Reklam

 
Sidan 8 av 11 FörstaFörsta ... 34567891011 SistaSista
Resultat 141 till 160 av 211

Ämne: RCFF måste hålla årsmöte! SNARAST!

  1. #141


    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    139
    Jobb
    Autoexperten
    Klubb
    MFK Hudik

    Standard

    Trist att styrelsen inte tar detta på allvar. Det är väl självklart att stadgarna ska följas. Jag och vi som klubb räknar med att förbundet vi är anslutna i sköts på ett bra och förtroende ingivande sätt!

    Kommer styrelsen att bytas ut nu?
    Kör som en örn... örn örn örn

  2. #142
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Det avgörs ju på årsmötet.
    Hur vet du något om på vilket stort allvar vi tagit årsmötena?
    Omständigheterna har medfört att vi försummat årsmötena. MEN alla dokument har skötts exemplariskt och har funnits klara för ett årsmöte.
    Jag antar att det är mer än en person som ska dra lasset. Men som tidigare sagt - hälsan har tigit still...
    Ove (AM) Nielsen

  3. #143


    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    139
    Jobb
    Autoexperten
    Klubb
    MFK Hudik

    Standard

    I min värld är det viktigare med en jordnära och praktisk styrelse framför en samling styrelsemedlemmar med svarta näsor efter allt stadgeläsande.
    Kör som en örn... örn örn örn

  4. #144


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hälsa och hälsa.... Utan årsmöten inkl revisionsrapporter så vet ju faktiskt inte vi medlemmar om "hälsan verkligen tigit still".
    Sen återstår min kritik emot allmosorna och hur lättvindigt dessa delats ut hittills - och till det fåtal klubbar som tydligen tycker att andra skall finansiera deras verksamhet. Ser ingen anledning till att vi medlemmar t ex skall vara med och finansiera andra klubbars markköp. Eller att så mycket pengar genom åren lagts på s k Shootout-evenemang hos ett fåtal klubbar och som i de flesta fallen varit tämligen lokala arrangemang. Nä - jag vill nog anse att styrelsen i många fall handskats tämligen vårdslöst med medlemmarnas pengar men ett enkelt sätt att sätta stopp för detta är ju att sluta med dessa allmosor - som dessutom inte har stöd i stadgarna. Och kollar man igenom styrelseprotokollen så framgår att det främst är 2 klubbar som tagit emot en mycket stor del av allmosorna - och det är inte Ripa jag främst syftar på och som Mats nämnt i ett inlägg ovan även om dom också fått en hel del.
    Bara för att en klubb kallar ett meeting "RCFF Shootout" så innebär ju inte detta att RCFF till stor del skall stå för fiolerna och det är inga små "fioler" heller...
    Ni får som jag tidigare nämnt gärna använda "överskottet" till att t ex hjälpa till ekonomiskt för de som representerar RCFF i myndighetskontakter för sådant hjälper alla medlemmar och inte bara några få klubbar.
    Roger

  5. #145

    Standard

    Jösses va ni hakar upp er på åren som varit. Gjort är gjort, om det nu är så hemskt. Hjälp till och gör det rätt nu då om det varit så fel hittills. Behövs det ny styrelse så blir det väl en sån vid årsmötet. Ni med kunskap ska väl agera professionellt och hjälpa till. Skulle ni flyga lika mycket som ni härjar här...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #146

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Jösses va ni hakar upp er på åren som varit. Gjort är gjort, om det nu är så hemskt. Hjälp till och gör det rätt nu då om det varit så fel hittills. Behövs det ny styrelse så blir det väl en sån vid årsmötet. Ni med kunskap ska väl agera professionellt och hjälpa till. Skulle ni flyga lika mycket som ni härjar här...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	thumb-up.png 
Visningar:	32 
Storlek:	16,2 KB 
Id:	62457

  7. #147


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Jösses va ni hakar upp er på åren som varit. Gjort är gjort, om det nu är så hemskt. Hjälp till och gör det rätt nu då om det varit så fel hittills. Behövs det ny styrelse så blir det väl en sån vid årsmötet. Ni med kunskap ska väl agera professionellt och hjälpa till. Skulle ni flyga lika mycket som ni härjar här...
    Märkligt inlägg må jag säga. Även i en ideell organisation så skall styrelsen följa stadgarna och vad avser t ex min egen aktivitet på fältet så är den mycket hög - liksom min aktivitet inom klubben.
    Roger

  8. #148

    Standard

    Bara för att det finns få bidragsansökningar något år betyder det väll inte att man ska "hellre fria än fälla"? Förslagen ska väll behandlas likadant ändå. Och om man har tid att behandla bidragsansökningar så borde man rimligen haft tid även att ha årsmöten och följa stadgarna(eftersom det borde vara överordnat bidrags-hanteringen så det i så fall blir det man inte hinner).

    Om vi inte tittar på det som har varit och gör något åt det så blir det ju ingen skillnad framöver. Sen blir väll det hela lite värre när Ove(som väll representerar styrelsen?) inte medger att man gjort något fel när man betalat ut bidrag som man gjort, utan snarare som jag tolkar det, menar att "allmosor" är så viktiga att dom i princip måste ut varje år(min tolkning). Om det har varit och fortfarande är styrelsens ståndpunkt att detta gått rätt till även utan att man följer stadgarna så förstår jag att medlemmar blir upprörda.

    Jag var med i en förening som ett år hade mycket pengar och få förslag. Vi antog inte förslaget om att fritidshusägare skulle få gratis snöröjning eftersom det inte "gynnade bygden på ett bra sätt" som var ett krav för att bevilja bidraget. Det var få ansökningar och mycket pengar kassan. Men det gjorde ju inte att vi släppte iväg pengar på lösare boliner utan pengarna stannade i kassan. Året därpå beviljades istället bidrag till öppnandet av ett café i byn som blev en succés som alla fick glädje av och som dessutom blev centralpunkt för flera andra aktiviteter.

  9. #149

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Märkligt inlägg må jag säga. Även i en ideell organisation så skall styrelsen följa stadgarna och vad avser t ex min egen aktivitet på fältet så är den mycket hög - liksom min aktivitet inom klubben.
    Roger
    Se till att styrelsen följer stadgarna efter årsmötet då. =) Resten är historia och gynnar ingen i dagsläget. De flesta är intresserade av att det blir bra, inte hur det varit och få säga vad man tycker om det.

    Om du kände dig träffad när jag tyckte att ni skulle flyga mer fast du hör till dem som faktiskt flyger mycket, så kände du dig träffad i onödan. ;-)

    Ut och påskflyg nu!! Efter årsmötet har allt blivit perfekt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #150
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Man står som en åsna mellan hötapparna. Ska man följa våra stadgar och försöka uppnå hälften tillbaka eller vika oss för att du Roger tycker det är onödiga allmosor?
    Jag kan ibland känna mig lite stolt över att vi i ett litet förbund med endast en hundring i medlemsavgift lyckats ge mer direkt stöd till våra medlemmar än vad det andra förbundet gjort med sina miljonomsättningar. Vem har rätt och vem har fel? RCFF växer, det gör inte det andra förbundet...
    Ove (AM) Nielsen

  11. #151


    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    139
    Jobb
    Autoexperten
    Klubb
    MFK Hudik

    Standard

    Men om det är jobbigt att följa stadgarna och dessa är fel skrivna så måste väl ni i styrelsen skriva om dessa och få de godkända. Att få nya stadgar tar väl två årsmöten om jag inte minns fel? Då har ni ytterligare en anledning att hålla årsmöten.
    Hoppas det löser sig efter årsmötet och att alla frågetecken mm reds ut, att rcff växer betyder inte att allt är lugnt, det kan rasa rätt fort om det vill sig illa.
    Och om du Ove är sjuk och inte orkar sitta i styrelsen så bör väl någon annan ta din plats?
    Kör som en örn... örn örn örn

  12. #152


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Ska man följa våra stadgar och försöka uppnå hälften tillbaka eller vika oss för att du Roger tycker det är onödiga allmosor?
    Om du tycker att det är att följa stadgarna när ni utan speciell kontroll delar ut allmosor så bör nu nog läsa på RCFFs stadgar lite bättre, Ove.
    Tycker fortfarande att det är onödigt speciellt eftersom det är så slumpmässigt vilka som får - och att det dessutom inte finns beskrivet i stadgarna att denna utdelning skall ske.
    Roger

  13. #153
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Jag håller inte med dig Roger. Slumpmässigt innebär väl att det i så fall bara är en burk med namn som man drar ett namn ur. Alla bidrag har betalats ut efter ansökan och styrelsemöte.
    Vi sa det från början att vi inte specifierade kraven för bidrag särskilt hårt. Detta skulle komma med tiden då allt fler söker bidrag. Och det är ju den naturliga utvecklingen. Så vi kommer kanske i framtiden få utvärdera ansökningarna med guldvåg.

    Det står fortfarande i stadgarna att hälften av medlemsavgifterna ska gå tillbaka till medlemmarna.

    Tycker du Dykarn att jag verkar sjuk? Jag rör mig kanske inte så snabbt, men räkna mina inlägg här på forumet/forumen så kanske en snabb tanke och omtanke om vår hobby är mer värd än snabba fötter.
    Ove (AM) Nielsen

  14. #154

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Jösses va ni hakar upp er på åren som varit. Gjort är gjort, om det nu är så hemskt. Hjälp till och gör det rätt nu då om det varit så fel hittills. Behövs det ny styrelse så blir det väl en sån vid årsmötet. Ni med kunskap ska väl agera professionellt och hjälpa till. Skulle ni flyga lika mycket som ni härjar här...

  15. #155


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Det står fortfarande i stadgarna att hälften av medlemsavgifterna ska gå tillbaka till medlemmarna.
    Då får du ursäkta mig Ove men jag hittar inget om detta in stadgarna - men visst kan jag vara blind...
    F ö har ju i stort sett alla ansökningar bifallits utom en och där var det ju rätt uppenbart att den inte heller borde bifallas.
    Så de klubbar som har rymligt samvete och låter andra finansiera delar av sin verksamhet har ju hittills inte haft mycket att förlora på en ansökan. Och i mina ögon så tycker jag att det är fel att RCFFs alla medlemmar t ex skall vara med och delfinansiera en viss klubbs köp av flygfältet - när denna klubb dessutom fått ett stort arv.
    Roger

  16. #156
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Jaha, så det hade varit bättre att skicka folk på ledarskapsutbildningar?
    Nu kunde vi hjälpa klubben till att bli fältägare, och i och med det så har de säkrat sin existens. I mitt tycke en mycket bra investering.
    Klubben hade uttömt möjligheterna från sina egna medlemmar och saknade endast pengar till lagfarten. Det ska vi glädjas åt istället för att sniket vara avundsjuk. Tyvärr är det denna utveckling vi kommer att se mer av i framtiden. Klubbarna får köpa loss sin egen mark då kommunerna drar ner på bidragen. Åter igen. Vilket är den effektivaste hjälpen? Ledarskapsutbildning eller hjälp att bevara sitt fält?
    Ove (AM) Nielsen

  17. #157

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hej!
    Jag skulle förorda Ove eller någon med samma uppfattning att lämna in förslag till ändring i stadgarna angående detta med "50% tillbaka av medlemsavgifterna" vilken bör specificera vilket verksamhetsårs medlemsavgifter som avses, innevarande, föregående eller om det gäller den genom åren ackumulerade summan av medlemsavgifter?
    Tyvärr kan inte förslaget lämnas in av någon styrelse eftersom någon sådan inte existerar.
    Jag menar också att det finns anledning för den nya styrelsen att gå igenom och komma med förslag till reviderade stadgar.
    Hoppas återigen att den ekonomiska redovisningen granskas av utomstående revisor för RCFF´s eget bästa.

    /Ville

    ps.
    Ove, dina filosofiska funderingar kan nog vara bra och tänkvärda, (ibland), men, de måste också var omsättningsbara i stadgetext, tyvärr tycker du säkert, men det är så det är...
    Senast redigerat av Ville den 2017-04-16 klockan 18:26.

  18. #158

    Standard

    Jag tror alla är överens om att ett årsmöte är på sin plats. Och datum är satt. Kan vi inte ha årsmötesförhandlingarna och ta det från det?

  19. #159

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hej igen!
    Vill bara påminna att tiden håller på att rinna ut för inlämnande av förslag/motioner till kommande årsmöte den 20 maj.
    Sista inlämningsdag blir väl den 22 april om jag inte räknat helt galet.

    /Ville

  20. #160


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Visst Lowpass, bara för "styrelsen" att lägga ut alla handlingar. Sen håller jag helt med Ville att speciellt denna gång, efter flera års överhoppade årsmöten, så skulle en revision av en utomstående, auktoriserad revisor vara på sin plats.
    Sen vill vi också se vilka som föreslagits på resp post och det vill vi inte se samma dag som årsmötet hålls utan i god tid före.
    Som svar till Ove ang markaffären för en klubb så har jag svårt att tro att "alla" möjligheter var uttömda. Dock var inte detta det största bidraget på nåt sätt utan det har delats ut mycket pengar för många mycket dyrbara s k Shootout-arrangemang. Som väl i praktiken inte är annat än ett vanligt, regionalt meeting.
    Och var står det i stadgarna Ove att RCFF skall ge tillbaka 50 % till medlemmar/klubbar i form av bidrag ?
    F ö har väl SISUs/RFs ledarskapsutbildningar inget med RCFFs allmose-utdelningar att göra. Jag ser bara detta som ett sätt att försöka föra över fokus från de egna problemen till annat men som dessutom är helt irrelevant i sammanhanget.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •