Reklam

 
Sidan 11 av 11 FörstaFörsta ... 67891011
Resultat 201 till 211 av 211

Ämne: RCFF måste hålla årsmöte! SNARAST!

  1. #201


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Eftersom det uppenbarligen varit lite si och så med styrelseengagemanget de senaste åren och RCFF vill hålla nere administrationen så borde det väl primärt räcka med de 3 poster som finns specade i Stadgarna - alltså ordförande, sekreterare och kassör. Sen behövs ju också andra poster, t ex IT-ansvarig, men den och andra tjänster måste ju inte innebära regelrätta styrelseposter - de kan ju t ex vara adjungerade för att få eller ge information till den valda styrelsen från berörda områden.
    Jag känner inte till så många andra än dig, Hanke och Mats av de som nämns. Eftersom du suttit vid rodret ända sen tillblivelsen av RCFF så tycker jag personligen att det är dags att lämna vidare stafettpinnen och få en ny röst som representerar RCFF. Mats uppfattar jag som en passande ordförande om han nu är villig och Michael har av de inlägg jag läst också verkat vara en sansad och vettig person som skulle kunna passa som ordförande. Sen finns det säkert massor av andra, tänkbara personer runt vårt avlånga land men det gäller ju också att de är intresserade av uppdraget. Så jag har i o f s full förståelse för att det kan vara svårt att skaka fram kandidater eftersom de flesta idag säkert är okända för varandra trots att de kanske är mycket kompetenta för resp roll. Men till slut är det ju faktiskt valberedningens uppgift och inte den sittande styrelsens att hitta och föreslå dessa - allt i enlighet med vad Mjoelner lärt oss tidigare i denna tråd.
    Roger

  2. #202

    Standard

    Roger, valberedningen har det formella ansvaret att ta fram styrelsekandidater, men såvitt jag vet så finns det inget som hindrar enskilda medlemmar att komma med förslag.

  3. #203
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Michael har meddelat att han inte har möjlighet att ställa upp i styrelsen. Jag hoppas dock vi kan behålla honom som vår representant gentemot myndigheterna. En bättre kandidat finns inte.
    Ove (AM) Nielsen

  4. #204


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Problemet med en så här löst sammansatt förening som RCFF är att medlemmarna är så spridda geografiskt. Därmed har de allra flesta inte ens träffas vid något enstaka tillfälle så att utifrån dessa förutsättningar föreslå kandidater är inte det enklaste. Så enskilda medlemmar har nog väldigt svårt att ge lämpliga namn annat än möjligen ifrån deras närmaste bekantskapskrets och då blir det nog som det blir - styrelsen består till stor del av kompisar i nån form vilket kanske inte är det bästa ur organisations synpunkt. Men lösningen är inte enkel - varken för oss enskilda medlemmar eller för en ev valberedning vilken jag tvivlar på finns just nu.
    Så mitt personliga förslag till ny ordförandepost blir då Mats Erlandsson. Övriga poster har jag ingen uppfattning om.
    Roger

  5. #205

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Så mitt personliga förslag till ny ordförandepost blir då Mats Erlandsson. Övriga poster har jag ingen uppfattning om.
    Roger
    Trevligt att du Roger, ser mig som en kandidat till ordförandeposten i RCFF, jag har varit modellflygare sedan mitten av 60 talet, jag brinner fortfarande för modellflyghobbyn, och som ordförande för Ripa Mfk lägger jag redan i dagsläget många timmar på klubbens praktiska arbeten och administration, det finns förvisso alltid mer tid att ge, men att kandidera till ordförandeposten i RCFF är inte aktuellt.

    Vid en utbildning under 90 talet fick jag lära mig att ifrågasätta saker i min yrkesverksamma roll, våga ställa frågor som en 6 åring, ”Varför då, varför gör vi så här”, med mål och syfte att skapa förändring, att våga vara, vad vissa kallar ”gnällgubbe”, skapa förändring med utveckling, att göra saker och ting enklare, lättare och mer effektivt.
    Läs bara denna tråd med alla krav på regler med krångel och byråkrati, det ställs stora krav, men de flesta vill inte, kan inte, orkar inte göra något för att hjälpa till. De flesta av oss bedriver modellflyg på hobbynivå, då skall hobbyn utövas så enkelt och glädjefyllt som möjligt.

    Modellflyghobbyn har utvecklats och förändrats, dagens media har förändras kolossalt, vi som utövare, och vår fria tid för hobbyn likaså, men tyvärr har den övergripande hjälpen för organiserad utveckling inte hängt med i samma takt.

    Sedan RCFF´s bildandes har det blivit lättare att få hjälp med nybörjarens frågor via RCFF´s aktiva forum, det går att modellflyga på ”säkra” platser med sunt förnuft, och detta, utan krav på att vara klubbansluten.

    Jag har framfört intresse av att arbeta med PR och utvecklingsfrågor som gynnar alla modellflygare, men framför allt tror jag att många av landets organiserade modellflygklubbar är i behov av tillväxt och föryngring, mest för att trygga och säkerställa den framtida verksamheten.

    Mvh Mats

  6. #206
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Man får se styrelsen som ett gäng trädgårdsmästare.
    Vi ska se till att myllan för modellflygsverige är så bra och näringsrik som möjligt.
    Och vår policy med absolut genomskinlighet gör att ingen ska behöva känna att det är något fuffens vi håller på med.
    Hela tiden har dessa kanaler varit öppna och medlemmarna har kunnat ställa frågor och få svar nästan direkt.

    Sedan kan man ju fundera över om det är ordföranden som ska klä skott för styrelsemedlemmar som lyst med sin frånvaro - trots påstötningar. Men det är klar att någon syndabock måste vi ju ha fram. Vi är ju inte mer än människor...
    Ove (AM) Nielsen

  7. #207

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Revisorerna får ett lätt arbete - medlemsavgifter in - försäkringspremier och några bidrag ut.

    Vi arbetar just nu på att hitta ett årsmötesdatum i februari. Årsredovisningarna är färdiga och årsberättelsen är i princip klar också. Vi lägger ut dem så fort vi hinner. Det är också dags att starta en tråd om vad 2017 ska innehålla. Förslag emotses tacksamt.
    Finns dessa handlingar som varit klara sedan december utlagda? Eftersom jag ännu inte fått min medlemsflagga kan jag vad jag förstår inte komma åt dem.

    /Mats

  8. #208


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har inte sett några årsmötes-handlingar och heller ingen officiell inbjudan till årsmötet.
    Sen kanske det inte är riktigt rätt tid att ha årsmöte i maj/juni när många har mycket annat att stå i - men det är en annan fråga. Gissar att det blir ett rätt tunt deltagarantal under dessa förutsättningar.
    Roger

  9. #209

    Standard

    Jag har inte varit med på något tidigare årsmöte med RCFF men antar att det är en rätt utdragen process.

    /Mats

  10. #210

    Standard

    Då jag i inlägg #96 framförde en del som saknats vid tidigare tillfällen utan att någon bra förklaring har redovisats i forumet kan man kanske drista sig till att fråga några enkla frågor om hur det är just nu:

    Vem undertecknar årets deklaration?
    Hur har denne/dessa fått fullmakt att underteckna den?

    Kommer det ens en ekonomisk redovisning och revisionsrapport för 2013-2016?
    Hur har den/de revisorerna fått fullmakt att skriva den för hela den tiden?

    Vem utarbetar årets förslag till budget?
    Hur har den/de fått förtroendet att utarbeta den?

  11. #211

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Hej!
    Blev väldigt förvånad och faktiskt lite chockad när jag sent om sider fick reda på att RCFF saknar styrelse och inte hållit årsmöte de senaste åren? Vad är meningen med detta?
    Har beslut tagits att pausa förbundsarbetet? RCFF måste snarast hålla årsmöte för att bestämma vad som ska hända i framtiden. Om ingen styrelse kan väljas måste vi antingen pausa förbundsarbetet på obestämd tid eller så ska vi upplösa RCFF, det är min åsikt!

    /Ville
    Det här var väl en ganska bra beskrivning av hur andra föreningar gör i motsvarande situation. Det är ju enbart fysiska personer som är medlemmar och då är det en förening - inte ett förbund.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •