Reklam

 
Sidan 3 av 11 FörstaFörsta 12345678 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 211

Ämne: RCFF måste hålla årsmöte! SNARAST!

  1. #41
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Om RCFF kan ge direkt stöd på 50.000 - 60.000 kr per år till modellflyg på gräsrotsnivå så är RCFF's insatser för modellflyget betydligt större än SMFF's 44.000 kr till BREDD, och som dessutom oftast är öronmärkta till ledarskapskurser och dylikt.

    Jag ser gärna ett scenario där det i lokala klubbar arrangeras exempelvis tre RCFF Shootout årligen. Norr, mellansverige och Söder. Vi kan bidra med kostnader för hyra av Bajamajor, hyra av elverk, vatten, annonsering, låna ut säkerhetsnär, etc. De pengarna kommer alla modellflygare till godo och gynnar modellflyget i stort.

    Allt kan naturligtvis diskuteras på årsmötet. Vi kommer att lägga ut dokumenten inför årsmötet efter vårt nästa styrelsemöte och även öppna upp för motioner. Allt kommer att finnas tillgängligt på forumet.
    Ove (AM) Nielsen

  2. #42

    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    49
    Jobb
    Färggubbe
    Klubb
    TullingeMF

    Standard

    Nu blev det lite sent svarat i tråden, Sorry!

    Jag svävar iväg med svar till andra också Michael.

    Visst jag är inte medlem i RCFF! Men jag försöker få klarhet i om det verkligen stämmer med min ideologi att vara det!

    Vissa delar av forumet håller jag med om är bra, det är också därför jag är registrerad. Däremot finns det goda råd även på andra sidor och i många fall bättre och med en annan infallsvinkel också.
    Detta är inget som är speciellt för RCFF, det är väl ganska vanligt att det är några få som alltid tar på sig rollen att veta och ge goda råd på ett forum. Detta brukar göra att det ofta blir en vridning åt ett visst håll som inte passar alla. Jag gör mig ex sällan besvär att ge råd då jag inte har samma syn på hobbyn som flertalet har på detta forum. Det är också så det ska vara och jag har inga synpunkter på det. Man behöver inte tycka samma för att vara vänner.

    Jag har läst villkoren i försäkringen och de är samma som SMFF. Det står solklart att försäkringen inte gäller i privat regi. Läs själva avtalet. Jag tvivlar starkt på att försäkringsbolaget godtar RCFFs "Sker flygning på annan plats jämställs den med ett godkänt modellflygfält om RCFF:s säkerhetsregler efterlevs." Om det händer en olycka.

    Det här är bara en av detaljerna som gör att jag är ytterst tveksam till RCFF som förbund eller vad det är.

    Jag har varit aktiv i föreningslivet inom flera olika intressen. För tillfället är jag bara med i 1 styrelse då barnen tar lite mycket tid. Alla föreningar jag varit med i har tillhört ett förbund. Dessa förbund har varit demokratiskt bildade av klubbar och föreningar.
    Är RCFF Demokratiskt bildat av klubbar? Jag ser inget som tyder på att det skulle vara så. Vad händer om kassören och ordförande tar pengarna och drar. Vet medlemmarna var pengarna tar vägen mm?

    Det där med bidrag ställer jag mig högst tveksam till. Hur ser värdegrunden ut för detta? Jag såg att McRegor inser och beskriver problemet ganska exakt som jag ser det.

    Hur jag än försöker så kan jag inte få till RCFF som ett Förbund. Det finns redan ett förbund som faktiskt täcker funktionerna för både nöjesflygare och tävlingsflygare. Jag själv som nöjesflygare har ytterst lite behov av direkt stöd från varken RCFF eller SMFF. Tvärt emot Mats så inser jag dock att utan Förbund och klubbar så hade jag troligen inte haft någon möjlighet att flyga alls (det där med skidspår).

    Hade det varit en Klubb för söndagsflygare så hade jag varit med på noterna direkt. Kolla exempelvis SMOS. Jag tycker det skulle vara jätte bra med en liknande för Söndagsflygare. Men det här med ett annat förbund känns avigt.

    Det som jag skriver är hur jag har uppfattat RCFF från första stund. Typ, aha missnöjesparti utan egentlig mening därför att någon/några kommit på kant med den stora draken. Jag tror inte på den typen av lösningar!

    Jag känner som och med Mats och er andra också. Skillnaden är att jag inte är medlem och anledning är enbart min misstänksamhet till hela upplägget. Hoppas ni löser det och sorry för att jag la mig i!









    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Även för dig som INTE är medlem tillhandahåller RCFF detta eminenta diskussionsforum med högt i tak och möjlighet att snabbt få goda råd och hjälp med olika modellflygrelaterade frågeställningar. Många nybörjare har genom forumet snabbt kunnat få kontakt med erfarna modellflygare och fått god hjälp att ta sina första steg i modellflyghobbyn.

    För mig som tämligen aktiv "söndagsflygare" erbjuder RCFF den stora fördelen att jag får del i en ansvarsförsäkring som innebär att jag utifrån RCFFs säkerhetsregler, Transportstyrelsens bestämmelser, lokala ordningsstadgor (i den mån de förekommer) och givetvis med markägarens tillstånd SJÄLV kan välja plats att flyga från. SMFF erbjuder mig inte den möjligheten då de kräver att flygning ska ske från ett klubbflygfält eller en plats som sanktionerats av en klubbstyrelse. För de av oss som bor på större avstånd från en modellflygklubb är det uppenbart en stor fördel. Jag är övertygad om att RCFF även framgent kommer att verka för att denna möjlighet ska finnas kvar genom att föra en dialog med Transportstyrelsen. Ingenting som jag känner till talar för att SMFF vill verka för denna möjlighet.

  3. #43


    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    95
    Jobb
    Dagdrivare
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    FelixContentus, du är tveksam till om RCFF är ett förbund. Enligt Wikipedia:

    "Förbund kan ha flera betydelser men den gemensamma nämnaren är att i ett förbund är oftast inte enskilda individer medlemmar, till skillnad från föreningar som bara kan ha enskilda individer som medlemmar. Men det är inte ovanligt att det förekommer förbund som består av både enskilda individer och exempelvis föreningar. Ett förbund är således mellan individer, organisationer (oavsett om det är nationella eller lokala föreningar) eller nationer."

    Exempel på förbund som kan ha både föreningar och individer som medlemmar är fackförbund.

    I juridisk (associationsrättslig) mening är det ingen skillnad på förbund och föreningar, även förbund är föreningar.

  4. #44

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    FelixContentus,
    Intressanta fundering du har, har själv inte tänkt så mycket i dessa banor.
    Men man får väl se till helheten (med för- och nackdelar) och för mig tycker jag 100-lappen det kostar som medlem i RCFF inte är så mycket att orda om. RCFF värnar tycker jag på ett bra sätt om "söndagsflygaren" och speciellt i dessa tider med stramare regelverk på gång för RC-flygande så kan nog RCFFs bidrag med argument till myndigheternas beslutsunderlag vara mycket värdefullt (på samma sätt som SMFF's argument kan vara). På det stora hela överväger fördelarna vida de ev. nackdelar det finns med RCFF tycker jag.
    Jag tävlar själv (i konstflyg, F3A) så jag måste av den anledningen vara med i SMFF för att få tävlingslicens och FAI licens (för internationell tävling). Men jag är medlem även i RCFF främst för att stödja forumets fortsatta levnad men även för att jag tycker RCFF jobbar bra för vår sak - RC (flyg). När jag inte tävlar längre, den dagen kommer, då är det inte självklart att jag är medlem i SMFF, kanske jag då väljer att bara vara medlem i RCFF.
    Många klubbar låter en själv välja om man som klubbmedlem skall vara medlem i SMFF eller RCFF.
    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2016-12-16 klockan 16:42.

  5. #45
    No4s avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    165
    Jobb
    Vinodlare och äkta mångsysslare inom hobbyn.
    Klubb
    Värhulta Air Force

    Standard

    Instämmer helt i vad du skriver BEM. Är i samma situation som du är och jag tror det finns fler. Jag kommer också att vara med i båda förbunden from 2017. Är också osäker på var jag kommer att finnas när jag slutar tävla. Min hemma klubb valde dock att helt lämna SMFF då dom gjorde det valet på årsmötet i år, enhälligt. Kanske hade dom varit kvar om det inte varit för den sk Paragraf 37 som gör att alla måste vara med i SMFF. Det var dock inte heller bara pengarna det handlade om. Jag upplever att det finns personer i båda förbunden som gör en hel del bra saker för modellflyget, men samtidigt vågar jag påstå att SMFF brottas med en del dåliga attityder och en del avsaknad av respekt för medlemmar, åsikter mm. RCFF har en helt annan prislapp, modernare profil och lyckats hålla en fin attityd en så länge, vilket kan vara ganska svårt då vi bara jobbar ideelt och alla är entusiaster . Det här forumet är ju ett tydligt bevis. Ytterligare en sak som talar sitt tydliga språk är ju RCFFs försäkring där man själv får avgöra var någonstans man flyger och ta det ansvaret själv. Det finns dessutom jätte välskrivna säkerhets regler här som är lättåtkomliga för alla.
    Ska bli spännande att se hur frågan om RCFF och SMFF slutar. Det är dock glasklart att modellflyget i klubbarna i Sverige kommer att leva länge till även om en del försöker måla upp enorma hot. Kanske är det ett av de sista försöken för centralorganisationerna att vinna förtroende och befästa sin betydelse och maktbehov?
    Jag vet att alla drömmer om en P-51 Mustang.

  6. #46

    Standard

    Jag är orolig för att om RCFF:s försäkring ska träda in för något större skadeståndsanspråk och försäkringsbolaget sätter en jurist på detta kommer de att ogiltigförklara avtalet eftersom RCFF inte har ordning på årsmöten och val av styrelse.

  7. #47
    No4s avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    165
    Jobb
    Vinodlare och äkta mångsysslare inom hobbyn.
    Klubb
    Värhulta Air Force

    Standard

    Ett avtal är alltid ett avtal. Om ingen av parterna sagt upp det eller att någon av parterna brytit mot någon punkt i det, så gäller det.
    Jag vet att alla drömmer om en P-51 Mustang.

  8. #48


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Problemet kan vara att RCFF brutit mot sina egna stadgar avseende just årsmöte och som en följdeffekt rimligen inte har nån giltig styrelse idag. Och försäkringsbolagen vill ju som vanligt helst inte betala ut ersättning så hittar dom några tveksamheter runt RCFF så var så säker på att dom försöker nyttja detta.
    Sen finns det nog en del osäkerhet runt tolkningen om vi verkligen kan flyga var som helst... Undrar om detta är prövat via något försäkringsfall. RCFF refererar till att deras Säkerhetsregler skall följas för att försäkringen skall gälla - http://www.rcflyg.se/forum/cmps_inde...sakerhetregler
    Kolla t ex punkt 2 - Plats för flygningen - och denna skrivning: "Undvik att flyga i närheten av bebyggelse, gator, vägar, samt gång- och cykelvägar. Säkerställ att all flygning sker inom ett område där du minimerar risken att orsaka skada på människor, djur och materiel." Gissar att en hel del av flygning utanför våra RC-fält inte uppfyller alla dessa krav...
    Jag är alltid misstänksam på försäkringsbolagen som givetvis försöker att minimera sina egna kostnader och har dom då något som kan vara till nackdel för oss som flyger så var så säker på att dom försöker använda detta emot oss.
    Flygning på RC-flygfält/klubbfält är ju relativt lätt att specificera och vara överens om men utanför våra klubb-fält öppnar det tyvärr för tolkningar/bedömningar i varje enskilt fall.
    Roger

  9. #49

    Standard

    Reset! Nytt år 2017! =) Inte följer alla förbund och föreningar alla regler och stadgar när det är lågsäsong (hur många har inte varit med om det senaste tiden?). Behöver ju vara jurist eller paragrafryttare för att klara det. Hur det än görs så görs något fel om man riktar in sig på att leta fel, det finns så många regler att följa på olika sätt så de är inte ens klockrena eller täckande. Bra att någon tar tag i det nu, folk är ju i alla fall medvetna om det och vill väl, samt ha kvar forum och möjligheterna RCFF ger. Krångla inte sönder RCFF nu bara för att man kan göra det genom att hitta kryphål i stadgar och ordningar som kan lamslå hela verksamheten. I dont get the point.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #50

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Åven om det skulle vara så att årsmöte inte behöver hållas varje år, så om det nu är som det framkommit i den här tråden att "årsmöte" inte hållits på rätt länge vore det nog inte fel att ha ett framöver hysat snart. Det ser bättre ut "utåt" sett, speciellt som RC (flyg) är så pass hårt trängt nu av kommande regleringar. Den frågan om någon borde vara en intressant fråga på ett RCFF årsmöte och att det finns mötesprotokoll om RCFFs ståndpunkt, vad som gjorts under året för att försöka bibehålla RC (flygets) frihet från för hårda regleringar, så långt det är möjligt.
    Man kanske inte behöver "årsmöte" varje år, vad vet jag, men det känns som nu när myndigheterna förbereder så pass mycket restriktioner för RC (flyg) så bör man nog strama upp, åtminstone temporärt, den interna mötesregulariteten. Nu om nån gång borde en styrelse vara aktiv, även med möten.

    /Bo

  11. #51
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Det hela är mycket enkelt vad gäller försäkringarna. I avtalet (försäkringsbrevet) står det ingenting om årsmöten, styrelse, etc. Se även giltighetsdatum 1/1 2016 till 31/12 2016. Skulle det varit problem med uteblivna årsmöten skulle det angivits i försäkringsbrevet. Så var lugna - försäkringarna gäller.

    Jag håller helt med angående årsmötena. Självklart ska det stramas upp och fungera klanderfritt. Däremot tycker jag att styrelsen i RCFF skall hållas så minimal som möjligt. Då det är svårt att få in styrelsemedlemmar kan man tänka sig att minska styrelsen till tre personer; Ordförande, Kassör och Sekreterare. Minimikrav enligt myndigheterna m.a.o. Sedan kan vi ha ett fritt antal "språkrör" eller ledamöter som kan arbeta i styrelsen - exempelvis med specialfrågor som bullerproblem, flygområden, myndighetskontakt, försäkringsfrågor, etc.

    RCFF's jobbar för modellflyget i stort och sina medlemmar i synnerhet. Vi bryr oss mindre om en klubb har 20 procent RCFF-medlemmar och 80 procent SMFF-medlemmar. Kan vi hjälpa klubben på något sätt ska vi göra det. Det är viktigt att vi arbetar för klubbarnas rätt att själv bestämma över sin egen klubb - exempelvis valfrihet för medlemmarna att välja vilket förbund de vill tillhöra. Att tvinga alla medlemmar i en klubb att vara anslutna till SMFF är olagligt och strider mot föreningsfriheten.

    I ett fritt modellflygsverige ska modellflygarna själv få bestämma vilket - eller vilka - förbund de vill tillhöra.

    Att jag klagar på SMFF beror på att det finns ett antal systemfel i deras organisation.
    Exempelvis paragraf 37 och hur SMFF och FSF räknar medlemsantalet.

    Om klubbarna rapporterar in ALLA sina medlemmar till FSF inklusive RCFF-medlemmar - är det inte mer än rätt att RCFF i så fall får del av kakan - Dvs, RCFF får bidrag från FSF för de RCFF-medlemmar de räknar in i sin statistik.
    Ove (AM) Nielsen

  12. #52


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om nu inte den obefintliga styrelsen är nåt problem försäkringsmässigt - hur är det då med era säkerhetsregler enligt mina funderingar ovan ? Har detta dragits till sin spets nån gång - alltså ett försäkringsfall där flygningen skett utanför våra reguljära RC-flygfält ? Som jag ser det så är det nästan omöjligt att uppfylla kraven om man inte flyger på ett klubbfält så om försäkringen är kopplad till säkerhetsreglerna kan det ju faktiskt bli problem när ett faktiskt skadefall uppkommer. RCFF kanske inte borde ha några säkerhetsregler - i alla fall inga med koppling till försäkringsvillkoren - om det nu är så. Det vore nog bra med ett klargörande i denna fråga. Att likt strutsen stoppa huvudet i sanden och hoppas att det går bra den gång det blir skarpt läge tror jag inte på utan det är bättre att ha fakta på bordet innan nåt händer.
    Roger

  13. #53
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Nej, det är inga problem. Man ska flyga i RCFF's regi. Dvs, att man ska flyga med sunt förnuft.
    I varje enskilt fall - oavsett om det flygs på ett "godkänt" fält eller en äng - prövar försäkringsbolaget om valet av flygområde var lämpligt eller ej om en olycka ska utredas.
    Vi i RCFF skriver att medlemmen får flyga på en lämplig plats - med sunt förnuft. Då flyger man i RCFF's regi. Att begränsa modellflyget genom att endast godkänna klubbfält är ju inte så smart - om man tänker efter. Många ängar och åkrar är mycket större än ett modellflygfält och är ofta mycket säkrare platser. Att man kräver flygning på klubbfält har inget med säkerhet att göra - det handlar om att man vill försöka tvinga in medlemmar i ett förbund. Båda förbunden har exakt samma försäkringar - RCFF tog fram dem i samråd med If år 2006 när förbundet bildades. SMFF hakade på och tecknade samma försäkringar lite senare.
    Ove (AM) Nielsen

  14. #54


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tror att du missuppfattade min fråga en aning, Ove. Vi är väl överens om att flygning på klubbfält uppfyller RCFFs säkerhetsregler men läser man dessa regler och speciellt punkt 2 - Plats för flygningen - och denna skrivning: "Undvik att flyga i närheten av bebyggelse, gator, vägar, samt gång- och cykelvägar. Säkerställ att all flygning sker inom ett område där du minimerar risken att orsaka skada på människor, djur och materiel."
    Då kan man undra hur många av de som flyger utanför klubbfälten som uppfyller alla dessa villkor... Och hur är dessa villkor kopplade till försäkringen ? Alltså - om man inte uppfyller dessa till fullo - kan då försäkringsbolaget hävda att vi inte uppfyllt deras försäkringsvillkor ? Detta är som jag ser det en central fråga och orsaken till att jag undrar om kanske RCFFs egna säkerhetsregler kan ställa till det för den som ev orsakar en olycka UTANFÖR klubbfälten ? Finns det alltså en koppling mellan era säkerhetsregler och försäkringens giltighet så finns också denna risk, tyvärr.
    Och gör nu inte detta till en stridsfråga förbunden emellan utan koncentrera svaret på RCFF, deras försäkringsvillkor samt eventuella kopplingar av dessa till era säkerhetsregler. Att tro, hoppas eller önska brukar sällan fungera speciellt bra när det gäller försäkringsärenden.
    Roger

  15. #55
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    "Undvik att flyga i närheten av bebyggelse, gator, vägar, samt gång- och cykelvägar. Säkerställ att all flygning sker inom ett område där du minimerar risken att orsaka skada på människor, djur och materiel"
    .

    Det framgår väl tydligt att man ska flyga med sunt förnuft.

    Tittar man på försäkringens grund är det en företagsförsäkring. Det innebär att alla "företagets" anställda/medlemmar omfattas av försäkringen oavsett var de befinner sig, innanför eller utanför "företaget". Den gäller alltså även om du åker på "tjänsteresa" till en annan ort. Exempelvis en äng eller idrottshall bara platsen är vald med sunt förnuft.

    Försäkringen gäller även för din kompis - som inte är förbundsansluten - när han är med dig på platsen. Kan jämföras med att du har med en person som inte är "anställd" i företaget i bilen på tjänsteresa.

    Försäkringen för 2017 är betald och klar - så RCFF's medlemmar är försäkrade till 31/12 2017.
    Ove (AM) Nielsen

  16. #56

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Hur ser det ut med statistiken på försökringens nyttjande? Hur många försäkringsfall per år är det ungefär?
    Vad är de vanligaste "händelserna" som försäkringen täckt om man kan se sånt i nån statistik?
    Hur ofta händer det att försökringen ej täcker en "olycka"?
    Har det nån gång hänt nån "allvarlig" olycka (person- eller sakskada) som försökringen täckt som det utbetalats stora belopp för?

    /Bo

  17. #57


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Men fortfarande inget svar på om försäkringen är villkorad till RCFFs säkerhetsregler. Och "sunt förnuft" är väldigt luddigt och nämns inte i det jag citerat ur säkerhetsreglerna. Det är inte för att jäklas som jag tar upp detta utan för att vi skall undvika jäkelskap från försäkringsbolaget den dag försäkringen måste nyttjas. Och - har det hänt i nåt fall och speciellt utanför klubbfält ?
    Roger

  18. #58

    Standard

    När det börjar handla om miljonbelopp har jag på nära håll sett hur välrenommerade företag som ABB och Länsförsäkringars jurister vänder på varje sten i avtal, där moral etik och sunt förnuft inte har något värde, för att till varje pris slippa betala. Dvs jag är inte övertygad om att RCFF´s försäkring gäller om ena partens legitimitet kan ifrågasättas.

  19. #59

    Standard

    Detta är mest spekulation:
    Min erfarenhet av försäkringsbolag (specifikt Länsförsäkringar Gävleborg)är att dom inte alls är så petiga som vissa menar i denna tråd. Varför skulle dom hyra dyra advokater och slåss mot enskilda individer som uppenbarligen varit med om en olycka med sitt leksaksplan? Det är ju inte så försäkringsbolagen får kunder. Jag hade en "försäkrings-gubbe" här som kollade vårat privata försäkringsskydd och passade då på att fråga lite. Min hemförsäkring täcker skador som jag orsakar med mina leksaker oavsett var det händer och det fanns inga "enbart på godkända fält"-krav vilket faller sig ganska naturligt. Det utövas många hobbys som är farliga och inte sker på godkända områden så det går ju inte att stolpa upp varje tänkbart scenario.

    Jag tror faktiskt inte att försäkringsbolagen bryr sig så mycket om att tolka så löst skrivna "regler" som RCFF har. Det kostar pengar för dom att tolka texter och anlita advokater, särskilt om det är rätt uppenbart att det är en olycka och inte ett bedrägeriförsök, vilket det nog by default inte räknas som när ett modellflyg störtat. Det är väll snarare RCFF som bestämmer om flygningen skett i deras regi och inte försäkringsbolaget. Det är väll RCFF som är försäkringstagare så vilka krav dom sedan ställer på medlemmarna borde rimligen vara deras sak.

    Dom som flyger på ett sätt så att dom är tveksamma till om dom flyger i RCFFs regi borde nog teckna en egen försäkring så att man själv blir försäkringstagare. Så har jag gjort och det känns tryggt för mig.

  20. #60


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Även jag har i likhet med Kristian varit inblandad i avtalsskrivning, avtalstolkning och tvistemåi om avtalsskrivningar så därav att jag är lite envis i denna fråga. Kristian ifrågasätter legitimiteten medan jag undrar om avtalet har några kopplingar till RCFFs säkerhetsregler för i så fall är jag en aning orolig för att dessa kan ställa till det för de som inte flyger på klubbfält - i händelse att man behöver nyttja försäkringen. Samt om någon nyttjat försäkringen vid flygning utanför klubbfält och i så fall erfarenheter runt försäkringsbolagets bedömningar. Bättre att förekomma än förekommas har jag visst nämnt tidigare...
    Det är som sagt en sak att ur risksynpunkt begränsa försäkringen till områden som är "avlysta" för modellflyg (klubbfält) men en annan sak att tillåta flygning fritt och att försäkringen ändå skall gälla.
    Sen hoppas jag att SniffSwe har rätt men att "hoppas" kanske inte riktigt räcker...
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •