Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 34 av 34

Ämne: Testade inomhus igen med e-flight Yak54

  1. #21


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Vi har provat både det ena och det andra i olika storlekar och material men numera kör alla med vanliga 10 mm EPP-kärror - typ Autopartners Extra. Vissa kör dessa i standardutförande men med mindre roderutslag, andra har skurit ner kroppsprofilen och/eller minskat bl a skevroderytan. Sen gärna en Cobra 2204 i nosen med 12--15A reglage och GWS 8*6" (eller 8*4,3" - blir något snällare att flyga då). Toppa med Nanotech 2S350 65--130C - om du lyckas få tag i dom. Vill du modifiera mera så finns det en del som tyder på att en viss förlängning av kroppen kan vara positivt för stabiliteten i höjdled för det är väldigt lätt att kärran "hissar" vid t ex utgång ur en kurva. Och ju fortare kärran går - desto känsligare. Men för att börja räcker det gott med en standard 10 mm EPP-kärra (typ 800 mm spv) och lite mindre roderutslag.
    Lycka till hälsar
    Roger

  2. #22

    Standard

    Tack för info Roger.

    Har ett hemmabygge som skulle kunna funka, dock tyvärr inte i EPP så den är för skör. Men det finns ju 10 mm EPP att köpa, undrar om det går att skicka/frakta en sådan skiva, alla handlare har inte just 10 mm EPP utan endast 5 mm eller 6 mm.

    Hur gör ni rent praktiskt när ni tävlar, kör ni i en oval (kortända till kortända) och sätter ni upp någon "markering/pylon" där det skall svängas? Hur många samtidigt i varje race? Handstart eller start från golvet?


    //R

  3. #23


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det gäller att få tag i tämligen styv EPP och alla skivor som säljs är inte av den sorten.
    Vi kör runt 2 "pyloner" i en ovalbana. Under vanliga träningskvällar ställer vi ett par stora papperskorgar ovanpå varandra för att markera pyloner (blir väl typ 1,5 m höga) men vid KM kör vi med flaggor (flyers tror jag dom kallas) som är runt 2,5--3 m höga. Vi kör 5 varv i varje heat och max 5 flygare samtidigt - med flera ökar risken för kollisioner markant. Start från golvet, 2S-ackar, max flygvikt runt 220 g men det kollar vi inte för så allvarlig är inte denna lek. Och "mjuka" proppar - typ GWS - med proppsaver är också ett krav så inte hårda APC-proppar med fast nav.
    Roger

  4. #24

    Standard

    Nu har vi testat lite pylonliknande flygning förvisso utomhus idag då det var helt vindstilla och minus 8 grader.
    Vi väntar på att ett mycket stort ridhus skall bli klart där vi tänkt flyga.

    Roger - var står ni i förhållande till ovalen, står ni inne i ovalen eller utanför, samt vid kortändan eller mitt i långändan?

    //Rickard

  5. #25


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Rickard - längs långsidan - ungefär mittpå.
    Sen är det helt annorlunda i en trång hall och med 5 st på startlinjen. Och man flyger ju bara nån meter ifrån där piloterna står.
    Roger

  6. #26

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Rickard - längs långsidan - ungefär mittpå.
    Sen är det helt annorlunda i en trång hall och med 5 st på startlinjen. Och man flyger ju bara nån meter ifrån där piloterna står.
    Roger
    Måste väl nästan bli att man flyger över piloterna

    //R

  7. #27


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Inte vi i alla fall - man håller sig utanför piloterna men oftast något högre - om utrymmet tillåter.
    Roger

  8. #28

  9. #29
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Härlig fart och kul att se piloten flyger med alla roderna, i och för sig hjälpte det inte ändå för i slutet gått allting i bitar.


    Citat Ursprungligen postat av Balcke Visa inlägg
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  10. #30

    Standard

    Nu har vi testat lite pylonracing inne i ett stort ridhus. Bäst funkade ett hemmabygge med spännvidd på 80 cm dock är mtrl inte EPP så det blir lite för skört. Men storlek och form på modellen verkar funka.

    Funderar på att bygga en liknade i EPP och då helt anpassad för Pylon inomhus med tex mindre yta för skevroder.

    Frågan jag har gäller sidrodret, behövs det överhuvdtaget?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3945.jpg 
Visningar:	122 
Storlek:	95,7 KB 
Id:	61382

    //Rickard

  11. #31


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Min åsikt är att sidorodret absolut behövs - men det är som sagt min personliga åsikt... Andra tycker säkert annorlunda men för att t ex kunna göra en snabb gir så vill jag absolut ha sidoroder.
    Roger

  12. #32
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    För pylon, nej.

    Yaken lever fortfarande, flygning från idag, Tygelsjö.
    https://www.youtube.com/watch?v=LUcoGLN4zYY
    Senast redigerat av Kenneth E den 2017-01-23 klockan 07:31.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  13. #33


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Vi har nu flugit inomhuspylon under flera säsonger och vid varje inomhusflyg-tillfälle och samtliga av oss som flyger (rätt många) har sidoroder på kärrorna så om det är nödvändigt eller ej får man väl avgöra individuellt men så ser det i alla fall ut hos oss.
    Roger

  14. #34
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Vi ryckte i spakarna idag igen och Yaken överlevde ännu en gång.
    https://www.youtube.com/watch?v=MD0V-F0CGcQ
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •