Reklam

Sidan 2 av 11 FrstaFrsta 1234567 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 211

mne: RCFF mste hlla rsmte! SNARAST!

Cometens avatar
    Reg.datum
    Jul 2009
    Inlgg
    82
    Klubb
    Acroflyers Svde /hus MFK/Jet Skne

Standard

Hller helt o hllet med dig LowPass.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 673
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Fast vill man kalla sig fr ett Frbund s tycker nog jag att man skall stlla lite hgre krav p att stadgarna fljs n om man t ex r en liten modellflyg-klubb p 10-talet medlemmar. Sen har ju Ove inte direkt hllit nn lg profil gentemot SMFF s lite fr man nog tla ven t andra hllet.
    Roger

Reg.datum
    Sep 2014
    Inlgg
    48
    Jobb
    Frggubbe
    Klubb
    TullingeMF

Standard

andra sidan r vl hela meningen med RCFF att vara lite "outlaw". Det r vl liksom hela iden att de som r med ska slippa betala fr den delen som faktiskt kostar pengar om man ska vara ett frbund som tcker in bde hobby och tvlingsverksamhet. I mina gon r inte RCFF ett serist frbund och jag begriper inte varfr ngon blir upprrd nr stadgarna inte fljs. Vill man vara paragrafryttare och ha ordning s fr man nog vnda sig till SMFF. RCFF r bra som det r och det gr inte s mycket att det blir lite Hawaii i styrelsen. Hade de inte haft problem med den biten s skulle de nog suttit med och pverkat i SMFF i stllet.

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 932
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktr
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Huruvida man r seris eller inte avgrs ju faktiskt inte av om man klarar av att hlla rsmten p utsatt tid eller inte.
    Fr oss r vra medlemmar alltid viktigast och vilka behov de har fr att f en s bra hobby som mjligt.

Innan vi bildade RCFF var jag medlem i SMFF och dr tillsammans med ett flertal andra missnjd med vad SMFF gjorde fr modellflygklubbarna. Det var nmligen ingenting. Modellflygare runtom i landet betalade sina medlemsavgifter och fick absolut ingenting tillbaka. "Man mste ndra frbundet inifrn", sas det frn SMFF. k och rsta p mtena. Och nr man tittade nrmare p det var det endast de som hade ngon behllning av SMFF som kom p mtena. Det var mestadels de tvlande medlemmarna - och d fungerar ju inte demokratin. Saken blir inte bttre av att hela SMFF's organisation och stadgar gr ut p modellflyg som en idrottsgren. Sndagsflygare gre sig inte besvr m.a.o.

I Lunds Modellflygklubb som jag r medlem i satt en ordfrande som var helt frlst p SMFF. Nr RCFF bildats och medlemmarna i klubben ville kunna vlja sjlv om de ville vara med i SMFF eller RCFF, kallade ordfrande till mte. D kom styrelsemedlemmar frn SMFF dit ATT LEDA VRT KLUBBMTE. Medlemmarna ville ha valfrihet men SMFF's styrelsemedlem som var mtesordfrande hvdade att paragraf 37 gllde. Allts ALLA mste vara medlemmar i SMFF. Jag protesterade och mtet vergick till att bli en vendetta mot mig och RCFF, vilket ju inte var frgan.
    Jag betalade in avgift fr medlemsakp i SMFF Bredd, men nekades medlemskap. Jag blev ocks utesluten ur SMFF fr att jag skrivit p forumen. En uteslutning som stred mot alla regler fr uteslutning. Man mste vara dopad eller begtt allvarliga brott fr att bli utesluten.

Medlemmarna i Lunds Modellflygklubb var fortfarande missnjda och ville ha mjlighet att vlja frbund. (Jag hade vid det hr laget lmnat klubben d jag var utesluten). Ordfrande i Lunds Modellflygklubb kom d p den lysande idn att lgga ner klubben och starta Stngby Modellflygare. Antagligen skedde detta i samrd med SMFF, fr tanken var att alla tillgngar - Lundaklubbens ca 10.000 kr, grsklippare och inventarier - skulle enligt stadgan tillfalla SMFF. Nr detta var genomfrt skulle ett konstituerande mte hllas dr Stngby Modellflygklubb bildades OCH LUNDS MODELLFLYGS EGENDOM VERFRDES TILL DEN NYBILDADE KLUBBEN!
    Nu gick dessa planer i stpet d fem medlemmar kom till "nedlggningsmtet" och protesterade. I och med detta fick ocks den sittande styrelsen i Lunds Modellflygklubb avg. Den avsatte ordfranden hmnades med att ka ut till bonden vi arrenderade fltet av och frm honom att skriva p ett kontrakt, som var frfattat av klubbens ordfrande, dr han sa upp arrendet p stende fot. Allt detta skedde med SMFF's goda minne.

S jag har under ren sett hur SMFF som organisation fungerat och det har inte varit till gagn fr sndagsflygarna.
    Ove (AM) Nielsen

Reg.datum
    Sep 2014
    Inlgg
    48
    Jobb
    Frggubbe
    Klubb
    TullingeMF

Standard

Visst r det trkigt nr det blir knas och man inte kan komma verens. Jag tnker inte ge mig in i paragraferna vad som r ok eller inte men orsaken till att det blev som det blev r vl att det bildades ett frbund till?

Nsta frga blir vl varfr RCFF bildades och det har vi vl ganska klart fr oss hoppas jag!

Om vi d gr till mitt personliga stllningstagande och lite nedltande " inte serist frbund " vilket inte r samma sak som "oserist" fr det anser jag inte att det r. Jag drar tv paralleller s det blir lttare att frst hur jag tnker och varfr samt ven konsekvensen.

1. Sportfiskefrbundet (Sportfiskarna) kontra jgarfrbundet.
    Sportfiskarna r ganska likt SMFF. Det r ganska f som tvlar men vldigt mnga utvare. Klubbverksamheten r ganska lik ocks fast det hr handlar mest handlar om fiskevrdsfreningar. Sportfiskarna r inte speciellt starka ven fast de jobbar s mycket de kan fr att bevara och skydda sportfisket. Vldigt mnga vet att Sportfiskarna finns men tycker inte att det fins ngon anledning att betala 210kr eftersom de nd inte lser tidningen eller tvlar. Det r vldigt f av de som faktiskt sportfiskar som r med och stttar frbundet. Motparten fr sportfiskarna r i regel Regering, Landsting, kommuner, Elbolag och Yrkesfisket. En konsekvens r te.x lfisket. Sportfiskarna har alarmerat om bestnden och frskt hindra utbyggnader som frstr vandringsleder fr len. De har ven kpt in och satt ut lyngel fr att rdda bestnden samt infrt restriktioner fr tillten storlek och antal fiskar. Nr sedan Naturvrdsverket frstod hur illa det var och fridlyser len helt, ja d blir det ett undantag fr YRKESFISKARNA som minst tagit upp x antal 100 kg l fregende r.

Jgarfrbundet r lite annorlunda. Du r inte tvungen att vara medlem men du mste ta jgarexamen och det sker via frbundet och d mste betala jaktkort ocks. Jgarfrbundet r betydligt starkare en Sportfiskarna och detta mrks klart vargdebatten.

2. Cykelfrbundet. Det r vldigt populrt att Cykla och ex Vtternrundan drar ver 20000 cyklister. Hela befolkning lskar vl nr ngon Cyklist tar medalj p OS och mer eller mindre frvntar sig att det ska vara s. Men vi har inga framgngar i velodrom och inga starka lag heller. Man kanske tror att Staten gr in och stttar verksamheten men s r det inte. Faktum r att de flesta som Cyklar Vtternrundan inte betalar ngot medlemskap. Det fins bara ca 4500 licensierade medlemmar i Cykelfrbundet. Hade det varit s mnga som 20000 skulle de garanterat ha resurser att f fram fler talanger n de har nu.

Jag hoppas detta kan klargra vad jag menar. Jag anser att ju fler medlemmar som r med och stttar ett frbund ju starkare blir det. Jag har inget emot att sttta andra som har hgre ambition n jag sjlv. Jag vet att vldigt mnga str sig p att betala licenser och avgifter eftersom de ju "aldrig" tvlar men jag tycker det bara r egoistiskt, snlt och naivt att resonera s. Det handlar ju om att bevara allas intressen inte BARA sitt eget.

Det jag menar r att ett serist frbund vnder sig till alla som sysslar med verksamheten och det innefattar allt, tvling, hobby, ungdom, klubbverksamhet mm.

RCFF r uttalat mot organiserad tvlingsverksamhet eller hur?

Det hr kanske lter som jag r helt emot RCFF men det r jag inte. RCFF r bra av just den anledningen att mnga resonerar att de inte vill betala fr sin hobby till andra. Det hr r en bra brjan, ven sndagsflygare kan utvecklas till stridspiloter.

Magnus Lindwall.

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 325
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard

Citat Ursprungligen postat av FelixContentus Visa inlgg
    RCFF r uttalat mot organiserad tvlingsverksamhet eller hur?
    Nej, som jag upplever det har RCFF inget emot organiserad tvlingsverksamhet, dremot r utgr tvlingsverksamhet inte ett verksamhetsomrde fr RCFF. Orsaken till detta r att tvlingsflygarna sedan tidigare organiseras av SMFF svl inom Sverige som internationellt genom deras anslutning till det internationella luftsportfrbundet FAI. RCFF har ingen anledning att konkurera med SMFF om denna verksamhet.

RCFF bildades av "sndagsflygare" eftersom mnga av oss upplevde att SMFFs huvudfokus under lng tid ganska ensidigt var inriktad mot tvlingsverksamhet och att "sndagsflygarnas" intressen endast i liten mn var freml fr SMFFs aktiva intresse.

Uppdelningen i tvlings- och rekreationsfrbund r inte ovanlig och ett bra exempel inom cykling (eftersom fregende skribent refererar till detta omrde) terfinns i Storbrittanien dr det finns tv stora organisationer som lever sida vid sida, British Cycling som organiserar tvlingscykling inom olika grenar och p olika nivr och Cycling UK som arbetar fr att p bsta stt tillvarata rekreationscyklisternas intressen. Bgge organisationerna har funnits i mnga decennier. Det ena utesluter sledes inte det andra.

Standard

Tja hur mycket hjlp tror ni att en motionsskidkare fr av skidfrbundet eller en motionscyklist av cykelfrbundet o.s.v. Frbunden finns vl inte sllan just fr att samordna tvlingsverksamhet medan motionrerna fr klara sig p egen hand. Inte har d jag ftt ngon startplats betald i ppet Spr i alla fall. Men r man med i en klubb fr man lika fullt betala till frbundet. Ska man starta i rtta Vasaloppet mste man dessutom vara med i en klubb.

/Mats

Reg.datum
    Sep 2014
    Inlgg
    48
    Jobb
    Frggubbe
    Klubb
    TullingeMF

Standard

Nej, som jag upplever det har RCFF inget emot organiserad tvlingsverksamhet

Ok kanske inte emot (som i frbjud). Fast jag har mer en 1 gng lst att RCFF skapades av missnje med SMFF och framfr allt tvlingsverksamheten. Phopp och anklagelser r vl inte heller ovanliga.

Uppdelningen i tvlings- och rekreationsfrbund r inte ovanlig
    Det pstod jag inte och det var inte det som jag syftade p heller. Jag frsker pvisa att det r den enade styrkan som gr att man kan pverka!!!

Faktum r att SMFF r ett frbund under Flysportfrbundet som i sin tur r med i Riksidrottsfrbundet!

Eftersom diskussionen r uppe och jag frmodligen lr bli ganska hrt phoppad s kan jag vl kontra med en rak frga.

Vad exakt tillfr och har RCFF tillfrt Modellflyghobbyn fr sndagsflygare som inte SMFF gr?

Jag r Sndagsflygare sjlv s det vore intressant att veta.

Reg.datum
    Sep 2014
    Inlgg
    48
    Jobb
    Frggubbe
    Klubb
    TullingeMF

Standard

Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlgg
    Tja hur mycket hjlp tror ni att en motionsskidkare fr av skidfrbundet eller en motionscyklist av cykelfrbundet o.s.v. Frbunden finns vl inte sllan just fr att samordna tvlingsverksamhet medan motionrerna fr klara sig p egen hand. Inte har d jag ftt ngon startplats betald i ppet Spr i alla fall. Men r man med i en klubb fr man lika fullt betala till frbundet. Ska man starta i rtta Vasaloppet mste man dessutom vara med i en klubb.

/Mats

Nu fattar jag inte vad du menar!

Tror du ngon fr startavgiften av ett frbund i ett motionslopp?
    Fr att vara med och tvla s mste man ha en Licens, detta gller all idrott. Startavgiften betalar man till tvlingsarrangren inte ngot frbund. ppet spr r vl ingen tvling, det r vl ett motionslopp och krver d ingen licens. Vasaloppet r en tvling.

Om du hller p och motionscyklar eller ker skidor betalar du inte ett skvatt till ngot frbund. Dremot s fr du vldigt goda mjligheter att testa och trna som du inte skulle haft utan en Idrottsorganisation.

Standard

Nu fattar jag inte vad du menar!

Tror du ngon fr startavgiften av ett frbund i ett motionslopp?
    Fr att vara med och tvla s mste man ha en Licens, detta gller all idrott. Startavgiften betalar man till tvlingsarrangren inte ngot frbund. ppet spr r vl ingen tvling, det r vl ett motionslopp och krver d ingen licens. Vasaloppet r en tvling.

Om du hller p och motionscyklar eller ker skidor betalar du inte ett skvatt till ngot frbund. Dremot s fr du vldigt goda mjligheter att testa och trna som du inte skulle haft utan en Idrottsorganisation.
    Helt riktigt frstod du inte vad jag menade.

Nej jag fr sjlvklart ingen hjlp av frbundet fr att ka ett motionslopp och inte i ngon tvling heller. Det r s att sga inget unikt fr SMFF att hobbyutvaren inte fr s mycket bidrag.

r jag medlem i till exempel en skidklubb vilket mnga motionrer r s gr antagligen en del av min medlemsavgift till frbundet. Nr det gller skidspren jag ker i r det kommunen som ordnar dom och inte skidfrbundet. Kommunen hller mnga spr ppna dr det aldrig hlls en enda tvling. Cyklar jag r det vgverket som str fr vgarna s jag klarar min trning bra utan frbund.

Nr det gller vad RCFF har gjort fr sndagsflygaren s kan klubbar ska bidrag frn frbundet. D ekonomin inte slukas av dyr adminstration och tvlingsverksamhet finns strre mjlighet att f bidrag beviljade. S p det sttet kan RCFF sttta sndagsflygaren.

/Mats

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 325
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard

Vad exakt tillfr och har RCFF tillfrt Modellflyghobbyn fr sndagsflygare som inte SMFF gr?
    ven fr dig som INTE r medlem tillhandahller RCFF detta eminenta diskussionsforum med hgt i tak och mjlighet att snabbt f goda rd och hjlp med olika modellflygrelaterade frgestllningar. Mnga nybrjare har genom forumet snabbt kunnat f kontakt med erfarna modellflygare och ftt god hjlp att ta sina frsta steg i modellflyghobbyn.

Fr mig som tmligen aktiv "sndagsflygare" erbjuder RCFF den stora frdelen att jag fr del i en ansvarsfrskring som innebr att jag utifrn RCFFs skerhetsregler, Transportstyrelsens bestmmelser, lokala ordningsstadgor (i den mn de frekommer) och givetvis med markgarens tillstnd SJLV kan vlja plats att flyga frn. SMFF erbjuder mig inte den mjligheten d de krver att flygning ska ske frn ett klubbflygflt eller en plats som sanktionerats av en klubbstyrelse. Fr de av oss som bor p strre avstnd frn en modellflygklubb r det uppenbart en stor frdel. Jag r vertygad om att RCFF ven framgent kommer att verka fr att denna mjlighet ska finnas kvar genom att fra en dialog med Transportstyrelsen. Ingenting som jag knner till talar fr att SMFF vill verka fr denna mjlighet.
    Senast redigerat av Michael den 2016-12-13 klockan 20:31.

Standard

Anledningen till mitt medlemskap r engentligen enbart fr att jag vill sttta detta forum. I vrigt har jag inte s mycket nytta av RCFF men det r nog.

Sedan fr jag vl erknna att jag r lite av det ngra skulle kalla fr paragrafryttare. Sjlv kallar jag det fr god freningssed. Jag r inte bekvm med att det inte hllits rsmten p tre r. Frbundet tar in ver 100 000 kr per r bara i medlemsavgifter och d r det inte ok att se s lttvindigt p stadgarna. Det sgs att medlemmarna r det viktigaste fr RCFF. Fr mig blir det en liten konflikt d rsmtet r medlemmarnas frmsta mjlighet bde till insyn i styrelsens frvaltning och mjlighet till demokratisk pverkan. rsmtet r s att sga inte i frsta hand till fr styrelsens skull utan fr medlemmarnas. Det knns d inte optimalt att ordfrande sger "ingen skada skedd" om att inga rsmten har hllits. Det r nog medlemmarnas sak att avgra men det r svrt d vi inte har ftt se vare sig ekonomisk redovisninge eller ngon verksamhetsberttelse p tre r. Det finns ocks mjliga scenario dr det kan bli skapligt besvrligt.

Visst r det bra att styrelsen jobbat vidare man dom har faktiskt gjort det utan mandat. Sedan br vl frbundet vara ett gott fredme fr medlemmarna och deras klubbverksamhet. Att inte fastna i byrkrati r bra men alternativet fr aldrig vara att strunta i de stadgar medlemmarna antagit. Sedan borde det vl knnas sknt fr styrelsen att bli beviljade asnvarsfrihet.

/Mats

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 673
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Mycket bra inlgg, Mats ! Instmmer till fullo.
    Roger

kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlgg
    648
    Klubb
    stersunds Modellflygklubb

Standard

Mycket bra Mats!

/Kjell

Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    311
    Klubb
    Skellefte RadioFlygKlubb

Standard

Hej!
    Mste ocks erknna att jag r lite av paragrafryttare. Hela den uppkomna situationen knns inte alls bra. Att bevilja den fregende styrelsen ansvarsfrihet lter sig skert gras om det finns bra frklaring till varfr det ser ut som det gr. P en punkt r jag tveksam och det r hurvida man kan lta de gamla revisorerna avge klartecken fr ansvarsfrihet. Fr RCFFs anseende och frbundets bsta anser jag att det r ndvndigt att lta ocks en utomstende revisor titta ver rkenskaperna innan ansvarsfrihet beviljas.

/Ville

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 932
    Jobb
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Jag r den frste att beklaga de uteblivna rsmtet. Man kan vl sga att hlsan tigit still. Jag tar ocks p mig strre delen av ansvaret fr de uteblivna rsmtena.
    Nr jag skrev att ingen skada skedd menar jag att det inte frekommit ngra strre frndringar och beslut som pverkat frbundet negativt.
    RCFF har en mycket bra ekonomi. Vrt problem r att vi inte lyckats leva upp till vr policy om "Hlften tillbaka". Det har helt enkelt inte inkommit s mnga anskningar om bidrag. Varje bidrag har beslutats p ett styrelsemte, vars protokoll omedelbart lagts ut p forumet.

Revisorerna fr ett ltt arbete - medlemsavgifter in - frskringspremier och ngra bidrag ut.

Vi arbetar just nu p att hitta ett rsmtesdatum i februari. rsredovisningarna r frdiga och rsberttelsen r i princip klar ocks. Vi lgger ut dem s fort vi hinner. Det r ocks dags att starta en trd om vad 2017 ska innehlla. Frslag emotses tacksamt.
    Ove (AM) Nielsen

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 673
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Mitt frslag r att skippa dessa bidrag och istllet anpassa intkterna till de faktiska kostnaderna - allts i praktiken att ni snker medlemsavgiften. Dessa riktade bidrag till vissa klubbar kan som sagt bara gynna just dessa - skulle mnga f fr sig att ska bidrag s r kassan snabbt tmd. Redan som lget r idag r det vl inte s mnga klubbar som skt och ftt bidrag medan flera av dessa ftt flera gnger - t ex stersunds MFK, Hultsfreds MFK och Ripa MFK som ftt bidrag minst 3 ggr vardera. S istllet fr att dela ut bidrag p tmligen lsa grunder (= de som klubben anger vid anskan) s freslr jag istllet en snkning av medlemsavgiften fr att motsvara kostnaderna med lite utrymme fr ofrutsedda utgifter. Dessa bidrag knns som en motsvarighet till forna tiders socialbidrag - vissa tvekar inte att ska medan de flesta klubbar knner en stolthet i att klara sig sjlva. Det r trots allt de samlade medlemmarnas pengar som styrelsen hanterar - och dessutom har vi nu under flera r inte haft nn vald styrelse...
    Roger

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 932
    Jobb
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Jag hller inte med dig Roger.
    Om vi snker medlemsavgiften till - lt oss sga 20 kr/r - vergr RCFF till att bli ett frskringsbolag. Tanken med RCFF r att erbjuda mer n s fr en hundring om ret.
    - Mjlighet fr klubbarna att f mycket mer pengar ver till sig sjlv tack vare lg frbundsavgift.
    - Bra frskringar
    - Mjlighet att hjlpa till p grsrotsniv
    - Mjlighet att stlla upp med juridisk hjlp och rd till medlemmar och deras klubbar vid problem.
    - Mjlighet att stdja modellflyghobbyn. Exempelvis via Shootouts och Fly-In's.
    - Erbjuda ett bra - och fritt - forum. RCFLYG.SE r idag sveriges strsta modellflygforum.

Varfr klaga p RCFF's hundralapp utan med ett ord nmna SMFF's avgifter dr klubbarna fr nnu mindre tillbaks?
    SMFF anvnder ver nittio procent av medlemsavgifterna till administration - RCFF anvnder kanske tio procent i administration fr frskring, avgifter fr hemsida och bankavgifter. Inga arvoden betalas till styrelsemedlemmarna. Allt r ideellt arbete.

Och vad som gller bidragen, s r alla vlkomna att ska bidrag. Vi sammantrder i styrelsen och diskuterar om vi ska ge std eller ej. n s lnge lever vi inte upp till 50% tillbaka, men nr det kommer in fler anskningar n vi har pengar till - fr vi sovra hrdare bland anskningarna.
    Jag tror ocks att ett flertal av de klubbar som ftt std frn oss tycker det r bra.

Blickar man framt i tiden s kommer det att bli allt svrare att f ett klubbflt. Kommunerna drar in p bidragen och arrendekostnader kar. Det blir allt viktigare att klubbarna ger sina egna flt. D hade det varit bra med ett frbund som kan g in med std att frverkliga ett kp av mark. Vi har just ett sdant exempel inom RCFF. En klubb stlldes infr valet att lmna sitt flt eller kpa loss det. Klubben valde det senare alternativet. Nr klubben skrapat ihop allt de kunde i form av medlemsln och vad medlemmarna kunde sknka - fattades pengar till att lsa ut lagfarten. De pengarna stllde RCFF upp med. Det hela slutade lyckligt och klubben skrade sitt modellflygflt in i framtiden.
    Nsta gng r det kanske din klubb Roger som hamnar i trngml och d kan det vara bra med ett frbund som erbjuder mer n SISU-kurser.
    Senast redigerat av AM den 2016-12-14 klockan 10:17.
    Ove (AM) Nielsen

Reg.datum
    Aug 2009
    Inlgg
    88
    Jobb
    Autoexperten
    Klubb
    MFK Hudik

Standard

r det inte snt hr som ska kunna diskuteras p rsmten?
    Kr som en rn... rn rn rn

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 673
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Ove,
    Fr att vara kortfattad... Forum, frskring, juridisk hjlp samt nt du missade som jag grna betalar fr nmligen aktiv kontakt med berrda myndigheter fr att kunna behlla vr relativa frihet. Men "klubb-bidragen" r alltfr lst uppstyrda - alla som skt har vl ftt hittills utom en nystartad frening med interimistisk styrelse och 10 medlemmar som skt bidrag fr 2 uppsttningar skolflygplan och en heli...
    Jag klagar absolut inte p 100-lappen som sdan utan p dessa "social-bidrag" som klubbar fr utan speciella motkrav - oavsett om de gller inkp av en slpkrra eller bidrag till arrangemang. Dessa kommer ni tvingas att sluta med om det blir flera klubbar som sker s varfr inte ndra inriktningen redan nu ? Det r som sagt ngra f klubbar som upptckt mjligheten men om flera gr detta s tar snabbt kassan slut...
    Roger

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •