Reklam

 
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Tips om infällbara landningsställ önskas

  1. #1
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard Tips om infällbara landningsställ önskas

    Hej,
    Jag håller på att bygga en P-51D Mustang från Top Flite (60-modell) och nu har jag kommit så långt att jag måste bestämma och sedan montera landningsställ. Jag har inte någon erfarenhet av infällbara landningsställ och skulle gärna vilja ha tips om vad jag ska skaffa för några. Enligt ritningen rekommenderar Top Flite luftstyrda men jag har sett att det också finns elektriska.

    Tack på förhand:-)

  2. #2

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Min erfarenhet är att pneumatiska funkar bra men att elektriska är mindre krävande vad gäller plats och vikt och nog även ger mindre risk för problem som luftläckage. Bra pneumatiska är Robart och Unitracts, Sierra är nog också hög klass, Eurokit är jag mindre nöjd med.

    Man skall inte satsa på för billiga ställ då kvaliteten är för dålig, så man kan få köpa nytt varje säsong. Dyrast och bäst på elsidan är sannolikt Electron, sämst och billigast är nog Lander (Hobby King). Något i mellanklassen bör vara ok men jag har ingen personlig erfarenhet av de märken som nu finns så här får andra råda.

    Alltid viktigt att man kan köpa reservdelar och det kan man ofta inte köpa till för billiga märkena så det är nog något man bör kolla upp innan köp.

    Skall man bygga om ställbenen är det bra att veta att Robarts ben (oleo legs) är i stål så man kan gassvetsa, medan andra ben oftast är i aluminium vilket kräver TIG-svetsning om man vill bygga om. Hårdlödning av Aluminium går ju också men till just ställ med de stora påfrestningarna så är nog TIG att föredraga.

    Lycka till, tänk på att på P 51 måste ställen i utfällt läge få hjulen så långt fram som möjligt annars står planet på näsan väldigt lätt vid taxning och landning. Man kan behöva montera ställen något snett så att de rör sig framåt en del när de går ut så hjulen kommer längre fram än om man bara monterar mekanismerna plant med vingytan.

    Hej
    PF

  3. #3
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Tack för tipsen, det blev ett par elektriska från E-flite. Och de lutar framåt enligt ritningen. Hoppas att det räcker.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •