skevrodren") med ca 40%. Delade dem 1/3 från ytterkant och stelopererade de yttre delarna med styv tunn plast och tape. Har varit min bästa nybörjarmodell, speciellt som jag förbättrade framkanten med grillpinnar och armerad klar tape. Och lätt att laga med Biltemas superlim/accelerator efter mark- eller trädkänning. Har byggt två kit och två lite kraftigare DIY-modeller för kamera, efter formen av min första kit. De jag flyger mest med.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •