Reklam

 
Sidan 2 av 11 FörstaFörsta 1234567 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 211

Ämne: RCFF måste hålla årsmöte! SNARAST!

  1. #21

    Cometens avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    133
    Klubb
    Acroflyers Sövde /Åhus MFK/Jet Skåne

    Standard

    Håller helt o hållet med dig LowPass.

  2. #22


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fast vill man kalla sig för ett Förbund så tycker nog jag att man skall ställa lite högre krav på att stadgarna följs än om man t ex är en liten modellflyg-klubb på 10-talet medlemmar. Sen har ju Ove inte direkt hållit nån låg profil gentemot SMFF så lite får man nog tåla även åt andra hållet.
    Roger

  3. #23

    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    49
    Jobb
    Färggubbe
    Klubb
    TullingeMF

    Standard

    Å andra sidan är väl hela meningen med RCFF att vara lite "outlaw". Det är väl liksom hela ideén att de som är med ska slippa betala för den delen som faktiskt kostar pengar om man ska vara ett förbund som täcker in både hobby och tävlingsverksamhet. I mina ögon är inte RCFF ett seriöst förbund och jag begriper inte varför någon blir upprörd när stadgarna inte följs. Vill man vara paragrafryttare och ha ordning så får man nog vända sig till SMFF. RCFF är bra som det är och det gör inte så mycket att det blir lite Hawaii i styrelsen. Hade de inte haft problem med den biten så skulle de nog suttit med och påverkat i SMFF i stället.

  4. #24
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Huruvida man är seriös eller inte avgörs ju faktiskt inte av om man klarar av att hålla årsmöten på utsatt tid eller inte.
    För oss är våra medlemmar alltid viktigast och vilka behov de har för att få en så bra hobby som möjligt.

    Innan vi bildade RCFF var jag medlem i SMFF och där tillsammans med ett flertal andra missnöjd med vad SMFF gjorde för modellflygklubbarna. Det var nämligen ingenting. Modellflygare runtom i landet betalade sina medlemsavgifter och fick absolut ingenting tillbaka. "Man måste ändra förbundet inifrån", sas det från SMFF. Åk och rösta på mötena. Och när man tittade närmare på det var det endast de som hade någon behållning av SMFF som kom på mötena. Det var mestadels de tävlande medlemmarna - och då fungerar ju inte demokratin. Saken blir inte bättre av att hela SMFF's organisation och stadgar går ut på modellflyg som en idrottsgren. Söndagsflygare göre sig inte besvär m.a.o.

    I Lunds Modellflygklubb som jag är medlem i satt en ordförande som var helt frälst på SMFF. När RCFF bildats och medlemmarna i klubben ville kunna välja själv om de ville vara med i SMFF eller RCFF, kallade ordförande till möte. Då kom styrelsemedlemmar från SMFF dit ATT LEDA VÅRT KLUBBMÖTE. Medlemmarna ville ha valfrihet men SMFF's styrelsemedlem som var mötesordförande hävdade att paragraf 37 gällde. Alltså ALLA måste vara medlemmar i SMFF. Jag protesterade och mötet övergick till att bli en vendetta mot mig och RCFF, vilket ju inte var frågan.
    Jag betalade in avgift för medlemsakp i SMFF Bredd, men nekades medlemskap. Jag blev också utesluten ur SMFF för att jag skrivit på forumen. En uteslutning som stred mot alla regler för uteslutning. Man måste vara dopad eller begått allvarliga brott för att bli utesluten.

    Medlemmarna i Lunds Modellflygklubb var fortfarande missnöjda och ville ha möjlighet att välja förbund. (Jag hade vid det här laget lämnat klubben då jag var utesluten). Ordförande i Lunds Modellflygklubb kom då på den lysande idén att lägga ner klubben och starta Stångby Modellflygare. Antagligen skedde detta i samråd med SMFF, för tanken var att alla tillgångar - Lundaklubbens ca 10.000 kr, gräsklippare och inventarier - skulle enligt stadgan tillfalla SMFF. När detta var genomfört skulle ett konstituerande möte hållas där Stångby Modellflygklubb bildades OCH LUNDS MODELLFLYGS EGENDOM ÖVERFÖRDES TILL DEN NYBILDADE KLUBBEN!
    Nu gick dessa planer i stöpet då fem medlemmar kom till "nedläggningsmötet" och protesterade. I och med detta fick också den sittande styrelsen i Lunds Modellflygklubb avgå. Den avsatte ordföranden hämnades med att åka ut till bonden vi arrenderade fältet av och förmå honom att skriva på ett kontrakt, som var författat av klubbens ordförande, där han sa upp arrendet på stående fot. Allt detta skedde med SMFF's goda minne.

    Så jag har under åren sett hur SMFF som organisation fungerat och det har inte varit till gagn för söndagsflygarna.
    Ove (AM) Nielsen

  5. #25

    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    49
    Jobb
    Färggubbe
    Klubb
    TullingeMF

    Standard

    Visst är det tråkigt när det blir knas och man inte kan komma överens. Jag tänker inte ge mig in i paragraferna vad som är ok eller inte men orsaken till att det blev som det blev är väl att det bildades ett förbund till?

    Nästa fråga blir väl varför RCFF bildades och det har vi väl ganska klart för oss hoppas jag!

    Om vi då går till mitt personliga ställningstagande och lite nedlåtande " inte seriöst förbund " vilket inte är samma sak som "oseriöst" för det anser jag inte att det är. Jag drar två paralleller så det blir lättare att förstå hur jag tänker och varför samt även konsekvensen.

    1. Sportfiskeförbundet (Sportfiskarna) kontra jägarförbundet.
    Sportfiskarna är ganska likt SMFF. Det är ganska få som tävlar men väldigt många utövare. Klubbverksamheten är ganska lik också fast det här handlar mest handlar om fiskevårdsföreningar. Sportfiskarna är inte speciellt starka även fast de jobbar så mycket de kan för att bevara och skydda sportfisket. Väldigt många vet att Sportfiskarna finns men tycker inte att det fins någon anledning att betala 210kr eftersom de ändå inte läser tidningen eller tävlar. Det är väldigt få av de som faktiskt sportfiskar som är med och stöttar förbundet. Motparten för sportfiskarna är i regel Regering, Landsting, kommuner, Elbolag och Yrkesfisket. En konsekvens är te.x Ålfisket. Sportfiskarna har alarmerat om bestånden och försökt hindra utbyggnader som förstör vandringsleder för ålen. De har även köpt in och satt ut ålyngel för att rädda bestånden samt infört restriktioner för tillåten storlek och antal fiskar. När sedan Naturvårdsverket förstod hur illa det var och fridlyser Ålen helt, ja då blir det ett undantag för YRKESFISKARNA som minst tagit upp x antal 100 kg ål föregående år.

    Jägarförbundet är lite annorlunda. Du är inte tvungen att vara medlem men du måste ta jägarexamen och det sker via förbundet och då måste betala jaktkort också. Jägarförbundet är betydligt starkare en Sportfiskarna och detta märks klart vargdebatten.

    2. Cykelförbundet. Det är väldigt populärt att Cykla och ex Vätternrundan drar över 20000 cyklister. Hela befolkning älskar väl när någon Cyklist tar medalj på OS och mer eller mindre förväntar sig att det ska vara så. Men vi har inga framgångar i velodrom och inga starka lag heller. Man kanske tror att Staten går in och stöttar verksamheten men så är det inte. Faktum är att de flesta som Cyklar Vätternrundan inte betalar något medlemskap. Det fins bara ca 4500 licensierade medlemmar i Cykelförbundet. Hade det varit så många som 20000 skulle de garanterat ha resurser att få fram fler talanger än de har nu.

    Jag hoppas detta kan klargöra vad jag menar. Jag anser att ju fler medlemmar som är med och stöttar ett förbund ju starkare blir det. Jag har inget emot att stötta andra som har högre ambition än jag själv. Jag vet att väldigt många stör sig på att betala licenser och avgifter eftersom de ju "aldrig" tävlar men jag tycker det bara är egoistiskt, snålt och naivt att resonera så. Det handlar ju om att bevara allas intressen inte BARA sitt eget.

    Det jag menar är att ett seriöst förbund vänder sig till alla som sysslar med verksamheten och det innefattar allt, tävling, hobby, ungdom, klubbverksamhet mm.

    RCFF är uttalat mot organiserad tävlingsverksamhet eller hur?

    Det här kanske låter som jag är helt emot RCFF men det är jag inte. RCFF är bra av just den anledningen att många resonerar att de inte vill betala för sin hobby till andra. Det här är en bra början, även söndagsflygare kan utvecklas till stridspiloter.

    Magnus Lindwall.

  6. #26

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FelixContentus Visa inlägg
    RCFF är uttalat mot organiserad tävlingsverksamhet eller hur?
    Nej, som jag upplever det har RCFF inget emot organiserad tävlingsverksamhet, däremot är utgör tävlingsverksamhet inte ett verksamhetsområde för RCFF. Orsaken till detta är att tävlingsflygarna sedan tidigare organiseras av SMFF såväl inom Sverige som internationellt genom deras anslutning till det internationella luftsportförbundet FAI. RCFF har ingen anledning att konkurera med SMFF om denna verksamhet.

    RCFF bildades av "söndagsflygare" eftersom många av oss upplevde att SMFFs huvudfokus under lång tid ganska ensidigt var inriktad mot tävlingsverksamhet och att "söndagsflygarnas" intressen endast i liten mån var föremål för SMFFs aktiva intresse.

    Uppdelningen i tävlings- och rekreationsförbund är inte ovanlig och ett bra exempel inom cykling (eftersom föregående skribent refererar till detta område) återfinns i Storbrittanien där det finns två stora organisationer som lever sida vid sida, British Cycling som organiserar tävlingscykling inom olika grenar och på olika nivår och Cycling UK som arbetar för att på bästa sätt tillvarata rekreationscyklisternas intressen. Bägge organisationerna har funnits i många decennier. Det ena utesluter således inte det andra.

  7. #27

    Standard

    Tja hur mycket hjälp tror ni att en motionsskidåkare får av skidförbundet eller en motionscyklist av cykelförbundet o.s.v. Förbunden finns väl inte sällan just för att samordna tävlingsverksamhet medan motionärerna får klara sig på egen hand. Inte har då jag fått någon startplats betald i Öppet Spår i alla fall. Men är man med i en klubb får man lika fullt betala till förbundet. Ska man starta i rätta Vasaloppet måste man dessutom vara med i en klubb.

    /Mats

  8. #28

    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    49
    Jobb
    Färggubbe
    Klubb
    TullingeMF

    Standard

    Nej, som jag upplever det har RCFF inget emot organiserad tävlingsverksamhet

    Ok kanske inte emot (som i förbjud). Fast jag har mer en 1 gång läst att RCFF skapades av missnöje med SMFF och framför allt tävlingsverksamheten. Påhopp och anklagelser är väl inte heller ovanliga.

    Uppdelningen i tävlings- och rekreationsförbund är inte ovanlig
    Det påstod jag inte och det var inte det som jag syftade på heller. Jag försöker påvisa att det är den enade styrkan som gör att man kan påverka!!!

    Faktum är att SMFF är ett förbund under Flysportförbundet som i sin tur är med i Riksidrottsförbundet!

    Eftersom diskussionen är uppe och jag förmodligen lär bli ganska hårt påhoppad så kan jag väl kontra med en rak fråga.

    Vad exakt tillför och har RCFF tillfört Modellflyghobbyn för söndagsflygare som inte SMFF gör?

    Jag är Söndagsflygare själv så det vore intressant att veta.

  9. #29

    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    49
    Jobb
    Färggubbe
    Klubb
    TullingeMF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Tja hur mycket hjälp tror ni att en motionsskidåkare får av skidförbundet eller en motionscyklist av cykelförbundet o.s.v. Förbunden finns väl inte sällan just för att samordna tävlingsverksamhet medan motionärerna får klara sig på egen hand. Inte har då jag fått någon startplats betald i Öppet Spår i alla fall. Men är man med i en klubb får man lika fullt betala till förbundet. Ska man starta i rätta Vasaloppet måste man dessutom vara med i en klubb.

    /Mats

    Nu fattar jag inte vad du menar!

    Tror du någon får startavgiften av ett förbund i ett motionslopp?
    För att vara med och tävla så måste man ha en Licens, detta gäller all idrott. Startavgiften betalar man till tävlingsarrangören inte något förbund. Öppet spår är väl ingen tävling, det är väl ett motionslopp och kräver då ingen licens. Vasaloppet är en tävling.

    Om du håller på och motionscyklar eller åker skidor betalar du inte ett skvatt till något förbund. Däremot så får du väldigt goda möjligheter att testa och träna som du inte skulle haft utan en Idrottsorganisation.

  10. #30

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FelixContentus Visa inlägg
    Nu fattar jag inte vad du menar!

    Tror du någon får startavgiften av ett förbund i ett motionslopp?
    För att vara med och tävla så måste man ha en Licens, detta gäller all idrott. Startavgiften betalar man till tävlingsarrangören inte något förbund. Öppet spår är väl ingen tävling, det är väl ett motionslopp och kräver då ingen licens. Vasaloppet är en tävling.

    Om du håller på och motionscyklar eller åker skidor betalar du inte ett skvatt till något förbund. Däremot så får du väldigt goda möjligheter att testa och träna som du inte skulle haft utan en Idrottsorganisation.
    Helt riktigt förstod du inte vad jag menade.

    Nej jag får självklart ingen hjälp av förbundet för att åka ett motionslopp och inte i någon tävling heller. Det är så att säga inget unikt för SMFF att hobbyutövaren inte får så mycket bidrag.

    Är jag medlem i till exempel en skidklubb vilket många motionärer är så går antagligen en del av min medlemsavgift till förbundet. När det gäller skidspåren jag åker i är det kommunen som ordnar dom och inte skidförbundet. Kommunen håller många spår öppna där det aldrig hålls en enda tävling. Cyklar jag är det vägverket som står för vägarna så jag klarar min träning bra utan förbund.

    När det gäller vad RCFF har gjort för söndagsflygaren så kan klubbar söka bidrag från förbundet. Då ekonomin inte slukas av dyr adminstration och tävlingsverksamhet finns större möjlighet att få bidrag beviljade. Så på det sättet kan RCFF stötta söndagsflygaren.

    /Mats

  11. #31

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FelixContentus Visa inlägg
    Vad exakt tillför och har RCFF tillfört Modellflyghobbyn för söndagsflygare som inte SMFF gör?
    Även för dig som INTE är medlem tillhandahåller RCFF detta eminenta diskussionsforum med högt i tak och möjlighet att snabbt få goda råd och hjälp med olika modellflygrelaterade frågeställningar. Många nybörjare har genom forumet snabbt kunnat få kontakt med erfarna modellflygare och fått god hjälp att ta sina första steg i modellflyghobbyn.

    För mig som tämligen aktiv "söndagsflygare" erbjuder RCFF den stora fördelen att jag får del i en ansvarsförsäkring som innebär att jag utifrån RCFFs säkerhetsregler, Transportstyrelsens bestämmelser, lokala ordningsstadgor (i den mån de förekommer) och givetvis med markägarens tillstånd SJÄLV kan välja plats att flyga från. SMFF erbjuder mig inte den möjligheten då de kräver att flygning ska ske från ett klubbflygfält eller en plats som sanktionerats av en klubbstyrelse. För de av oss som bor på större avstånd från en modellflygklubb är det uppenbart en stor fördel. Jag är övertygad om att RCFF även framgent kommer att verka för att denna möjlighet ska finnas kvar genom att föra en dialog med Transportstyrelsen. Ingenting som jag känner till talar för att SMFF vill verka för denna möjlighet.
    Senast redigerat av Michael den 2016-12-13 klockan 21:31.

  12. #32

    Standard

    Anledningen till mitt medlemskap är engentligen enbart för att jag vill stötta detta forum. I övrigt har jag inte så mycket nytta av RCFF men det är nog.

    Sedan får jag väl erkänna att jag är lite av det några skulle kalla för paragrafryttare. Själv kallar jag det för god föreningssed. Jag är inte bekväm med att det inte hållits årsmöten på tre år. Förbundet tar in över 100 000 kr per år bara i medlemsavgifter och då är det inte ok att se så lättvindigt på stadgarna. Det sägs att medlemmarna är det viktigaste för RCFF. För mig blir det en liten konflikt då årsmötet är medlemmarnas främsta möjlighet både till insyn i styrelsens förvaltning och möjlighet till demokratisk påverkan. Årsmötet är så att säga inte i första hand till för styrelsens skull utan för medlemmarnas. Det känns då inte optimalt att ordförande säger "ingen skada skedd" om att inga årsmöten har hållits. Det är nog medlemmarnas sak att avgöra men det är svårt då vi inte har fått se vare sig ekonomisk redovisninge eller någon verksamhetsberättelse på tre år. Det finns också möjliga scenario där det kan bli skapligt besvärligt.

    Visst är det bra att styrelsen jobbat vidare man dom har faktiskt gjort det utan mandat. Sedan bör väl förbundet vara ett gott föredöme för medlemmarna och deras klubbverksamhet. Att inte fastna i byråkrati är bra men alternativet får aldrig vara att strunta i de stadgar medlemmarna antagit. Sedan borde det väl kännas skönt för styrelsen att bli beviljade asnvarsfrihet.

    /Mats

  13. #33


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Mycket bra inlägg, Mats ! Instämmer till fullo.
    Roger

  14. #34


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Mycket bra Mats!

    /Kjell

  15. #35

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hej!
    Måste också erkänna att jag är lite av paragrafryttare. Hela den uppkomna situationen känns inte alls bra. Att bevilja den föregående styrelsen ansvarsfrihet låter sig säkert göras om det finns bra förklaring till varför det ser ut som det gör. På en punkt är jag tveksam och det är hurvida man kan låta de gamla revisorerna avge klartecken för ansvarsfrihet. För RCFF´s anseende och förbundets bästa anser jag att det är nödvändigt att låta också en utomstående revisor titta över räkenskaperna innan ansvarsfrihet beviljas.

    /Ville

  16. #36
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Jag är den förste att beklaga de uteblivna årsmötet. Man kan väl säga att hälsan tigit still. Jag tar också på mig större delen av ansvaret för de uteblivna årsmötena.
    När jag skrev att ingen skada skedd menar jag att det inte förekommit några större förändringar och beslut som påverkat förbundet negativt.
    RCFF har en mycket bra ekonomi. Vårt problem är att vi inte lyckats leva upp till vår policy om "Hälften tillbaka". Det har helt enkelt inte inkommit så många ansökningar om bidrag. Varje bidrag har beslutats på ett styrelsemöte, vars protokoll omedelbart lagts ut på forumet.

    Revisorerna får ett lätt arbete - medlemsavgifter in - försäkringspremier och några bidrag ut.

    Vi arbetar just nu på att hitta ett årsmötesdatum i februari. Årsredovisningarna är färdiga och årsberättelsen är i princip klar också. Vi lägger ut dem så fort vi hinner. Det är också dags att starta en tråd om vad 2017 ska innehålla. Förslag emotses tacksamt.
    Ove (AM) Nielsen

  17. #37


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Mitt förslag är att skippa dessa bidrag och istället anpassa intäkterna till de faktiska kostnaderna - alltså i praktiken att ni sänker medlemsavgiften. Dessa riktade bidrag till vissa klubbar kan som sagt bara gynna just dessa - skulle många få för sig att söka bidrag så är kassan snabbt tömd. Redan som läget är idag är det väl inte så många klubbar som sökt och fått bidrag medan flera av dessa fått flera gånger - t ex Östersunds MFK, Hultsfreds MFK och Ripa MFK som fått bidrag minst 3 ggr vardera. Så istället för att dela ut bidrag på tämligen lösa grunder (= de som klubben anger vid ansökan) så föreslår jag istället en sänkning av medlemsavgiften för att motsvara kostnaderna med lite utrymme för oförutsedda utgifter. Dessa bidrag känns som en motsvarighet till forna tiders socialbidrag - vissa tvekar inte att söka medan de flesta klubbar känner en stolthet i att klara sig själva. Det är trots allt de samlade medlemmarnas pengar som styrelsen hanterar - och dessutom har vi nu under flera år inte haft nån vald styrelse...
    Roger

  18. #38
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Jag håller inte med dig Roger.
    Om vi sänker medlemsavgiften till - låt oss säga 20 kr/år - övergår RCFF till att bli ett försäkringsbolag. Tanken med RCFF är att erbjuda mer än så för en hundring om året.
    - Möjlighet för klubbarna att få mycket mer pengar över till sig själv tack vare låg förbundsavgift.
    - Bra försäkringar
    - Möjlighet att hjälpa till på gräsrotsnivå
    - Möjlighet att ställa upp med juridisk hjälp och råd till medlemmar och deras klubbar vid problem.
    - Möjlighet att stödja modellflyghobbyn. Exempelvis via Shootouts och Fly-In's.
    - Erbjuda ett bra - och fritt - forum. RCFLYG.SE är idag sveriges största modellflygforum.

    Varför klaga på RCFF's hundralapp utan med ett ord nämna SMFF's avgifter där klubbarna får ännu mindre tillbaks?
    SMFF använder över nittio procent av medlemsavgifterna till administration - RCFF använder kanske tio procent i administration för försäkring, avgifter för hemsida och bankavgifter. Inga arvoden betalas till styrelsemedlemmarna. Allt är ideellt arbete.

    Och vad som gäller bidragen, så är alla välkomna att söka bidrag. Vi sammanträder i styrelsen och diskuterar om vi ska ge stöd eller ej. Än så länge lever vi inte upp till 50% tillbaka, men när det kommer in fler ansökningar än vi har pengar till - får vi sovra hårdare bland ansökningarna.
    Jag tror också att ett flertal av de klubbar som fått stöd från oss tycker det är bra.

    Blickar man framåt i tiden så kommer det att bli allt svårare att få ett klubbfält. Kommunerna drar in på bidragen och arrendekostnader ökar. Det blir allt viktigare att klubbarna äger sina egna fält. Då hade det varit bra med ett förbund som kan gå in med stöd att förverkliga ett köp av mark. Vi har just ett sådant exempel inom RCFF. En klubb ställdes inför valet att lämna sitt fält eller köpa loss det. Klubben valde det senare alternativet. När klubben skrapat ihop allt de kunde i form av medlemslån och vad medlemmarna kunde skänka - fattades pengar till att lösa ut lagfarten. De pengarna ställde RCFF upp med. Det hela slutade lyckligt och klubben säkrade sitt modellflygfält in i framtiden.
    Nästa gång är det kanske din klubb Roger som hamnar i trångmål och då kan det vara bra med ett förbund som erbjuder mer än SISU-kurser.
    Senast redigerat av AM den 2016-12-14 klockan 11:17.
    Ove (AM) Nielsen

  19. #39


    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    139
    Jobb
    Autoexperten
    Klubb
    MFK Hudik

    Standard

    Är det inte sånt här som ska kunna diskuteras på årsmöten?
    Kör som en örn... örn örn örn

  20. #40


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ove,
    För att vara kortfattad... Forum, försäkring, juridisk hjälp samt nåt du missade som jag gärna betalar för nämligen aktiv kontakt med berörda myndigheter för att kunna behålla vår relativa frihet. Men "klubb-bidragen" är alltför löst uppstyrda - alla som sökt har väl fått hittills utom en nystartad förening med interimistisk styrelse och 10 medlemmar som sökt bidrag för 2 uppsättningar skolflygplan och en heli...
    Jag klagar absolut inte på 100-lappen som sådan utan på dessa "social-bidrag" som klubbar får utan speciella motkrav - oavsett om de gäller inköp av en släpkärra eller bidrag till arrangemang. Dessa kommer ni tvingas att sluta med om det blir flera klubbar som söker så varför inte ändra inriktningen redan nu ? Det är som sagt några få klubbar som upptäckt möjligheten men om flera gör detta så tar snabbt kassan slut...
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •