Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Första flygdagen på ca 15 år:-)

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard Första flygdagen på ca 15 år:-)

    Idag var det alltså premiär för att åter flyga. Med ett nyinköpt Durafly Tundra och 2 laddade ackar bar det iväg till närmaste fotbollsplan (bakom Chalmers hittade jag ett bra fält).

    Väldigt skakigt i början och landade då och då för att pusta ut! Det slutade tyvärr med en liten krasch pga att ena skevrodret la av. Visade sig att ena vingfästet hade lossnat vilket kändes sådär. Nu var det förmodligen inte planets fel för jag hade glömt av att montera kolfiberröret i vingen! Tur att jag flög så lugnt annars hade kraschen nog blivit mycket värre.

    Fick limma ihop fästet med Uhu Por, vilket var första gången jag kom i kontakt med detta lim. Förmodligen inte sista:-)

    Testade att starta och flyga med ca 45 graders klaff och det gick också bra. I radion kan man kompensera höjden när klaffläget aktiveras och är det någon som vet med hur mycket ungefär? Har satt 2 lägen; ca 45 grader och 90 grader.

    Nästa flygning blir nog på större fält.

    Kan ackarna vara fulladdade om jag ska flyga inom en vecka? Eller ska de alltid vara storage-laddade?

    Hej så länge och tacksam för alla tips,
    Jonas

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Jag brukar ha som regel att med dyrare större LiPo har jag dem fulladdade max över natten till nästa dag, om jag planerat flyga nästa dag och jag inte hinner ladda nästa dag.
    Skall man vårda sina LiPo på bästa sätt skall de alltid vara storage laddade (till ca 60% av kapaciteten) och bara laddas upp innan man skall flyga elller strax dessförinnan. Men i praktiken behöver man knappast vara så noggrann.
    Jag håller mig i alla fall till regeln att ladda fullt kvällen innan är OK om man skall flyga nästa dag (men blir det sen inte flygning nästa dag av en eller annan anledning så storage laddar jag LiPo accarna på kvällen den tänkta flygdagen som blev inställd). Så har jag gjort sen 2011 utan att några LiPo tagit skada såsom sämre prestanda eller så vad jag märkt.
    Det brukar bli ca 300 flygningar per säsong för mig (tävlar i F3A) och jag brukar ha 3 Lipo pack (5 celler x 2 i serie för 10 celler) som jag använder till ett F3A plan, så varje acc pack blir använt sisådär 100 upp- och urladdningar per säsong. Jag brukar ha samma accar 2 säsonger innan jag köper nya, så det blir då ca 200 upp-urladdningar totalt innan jag pensionerar sådana LiPo. Har kört med ThunderPower de senatse åren och de är ganska dyra (men lätta, jag använder deras ProLite + 25C) och de har hållit bra, kanske provar nåt annat fabrikat nästa år, vi får se.

    En annan sak som det är lika bra du får in rutin för är att förvara LiPo accarna hemma i nåt brandsäkert material som t ex lerkruka eller liknande, för att klara hemmet om nån LiPo acc skulle ta eld under förvaring. Även LiPo säck är bättre än inget för förvaring hemma och under transport och annars. Jag använder Robbe LiPoväskor som har funkat bra, för förvaring hemma i matkällaren och även vid transport och på flygfältet.
    Även när du laddar/urladdar bör du ha LiPo batteriet i en bransäker LiPo säck.
    Har för mig jag sett att rcflight i Sverige säljer olika plåtlådor för LiPo förvaring, kolla upp dessa om du är intresserad. Sök på ordet säkerhetslåda på deras hemsida så hittar du dem.
    De är av stål så de blir kalla på vintern, där är Robbes säkerhetsväska bättre då den är av plast på utsidan med nåt cementliknande material på insidan i boxen men det är plast även på insidan.
    Och när du laddar eller urladdar ha LiPo accarna under uppsikt, skulle en LiPo brand uppkomma går allt snabbt så det gäller att kväva så snabbt som möjligt. Rätt skötta är LiPo accar ingen större fara men är man oförsiktig kan de vara en källa till en brand om de skulle ta eld.
    Jag har verkligen respekt för hantering av LiPo accar, hemma när jag brassar på med mina två Laddare med 4st 5 cell accar (2 accar på varje laddare) anslutna och matade med upp mot 20 ampere är det mycket "energi" som trycks in i accarna och skulle nån cell kortslutas och kanske explodera kan det bli en riktig olycka. Inget att leka med. Dock har det aldrig hänt minsta incident varken på fältet eller hemma med mina LiPo under alla år. Men det betyder egentligen inget, varje ny laddning/urladdning är att starta på ruta ett igen och ha uppsikt.
    Det luriga är att eftersom oftast inget händer blir man lätt lat och ouppmärksam.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2016-12-16 klockan 18:54.

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fast en Tundra nöjer sig ju med 3S2200 och jag laddar alltid efter flygningen så är dom färdiga att använda nästa gång.
    Inte enligt rekommendationerna men med såpass billiga ackar så har jag alltid gjort så och ändå har ackarna fungerat i flera år - ofta till dess nån kabel i balanseringskontakten gett upp. Men rekommendationen är att alltid låta dom ligga storage-laddade - men man lever som sagt inte jämt efter de rekommendationer man lär ut...
    Roger

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Grattis till lyckad "nypremiär".

    Jag förvarar allt mina ackar laddade nuförtiden. Bilarna går åtminstone nån gång per vecka. Flygen kan få storage om jag vet säkert att jag inte kommer flyga på ett tag eller de ackar som inte passar något plan/bil just då. Har förlorat ackar pga urladdning men aldrig märkt av nån prestandaförämring av att de ligger laddade. Sen flyger jag iofs elsegel och hang och i det senare fallet kanske jag har två sekunder motortid så.... men rekommendationen är storage.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  5. #5
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Tack för alla tips och hoppas på flygväder imorgon också!

  6. #6

    Standard

    Gratulerar till återfallet! Gjorde själv samma sak i höstas fast mitt uppehåll var dubbelt så långt. Nervös var bara förnamnet. :-)

  7. #7
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LowPass Visa inlägg
    Gratulerar till återfallet! Gjorde själv samma sak i höstas fast mitt uppehåll var dubbelt så långt. Nervös var bara förnamnet. :-)
    Kul att höra Lowpass och jag ser att vi har valt samma klubb så då hoppas jag att vi ses irl!

  8. #8

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •