Reklam

Sidan 10 av 11 FrstaFrsta ... 567891011 SistaSista
Resultat 181 till 200 av 211

mne: RCFF mste hlla rsmte! SNARAST!

Reg.datum
    Aug 2009
    Inlgg
    88
    Jobb
    Autoexperten
    Klubb
    MFK Hudik

Standard

Gr det inte att ha ett max tak som utbetalas, tex 10.000kr samt att den frening som fr bidraget ska sjlva investera lika mycket. Tex om en meeting kostar 8000kr att utfra s kan man f bidrag med 4000kr.
    Eller om den kostar 30.000kr s kan man nd f Max 10.000kr. Det ger pengar t fler freningar och inte en "orttvis" utdelning. Sen kanske anskan ska vara inne x antal veckor fre evenemanget.

Informationen om mjlighet att ska bidrag borde ven vara mer lttillgnglig, tror inte s mnga haft koll p mjligheten att ska bidrag funnits.

Ove, jag missfrstod nog en tidigare kommentar, drav jag trodde du varit sjuk. Ber om urskt.
    Kr som en rn... rn rn rn

Standard

Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlgg
    Varfr skulle RCFF ge bidrag till det? Om en klubb inte tecknat ngon frskring s ska vll inte RCFFs medlemmar behva betala istllet O.o
    Frskring kanske finns, men frskringsbolaget trilskas eller klubben kanske inte har rd med en hg sjlvrisk d den haft andra ofrutsedda utgifter, vad vet jag. Det var ett exempel, sna inte in dig p just det.

Det handlar dessutom inte om att "behva", utan det r en bedmningsfrga. Om ngot kan anses frmja modellflyg och det dessutom finns skl och mjlighet till det, s kan man ge bidrag eller annan hjlp. Det r faktiskt en del av RCFFs syfte.

En av anledningarna till att just detta forum r ppet ven fr personer som inte r RCFF-medlemmar r vl just fr att det anses frmja modellhobbyn.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 673
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Ove - ven om "Hempel-Shootouten" r den klart dyraste som RCFF "sponsrat" s finns det ett antal andra "Shootout's" som haft mycket hga kostnader i relation till intkterna och dr RCFF sttt som ekonomisk garant. Vi vriga freningar som anordnar mngder av meetings under ret ser nog till att dessa i vart fall gr runt ekonomiskt eller i mnga fall ger ett tillskott till klubbkassan s varfr skall det vara s svrt nr man anordnar nt som kallas "RCFF Shootout" ? Kanske ett stt att dlja andra kostnader - t ex investeringar i utrustning el likn ? Vad vet jag men med kostnader som verstiger intkterna med i flera fall 10 gnger s ppnar det ju fr spekulationer - nt som RCFF-styrelsen borde granskat noggrannare innan man lter RCFF-medlemmarna st fr alla dessa kostnader. Det har redan freslagits tak och stt i s fall detta till t ex 5000 kr/frening och r - om vi nu skall ha kvar allmosorna. ven med det taket s torde "50 % tillbaka" knappast rcka till allmosor till mera n ett drygt 10 tal freningar/r. S i lnga loppet kan detta inte hlla om flera freningar fr lite rymligare samveten och ansker om denna ekonomiska hjlp.
    Stter man ett bidragstak p t ex 5000 kr s kommer kostnaderna fr att arrangera en "RCFF Shootout" garanterat att sjunka och mera motsvara de reella kostnaden och inte de man redovisat till RCFF nr andra str fr fiolerna.
    Men skall man dela ut medlemmarnas pengar p detta stt fortsttningsvis s borde det helt klart framg av stadgarna - och skulle jag ing i styrelsen s skulle jag nog bra grna vilja ha detta i ryggen fr att vga ta dessa i flera fall omfattande, ekonomiska beslut.
    Roger

Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 273
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

Det vore nog bra att man lgger ut en rubrik under sidan "Vad erbjuder RCFF" (under Start, Meny) som kan kallas "Ska bidrag" dr det str information hur man ansker om bidrag och vad man kan ska bidrag till samt vrigt man vill ge information om till den bidragsskande. Och ven en lnk dr ocks till sidan "Kontakta oss" ( http://www.rcflyg.se/forum/sendmessage.php ) om man vill elektroniskt skicka in en bidragsanskan, d det verkar vara enda vgen att maila in ngot till RCFF.

/Bo

Standard

Citat Ursprungligen postat av Peter_L Visa inlgg
    Jag har inga sikter om hur styrelsen skter det hr, dom gr skert sitt bsta, men en sak slr mig nr jag lser trden. Det r att ett antal icke-medlemmar har vldigt starka sikter om hur freningen ska sktas.....(Om nu det stmmer med skylten under anvndarnamnet)
    G med i RCFF s ser det bttre ut om ni ska klaga, tycker jag personligen. Eller r det s att ni tnker g med bara det dr rsmtet hllits och allt r som ni vill ha det....?
    Ingen skylt betyder inte att man inte r medlem utan bara att man inte har ngon skylt. Jag r med i en RCFF-ansluten klubb och betalade avgiften i februari, sen vet inte jag om klubben betalat in nnu.

Edit: Kanske r drfr vissa av mina sikter och frgor verkar ignoreras. Jag tnkte inte ens p det ^^

Standard

Ta fram vad som behver gras inom styrelsen, inom klubbarna, inom forumet. Frdela sysslorna. Ha backup-personer. Dokumentera. Informera. Lyssna.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Standard

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    Anser fortfarande att styrelsen r ute p hal is nr man tillstyrker i stort sett alla anskningar om ekonomiskt std (allmosor) ifrn de freningar som nyttjar mjligheten. Det sker svitt jag har sett via protokollen ingen speciell prvning och det r ett ftal freningar som ansker men flera av dessa har gjort det flera gnger s nn form av systematik tycks finnas i dessa fall s det r knappast en enstaka hndelse dr klubbens existens str p spel. Och att dela ut 50 % av intkterna anser jag absolut mste framg av stadgarna eftersom det r den enskilt strsta delen av hela budgeten.
    Likas hur RCFF kan st som garant fr alla kostnader bara fr att man kallar ett meeting fr "RCFF Shootout" nr det i backspegeln flera gnger visat sig att intkterna bara r kanske 1/10 av kostnaderna - konstigt att inte tidigare revisioner uppmrksammat detta. Detta har kostat "frbundet" stora pengar genom ren och fr mig som ekonom r det ytterst mrkligt att man kan rkna s mycket fel p kostnader kontra intkter s mnga gnger och att drtill RCFFs styrelse valt att nd anvnda RCFFs pengar till att tcka dessa stora underskott. ven som arrangr av nt man kallar "RCFF Shootout" s fr man nog rtta mun efter matscken och inte brnna mera pengar n man rknar med att dra in - om inte klubben i sig accepterar detta underskott i sin egen ekonomi. Vilket jag starkt tvivlar p men nr andra str fr fiolerna (= vi RCFF-medlemmar) s r det inte s svrt att brnna pengar.
    RCFF r en ideell frening, inte ett fretag. Syftet r att frmja modellhobbyn och det finns inget vinstkrav. S lnge som freningen gr runt och har en rimlig kassakista fr ofrutsedda utgifter s finns det ingen anledning att samla pengar p hg. Pengarna ska anvndas fr att frmja modellhobbyn, men visst man kan alltid diskutera hur man bst frmjar modellhobbyn.

Om du anser att bidrag betalas ut p fr lsa grunder, eller att fr mycket bidrag betalas ut, s ta d upp det till diskussion p ett rsmte, men om du vill ha ngon form av beslut s tnk p att rsmtet bara kan besluta om frgor dr det klart framgr av dagordningen att beslut kan komma att fattas. Om du t.ex. anser att medlemsavgiften istllet ska snkas, s motionera om det.

Sen r det inte enkelt att bedma hur ett arrangemang kommer att sl ut. Om vdret r dligt blir uppslutningen smre. Det r helt enkelt alltid en risk. S lnge som det fanns pengar i kassakistan och revisorerna inte har ngot att erinra s ser jag inte att detta skulle vara nt problem, men terigen, om du anser att det r ett problem, s skriv ihop en motion till rsmte och ta upp frgan.

Betrffande valberedningen s har jag alltfr mnga gnger i mitt liv sett att denna av hnsyn till eller kamratskap med ledamter i den befintliga styrelsen freslr dessa fr omval istllet fr att se till freningens/frbundets bsta vilket ofta brukar vara att frska frndra/fryngra styrelsen successivt. S att specifikt ge valberedningen full frihet att p alla poster ge andra frslag n sittande genom att alla befintliga ledamter stller sina platser till frfogande utan diskussioner skulle nog i mnga fall underltta valberedningens jobb - och inte bara nr det gller RCFF. S r det sllan oavsett hur Mjoelner anser att det skall g till vilket kanske r rtt i teorin men knappast i praktiken.
    Roger
    Roger, det du skriver tyder p en okunskap om freningsliv.

Per definition stller alla i styrelsen sina poster till frfogande p rsmtet nr deras mandatperiod r slut, helt enkelt fr att dom inte har ngot val. Valberedning och revisorer r endast understllda rsmtet och vljs av just rsmtet. Valberedningen har full frihet att fresl medlemmar till styrelsen, men sen r det faktiskt upp till rsmtet att vlja styrelsen. Det str rsmtet fritt att anta hela eller delar av valberedningens frslag, eller att vlja helt andra personer. Att valberedningen vljs av rsmtet innebr ocks att om man inte gillar det som valberedningen gr s kan man byta ut dom. Det str sledes dig fritt att fresl och rsta p en annan valberedning!

Nu lmnar vi teorin och gr ver till det praktiska.

I ideella freningar r det otroligt viktigt att f in friskt blod i styrelsen, inte fr att man ska byta fr bytandets skull, utan fr att man ska f en kontinuitet och inte brnna ut de eldsjlar (som det ofta r) som sitter i styrelsen. Den stora faran r att nr eldsjlarna vl lmnar skutan s blir det ett stort vakuum och avbrck i freningens verksamhet och i sm ideella freningar r risken ganska stor att verksamheten helt enkelt dr.

I praktiken r det nmligen s att i mnga ideella freningar s r det svrt att verhuvudtaget f ihop en styrelse. Mnga vill saker och uttrycker sina sikter, men f r beredda att stlla upp och arbeta, oavsett om det r styrelsearbete, valberedning eller att bygga den dr grejen som det motionerades om (och rsmtet bifll). Det r helt enkelt skitltt att sitta p ett rsmte och tycka och besluta, utan en tanke p att det ska genomfras ocks. Detta innebr ofta att personer i den sittande styrelsen sitter kvar efter rsmtet, inte pga att dom inte stllde sina platser till frfogande, utan fr att det helt enkelt inte fanns ngon annan som var villig att stlla upp.

Ibland har man tur och det tillkommer nytt folk och det tycker iaf jag r jttekul!

Sjlv r jag freningsmnniska och har suttit i styrelsen fr flera freningar, stora som sm. Jag har sett katastrofalt dliga styrelser och valberedningar, men ocks riktigt bra styrelser och valberedningar.

Jag r kritiskt till att nuvarande styrelse inte kallat till rsmte p flera r, d det nekar medlemmar mjligheten till att vara med och pverka och dessutom underminerar det bde styrelsens och freningens trovrdighet.

Detta betyder dock inte att jag per automatik r kritisk mot styrelsens vriga beslut eller det arbete de lagt ner. Tvrtom tycker jag att Ove och vriga styrelsen verlag gr ett bra jobb och r jag r glad att det finns ngon som vill anvnda sin fritid fr att driva freningen!
    Senast redigerat av Mjoelner den 2017-04-17 klockan 11:39. Anledning: Fixade fel i en mening.

Standard

Ingen skylt betyder inte att man inte r medlem utan bara att man inte har ngon skylt.
    Helt rtt. Frdrjningen som nu r frn det att RCFF ftt medlemsavgiften till dess att man ftt "skylten" r ngot som jag nskar vore betydligt kortare.

Jag r med i en RCFF-ansluten klubb och betalade avgiften i februari, sen vet inte jag om klubben betalat in nnu.
    Ta kontakt med kassren i din klubb och kolla upp hur det ligger till och att dom registrerat dig med ditt anvndarnamn. Om klubben inte betalt in fr dig, s tcks du med stor sannolikhet inte av RCFFs frskring eftersom den brjar glla nr medlemsavgiften r RCFF tillhanda.

PS. Det finns inga RCFF-anslutna klubbar i formell mening. Det r du som enskild person som r ansluten till RCFF.

Standard

Mjoelner: Det r lugnt, jag litar p att klubben fixar inbetalningen. Jag har redan(och har haft lnge) uppskrat privat s jag r inte s orolig fr frskringen.

Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    311
    Klubb
    Skellefte RadioFlygKlubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Mjoelner Visa inlgg
    Om du lser frsta stycket i 1 s r freningens syfte att "frmja utbredningen av modellhobby". Det ryms en hel del inom den lydelsen. Hade jag skrivit stadgarna s hade jag utelmnat ordet "utbredningen" och skrivit "modellflyg" istllet fr "modellhobby", men det r petitesser och det kanske finns en tanke med att inte begrnsa sig till enbart modellflyg.

Fortstter man ner en bit i 1 s finns en punktlista dr det str "Detta skall ske genom att: ... Bist medlemmar och klubbar med information och std". Det r mao tom uttryckt i klartext att man ska stdja klubbar och medlemmar, vilket d exempelvis kan ske ekonomiskt.

Att klubben via beslut p klubbmte, eller via beslut av styrelsen, skulle ha en policy om "hften tillbaka" ser jag inget problem med, vare sig som medlem eller ur ett stadgeperspektiv. Detta behver helt enkelt inte stadgas, utan kan vara en policy eftersom den policyn ryms inom nuvarande stadgar. Om ngon/ngra medlemmarna tycker policyn r fr vidlyftig s r det bara att ta upp den till diskussion och ev. ndring p ett rsmte, frslagsvis d genom en motion s att att rsmtet r beslutsmssigt i saken. Detta frutstter d frsts att det hlls rsmten.
    Hej!
    Tyvrr Mjoelner, hller inte med dig. Visst, stadgar skall vara "ppet fr tolkningar-skrivna" men nr det gller att "50% tillbaka av medlemsavgifterna" s SKA det nog skrivas ut i klartext i stadgarna s att vi slipper dylika och ondliga diskussioner.

Vi kan ju sjlva lsa att Ove skriver "
    Hlften tillbaka r ju en av RCFF's hrnpelare." och han har tydligen agerat i tron att denna ordalydelse fanns i stadgarna, vilket inte r fallet och enligt mitt mine aldrig har funnits i ngon version av stadgarna. En sak som frvnar mig r att endast Ove i styrelsen har uttalat sig i denna debatt om uteblivna rsmten mm?

Hur n det r s hller jag med
    McRegor att ett s betydande ekonomiskt tagande fr RCFF s skall det stadgas.

Jag har inga ambitioner eller intresse om styrelsearbete fr RCFF, r bara intresserad i mnet som betalande medlem. Tnker inte debattera detta ngot mera, jag avvaktar kommande rsmte istllet.

Lycka till!

ps.
    ...skrev att endast Ove i styrelsen uttalat sig i debatten, men d glmde jag bort Michael sterlund som r/var styrelse suppleant.
    Senast redigerat av Ville den 2017-04-17 klockan 16:31. Anledning: ytterligare info!

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 932
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktr
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Roger, RCFF har aldrig gtt in som en garant vid evenemang. Varje klubb har i vederbrlig ordning skt ett belopp och hittills i de flesta fall ftt det. Vi tar inga ekonomiska risker - vi hjlper till att sprida och utvecla vr hobby.

Det har ocks varit ensamt i styrelsen. Michael och Hanke har varit de synliga utver mig.
    Jag har frskt vnta ut rsmtesdokument frn kassren sedan den 18 mars. Hittills utan resultat. Och jag har sedan dess sttt p om dokumenten nstan dagligen.
    Ove (AM) Nielsen

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 673
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Ove - att RCFF sttt som garant fr regionala Shootout-meetings r nt jag ftt ifrn era styrelseprotokoll s det r inget jag tagit ur luften. S p den punkten hller jag inte med dig. Och det har kostat rejlt med pengar.
    Sen har jag full frstelse fr att det kan ha varit ensamt i styrelsen men desto strre anledning att utlysa rsmten fr att frhoppningsvis f ngra vriga som hjlper till.
    Till Mjoelner vill jag sga att ven jag jobbat ideellt lnge men i praktiken fungerar tyvrr valberedningsjobbet alldeles fr ofta som jag nmnt. Har sjlv ocks suttit i valberedningen och vi som satt dr tog d ett drastiskt beslut att fryngra en styrelse som verkligen var i akut behov av detta och vrt frslag gick likas igenom p stmman men det var vldigt sura miner ifrn ngra gamla styrelsemedlemmar som inte blev omvalda s jag har frstelse om senare valberedningar inte jmt vill ta den risken. Du har givetvis rtt i sak men praktiken i mindre freningar r inte jmt frenlig med teorin och enklast r det om styrelsen kan enas om ett uttalande om att ge valberedningen helt fria tyglar - inte fr att det r juridiskt ndvndigt utan fr att i mesta mjliga mn slippa sura reaktioner eftert.
    Men ter till detta med bidrag. Jag anser fortfarande att OM man skall omfrdela typ 50 % av de rliga inkomna medlemsavgifter till de klubbar som sjlva tycker att dom behver bidrag s skall detta absolut framg av stadgarna. Och jag skulle som sagt inte vilja sitta i den styrelse som tar sdana stora ekonomiska beslut utan att ha riktigt torrt p ftterna - allts ett uttalat std fr detta br absolut finnas i stadgarna.
    Eftersom detta inte str i stadgarna s finns heller ingen egentlig anledning att motionera om detta eftersom det som sagt inte klart framgr att detta r styrelsens uppdrag utan ngot sjlvptaget.
    Att vdret kan stlla till det fr alla meetings r ju inget unikt men varfr skall de klubbar som har rymligt samvete och vill lta andra betala fr ev frluster per automatik ha denna ersttning ? Fr det r inte mnga anskningar som avslagits hittills - nr jag kollade styrelseprotokollen fr kanske 1 r sedan s var det nog bara ett enda avslag och det var ett rtt uppenbart fall - en liten, nystartad klubb med en interims-styrelse som skade pengar fr 2 omgngar "flygtrainers" och en omgng heli-trainers. S de flesta har ftt vad de skat och till flera Shootout-meeetings (alla tror jag faktiskt - trots att de flesta haft en klart regional knytning) har uppenbart haft RCFF som ekonomisk garant ven om inte Ove tycker s. Men ur styrelseprotokollen har jag svrt att tolka skrivningarna p annat stt. Och dr r det stora pengar totalt.
    S - OM detta skall fortstta s br stadgarna skrivas om och innefatta en beskrivning av denna stora, ekonomiska post och att styrelsen ger rtt till denna omfrdelning av medlemmarnas pengar. D br ven riktlinjer fr styrelsen tas fram fr hur man skall frhlla sig till anskningar och t ex en max summa per klubb och r - t ex 5000 kr. Och inte minst hur mycket per r som fr anvndas fr detta ndaml vilket t ex skulle kunna relateras till antalet betalande medlemmar per visst datum med ev korrigering fr bl a ofrutsedda utgifter. Dessa riktlinjer borde rimligen gynna styrelsens framtida jobb och ses som ett std.
    Det r som sagt viktigt att ha p ftterna nr man hanterar andras pengar - glm inte alla politiska skandaler trots att det i mnga av dessa fall varit tal om rtt sm summor.
    Roger

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 325
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard

Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlgg
    ... Det har ocks varit ensamt i styrelsen. Michael och Hanke har varit de synliga utver mig.
    Jag har frskt vnta ut rsmtesdokument frn kassren sedan den 18 mars. Hittills utan resultat. Och jag har sedan dess sttt p om dokumenten nstan dagligen. ...
    Eftersom mitt namn nmndes i inlgget frn Ove: Undertecknad var vald till styrelsesuppleant fr perioden 2013-2015. Jag har efter bsta frmga frskt nrvara vid de styrelsemten som arrangerats och under vrvintern har jag deltagit i den referensgrupp som Transportstyrelsen organiserade fr att inhmta synpunkter p arbetet med ett nytt regelverk fr obemannade luftfarkoster.
    Jag har vid ett flertal tillfllen skickat ebrev och PM till styrelseledamtena och pmint om att rsmte mste genomfras. Det har bl.a. skett i december 2016 och november 2015.

Oavsett hur lget r/varit mste rsmtet genomfras s att en fungerande styrelse med aktiva styrelseledamter kan utses. Orsaken r dels att det r ndvndigt fr att RCFF som organisation ska kunna leva vidare och dels fr att en ny styrelse ska kunna fatta beslut om flygregler mm. framver nr TS nya regelverk trder i kraft. Nr detta kommer att ske vet vi inte d TS fr nrvarande arbetar med regelfrslaget. Nr det r klart kommer frslaget att skickas ut p remiss till berrda parter. ven fr att kunna besvara en sdan remiss r det synnerligen viktigt att en fungerande, beslutsmssig styrelse utsetts av rmtet.

Jag freslr drfr att diskussionen koncentreras p att f rsmtet till stnd. Ni som knner styrelsemedlemmar, ta kontakt med dem och ppeka deras ansvar drvidlag. Ni som har ett intresse av att engagera er i styrelsen fr att skra det "fria" modellflygets framtid ge er till knna till valberedningen eller i denna trd.

Vnligen,
    Michael

Edit: Kortat texten ngot.
    Senast redigerat av Michael den 2017-04-17 klockan 20:39.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlgg
    Hej!
    Tyvrr Mjoelner, hller inte med dig. Visst, stadgar skall vara "ppet fr tolkningar-skrivna" men nr det gller att "50% tillbaka av medlemsavgifterna" s SKA det nog skrivas ut i klartext i stadgarna s att vi slipper dylika och ondliga diskussioner.
    Ville, vi har helt enkelt olika sikt i detta, men som jag ser det r det helt ok. Jag tror att diskussioner om detta skulle vi ha inom RCFF ven om det stod i stadgarna.

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlgg
    Hur n det r s hller jag med McRegor att ett s betydande ekonomiskt tagande fr RCFF s skall det stadgas. Jag har inga ambitioner eller intresse om styrelsearbete fr RCFF, r bara intresserad i mnet som betalande medlem. Tnker inte debattera detta ngot mera, jag avvaktar kommande rsmte istllet.
    Jag hller inte med om att det r ett tagande. Beroende p ev lydelse i ev stadgar s skulle det kunna vara ett tagande, men fr tillfllet r det vl mest en policy om en mlsttning om "hlften tillbaka", s har iaf jag uppfattat saken. Jag r vertygad om att frgan kommer upp p rsmtet och vi fr skert hra mer om detta d.

Du har givetvis rtt i sak men praktiken i mindre freningar r inte jmt frenlig med teorin och enklast r det om styrelsen kan enas om ett uttalande om att ge valberedningen helt fria tyglar - inte fr att det r juridiskt ndvndigt utan fr att i mesta mjliga mn slippa sura reaktioner eftert.
    Sura reaktioner kan man rkna med om man byter ut en hel styrelse eftersom det i princip r en misstroendefrklaring och ett underknnande av deras arbete. Dock r det min sikt att en styrelse som direkt eller indirekt frsker pverka valberedningen normalt br bytas ut.

Men ter till detta med bidrag. Jag anser fortfarande att OM man skall omfrdela typ 50 % av de rliga inkomna medlemsavgifter till de klubbar som sjlva tycker att dom behver bidrag s skall detta absolut framg av stadgarna. Och jag skulle som sagt inte vilja sitta i den styrelse som tar sdana stora ekonomiska beslut utan att ha riktigt torrt p ftterna - allts ett uttalat std fr detta br absolut finnas i stadgarna.
    Dr har vi olika sikter. Om en policy ryms inom stadgarna (och svensk lag) s r det ingen principiell skillnad p en uttalad policy som r beslutad av ett rsmte och en som str i stadgarna annat n att om det str i stadgarna s r den normalt betydligt bkigare att ndra p (kanske inte just i RCFFs fall eftersom jag i stadgarna inte hittar ngot krav p flera rsmten fr stadgendringar).

Eftersom detta inte str i stadgarna s finns heller ingen egentlig anledning att motionera om detta eftersom det som sagt inte klart framgr att detta r styrelsens uppdrag utan ngot sjlvptaget.
    Det dr tycker jag r en mycket mrklig instllning. Om du anser att styrelsen gr nt fel, eller att freningen ska gra ngot annorlunda s r det just via en motion till rsmtet som du som enskild medlem har mjlighet att pverka. Dessutom framgr det ju klart i stadgarna att styrelsen har att leda freningen p ett stt som frmjar modellhobby. Om du anser att styrelsen tolkar sitt uppdrag p ett stt som inte r frenligt med stadgarna och verkligen vill pverka, s kan du antingen ppeka detta fr revisorn eller skriva en motion s att frgan vdras p ett rsmte.

S - OM detta skall fortstta s br stadgarna skrivas om och innefatta en beskrivning av denna stora, ekonomiska post och att styrelsen ger rtt till denna omfrdelning av medlemmarnas pengar. D br ven riktlinjer fr styrelsen tas fram fr hur man skall frhlla sig till anskningar och t ex en max summa per klubb och r - t ex 5000 kr.
    Det r mjligt att styrelsen borde lggas att ha bttre motiveringar till varfr ngot skande beviljas och vi kanske behver bttre riktlinjer, men terigen s r det inget som mste st i ngra stadgar. rsmtet r freningens hgsta beslutande organ och det rcker med att rsmtet beslutar om saken.

Det r som sagt viktigt att ha p ftterna nr man hanterar andras pengar
    Roger, ntligen ngot som vi r 100% ense om!

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 673
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Jo, Mjoelner - det r nog bara att konstatera att vi inte jmt tycker lika men eftersom du hller med mig i "Det r som sagt viktigt att ha p ftterna nr man hanterar andras pengar" s borde ju frutsttningarna fr att ev fortstta dela ut "allmosorna" regleras lite bttre. Det borde gra att framtida styrelser kan knna sig skrare i agerandet runt denna frga.
    Roger

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 932
    Jobb
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Nu upprepar vi bara sjlvklarheter.
    Jag fr personigen allergiska utslag nr man tillstter en ny styrelse med "frmlingar". Man lter inte sina barn ka bil med en oknd frare. Samma sak gller nya styrelsemedlemmar. Hur vet vi hur en ny styrelsemedlem ska fungera om personen i frga aldrig ppnat nbben och delgett oss sina tankar om hur han/hon kan bidra till frbundet.

Jag kan avslja ngra personer som accepterat styrelseposter:
    - Mats Erlandsson, Ripa. Aktiv modellflygare med stor integritet och drift. Vill jobba med rekryteringsfrgor.
    - K- Skoogh, stersund. Aktiv modellflygare med stor integritet och drift.
    - Tomas Nilsson, Staffanstorp. Aktiv modellflygare med stor integritet och drift. Extremt kunnig i frskringsjuridik och styrelsearbete.
    - Henrick Ahlmqvist, Tby, aktiv modellflygare med stort IT-kunnande. Vill jobba med IT.
    - Ove Nielsen, Ilstorp. Aktiv modellflygare med stor integritet och drift. Det behvs en rst som vgar st upp mot dumhet och phopp utifrn. Dessutom kunnig i luftfartslagar och har producerat regelverk under JAAR-OBS.
    - Vi har ven namnet p ett par aspiranter till kassrsjobbet. D de ej r helt klara kan vi inte g ut med namnen n.
    Ove (AM) Nielsen

Standard

Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlgg
    Jag fr personigen allergiska utslag nr man tillstter en ny styrelse med "frmlingar". Man lter inte sina barn ka bil med en oknd frare. Samma sak gller nya styrelsemedlemmar.
    Kan ju hnda att barnen vill ka bil med ngon som dom knner ven om inte mamma och pappa knner denne ^^

haskells avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    200
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

Standard

Vem r sammankallande i valberedningen?

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 673
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

...och vem har talat om att tillstta en styrelse av "bara frmlingar" ? Du r nog den frsta, Ove. Dremot s skulle nog RCFF m bra av ngra nya ansikten i styrelsen eftersom den hittillsvarande uppenbarligen inte fungerat - enligt dig sjlv Ove.
    Sen tror jag att RCFF skulle m bra av ett byte av ansikte p "rsten utt" efter alla dessa r.
    Konstigt att Michaels namn saknas. Han tror jag personligen skulle kunna vara lmpad som "rsten utt".
    Bara mina personliga sikter dock.
    Roger

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 932
    Jobb
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Inte mig emot Roger. Bara det blir en person som vill fra RCFF vidare.
    Bara fr att spna. Vilka personer kan du tnka dig ska ing i styrelsen?
    Ove (AM) Nielsen

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •