Reklam

Resultat 1 till 8 av 8

mne: Frsta flygdagen p ca 15 r:-)

JonasHs avatar
    Reg.datum
    Nov 2016
    Inlgg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mlndals MF

Standard Frsta flygdagen p ca 15 r:-)

Idag var det allts premir fr att ter flyga. Med ett nyinkpt Durafly Tundra och 2 laddade ackar bar det ivg till nrmaste fotbollsplan (bakom Chalmers hittade jag ett bra flt).

Vldigt skakigt i brjan och landade d och d fr att pusta ut! Det slutade tyvrr med en liten krasch pga att ena skevrodret la av. Visade sig att ena vingfstet hade lossnat vilket kndes sdr. Nu var det frmodligen inte planets fel fr jag hade glmt av att montera kolfiberrret i vingen! Tur att jag flg s lugnt annars hade kraschen nog blivit mycket vrre.

Fick limma ihop fstet med Uhu Por, vilket var frsta gngen jag kom i kontakt med detta lim. Frmodligen inte sista:-)

Testade att starta och flyga med ca 45 graders klaff och det gick ocks bra. I radion kan man kompensera hjden nr klafflget aktiveras och r det ngon som vet med hur mycket ungefr? Har satt 2 lgen; ca 45 grader och 90 grader.

Nsta flygning blir nog p strre flt.

Kan ackarna vara fulladdade om jag ska flyga inom en vecka? Eller ska de alltid vara storage-laddade?

Hej s lnge och tacksam fr alla tips,
    Jonas

Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 346
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

Hej,
    Jag brukar ha som regel att med dyrare strre LiPo har jag dem fulladdade max ver natten till nsta dag, om jag planerat flyga nsta dag och jag inte hinner ladda nsta dag.
    Skall man vrda sina LiPo p bsta stt skall de alltid vara storage laddade (till ca 60% av kapaciteten) och bara laddas upp innan man skall flyga elller strax dessfrinnan. Men i praktiken behver man knappast vara s noggrann.
    Jag hller mig i alla fall till regeln att ladda fullt kvllen innan r OK om man skall flyga nsta dag (men blir det sen inte flygning nsta dag av en eller annan anledning s storage laddar jag LiPo accarna p kvllen den tnkta flygdagen som blev instlld). S har jag gjort sen 2011 utan att ngra LiPo tagit skada ssom smre prestanda eller s vad jag mrkt.
    Det brukar bli ca 300 flygningar per ssong fr mig (tvlar i F3A) och jag brukar ha 3 Lipo pack (5 celler x 2 i serie fr 10 celler) som jag anvnder till ett F3A plan, s varje acc pack blir anvnt sisdr 100 upp- och urladdningar per ssong. Jag brukar ha samma accar 2 ssonger innan jag kper nya, s det blir d ca 200 upp-urladdningar totalt innan jag pensionerar sdana LiPo. Har krt med ThunderPower de senatse ren och de r ganska dyra (men ltta, jag anvnder deras ProLite + 25C) och de har hllit bra, kanske provar nt annat fabrikat nsta r, vi fr se.

En annan sak som det r lika bra du fr in rutin fr r att frvara LiPo accarna hemma i nt brandskert material som t ex lerkruka eller liknande, fr att klara hemmet om nn LiPo acc skulle ta eld under frvaring. ven LiPo sck r bttre n inget fr frvaring hemma och under transport och annars. Jag anvnder Robbe LiPovskor som har funkat bra, fr frvaring hemma i matkllaren och ven vid transport och p flygfltet.
    ven nr du laddar/urladdar br du ha LiPo batteriet i en bransker LiPo sck.
    Har fr mig jag sett att rcflight i Sverige sljer olika pltldor fr LiPo frvaring, kolla upp dessa om du r intresserad. Sk p ordet skerhetslda p deras hemsida s hittar du dem.
    De r av stl s de blir kalla p vintern, dr r Robbes skerhetsvska bttre d den r av plast p utsidan med nt cementliknande material p insidan i boxen men det r plast ven p insidan.
    Och nr du laddar eller urladdar ha LiPo accarna under uppsikt, skulle en LiPo brand uppkomma gr allt snabbt s det gller att kvva s snabbt som mjligt. Rtt sktta r LiPo accar ingen strre fara men r man ofrsiktig kan de vara en klla till en brand om de skulle ta eld.
    Jag har verkligen respekt fr hantering av LiPo accar, hemma nr jag brassar p med mina tv Laddare med 4st 5 cell accar (2 accar p varje laddare) anslutna och matade med upp mot 20 ampere r det mycket "energi" som trycks in i accarna och skulle nn cell kortslutas och kanske explodera kan det bli en riktig olycka. Inget att leka med. Dock har det aldrig hnt minsta incident varken p fltet eller hemma med mina LiPo under alla r. Men det betyder egentligen inget, varje ny laddning/urladdning r att starta p ruta ett igen och ha uppsikt.
    Det luriga r att eftersom oftast inget hnder blir man ltt lat och ouppmrksam.

/Bo
    Senast redigerat av bem den 2016-12-16 klockan 17:54.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 741
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Fast en Tundra njer sig ju med 3S2200 och jag laddar alltid efter flygningen s r dom frdiga att anvnda nsta gng.
    Inte enligt rekommendationerna men med spass billiga ackar s har jag alltid gjort s och nd har ackarna fungerat i flera r - ofta till dess nn kabel i balanseringskontakten gett upp. Men rekommendationen r att alltid lta dom ligga storage-laddade - men man lever som sagt inte jmt efter de rekommendationer man lr ut...
    Roger

Reg.datum
    Oct 2010
    Inlgg
    431
    Jobb
    Ingenjr
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

Standard

Grattis till lyckad "nypremir".

Jag frvarar allt mina ackar laddade nufrtiden. Bilarna gr tminstone nn gng per vecka. Flygen kan f storage om jag vet skert att jag inte kommer flyga p ett tag eller de ackar som inte passar ngot plan/bil just d. Har frlorat ackar pga urladdning men aldrig mrkt av nn prestandafrmring av att de ligger laddade. Sen flyger jag iofs elsegel och hang och i det senare fallet kanske jag har tv sekunder motortid s.... men rekommendationen r storage.
    Kr flygplan, med eldrift eller p hang.

JonasHs avatar
    Reg.datum
    Nov 2016
    Inlgg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mlndals MF

Standard

Tack fr alla tips och hoppas p flygvder imorgon ocks!

Standard

Gratulerar till terfallet! Gjorde sjlv samma sak i hstas fast mitt uppehll var dubbelt s lngt. Nervs var bara frnamnet. :-)

JonasHs avatar
    Reg.datum
    Nov 2016
    Inlgg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mlndals MF

Standard

Citat Ursprungligen postat av LowPass Visa inlgg
    Gratulerar till terfallet! Gjorde sjlv samma sak i hstas fast mitt uppehll var dubbelt s lngt. Nervs var bara frnamnet. :-)
    Kul att hra Lowpass och jag ser att vi har valt samma klubb s d hoppas jag att vi ses irl!

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •