Reklam

Resultat 1 till 3 av 3

mne: Tips om infllbara landningsstll nskas

JonasHs avatar
    Reg.datum
    Nov 2016
    Inlgg
    463
    Jobb
    .
    Klubb
    Mlndals MF

Standard Tips om infllbara landningsstll nskas

Hej,
    Jag hller p att bygga en P-51D Mustang frn Top Flite (60-modell) och nu har jag kommit s lngt att jag mste bestmma och sedan montera landningsstll. Jag har inte ngon erfarenhet av infllbara landningsstll och skulle grna vilja ha tips om vad jag ska skaffa fr ngra. Enligt ritningen rekommenderar Top Flite luftstyrda men jag har sett att det ocks finns elektriska.

Tack p frhand:-)

Reg.datum
    Nov 2006
    Inlgg
    308
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslvs mfk

Standard

Hej

Min erfarenhet r att pneumatiska funkar bra men att elektriska r mindre krvande vad gller plats och vikt och nog ven ger mindre risk fr problem som luftlckage. Bra pneumatiska r Robart och Unitracts, Sierra r nog ocks hg klass, Eurokit r jag mindre njd med.

Man skall inte satsa p fr billiga stll d kvaliteten r fr dlig, s man kan f kpa nytt varje ssong. Dyrast och bst p elsidan r sannolikt Electron, smst och billigast r nog Lander (Hobby King). Ngot i mellanklassen br vara ok men jag har ingen personlig erfarenhet av de mrken som nu finns s hr fr andra rda.

Alltid viktigt att man kan kpa reservdelar och det kan man ofta inte kpa till fr billiga mrkena s det r nog ngot man br kolla upp innan kp.

Skall man bygga om stllbenen r det bra att veta att Robarts ben (oleo legs) r i stl s man kan gassvetsa, medan andra ben oftast r i aluminium vilket krver TIG-svetsning om man vill bygga om. Hrdldning av Aluminium gr ju ocks men till just stll med de stora pfrestningarna s r nog TIG att fredraga.

Lycka till, tnk p att p P 51 mste stllen i utfllt lge f hjulen s lngt fram som mjligt annars str planet p nsan vldigt ltt vid taxning och landning. Man kan behva montera stllen ngot snett s att de rr sig framt en del nr de gr ut s hjulen kommer lngre fram n om man bara monterar mekanismerna plant med vingytan.

Hej
    PF

JonasHs avatar
    Reg.datum
    Nov 2016
    Inlgg
    463
    Jobb
    .
    Klubb
    Mlndals MF

Standard

Tack fr tipsen, det blev ett par elektriska frn E-flite. Och de lutar framt enligt ritningen. Hoppas att det rcker.

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •