Reklam

Sidan 5 av 11 FrstaFrsta 12345678910 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 211

mne: RCFF mste hlla rsmte! SNARAST!

Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    311
    Klubb
    Skellefte RadioFlygKlubb

Standard

Tack Michael fr ett bra svar, som vanligt!

Standard

Medlemmarna kan vid rsmtet neka ansvarsfrihet med i stort sett vilken motivation som helst. Om ordfrande har fel frg p slipsen som ngon sa. Men man br naturligtvis frga sig vad man vill med att neka ansvarsfrihet. Hur vill man g vidare och vad blir bttre. Drav r vl nekande av ansvarsfrihet mest relevant nr man anser att det finns skl att prva styrelsen rttsligt. Att skippa rsmten flera r r ett allvarligt brott mot stadgarna men frgan r om ngon lidit ngon skada av detta. I s fall kanske den kan nmnda det. Det kan ju hnda att vi inte vet om det r s. Styrelsen kanske har kt till Kanariearna fr pengarna men jag tvivlar p att ngon misstnker att s r fallet.

Fr mig knns det mes ondigt besvrligt att inte bevilja ansvarsfrihet. Att revisionsrapporten dremot br innehlla en viss kritik tycker jag nog r p sin plats. Sedan ska vi vl trots allt vara tacksamma att det verhuvud taget finns ngra som vill engagera sig i att driva detta frbund.

/Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2017-02-09 klockan 02:08.

Reg.datum
    Oct 2007
    Inlgg
    123
    Jobb
    Vinodlare och kta warbirdfreak
    Klubb
    Vrhulta Air Force

Standard

Mste vl finnas vrre problem en detta. Frsk inte gra det hr strre en det r. r ny hr i RCFF, men har mnga rs medlemskap i ett annat modellflygfrbund dr jag ocks fortfarande r med fr att f njet och jmfra iden. Jag har haft och har medlemskap i flera klubbar. Har haft styrelse uppdrag och frbunds uppdrag vid flera tillfllen och vill frsvara dom som arbetar p frbundsniv, d det inte r en s ltt uppgift som mnga tror. Att f det och g ihop med det vriga livet, arbete mm r inte alltid s ltt. En del "heta" medlemmar tycks tro att det hr r fretagsstrukturer dr ledningen arbetar avlnat p heltid. Vi hller ju p med modellflyg (en hobby) och ska ha kul och trevligt och br frska visa lite hnsyn till dom som vill jobba ideelt. Mnga stller grna stora krav men vill sjlva inte bidra mer n ndvndigt. S hr har det alltid varit och kommer troligen att vara. Ska bli kul och se hur RCFF utvecklas .
    Jag vet att alla drmmer om en P-51 Mustang.

Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    311
    Klubb
    Skellefte RadioFlygKlubb

Standard

Hej igen!
    Jag skriver detta inlgg fr att pminna alla medlemmar i RCFF som kanske inte ser nedanstende trd p grund av att man inte loggar in p forumet och av den anledningen kanske missar den insnda motionen. Frvisso ska RCFF styrelse ansl inkomna frslag och motioner innan rsmte, men jag tar det skra fre det oskra och pminner alla om vad som r p gng.
    Motion till RCFF rsmte 2017 angende upplsning av RCFF, eller alternativ lsning.

/Ville

Standard

Nu frstr jag inte riktigt vad du menar r p gng Ville. Det r vl inte s r RCFF upplses bara fr att en motion om det hr skrivits? En styrelse kommer vl frhoppningsvis att bildas, eller?

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 325
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlgg
    Hej igen!
    ... Frvisso ska RCFF styrelse ansl inkomna frslag och motioner innan rsmte, men jag tar det skra fre det oskra och pminner alla om vad som r p gng. ...
    Sakta i backarna, vad som r p gng r att RCFF med avsevrd frdrjning ska anordna ett rsmte fr att kunna g vidare med verksamheten, ingenting annat. Du har inkommit med en motion, men mer n s r det inte fr tillfllet.

Svitt jag vet finns ingen osmja inom frbundet eller ngon annan omstndighet som skulle franleda att RCFF upplses. Tvrtom tror jag att flertalet medlemmar r eniga om att ett aktivt frbund r viktigare nu n ngonsin tidigare beroende p omstndigheter i vr omvrld.

Som Ove skriver har engagemanget frn styrelsen (dr jag som suppleant deltagit i viss verksamhet) med tiden av olika orsaker sviktat vilket r den direkta orsaken till att rsmten inte genomfrts. Den lpande verksamheten har svitt jag kan se sktts med upprtthllande av forumet, ekonomisk redovisning, medlemsregister, engagemang kring ny lagstiftning, bidragsanskningar frn klubbar mm., dock till priset av att formalia har kommit p efterklken.

Frhoppningsvis kan detta vara en vckarklocka fr oss alla, d vi mste inse att RCFF existerar enbart i kraft av att vi medlemmar aktivt engagerar oss och drar vra strn till stacken. Vid det kommande rsmtet kommer det att behva utses mnga olika funktionrer och jag uppmanar drfr alla att ta sig en funderare p hur man p bsta stt kan hjlpa till.

I en tid d allt fler frvntar sig att ngon annan ska gra jobbet s r talesttet "ingen kan gra allt, men alla kan gra ngot" mer betydelsefullt n ngonsin.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlgg
    Sakta i backarna, vad som r p gng r att RCFF med avsevrd frdrjning ska anordna ett rsmte fr att kunna g vidare med verksamheten, ingenting annat. Du har inkommit med en motion, men mer n s r det inte fr tillfllet.
    Det var vll precis det han inte ville att folk skulle missa?

larsmns avatar
    Reg.datum
    Jul 2015
    Inlgg
    255
    Jobb
    Pensionr
    Klubb
    Ingen lokal klubb tillgnglig

Standard

Som undertecknat nmnt p annan plats, vi har tydligen god ekonomi, s varfr inte se om rsmtena kan gras till evenemang att slja hobbyn. Hyra utrymme och hjlp av medlemsklubbar och gra ngot likt Flitetests.com Flitefest (hellre n bra ;-) ) kring sommartid, sista datum enl. stadgarna r 30.6. Frst mte, sedan flygfest. D kanske fler kommer n till de rsmten jag normalt brukar vara p.

Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    311
    Klubb
    Skellefte RadioFlygKlubb

Standard

Hej!
    Hur gr det med kallelse till RCFF rsmte 2017.
    Vill pminna styrelsen att:

15 Frslag till renden att behandlas vid rsmtet eller extra rsmte
    Frslag till rende att behandlas vid rsmte eller extra rsmte avges skriftligen till
    styrelsen senast fyra veckor fre rsmtet. Rtt att inge frslag tillkommer styrelsen,
    samt enskild medlem. Frslag frelggs rsmtet med styrelsens utltande.

/Ville

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 932
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktr
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Vi r vl medvetna om vad som gller Ville. Vi ska ha ett styrelsemte inom kort och efter det kommer kallelse och alla dokument ut.
    Ove (AM) Nielsen

Standard

Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlgg
    Vi ska ha ett styrelsemte inom kort och efter det kommer kallelse och alla dokument ut.
    Bara en nyfiken frga: Jag har inte lst stadgarna (och har inte fr avsikt att gra det heller), men i alla freningar jag varit med i vljs styrelsen till sina poster p en bestmd tid, vanligtvis ett eller tv r, drefter upphr respektive styrelsemedlems mandat att ta beslut freningens vgnar. S vilka styrelsemedlemmar har fortfarande mandat att ta beslut under ett styrelsemte? Rcker antalet fr att vara beslutsmssiga?

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 932
    Jobb
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Vi som r valda fortstter till rsmtet.
    Inom kort kommer alla dokument ut. Vi ska ocks hlla ett styrelsemte och lgga allt p plats.
    Ove (AM) Nielsen

Standard

Citat Ursprungligen postat av SBS_Pilot Visa inlgg
    Bara en nyfiken frga: Jag har inte lst stadgarna (och har inte fr avsikt att gra det heller), men i alla freningar jag varit med i vljs styrelsen till sina poster p en bestmd tid, vanligtvis ett eller tv r, drefter upphr respektive styrelsemedlems mandat att ta beslut freningens vgnar. S vilka styrelsemedlemmar har fortfarande mandat att ta beslut under ett styrelsemte? Rcker antalet fr att vara beslutsmssiga?
    Det fr vl i den uppkomna situationen bli s att den sist valda styrelsen fr ta de beslut som mste tas fram till rsmtet och sedan fr vl rsmtet ta stllning till ev. beslut i efterhand. Vissa beslut mste ju tas om ett rsmte ska komma till och det finns ju inte heller ngra andra som kan ta beslut. Hade det varit en lokal frening hade vl ett medlemsmte varit lsning men det r ju lite omstndligt i detta fall.

Fr min del knns det viktigare att situationen lses n att peka p fel som varit och inte gr att gra s mycket t. Men helt riktigt saknar styrelsen mandat att agera. Jag har velat lite hit och dit om fortsatt medlemskap och ej betalt nnu. Nr det nu verkar jobbas mot ett rsmte knns det som viljan finns att lsa situationen. I grunden gillar jag detta sammanhang och det fyller den funktion jag har behov av som sndagsflygare. Framfrallt forumet och det r vrt den hundralapp det kostar.

/Mats

Standard

Tack fr snabb respons, men det r undanglidande och inte ett svar p frgan: Vilka styrelsemedlemmar har fortfarande mandat att ta beslut under ett styrelsemte? Rcker antalet fr att vara beslutsmssiga?

Standard

Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlgg
    Det fr vl i den uppkomna situationen bli s att den sist valda styrelsen fr ta de beslut som mste tas fram till rsmtet och sedan fr vl rsmtet ta stllning till ev. beslut i efterhand. Vissa beslut mste ju tas om ett rsmte ska komma till och det finns ju inte heller ngra andra som kan ta beslut. Hade det varit en lokal frening hade vl ett medlemsmte varit lsning men det r ju lite omstndligt i detta fall.

Fr min del knns det viktigare att situationen lses n att peka p fel som varit och inte gr att gra s mycket t. Men helt riktigt saknar styrelsen mandat att agera. Jag har velat lite hit och dit om fortsatt medlemskap och ej betalt nnu. Nr det nu verkar jobbas mot ett rsmte knns det som viljan finns att lsa situationen. I grunden gillar jag detta sammanhang och det fyller den funktion jag har behov av som sndagsflygare. Framfrallt forumet och det r vrt den hundralapp det kostar.

/Mats
    Sorry,jag sg inte detta nr jag svarade Ove.

Standard

RCFF mste vara en av Sveriges strre modellflygfreningar och borde drfr vara mn om att freg som ett gott exempel p hur en bra frening ska drivas och visa sig seris fr externa parter. S hr rs ramlar ju deklarationsblanketterna in frn Skatteverket och d gller det ju att ha koll p ven freningars taganden. Det gr ju att driva en frening med sunt frnufts lnge som inga oklarheter eller motsgelser uppstr, men vid sdana tillfllen kan man tvingas att ta fram stadgarna fr att se vad en frening mste gra fr att kunna fortleva. Tyvrr verkar minst fljande saker saknas enligt stadgarna:
    rsmte med justerat protokoll: 2014 2015 2016
    Val av del av styrelse: 2014
    Val av hel styrelse: 2015 2016
    Konstituerande styrelsemte: 2014 2015 2016
    Val av revisorer: 2014 2015 2016
    Ordfrande som vervakar att stadgarna fljs: 2014 2015 2016
    Skerhetsansvarig: 2014 2015 2016
    Verksamhetsberttelse: 2013 2014 2015
    Ekonomisk frvaltningsberttelse: 2013 2014 2015
    Revisionsberttelse (med ppekande om avvikelse frn stadgarna): 2013 2014 2015
    Ansvarsfrihet fr styrelsen: 2013 2014 2015
    Budget: 2014 2015 2016
    Faststllande av medlemsavgift (p fregende rsmte): 2015 2016 2017
    Frmga att ta beslut (d varken rsmte r samlat ellerstyrelse finns): 2014 2015 2016
    Beslut om behrig firmatecknare: 2014 2015 2016
    Undertecknande av deklaration till Skatteverket av behrig firmatecknare: 2014 2015 2016.

Eftersom inga medlemsavgifter finns faststllda p rsmten under de tre senaste ren torde det enklaste vara att terbetala eventuellt inbetalda pengar till respektive person; i annat fall br det rknas som skattepliktiga intkter.
    Precis som alla andra modellflygfreningar har ju RCFFmjlighet att ska medlemskap i sammanslutningen av freningar, SMFF, ifall medlemmarna vill ta del av de frdelar som kan finnas – eller st utanfr. En enskild person kan fritt vlja att vara med i freningar som r med i samarbetet – eller vara med i en frening som inte vill samarbeta.
    D ingen styrelse numera finns utsedd kan inte heller ngra lokala klubbstyrelser inom denna frening ha utsetts (och de har dessutom varken valts eller publicerats) och det kan inte heller finnas ngra platser som r godknda av beslutande organ inom freningen.
    Senast redigerat av Foli den 2017-04-12 klockan 14:08.

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 325
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard

Citat Ursprungligen postat av Foli Visa inlgg
    ... D ingen styrelse numera finns utsedd kan inte heller ngra lokala klubbstyrelser inom denna frening ha utsetts (och de har dessutom varken valts eller publicerats) och det kan inte heller finnas ngra platser som r godknda av beslutande organ inom freningen.
    Eftersom RCFF har mnga enskilda medlemmar som av olika orsaker inte r medlemmar i traditionella modellflygklubbar, exempelvis beroende p stora avstnd till nrmsta klubb, s har RCFF valt att lta de enskilda medlemmarna sjlv vlja plats att flyga ifrn. Detta ska givetvis ske utifrn Transportstyrelsens bestmmelser, eventuella lokala ordningsstadgor och RCFFs skerhetsbestmmelser. Det har med ngra f undantag fungerat frtrffligt bra under de r som RCFF existerat.
    Beroende p TS kommande regelverk kan RCFF, nr ny styrelse utsetts och rsmtet r avklarat, behva se ver svl sina skerhetsbestmmelser som principerna fr hur val av plats att flyga ifrn fr ske.

Reg.datum
    Oct 2010
    Inlgg
    248
    Klubb
    Jnkpings Radioflygklubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Foli Visa inlgg
    ....
    Precis som alla andra modellflygfreningar har ju RCFFmjlighet att ska medlemskap i sammanslutningen av freningar, SMFF, ifall medlemmarna vill ta del av de frdelar som kan finnas – eller st utanfr. En enskild person kan fritt vlja att vara med i freningar som r med i samarbetet – eller vara med i en frening som inte vill samarbeta.
    D ingen styrelse numera finns utsedd kan inte heller ngra lokala klubbstyrelser inom denna frening ha utsetts (och de har dessutom varken valts eller publicerats) och det kan inte heller finnas ngra platser som r godknda av beslutande organ inom freningen.
    Inget konstigt med att RCFF r en rikstckande frening utan ytterligare anslutning till frbund och som existerar parallellt med SMFF. Finns exempelvis inom radioamatrerna som ocks har myndigheternas regler att flja : http://www.pts.se/sv/Nyheter/Radio/2...orradiofragor/

RCFF har ju haft en fungerande medlemsregistrering och det r ju medlemmarna som godknner platserna man flyger p s jag frstr inte vad som r problemet med uteblivna rsmten. Finns inga lagkrav p att ideella freningar med lg omsttning typ RCFF behver redovisa sin ekonomi, men det kan ju vara lmpligt fr att vara trovrdig gentemot medlemmarna och eventuell granskning av Skatteverket att man inte har svarta affrer.

/ Ingemar

Standard

Jag trodde Foli pratade om styrelse-platser och inte platser att flyga p? O.o

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 932
    Jobb
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Vi har satt sndag den 20 maj som rsmtesdatum.
    Dokumenten r klara sedan ett bra tag, men strulet har varit att f ut dem p hemsidan. Det ska ske denna veckan, s det blir en mnad fre rsmtet
    Ove (AM) Nielsen

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •