Reklam

Sidan 6 av 11 FrstaFrsta 1234567891011 SistaSista
Resultat 101 till 120 av 211

mne: RCFF mste hlla rsmte! SNARAST!

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    2 945
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av IngemarTh Visa inlgg
    Inget konstigt med att RCFF r en rikstckande frening utan ytterligare anslutning till frbund och som existerar parallellt med SMFF. Finns exempelvis inom radioamatrerna som ocks har myndigheternas regler att flja : http://www.pts.se/sv/Nyheter/Radio/2...orradiofragor/

RCFF har ju haft en fungerande medlemsregistrering och det r ju medlemmarna som godknner platserna man flyger p s jag frstr inte vad som r problemet med uteblivna rsmten. Finns inga lagkrav p att ideella freningar med lg omsttning typ RCFF behver redovisa sin ekonomi, men det kan ju vara lmpligt fr att vara trovrdig gentemot medlemmarna och eventuell granskning av Skatteverket att man inte har svarta affrer.

/ Ingemar
    Det r tv olika saker vad som r lag/krvs osv mot vad som r lmpligt. Om man via RCFF tecknar en frskring s gller den frskringen med villkor. Villkor som gller dem som flyger via RCFF. Detta innebr att frskringsbolaget tagit stllning till vad RCFF r nr de slde sin frskring. Medlemmen skall flja RCFF's regelverk gllande flygskerhet. Om det nu visar sig att RCFF inte r det dem sagt s kan jag se framfr mig att frskringen inte gller nr det vl kommer till kritan. Frskringsbolag tycker inte det r hl i huvudet att flja skriven text, iaf om det gynnar dem.
    Vasamodel special -Det hnder i Ljungby sklart!

Standard

IngemarTh: Allt r ju relativt men nr jag pratade med en som jobbar mycket med olika freningar s sa hon att en frening med ver 1300 medlemmar och intkter p 130 000:-/r r en ganska stor frening och man ska inte i en sdan frening strunta i att ha rsmte eftersom man mste rsta om ansvarsfrihet fr styrelsen.

Reg.datum
    Oct 2010
    Inlgg
    248
    Klubb
    Jnkpings Radioflygklubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlgg
    IngemarTh: Allt r ju relativt men nr jag pratade med en som jobbar mycket med olika freningar s sa hon att en frening med ver 1300 medlemmar och intkter p 130 000:-/r r en ganska stor frening och man ska inte i en sdan frening strunta i att ha rsmte eftersom man mste rsta om ansvarsfrihet fr styrelsen.
    Ja som jag skrev s kan det pverka trovrdigheten som frbund/frening och det r ju aldrig bra.

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 932
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktr
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Man kan tycka mycket. Faktum kvarstr att om premien r betald gller frskringen. Det r en fretagsfrskring - inte en frbundsfrskring. Nisses Bil & Plt har vl inga rsmten.... Eller?

RCFF ska inte vara ett betongfrbund. Vr kostym r anpassad till den aktuella verksamheten. Vi har p alla punkter uppfyllt de ml vi satt upp. Enda undantaget r rsmtena - som det kommer att visa sig av vra rsmteshandlingar - r mer formalitet n livsavgrande.
    Ove (AM) Nielsen

Standard

AM: Hur mycket bidrag har betalats ut frn RCFF (till klubbar mm) sedan 2015?

Edit: Du kan svara i ett PM om du inte vill skriva det hr

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 932
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktr
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Du hittar summorna i Styrelseprotokolle.
    Nr rsmtesprotokollen kommer ut denna vecka kan alla stilla sin nyfikenhet.
    Jag har fr mig att frra ret betalade vi ut ver 40.000kr till klubbsr som skt bidrag.
    Ove (AM) Nielsen

Standard

AM: Det mste ju vara vldigt tveksamt att fortstta dela ut bidrag(frn medlemmarnas pengar) om man inte har varken rsmten eller ngon som har mandat i styrelsen och srskilt utan utskick om inkomna frslag senast 30 dagar fre rsmtet? Hur ska medlemmarna ha en chans att pverka vart pengarna gr d?

Man borde vll(med sunt frnuft) sluta betala ut bidrag och istllet hlla pengarna p kontot om hela styrelsens mandatperiod gr ut eftersom rsmten inte hllits. Eller?

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 673
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlgg
    AM: Det mste ju vara vldigt tveksamt att fortstta dela ut bidrag(frn medlemmarnas pengar) om man inte har varken rsmten eller ngon som har mandat i styrelsen och srskilt utan utskick om inkomna frslag senast 30 dagar fre rsmtet? Hur ska medlemmarna ha en chans att pverka vart pengarna gr d?

Man borde vll(med sunt frnuft) sluta betala ut bidrag och istllet hlla pengarna p kontot om hela styrelsens mandatperiod gr ut eftersom rsmten inte hllits. Eller?
    Hller absolut med om detta. F tycker jag att hela iden att vissa klubbar kan f bidrag ifrn vra gemensamt ihopsparade pengar r felaktig. Redovisa grna ppet vilka klubbar som ftt bidrag de senaste ren och hur mycket vid varje tillflle. Efter vad jag sett r det inte speciellt mnga klubbar men flera av dessa har ftt dessa pengar vid flera tillfllen. Och kanske d utdelade av en styrelse utan mandat att gra detta. Har RCFF snt verskott att vissa klubbar kan dra ekonomisk frdel av detta s tycker jag personligen att man istllet kan snka medlemsavgiften.
    Att ge bidrag p tmligen lsa grunder (som det faktiskt r hr av de protokoll jag lst) r alltid en vldigt slumpmssigt frdelning av gemensamma tillgngar och risken finns att det finns personliga kopplingar som r till frdel fr en del av de klubbar som fr dessa bidrag - och det borde vara en situation som styrelsen rimligen borde vara frsiktig med att riskera att rka ut fr rent juridiskt. S enklaste sttet r nog att upphra med denna slumpmssiga frdelning av vra tillgngar.
    Att hjlpa till vid rttsliga tvister och frskringsrenden r en annan sak och det borde ha betydligt hgre prio i s fall och inget som skulle pverkas av att RCFF slutar med allmosorna till vissa klubbar.
    Roger

Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    311
    Klubb
    Skellefte RadioFlygKlubb

Standard

Hej!
    Vet inte om det r vrt besvret att debattera mnet ngot mera innan kommande rsmte. Mina kommentarer kommer kanske att uppfattas som vldigt negativa och personligt riktade, kanske rent av som personliga angrepp, men hur som helst...

Jag riktar skarp kritik mot hela RCFFs tidigare styrelse hur man vansktt frbundet de senaste ren, och d tnker jag p hur man jobbat i strid mot stadgarna. Tyvrr har hela styrelsen del i att RCFF har tappat i anseende runt om i landet. Tror inte heller att Oves uttalanden p diverse forum har frbttrat RCFFs anseende nmnvrt.

Vad gller de lagliga aspekterna om huruvida personer ur gamla styrelsen har rtt att teckna avtal eller gra ekonomiska in och utbetalningar lter jag vara osagt, men frgan mste redas ut. Kanske kan vi f klarhet p rsmtet?

Jag hoppas p ett uppstdat RCFF med en ny ordfrande efter rsmtet!

/Ville

Standard

Jag tror detta blir riktigt skitbra nr det r klart. =) Svackor hnder bland allt sunt frnuft och jag r rtt s bombsker p att en eller flera av er absolut kan f omkull hela rubbet om ni nu vill det. En eloge till er som kmpar med att f det att funka och g runt fast det r ideellt arbete p er fritid och att ni gr det bsta ni kan.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    107
    Klubb
    Eslvs MFK, RFK Gripen

Standard

sikter verkar det finnas det gott om. Min frga lyder, Hur mnga har erbjudit sig att stlla upp i valet av styrelse?

Standard

Jag har framfrt mitt intresse att delta i RCFFs vergripande arbete fr modellflyghobbyns utveckling, vilket var en av RCFFs viktigaste mlsttningar vid bildandet 2006.

Mvh
    Mats Erlandsson
    www.ripamfk.com
    "Ingenting r omjligt, det omjliga tar bara lite lngre tid"

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 325
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard

De av er som har synpunkter och tankar kring RCFFs verksamhet, exempelvis anvndningen av ekonomiska medel, br lmna in frslag infr rsmtet. Det sker enklast genom mejl till ordfranden: http://www.rcflyg.se/forum/cmps_inde...geid=contactus. P s vis kan renden tas upp till behandling och beslut vid rsmtet. Stadgarna beskriver vad som gller:

" 15 Frslag till renden att behandlas vid rsmtet eller extra rsmte
    Frslag till rende att behandlas vid rsmte eller extra rsmte avges skriftligen till styrelsen senast fyra veckor fre rsmtet. Rtt att inge frslag tillkommer styrelsen, samt enskild medlem. Frslag frelggs rsmtet med styrelsens utltande. "

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    5 770
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ripa Visa inlgg
    Jag har framfrt mitt intresse att delta i RCFFs vergripande arbete fr modellflyghobbyns utveckling, vilket var en av RCFFs viktigaste mlsttningar vid bildandet 2006.

Mvh
    Mats Erlandsson
    www.ripamfk.com

Jag tror och anser att du blir en klippa i RCFF:s styrelse, Mats!
    Vldigt torrt p ftterna nr det gller siffror och mlsttning, vilket man inte alltid kan beskylla 'det andra frbundet' fr...

....anser jag!
    Retroholic!

Standard

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    Hller absolut med om detta. F tycker jag att hela iden att vissa klubbar kan f bidrag ifrn vra gemensamt ihopsparade pengar r felaktig. Redovisa grna ppet vilka klubbar som ftt bidrag de senaste ren och hur mycket vid varje tillflle. Efter vad jag sett r det inte speciellt mnga klubbar men flera av dessa har ftt dessa pengar vid flera tillfllen. Och kanske d utdelade av en styrelse utan mandat att gra detta. Har RCFF snt verskott att vissa klubbar kan dra ekonomisk frdel av detta s tycker jag personligen att man istllet kan snka medlemsavgiften.
    Att ge bidrag p tmligen lsa grunder (som det faktiskt r hr av de protokoll jag lst) r alltid en vldigt slumpmssigt frdelning av gemensamma tillgngar och risken finns att det finns personliga kopplingar som r till frdel fr en del av de klubbar som fr dessa bidrag - och det borde vara en situation som styrelsen rimligen borde vara frsiktig med att riskera att rka ut fr rent juridiskt. S enklaste sttet r nog att upphra med denna slumpmssiga frdelning av vra tillgngar.
    Att hjlpa till vid rttsliga tvister och frskringsrenden r en annan sak och det borde ha betydligt hgre prio i s fall och inget som skulle pverkas av att RCFF slutar med allmosorna till vissa klubbar.
    Roger
    Ripa Mfk r en av de klubbar som rligen skt bidrag genom RCFF fr det rligen terkommande Ripalgret, ett lger som arrangeras med mlsttning att skapa bredd och utveckling i modellflyghobbyn, RCFF har under flera r beviljat klubbens bidragsanskningar frn 3 000 till 5000 per r, med ml och syfte att kunna arrangera Ripalgret till en vettig kostnad fr deltagarna, och samtidigt terinvestera eventuella vinster fr framtida utveckling, de frsta ren sktes bidragen fr direkta, och vergripande utvecklingsfrgor, p initiativ och frslag frn RCFF skte klubben bidrag fr toaletter under meetingveckan 2016.

Under Ripalgret 2016 rknade vi in drygt 125 boende och ca 1000 talet dagliga beskare, av dessa bedmer vi att antalet RCFF medlemmar, varav flera ven kan vara medlemmar i SMFF svarar fr ca 80 % av deltagarna, s 50 % tillbaka fr 80 % av deltagarna r en form av mervrde av medlemsavgiften fr RCFFs medlemmar.

Finns det ngra frslag med PR mssiga ider och tgrder som kan locka fler nya deltagare till modellflyghobbyn, och dessutom teruppvcka intresset fr mnga gamla modellflygare varje r, och detta, under den vecka som lgret pgr, som under 2016 tenderade att bli tv veckor, p.g.a. flera gsters trivsel, r vi som klubb idel ra.

Ripa Modellflygklubb har som mlsttning att skapa mervrden som lockar svl medlemmar som gstande modellflygare till vr hobby.
    http://www.ripamfk.com/index.php/besoka-faltet

Mvh
    Mats Erlandsson
    www.ripamfk.com
    "Ingenting r omjligt, det omjliga tar bara lite lngre tid"

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 325
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard

Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlgg
    Jag tror och anser att du blir en klippa i RCFF:s styrelse, Mats!

haskells avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    200
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

Standard

Likas br vi verkligen ta tillfllet i akt och se till att Michael med allt sitt kunnande och sitt vrdiga stt bde i bemtande
    av folk samt skrivande. Han behvs p en central position inom RCFF, om han vill frstss.����

Standard

Mitt motiv fr att skriva hr r fr att uppmrksamma de enskilda medlemmarna p att de kan drabbas om ngot de tror eller hrt kanske inte gller.
    De enda beslutande organ som finns r ett rsmte och styrelsen. Efter 2014 finns ingen vald styrelse och drmed kan inga beslut fattas i enlighet med stadgarna. Den tidigaste tidpunkten fr ett beslut r vid ett nytt rsmte.
    Villkoren i ansvarsfrskringen sger att flygning fr baraske p plats som har godknts av den juridiska personen RCFF (inte enskilda medlemmar) eller lokala klubbstyrelser. Eftersom den juridiska personen inte kan fatta ngra beslut frrn tidigast vid rsmtet och inga lokala styrelser finns inom freningen torde inte frskringen glla frrn tidigast vid detta tillflle.
    Medlemmarna mste vl frutstta att deklarationer har inlmnats till Skatteverket, men d ingen vald styrelse har funnits mste dessa ha undertecknats av icke behriga.
    Givetvis mste alla fretag faststlla rkenskaperna en gng per r och om det omfattar mer n en person ha ett mte. I ett bolag kallas det dock inte fr rsmte. Det som RCFF har missat r minst det som jag rknade upp i det tidigare inlgget och allts inte bara rsmten under dessa r.
    En ideell frening mste uppfylla vissa kriterier fr att f skattefrihet. Ett r att det ska finnas ett avtal mellan medlemmarna och freningen och detta kallas stadgar. Tar man emot pengar utan att stadgarna fljts br dessa pengar vara skattepliktiga. Den som utan mandat utbetalar pengar frn ett konto tillhrigt ngon annan begr ett brott och blir personligt ansvarig.
    Tyvrr mste ven ideellt arbete flja vissa ordningar och i det ingr att f ansvarsfrihet nr man handhar andras pengar. En ny styrelse tar p sig ett stort ansvar om den tar vid efter att icke behriga personer ftt ansvarsfrihet utan att varje avsteg frn stadgarna har dokumenterats.

Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    107
    Klubb
    Eslvs MFK, RFK Gripen

Standard

Foli, fr man frga vilka/vilken klubb samt frbund du ev tillhr? Tnker p typen av inlgg du gr i frhllande till ditt reg datum.

//Kalle

Standard

Jag fr lite denna knsla, srskilt vid 0:48 ^^:

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •