Hej,

Är det nån RCFF medlem (eller annars) som nånsin nyttjat en försäkring vid RC-flyg?
Jag har under mina snart 45 års modellflygande (RC flyg) inte nyttjat nån försäkring. Visst har har jag "störtat" både p g av mig själv (dumdistrigt/för järvt flygande) och p g av "materialfel" (dit jag även för enkelhetens skull räknar radiostörning eller fel på radion dvs tappat kontakten med modellen). Det potentiellt allvarligaste tillbudet jag varit med om var ca 1979 eller om det var 1980 när min Curare F3A kärra med Rossi 60 med pipa på fullgas satte av på egen hand (tappade radiokontakten med modellen) i riktning in mot stan, men som tur var gjorde modellen en svag båge neråt och slutade sina dagar till sist i en björkstam och allt som blev kvar var en hög "poppkorn"(cellplast)/balsa vid trädets rot. Motorn var inborrad i trädstammen. Men modellen kunde lika väl ha fortsatt rakt fram och hade kunnat nå tätbebyggt område ganska snart. Efter den händelsen när jag såg med egna ögon vilken kraft det är i ett sådant modellplan så höjdes mitt säkerhetstänkade till nya höjder och har vill jag nog påstå hållit i sig sen dess. Flygingen skedde från fält som var ett av modellflygklubbens fält så det var ingen "bushflygning" på egen hand ute i terrängen så att säga. Jag var medlem i SMFF vid den händelsen (och är det fortfarande, RCFF fanns inte då, men jag är medlem även i RCFF sen rätt många år tillbaka).

/Bo