Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Intressant airliner

  1. #1

    Reg.datum
    Oct 2008
    Inlägg
    329
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard Intressant airliner

    Nån som kan ge lite info om Bristol Brabazon. Det lilla jag har snappat upp är ju fantastiskt, stor som en Jumbo inne, åtta radial-kolvmotorer 160 ton (eller var det 120 ton?) maxvikt. flög 1949, skrotades 1952 eller -54. Endast en prototyp byggd

    Häftigt och dumdristiskt?

  2. #2
    Kennys avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    218
    Jobb
    Automationstekniker
    Klubb
    Karlstad MFK
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  3. #3

    Reg.datum
    Oct 2008
    Inlägg
    329
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Jo jag har sett dom. Egentligen undrar jag om nån har lite åsikter om planet. Fantastisk eller helt galen var den?
    Om Comet hade problem med utmattning i flygplanskroppen, hur skulle då Brabazon ha klarat sej om det varit i drift? För visst hade den trycksatt kabin? Enormt stor i kroppen.. Motorerna inbyggda i vingarna. Den borde definitivt ha varit mer av en dödsfälla att ha i drift än många andra äldre konstruktioner?

  4. #4
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 584
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Titta på Junkers G-38 också,den flög man till Bromma med bla..Fantasin flödade förr.Gillade att man kunde sitta o titta ut framåt i vingen..Brabazon var en av de märkliga kärror som kom efter kriget,större ändå med samma tänk var var Convair som byggde en som flög framgångsrikt: https://en.wikipedia.org/wiki/Convair_XC-99
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #5
    Kennys avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    218
    Jobb
    Automationstekniker
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Skillnaden mellan Comet och Brabazon är kabinfönstren.
    De 13 Comet som havererade hade rektangulära fönster Detta medförde tillsammans med konstruktionsmetoden hög stress på fönsterramarna.

    Efter ett antal flygningar med upprepat varierande lufttryck, stressades strukturen så att sprickor bildas i hörnen och mot nitarna. När detta väl börjat gick det mycket fort till dess att kabinen slets upp.

    Comet byggdes därefter om med ovala fönster och i och med det upphörde sprickbildningen.
    Senast redigerat av Kenny den 2016-12-11 klockan 06:46.
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  6. #6

    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Läste om planet i Flygrevyn när jag åkte tåg från Stockholm och hem i våras. Intressant läsning men jag vill minnas att ekonomin stoppade projektet i slutändan, den var för långsam för atlantflygningar och inget flygbolag ville ha den.
    Den var tänkt för de riktigt rika att resa bekvämt med mycket utrymme, då resan över Atlanten skulle ta ganska lång tid.

    Kanske kan jämföras lite som luftens Titanic i lyx som det var tänkt fast den aldrig kom i drift som passagerarplan och det blev väl inte ens nån jungfruresa över Atlanten med Brabazon. Den blev helt enkelt omodern innan den blev klar att kunna tas i bruk så att säga.

    http://www.flygrevyn.se/tidigare-num...grevyn-5-2016/

    /Bo

  7. #7

    Reg.datum
    Oct 2008
    Inlägg
    329
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Blir lite smått imponerad av Engelsmännen där efter kriget. Synd att man gjorde bort sej när det gällde hållfberäkningarna av Comet.
    Tycker iof att det var synd att Borgward släppte ut Isabellan innan den var tillräckligt utvecklad i stommen. oxå. Men, då handlar det ju om bilar och det är väl lite väl Off Topic, kanske och Tyskland istället

    /Lars
    Senast redigerat av lekman den 2016-12-12 klockan 15:34.

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •