Reklam

Sidan 4 av 11 FrstaFrsta 123456789 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 211

mne: RCFF mste hlla rsmte! SNARAST!

Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 273
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

Hej,

r det nn RCFF medlem (eller annars) som nnsin nyttjat en frskring vid RC-flyg?
    Jag har under mina snart 45 rs modellflygande (RC flyg) inte nyttjat nn frskring. Visst har har jag "strtat" bde p g av mig sjlv (dumdistrigt/fr jrvt flygande) och p g av "materialfel" (dit jag ven fr enkelhetens skull rknar radiostrning eller fel p radion dvs tappat kontakten med modellen). Det potentiellt allvarligaste tillbudet jag varit med om var ca 1979 eller om det var 1980 nr min Curare F3A krra med Rossi 60 med pipa p fullgas satte av p egen hand (tappade radiokontakten med modellen) i riktning in mot stan, men som tur var gjorde modellen en svag bge nert och slutade sina dagar till sist i en bjrkstam och allt som blev kvar var en hg "poppkorn"(cellplast)/balsa vid trdets rot. Motorn var inborrad i trdstammen. Men modellen kunde lika vl ha fortsatt rakt fram och hade kunnat n ttbebyggt omrde ganska snart. Efter den hndelsen nr jag sg med egna gon vilken kraft det r i ett sdant modellplan s hjdes mitt skerhetstnkade till nya hjder och har vill jag nog pst hllit i sig sen dess. Flygingen skedde frn flt som var ett av modellflygklubbens flt s det var ingen "bushflygning" p egen hand ute i terrngen s att sga. Jag var medlem i SMFF vid den hndelsen (och r det fortfarande, RCFF fanns inte d, men jag r medlem ven i RCFF sen rtt mnga r tillbaka).

/Bo

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 673
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Jag har varit syna vittne till en incident dr SMFFs frskring fick utnyttjas, svitt jag frsttt. Det var en krra som p g a diverse omstndigheter frstrde en ny, stor och dyr krra genom att strta ner helt okontrollerat. Inga personskador dock ven om det var nra. Och det var p ett klubbflt s det villkoret i SMFF-frskringen var uppfyllt.
    Roger

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 932
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktr
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Det r vad som str i frskringsbrevet, (Avtalet mellan frskringsbolag och kunden), som gller. Str det inget om att verksamheten skall vara frlagd till exempelvis klubbflt finns det inget hinder. Man ska flja RCFF's skerhetsregler med att man flyger med sunt frnuft.

Dessbttre r det sllsynt med olyckor och tillfllen dr frskringen har trtt in. Vi hade dock ett allvarligt fall fr ngra r sedan. En modellflygare hade startat sin 120-fyrtaktare, satt p huk framfr modellen och strckte sig efter sndaren. Han puffade till trottelspaken s att motorn rusade upp p fullgas. Modellen for fram och mannen tog instinktivt emot den med bgge hnder. Resultatet blev 3 - 4 avklippta fingrar p var hand. Kan ocks sgas att han var medlem i bgge frbunden. Endast RCFF stllde upp och hjlpte honom. Han fick bra hjlp med olika saker; Pengar fr kostnader fr sjukresor till handkirurg i flera omgngar, frlorad arbetsinkomst, etc. Vi fick mycket bra feedback frn honom eftert. Han var mycket tacksam fr RCFF's std och hjlp.

Och det r som du SniffSwe skriver - frskringsbolagen friar hellre n dmer. Och det hela r naturligtvis ganska logiskt. Om frskringsbolagen skulle ifrgastta varje fall, skulle de snart vara utan kunder. Man har ju frskringen just fr att skydda sig nr olyckan r framme och att man kanske gjort ngot dumt som exempelvis att stoppa en modell med hnderna.
    Ove (AM) Nielsen

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 673
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

"Man skall flja RCFFs skerhetsregler" skriver du Ove. r frskringen villkorad till detta eller r det RCFFs rekommendation ?
    Sen finns det massor av fall dr frskringsbolagen frsker "smita" ifrn ansvaret s sker kan man inte vara - speciellt om det finns ett villkor som man anser inte vara uppfyllt. Men jag hoppas ni har rtt...
    Roger

Standard

Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlgg
    Det r vad som str i frskringsbrevet, (Avtalet mellan frskringsbolag och kunden), som gller. Str det inget om att verksamheten skall vara frlagd till exempelvis klubbflt finns det inget hinder. Man ska flja RCFF's skerhetsregler med att man flyger med sunt frnuft.

Dessbttre r det sllsynt med olyckor och tillfllen dr frskringen har trtt in. Vi hade dock ett allvarligt fall fr ngra r sedan. En modellflygare hade startat sin 120-fyrtaktare, satt p huk framfr modellen och strckte sig efter sndaren. Han puffade till trottelspaken s att motorn rusade upp p fullgas. Modellen for fram och mannen tog instinktivt emot den med bgge hnder. Resultatet blev 3 - 4 avklippta fingrar p var hand. Kan ocks sgas att han var medlem i bgge frbunden. Endast RCFF stllde upp och hjlpte honom. Han fick bra hjlp med olika saker; Pengar fr kostnader fr sjukresor till handkirurg i flera omgngar, frlorad arbetsinkomst, etc. Vi fick mycket bra feedback frn honom eftert. Han var mycket tacksam fr RCFF's std och hjlp.

Och det r som du SniffSwe skriver - frskringsbolagen friar hellre n dmer. Och det hela r naturligtvis ganska logiskt. Om frskringsbolagen skulle ifrgastta varje fall, skulle de snart vara utan kunder. Man har ju frskringen just fr att skydda sig nr olyckan r framme och att man kanske gjort ngot dumt som exempelvis att stoppa en modell med hnderna.

Det var ju bra att RCFF hjlpte till men vad bidrog frskringen med i detta fall?

/Mats

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 932
    Jobb
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Ls svaret en gng till Mats!
    Ove (AM) Nielsen

Standard

Jo det kanske gr att lsa ut att det var RCFF:s frskring som hjlpte honom.

/Mats

Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    311
    Klubb
    Skellefte RadioFlygKlubb

Standard

Hej!
    Har inte studerat RCFFs frskringar nrmare s jag funderar ver fljande.
    Fr bda frskringarna framgr fr vem, nr och var frskringarna gller, men vad menas egentligen fr nedanstende punkter?

1. I ansvarsfrskringen str det att frskringen gller fr; och s rknas det upp 4 punker, men att den inte gller vid flygning i privat regi. Vad menas?

2. Fr olycksfallsfrskringen str det den gller fr olycksfallsskada vid modellflygutvning i frskringstagarens regi. Vad menas?

3.Allts, mste det vara RCFF arrangerade trffar fr att respektive frskring ska glla?

Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	rcff_ansvar_sid5.JPG 
Visningar:	56 
Storlek:	32,1 KB 
Id:	61021Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	rcff_olycksfall_sid2.JPG 
Visningar:	45 
Storlek:	32,9 KB 
Id:	61022

/Ville

Standard

Det mste vl menas p en plats som inte godknts av RCFF.

Kan man f sitt eget hemmaflt godknt av RCFF och hur gr man tillvga d?

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 932
    Jobb
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Om platsen uppfyller skerhetskraven och man anvnder sunt frnuft r det en RCFF-godknd plats. Svrare n s r det inte.
    Ove (AM) Nielsen

Balckes avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    123
    Jobb
    Marknadskonsult
    Klubb
    MFK Viking

Standard

Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlgg
    Om platsen uppfyller skerhetskraven och man anvnder sunt frnuft r det en RCFF-godknd plats. Svrare n s r det inte.
    Denna formulering borde st i frskringsbrevet/avtalet frn IF, d hade det varit glasklart och ingen mer diskussion eller tveksamhet i frgan. Om det nu r denna verenskommelse som r gjord med IF s br det ju inte vara svrt att f det inskrivit i avtalet.

//R

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 673
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

M a o r frskringen villkorad till RCFFs skerhetsregler - p annat stt kan jag inte tyda Oves senaste svar. D gller det att se till att bl a fljande r uppfyllt: "Undvik att flyga i nrheten av bebyggelse, gator, vgar, samt gng- och cykelvgar. Skerstll att all flygning sker inom ett omrde dr du minimerar risken att orsaka skada p mnniskor, djur och materiel."
    Misstnker som jag sagt tidigare att mycket av den flygning som sker utanfr klubbflten inte uppfyller alla dessa krav. Frgan r d vad som hnder om en olycka intrffar dr alla dessa krav/rekommendationer inte r uppfyllda. M a o kan RCFFs egna "skerhetsregler" stlla till det fr att dom r alltfr detaljerade. Kanske dags att se ver dessa...
    Finns inte dessa krav frn frskringsbolaget i i verenskommelsen s varfr skall d RCFF frsmra vra mjligheter till ersttning bara fr att man varit ofrsiktig vid frmuleringen av sina skerhetsregler ?
    Roger

Standard

Jag r inte ens med i RCFF och har inte full insyn men jag knner inte att detta r s konstigt.
    Jag tror att ni missar pongen. Det r RCFF som r frskringstagare och det r dom som bestmmer villkoren fr att ni medlemmar ska omfattas av frskringen. Det r inte frskringsbolaget som bestmmer om flygningen skett i RCFFs regi, det r RCFF.
    Om man i frskringsavtalet skriver in fler kriterier fr frskringen s minskar bara chansen att den ska glla. Nu nr det i princip bara str att den gller modellflygverksamhet i RCFFs regi s har man strre tckning p frskringen n om man lgger till fler kriterier.
    Sen har RCFF sina regler dr det ingr "sunt frnuft" och "undvik vissa platser" etc. Det r fr att man naturligtvis mste ha ngot att luta sig emot inom RCFF ocks. Dom krver helt enkelt att folk utvar sin hobby med lite sunt frnuft fr att dom ska g in att hjlpa vid en eventuell olycka.

Jag fattar inte varfr ni r upprrda ver detta. RCFF har tecknat en frskring som gller er om ni skter er, nr min arbetsgivare gjorde det fr mig blev jag tacksam och knde mig tryggare, men jag sade ju sklart inte upp mina egna frskringar fr den sakens skull.

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 932
    Jobb
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Snillen spekulerar.
    Frskringsfrgan har ltats vid ett antal tillfllen. Vad en frskring omfattar anges i de allmnna villkoren. Det innebr att dr beskrivs vad som omfattas och vad som inte omfattas av frskringen.
    Vra frskringar r i grund och botten fretagsfrskringar och villkoren fr dem ska tcka frskringstagaren vare sig det r Nisses Bil, Mglarps Glasmsteri, Sotarnissarna, Kalles Rr i allt, Sveriges RC-Flygfrbund, etc.

I vrt exempel str det att frskringarna gller i "RCFF's regi". Och d har vi sagt att vra skerhetsregler ska efterlevas. Inte svrare n att exempelvis "Kalles rr i allt" krver att de anstllda ska skra arbetet fr ras och avgaser om de grver en djup brunn. Eller att man mste anvnda skerhetsblten i firmabilarna. Alla dessa fretagsspecifika regler styr ju till viss del frskringens giltighet. Om en olycka skulle intrffa kollar man om fretagets regler fljts. Detta oavsett om olyckan sker inne i fretagets lokaler eller ute i landet ngonstans. Frskringsbolaget utreder om man efterlevt de allmnna villkoren och de eventuella villkoren som FRSKRINGSTAGAREN sjlvptaget lagt till. (Exempelvis att frskringen endast gller p godknt flygflt).

Vid varje skadetillflle prvas om man efterlevt villkoren. Och detta kan lika grna vara p ett "godknt" flygflt som p en ng ute p landet. Plattformen som frskringen vilar p r frskringsbolagets allmnna villkor fr den specifika frskringen.

Och vi har ju exempel p hur frskringen trtt in trots att medlemmen som skadades kan tyckas slarva med skerheten nr han inte frtjt modellen nr han startade motorn. Dr kan man ju tycka att frskringsbolaget skulle protesterat. Men frskringen hade ju inte fungerat om misstag inte tillts. Dremot kan man tnka sig en omfrhandling om antalet hnder i propellern skulle ka dramatiskt. D kan man exempelvis skriva in att modellen mste vara frtjd vid motorstart, etc.

Jag hoppas jag r tydlig nog och att principen fr frskringarna r tydliga.
    Senast redigerat av AM den 2016-12-18 klockan 11:00.
    Ove (AM) Nielsen

Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    311
    Klubb
    Skellefte RadioFlygKlubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Balcke Visa inlgg
    Denna formulering borde st i frskringsbrevet/avtalet frn IF, d hade det varit glasklart och ingen mer diskussion eller tveksamhet i frgan. Om det nu r denna verenskommelse som r gjord med IF s br det ju inte vara svrt att f det inskrivit i avtalet.

//R
    Hller med Balcke!
    Orsaken till att saker och ting ltas beror ofta p att diskussionsmnet t.ex att avtal, definitioner eller frklaringar i mnet r luddigt formulerade och drfr svra att frst. Men det kan ocks bero p det naturliga i att en frga mste repeteras fr nybrjare, men ocks fr bara fr repetitionens egen skull fr att hlla sig uppdaterad och pmind.
    Tycker drfr det vore bra med ngon form av lttlst frskrings-frklaring p frbundets forum.

/Ville

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 932
    Jobb
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Som det str skrivet s behvs inte ytterligare frklaring - Frskringens allmnna villkor gller. Och i och med det RCFF's krav att flja vra skerhetsregler.

Vi kan naturligtvis begrnsa frskringens villkor genom att skriva in att frskringen endast gller p av frbundet godknda flt, att endast hgerhnta piloter r skyddade, att solglasgon ska bras om solen str hgre n 15 grader ver horisonten, etc... Men varfr gra det nr denna begrnsning inte finns i de allmnna frskringsvillkoren?

De allmnna villkoren r skrivna med en bred pensel av naturliga skl. Man kan inte g in p detaljer och scenarier. OM frskringsbolaget vill skydda sig fr speciella hndelser frhandlas de detaljerna fram med frskringstagaren och skrivs in som exepelvis "Gller modellflygning i RCFF's regi".

Vi hller p att gra en pdf p villkoren som blir nedladdningsbara inom kort.
    Senast redigerat av AM den 2016-12-18 klockan 17:53.
    Ove (AM) Nielsen

Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    311
    Klubb
    Skellefte RadioFlygKlubb

Standard

Hej!
    Fr att pminna och terkomma till mnet att RCFF mste hlla rsmte! SNARAST!
    Jag vet inte hur rets rsmte kommer att se ut, men frmodar att det ska hllas enligt gllande stadgar.
    Enligt Ove r det nra frestende, men jag ber Ove och den gamla styrelsen beakta vad som sgs i stadgarna angende inlmnande av motioner m.m. Ni br nog inte jkta fram frhandlingar som ytterligare strider mot stadgarna. Eftersom rsmte ska hllas senast den 30 juni rligen anser jag att ni br anvnda all tid fram tills dess att ordna s att vi fr ett bra och regelrtt rsmte enligt gllande stadgar.

Att denna oordning har infunnit sig hos RCFF r inte bara den gamla styrelsens fel, ven vi medlemmar mste erknna oss delaktiga i att det har blivit p detta viset. Av den anledningaen uppmanar jag alla medlemmar att ta den uppkomna situationen p allvar och stlla upp och engagera sig bde innan och p kommande rsmte.

/Ville

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 932
    Jobb
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Jag har dokumenten till rsmtet men kan inte lgga in dem p hemsidan. Hanke som r vr Iat- guru har fullt upp p sitt ordinarie jobb i dessa dagar. Jag fr inte tag i honom.
    Ove (AM) Nielsen

Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    311
    Klubb
    Skellefte RadioFlygKlubb

Standard

Hej!
    Nr frgan kommer upp p rsmtet 2017 om att bevilja den gamla styrelsen ansvarsfrihet fr tidsperioden frn och med det senaste hllna rsmtet 2013 fram till dagens datum s r jag vldigt tveksam.
    Anledningen att inte bevilja ansvarsfrihet fr styrelsen skulle inte vara p grund av ekonomiska oegentligheter om sdana inte freligger, utan fr att tidigare styrelse inte fullgjort sitt jobb ssom stadgats. Styrelsen har inte kallat eller genomfrt rsmten sedan 2013, vilket i sig vittnar om bristande ansvar och slarv gentemot RCFFs medlemmar.
    Och som jag tidigare ptalat skulle jag grna se att ven en utomstende adjungerad revisor fr se ver den ekonomiska rapporten och lmna sina kommentarer.

/Ville

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 325
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard

Hej!
    Frgan om att bevilja eller inte bevilja ansvarsfrihet r en juridisk frga som frmst syftar till att ge en ny styrelse mjlighet att driva en skadestndsprocess mot den gamla styrelsen. Vanligtvis sker detta om ekonomiska oegentligheter frekommit eller om styrelsen missktt sina taganden p ett sdant stt att organisationen lidit allvarlig ekonomisk skada. I andra fall r det vanligast att styrelsen helt enkelt avstts av rsmtet och att en ny vljs.

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •