Reklam

 
Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 83

Ämne: första flygplanet

  1. #21

    Standard

    Ja, det går att flytta vidare till nästa FT modell.

    Jörgen

  2. #22

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Sen uppträder ju en flygmaskin och en multicopter en aning olika när man trycker högerspaken framåt eller drar den bakåt...
    Så bara för att man kan flyga multicopter är det absolut inte säkert att man lyckas direkt med ett flygplan. Har sett flera exempel på det. Det är väldigt personligt men ett bra tips kan ju vara att inte överskatta sina egna färdigheter innan man testat och vet.
    Så välj en flygmaskin som är hyggligt självstabil och inte har några hyss för sig om man t ex flyger lite för sakta och svänger samtidigt. Skulle tro att en Bixler kan fungera bra men givetvis finns det mängder av andra kärror också. Sen är frågan om du flyger ifrån ett riktigt RC-fält eller inte - har du ett fält så kan du ju välja en kärra med hjulställ annars är nog en kärra typ Bixler lämpligare.
    Här är en kärra byggd efter samma koncept som Bixler men aningen mindre (tror jag) och komplett med nybörjarradio, enkel laddare och ett batteri - http://www.hobbyequipment.se/flygpla...8DBBoCZ2nw_wcB
    Har sett ett par såna på fältet och dom har fungerat bra.
    Roger
    Jag har redan en helt okej radio och laddare, skulle kanske ha nämnt det tidigare jag bor bredvid en stor åker, en kort promenad till närmaste fotbollsplan som brukar vara tom och fem minuter ifrån ett flygfält

  3. #23

    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    20
    Jobb
    Wing man
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Kan av egen erfarenhet inte rekommendera FT Corsair som första plan, knappt alls faktiskt. Ser fin ut men är fruktansvärt baktung vilket gör att den flyger illa. Flyger inte särskilt bra även om cg justeras...
    Men Flitetest har ju många andra riktigt fina och lättflugna plan så du har mycket annat att välja på. Om du absolut vill ha ett WW2-plan så är deras Mustang mycket bättre än Corsair. Men allra bäst som första plan är nog något av deras 3-kanalers miniplan. Mitt första plan var Mini Sportster. Mycket stabilt och skoj.

    Skickat via Tapatalk

  4. #24

    Standard

    Jo mini sportster skulle jag kunna tänka mig men måste ju hålla mig till autopartners utbud av ft plan isåfall... Men mustang finns där. annars finns en ft tiny trainer också. Tror du att 1300mah 3s skulle funka i mustangen? Då kan jag använda samma batterier som till min quad.

  5. #25

    Standard

    Jo mini sportster skulle jag kunna tänka mig men måste ju hålla mig till autopartners utbud av ft plan isåfall... Men mustang finns där. annars finns en ft tiny trainer också. Tror du att 1300mah 3s skulle funka i mustangen? Då kan jag använda samma batterier som till min quad.

  6. #26

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av larsmn Visa inlägg
    :-) Flitetestplanen har man råd att ha oflugna, byggandet är 70% av det roliga ;-)
    😊

    Till trådskaparen: Om budgeten är viktig titta på Axn floater Jet. Inte perfekt men jag tror den flyger skjortan av FT-modellerna. Den är också lätt nog att tåla lite stryk.

    https://hobbyking.com/en_us/axn-floa...127mm-pnf.html

    Jag älskar att titta på FliteTest och vet att det för Josh är viktigt att en "airframe" inte kostar mer än typ 5 dollar och det är väldigt personligt vad man tycker är kul att bygga och flyga med. För mig som är hangflygare blev det i hang-avsnittet väldigt uppenbart att de har helt andra förväntningar och behov än vad jag har på flygprestanda. Sen är de både bättre piloter och byggare än jag är.

    Det finns gott om välflygande billiga plan. Min Multiplex Funglider flyger löjligt bra ut lådan och kostar ca 1500, radio och ack tillkommer. Min Phoenix 1600 flyger också bra men krävde lite mods och klurande men den kostar 450-600 "tom" beroende på HK:s priser. Båda är lite mer "andra plan" dock.

    Men om du vet att byggandet är viktigt så bygg!!
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  7. #27

    Standard

    Jo budgeten är ganska viktig eftersom jag är 15 och betalar allt själv men jag letar mer bang for the buck än billigaste planet. Jag tror att jag kommer önska mig mustangen i julklapp och sen om byggandet går som det ska så beställer jag servon, escar osv...
    Vad tror du om det? Sen så känns det ju riktigt bra när man har byggt något som fungerar som det ska

  8. #28

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UlfHedlund Visa inlägg
    Kan av egen erfarenhet inte rekommendera FT Corsair som första plan, knappt alls faktiskt. Ser fin ut men är fruktansvärt baktung vilket gör att den flyger illa. Flyger inte särskilt bra även om cg justeras...
    Men Flitetest har ju många andra riktigt fina och lättflugna plan så du har mycket annat att välja på. Om du absolut vill ha ett WW2-plan så är deras Mustang mycket bättre än Corsair. Men allra bäst som första plan är nog något av deras 3-kanalers miniplan. Mitt första plan var Mini Sportster. Mycket stabilt och skoj.

    Skickat via Tapatalk
    Syftade du på ft mighty mini mustang eller bara ft mustang?

  9. #29

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UlfHedlund Visa inlägg
    Kan av egen erfarenhet inte rekommendera FT Corsair som första plan, knappt alls faktiskt. Ser fin ut men är fruktansvärt baktung vilket gör att den flyger illa. Flyger inte särskilt bra även om cg justeras...
    Men Flitetest har ju många andra riktigt fina och lättflugna plan så du har mycket annat att välja på. Om du absolut vill ha ett WW2-plan så är deras Mustang mycket bättre än Corsair. Men allra bäst som första plan är nog något av deras 3-kanalers miniplan. Mitt första plan var Mini Sportster. Mycket stabilt och skoj.

    Skickat via Tapatalk
    Syftade du på ft mighty mini mustang eller bara ft mustang?

  10. #30

    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    20
    Jobb
    Wing man
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av HickeHiskelig Visa inlägg
    Jo mini sportster skulle jag kunna tänka mig men måste ju hålla mig till autopartners utbud av ft plan isåfall... Men mustang finns där. annars finns en ft tiny trainer också. Tror du att 1300mah 3s skulle funka i mustangen? Då kan jag använda samma batterier som till min quad.
    Om du menar Mini Mustang får det inte plats, det är för stort. Jag använder Zippy Compact 3S 500 mAh och Gens Ace 2S 800 mAh, större än så blir för trångt och kanske även för tungt.

    Skickat via Tapatalk

  11. #31

    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    20
    Jobb
    Wing man
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av HickeHiskelig Visa inlägg
    Syftade du på ft mighty mini mustang eller bara ft mustang?
    Mini Mustang.

    Skickat via Tapatalk

  12. #32

    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    20
    Jobb
    Wing man
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Även om FT Mini Mustang flyger bra så är det nog inte deras bästa nybörjarplan. Jag har själv tyckt att det varit lite enklare att bygga deras lite större plan i "swappable series" och få dem att flyga bra.
    Kolla t.ex in FT Sportster. Även om jag inte byggt just den själv tror jag den är enklare att flyga än Mini Mustang.

    Skickat via Tapatalk

  13. #33


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Skall man generalisera väldigt mycket så är lite större kärror, kanske från typ 1 m spännvidd och uppåt, enklare att både bygga och flyga än mindre kärror. En av orsakerna är att dessa oftast inte är lika kritiska viktmässigt vilket underlättar för nybörjar-byggare och nybörjar-flygare. Sen bör man ju som nybörjar-flygare välja en kärra som ger en bra förutsättningar att lyckas och ofta innebär detta att man inte skall välja skala-liknande kärror. Tror helt klart mera på Kristoffers förslag än på FT-modellerna för dig som är nybörjare både på att bygga och att flyga. FT Explorer är väl den som påminner mest om andra lämpliga nybörjar-kärror men prismässigt blir det säkert inte dyrare att köpa t ex en Axn Floater Jet om du räknar ihop allt som behövs innan du är i luften. Och sannolikheten att t ex Axn Floater Jet flyger bättre är nog rätt hög...
    Roger

  14. #34

    Standard

    Om budgeten bestämmer så är det väl klokare satsa på något du verkligen kan få ut lite flygtid på än att köpa nya mer svårflugna snabba flyg stup i kvarten (kostar?) för att du inte hunnit lära dig flyga. FliteTest-flygen verkar dock vara enkla och billiga så det spelar väl ingen roll om du mosar dem lite nu och då. Snabba små flyg så försvinner fort "ur bild" och måste flygas aktivt.

    Tips 1: Köp det flyg du vill ha! =) Det gör de flesta, sen anpassar de sig.
    Tips 2: Lyssna på folk om du vill spara pengar och tid och få ut mer av hobbyn och framför allt, stanna kvar.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #35

    Standard

    Så att bygga ett flite test sportster med vingspan på 990 låter inte alltför vrickat då eller?

  16. #36


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Svårt att säga hur den fungerar för en nybörjare men är det låga kostnader per flygminut du är ute efter så tror jag inte på att bygga en sån. Som jag och andra redan sagt - köp nåt i EPO som man vet fungerar bra. Tror inte ens att det blir dyrare initialt.
    Sen kan du bygga nåt annat under tiden du lär dig flyga. Personligen förstår jag inte riktigt vad det är som lockar med FT-modellerna - i alla fall inte till de priser som gäller för byggsatserna här i Sverige. Bygger man själv av mer eller mindre överblivet material så kanske det är en annan sak men det finns ju massor av välflygande EPO/EPP-modeller att köpa till högst överkomliga priser.
    Roger

  17. #37

    Standard

    Okej, verkar som om ft planen fick en feg diss. Då får det väl bli en arf trainer då antar jag... Jag har radio och laddare så ett rtf är inte ett alternativ. Finns det något okej arf plan i sverige som man kan få till julklapp så slipper jag köpa det själv? eller nåt epp plan då...

  18. #38

    Standard

    Hej,

    AXN Floater jet nämndes tidigare. Den går bra att laga även efter sjukt hårda crasher. https://hobbyking.com/en_us/floater-jet-epo-arf.html. Priset är svårt att slå och den flyger mycket bra. Du bör gärna ha lite mer plats än en fotbollsplan i början.

    Jörgen

  19. #39

    Standard

    Skulle Min Emax Rs2205 CW motor funka till den tror du?

  20. #40

    Standard

    Ett alternativ som inte nämnts här är ju faktiskt att bygga en kärra själv. Det lär man sig en hel del på också. Köp några sjok 6 mm depron och ett kolfiberrör från t ex autopartner. Sedan kan du köpa elektronik från hk euro så blir inte frakten så dyr.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •