Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Behöver större EPO/EPP-flyg för aerial mapping!

  1. #1

    Standard Behöver större EPO/EPP-flyg för aerial mapping!

    Jag igen... :-)

    Ni brukar ha bra tips och ta fram länkar och info så jag hittar rätt grejer eller hittar vidare.
    Har byggt ett gäng såna här flyg, men nu ska det byggas större.

    Kraven är:
    - Kunna handkastas (på ett eller annat sätt), eventuellt ramp (är tidsödande att bygga upp)
    - Ska kunna landa på ställen där det inte finns välklippta RC-flygfält, eventuellt med fallskärm
    - Ska orka bära en kamera eller helst två (väger ca 500g i sämsta fall, men helst upp till 1kg)
    - Kameran/kamerorna ska vara riktad neråt (inne i kroppen)
    - Kameran/kamerorna ska vara på tvären, inte längs med
    - Flygtiden minst 30 minuter fullastad
    - Får gärna tåla lite vind (mer än 4 m/s)
    - 12-16 m/s är riktigt bra
    - Kommer troligtvis använda 6S

    Kikade först på X-UAVs MFM-flyg, men jösses va dyra dom var, annars perfekta. Talon Max är mumma. Säkert Clouds och Two också. Dessa flyg har många timmars flygtid, upp till 6h, de är rätt stora å andra sidan. Hur som, det blev att ta ett steg tillbaks och kika på EPO/EPP och andra dylika lite plånboksvänligare flyg.

    De som håller på utvärderas är (vissa är dock renodlade FPV-flyg):
    - RMRC Anaconda kom 2014 (rekommenderas att absolut inte handkastas, vet ej varför)
    - X-UAV Talon har varit med många år (kanske för liten och snabb)
    - SkyWalker EVE-2000 (ny skapelse med en del negativ kritik)
    - Bormatec Creator (ny skapelse som jag väntar mer info om)
    - SkyWalker X8 V2 (eller Latest, svart? Dvs den är bättre än första som kom dec 2011)
    - RMRC SkyHunter, den kom 2012, men en nyare 2014 (Anacondan känns lämpligare)

    Fler förslag? Någon som använt ovanstående? Vet att X-8 och SkyHunter använts av flera. Men jag minns inte setup och flygtider, flyghastigheter samt payload mm som ni haft med dem.

    Ser fram emot en intressant diskussion med många förslag och idéer! :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    Måste det vara skum? Annars verkar gemini v2 vara ett fantastiskt plan.

  3. #3

    Standard

    Måste inte vara skum. Gemini 2 skulle jag gärna ta.... men vet ej hur den pallar handkast och landningar på annat än fina gräsfält utan hjul. Den ska bli ett arbetsverktyg, inte en hobby-UAV.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Standard

    En MTD då?

  5. #5

    Standard

    Tjaa... kan va ett alternativ. Bara den kan handkastas och landa på annat än RC-fält (tex högt gräs, vass, sädesfält osv). Och att propellrarna/motorena inte ställer till nåt vid landning på släta gräsmattor eller nämnda ställen. Och sen ska den ju inte vara en "raket". 12-16m/s?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Standard

    Vet inte hur snabb den är men jag tycker mig minnas att jag sett filmer på dutuben där de handstartar den. Skulle gissa att den är rätt långsam. Själv beställde jag förresten just en RQ-7 Shadow.

  7. #7

    Standard

    MTDn får undersökas. =)

    Någon som kan komma på varför RMRC Anacondan absolut inte kan rekommenderas till handstart?
    Om man slopar landställena och kamerahållaren under nosen.
    https://i.ytimg.com/vi/RlXJ3hT6hMA/maxresdefault.jpg
    Kan det vara för att propwashen går fri och att de små rodrena på inverterade V-tailen inte har någon roderverkan förrän flyget uppnått en viss hastighet? Det är det enda jag kan komma på. ?!

    Och så har jag förstått att X-UAV Talon inte är så smidig att handkasta heller. ?!

    Hade gärna skaffat X-UAV's Talon Max MFM... mumma...

    RQ-7an låter skoj! Byggtråd på den. ;-) Och googla och youtubea lite på den så du får reda på allt som behöver förbättras så du har klart för dig vad som gäller före du börjar bygga. Det var inte så mycket.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Standard

    Wingtra.com


    Skickat från min iPad med Tapatalk

  9. #9

    Standard

    Dom börjar dyka upp mer och med dom där "Wingtra"-lookalikes-flygetygen. Tack för tipset! Rätt bra specs för ändamålet. Men hittade inget pris (på mobilen).
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    RQ-7an låter skoj! Byggtråd på den. ;-) Och googla och youtubea lite på den så du får reda på allt som behöver förbättras så du har klart för dig vad som gäller före du börjar bygga. Det var inte så mycket.
    Jag har kollat lite och det är lite trädelar och kanske ngt kolfiberrör om man köper från HK. Köper man däremot från BG tycks det vara betydligt mer som bommar och deras fästen. Då är det bara trädelarna som ingår vad jag förstår. Få se om det blir någon byggtråd, blir eventuellt på RC groups I så fall. Sedan är det bara mitt andra balsaplan också så man lär ju få skämmas offentligt för de misstag man gör då... Det finns förresten redan ett antal byggtrådar på den, samt en serie utmärkta Youtube klipp.

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Dom börjar dyka upp mer och med dom där "Wingtra"-lookalikes-flygetygen. Tack för tipset! Rätt bra specs för ändamålet. Men hittade inget pris (på mobilen).
    Släpps 1q 2017, och förmodligen inte "billig" men de brukar ju stiga i pris när det inte är skumvåfflor och inte riktar sig till hobby brukarna i första hand.
    Känner dom väl på wingtra [emoji846]


    Skickat från min iPad med Tapatalk

  12. #12

    Standard

    Aha, en ny grejja... det kan bli som det blev med FireFLY6 då som skaffades för 2 år sedan i augusti... kostade mer vartefter och tagit mycket tid och först nu i slutet på år 2016 har den blivit en bra produkt. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •