Reklam

Resultat 1 till 12 av 12

mne: Behver strre EPO/EPP-flyg fr aerial mapping!

Standard Behver strre EPO/EPP-flyg fr aerial mapping!

Jag igen... :-)

Ni brukar ha bra tips och ta fram lnkar och info s jag hittar rtt grejer eller hittar vidare.
    Har byggt ett gng sna hr flyg, men nu ska det byggas strre.

Kraven r:
    - Kunna handkastas (p ett eller annat stt), eventuellt ramp (r tidsdande att bygga upp)
    - Ska kunna landa p stllen dr det inte finns vlklippta RC-flygflt, eventuellt med fallskrm
    - Ska orka bra en kamera eller helst tv (vger ca 500g i smsta fall, men helst upp till 1kg)
    - Kameran/kamerorna ska vara riktad nert (inne i kroppen)
    - Kameran/kamerorna ska vara p tvren, inte lngs med
    - Flygtiden minst 30 minuter fullastad
    - Fr grna tla lite vind (mer n 4 m/s)
    - 12-16 m/s r riktigt bra
    - Kommer troligtvis anvnda 6S

Kikade frst p X-UAVs MFM-flyg, men jsses va dyra dom var, annars perfekta. Talon Max r mumma. Skert Clouds och Two ocks. Dessa flyg har mnga timmars flygtid, upp till 6h, de r rtt stora andra sidan. Hur som, det blev att ta ett steg tillbaks och kika p EPO/EPP och andra dylika lite plnboksvnligare flyg.

De som hller p utvrderas r (vissa r dock renodlade FPV-flyg):
    - RMRC Anaconda kom 2014 (rekommenderas att absolut inte handkastas, vet ej varfr)
    - X-UAV Talon har varit med mnga r (kanske fr liten och snabb)
    - SkyWalker EVE-2000 (ny skapelse med en del negativ kritik)
    - Bormatec Creator (ny skapelse som jag vntar mer info om)
    - SkyWalker X8 V2 (eller Latest, svart? Dvs den r bttre n frsta som kom dec 2011)
    - RMRC SkyHunter, den kom 2012, men en nyare 2014 (Anacondan knns lmpligare)

Fler frslag? Ngon som anvnt ovanstende? Vet att X-8 och SkyHunter anvnts av flera. Men jag minns inte setup och flygtider, flyghastigheter samt payload mm som ni haft med dem.

Ser fram emot en intressant diskussion med mnga frslag och ider! :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Standard

Mste det vara skum? Annars verkar gemini v2 vara ett fantastiskt plan.

Standard

Mste inte vara skum. Gemini 2 skulle jag grna ta.... men vet ej hur den pallar handkast och landningar p annat n fina grsflt utan hjul. Den ska bli ett arbetsverktyg, inte en hobby-UAV.

Standard

En MTD d?

Standard

Tjaa... kan va ett alternativ. Bara den kan handkastas och landa p annat n RC-flt (tex hgt grs, vass, sdesflt osv). Och att propellrarna/motorena inte stller till nt vid landning p slta grsmattor eller nmnda stllen. Och sen ska den ju inte vara en "raket". 12-16m/s?

Standard

Vet inte hur snabb den r men jag tycker mig minnas att jag sett filmer p dutuben dr de handstartar den. Skulle gissa att den r rtt lngsam. Sjlv bestllde jag frresten just en RQ-7 Shadow.

Standard

MTDn fr underskas. =)

Ngon som kan komma p varfr RMRC Anacondan absolut inte kan rekommenderas till handstart?
    Om man slopar landstllena och kamerahllaren under nosen.
    https://i.ytimg.com/vi/RlXJ3hT6hMA/maxresdefault.jpg
    Kan det vara fr att propwashen gr fri och att de sm rodrena p inverterade V-tailen inte har ngon roderverkan frrn flyget uppntt en viss hastighet? Det r det enda jag kan komma p. ?!

Och s har jag frsttt att X-UAV Talon inte r s smidig att handkasta heller. ?!

Hade grna skaffat X-UAV's Talon Max MFM... mumma...

RQ-7an lter skoj! Byggtrd p den. ;-) Och googla och youtubea lite p den s du fr reda p allt som behver frbttras s du har klart fr dig vad som gller fre du brjar bygga. Det var inte s mycket.

Standard

Wingtra.com

Skickat frn min iPad med Tapatalk

Standard

Dom brjar dyka upp mer och med dom dr "Wingtra"-lookalikes-flygetygen. Tack fr tipset! Rtt bra specs fr ndamlet. Men hittade inget pris (p mobilen).

Standard

Citat Ursprungligen postat av lnning Visa inlgg
    RQ-7an lter skoj! Byggtrd p den. ;-) Och googla och youtubea lite p den s du fr reda p allt som behver frbttras s du har klart fr dig vad som gller fre du brjar bygga. Det var inte s mycket.
    Jag har kollat lite och det r lite trdelar och kanske ngt kolfiberrr om man kper frn HK. Kper man dremot frn BG tycks det vara betydligt mer som bommar och deras fsten. D r det bara trdelarna som ingr vad jag frstr. F se om det blir ngon byggtrd, blir eventuellt p RC groups I s fall. Sedan r det bara mitt andra balsaplan ocks s man lr ju f skmmas offentligt fr de misstag man gr d... Det finns frresten redan ett antal byggtrdar p den, samt en serie utmrkta Youtube klipp.

Standard

Citat Ursprungligen postat av lnning Visa inlgg
    Dom brjar dyka upp mer och med dom dr "Wingtra"-lookalikes-flygetygen. Tack fr tipset! Rtt bra specs fr ndamlet. Men hittade inget pris (p mobilen).
    Slpps 1q 2017, och frmodligen inte "billig" men de brukar ju stiga i pris nr det inte r skumvfflor och inte riktar sig till hobby brukarna i frsta hand.
    Knner dom vl p wingtra

Skickat frn min iPad med Tapatalk

Standard

Aha, en ny grejja... det kan bli som det blev med FireFLY6 d som skaffades fr 2 r sedan i augusti... kostade mer vartefter och tagit mycket tid och frst nu i slutet p r 2016 har den blivit en bra produkt. =)

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •