Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 38 av 38

Ämne: Avinstallera Bloatware på ny W10

  1. #21


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Spontant känns det som att Decrap föreslår borttag av väldigt mycket - kanske lite för mycket. Men det beror ju bl a lite på vilken maskinvara du har.
    Om inte burken känns väldigt slö så låt det vara till en början - det skulle i alla fall jag gjort.
    Roger

  2. #22
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    1:======================
    ASUSWSLoader: Asus riktigt dåliga tjänst för molnlagring. Gratis men värdelöst: Rekommendation ta bort
    RadeonSettings: Inställningar för grafikkort: Behåll
    WinMail: Microsofts rätt dåliga gratismail, jag vet inte om den går att ta bort utan att orsaka problem
    WildtangentGames: Orsaken till att dessa spel är gratis är att de är dåliga. Ta bort.
    2:======================
    Evernote: Använder du evernote så behåll. Det är ett sätt att utbyta anteckningar mellan mobilen och datorn. Jag har den på både mobil och dator, men använder du inte så ta bort.
    Chromium: Potentiellt virusförsedd webläsare - ta bort
    Asus USB Charger : möjligggör att USB är strömsatt när datorn är avstängd, ett sätt att ladda trådlös mus eller mobil via datorn. Tipset är behåll.
    Asus Smart Gesture: multitouch på tochplattan, behåll
    Dropbox: Använder du molnlagring så är dropbox snabb och bra. Tips behåll om du har behov av att flytta data mellan två datorer. 2GByte gratis, mer (kan) kosta.
    LibreOffice: En opensource office, lite sämre än Microsoft Office men gratis, behöver du ordbehandlare men inte vill betala så behåll, annars ta bort, den är väldigt stor.
    AMD Settings: Nåt med hårdvara, behåll
    BLBeacon: Misstänkt virus
    AsInstCD: Misstänkt virus
    Conexant High Def: Hårdvarustöd för ljud
    eManual: Manual för datorn, jag brukar slänga såna
    _NumSignedIn: Misstänkt virus
    _NumAccounts: Misstänkt virus
    CISCO* autenticering till wifi på jobbet
    3:======================
    OPenTX har du nog installerat Själv
    PreReadFieldTrial ta bort
    Realtek Bluetooth. Drivrutin för bluetooth i datorn: Behåll
    Splendid: Om datorn ska visas i butik används splendid för att dema en film: Ta bort
    Teamviewer: Gruppsamarbetsprogram: Använder du det så behåll annars ta bort
    Wildtangent Games: Ta bort igen
    WPS Office: Ser ut som microsoft office men är ruggigt dåligt, krashar osv. Ta bort
    WinFlash: Program för att uppdatera bios, behåll
    WebStorage: Asus jättdåliga molnlagring: 32GByte gratis lagring i 3 år av filer du vill få förstörda. Ta bort
    Senast redigerat av freddan_6 den 2016-12-22 klockan 11:39.
    fredrik

  3. #23

    Standard

    Vad baserar du dina listor på?
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  4. #24
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Vad baserar du dina listor på?
    www.google.se
    min fars asusdator
    min frus förra dator som också var asus
    hårdvarukännedom
    fredrik

  5. #25

    Standard

    Personligt tycke och smak mao.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  6. #26

    Standard

    Nåja, men kombinerat med kunskap och praktisk erfarenhet.
    Nu har jag i alla fall tagit bort sådant som verkar solklart onödigt så framtiden får utvisa om jag gjort bort mig.
    Googlade snabbt på BLBeacon, AsInstCD, _NumSignedIn samt _NumAccounts och för mig verkar deras status något oklar så de får vara kvar tills jag kört MalwareBytes.
    För övrigt har jag problem med att installera min skrivare från skiva (i extern DVD-spelare. Skrivaren är Samsung M2070W)
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skrivarinst.JPG 
Visningar:	63 
Storlek:	29,5 KB 
Id:	61077
    /Leif

  7. #27


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Är du inte Admin på din egen maskin ?
    Roger

  8. #28

    Standard

    Jodå, men jag vet inte vad jag förväntas göra. Det brukar ju komma upp en dialogruta där man ska bekräfta sin administratörsbehörighet men något sådant finns som synes inte i det här fallet.
    /Leif

  9. #29
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det är en verligen dålig ide att använda medföljade CD-skivor. serienummer för registrering går att använda, men i övrigt passar de bättre i julgranen som prydnad. Drivrutiner hämtar man i stället från tillverkaren. I detta fall har samsung inte brytt sig om att signera drivrutinen alternativt att datumet för signaturen har gått ut.
    För att hitta drivrutinen så föreslår jag att man googlar på "driver Samsung M2070W site:samsung.com" och kommer till
    http://www.samsung.com/uk/support/model/SL-M2070W/SEE
    Nu ska du bara veta om du har 64-bitars windows eller 32-bitars. Det syns i start->den här datorn->egenskaper
    fredrik

  10. #30

    Standard

    Tack för info, jag inser plötsligt att jag kapat min egen tråd och det ber jag om ursäkt för.
    Ska försöka få till skrivaren med Wifi och allt. Hoppas jag kan återkomma om (när!) jag kör fast
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCN0633B.jpg 
Visningar:	44 
Storlek:	69,8 KB 
Id:	61079
    /Leif

  11. #31


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nu kör jag ju inte Windows så ofta längre men hittar inte Windows din skrivare automatiskt på nätet och installerar med lämpliga drivrutiner ? Via "Add new printer" eller vad det nu var det heter... Fast jag kanske förväxlar detta med nåt annat OS....
    Roger

  12. #32
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Om du verkligen är säker på att du vill installera osignerad programvara, så finns guider på nätet. Men du måste starta om windows.
    http://www.howtogeek.com/167723/how-...igned-drivers/
    fredrik

  13. #33

    Standard

    Jag köpte en Asus PC för drygt en månad sedan med WIN10 64 bit och gjorde i stort sett inte annan än tog bort bifogat antivirus bw. Med 2 TB HD kommer jag nog aldrig att fylla HD. Problemet blev att de flesta program jag har inte fungerade med WIN10 utan jag har blivit tvungen att uppgradera nästan allt. Dock hittade W10 både skrivare, scanner och kamerorna utan bekymmer. Låt datorn vara och krångla inte till det i onödan. God Jul!

  14. #34

    Standard

    Avrapportering:
    Jag följde Fredriks råd/länk i #29 och nu funkar skrivaren (även via nätverket). Tack!
    Vidare har jag kört både Malwarebytes och Spybot och de hittar ingen skadlig kod. Men sedan har jag avinstallerat dessa eftersom de tycks blanda sig i och/eller ta över realtidsskyddet från W Defender.
    Gott Nytt År 2017
    /Leif

  15. #35
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det är bara spybot S&D som blandar sig i windows defender, Malwarebytes har jag kvar och det är inget problem.
    Spybot S&D har sedan många år passerat bäst före datum och bör inte användas mer.
    fredrik

  16. #36

    Standard

    Jaha, då kanske jag kan installera Malwarebytes igen och köra då och då.
    Men det är något lurt med Spybot trots att jag avinstallerat med Decrap. Spybot finns inte med i Windows lista "avinstallera" men ändå dyker denna bild upp ibland i samband med start av datorn:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Spybot-reinstall.jpg 
Visningar:	68 
Storlek:	47,5 KB 
Id:	61157
    /Leif

  17. #37
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Nu var det ett tag sen jag tog bort Spybot så jag kanske minns fel, men jag har för mig att de lämnar en katalog i %CommonProgramFiles% eller %CommonProgramFiles(x86)% som man ska ta bort, sen slipper man alla varningar. Katalogen heter nåt i stil med "Spybot S&D" eller "Spybot Search&Destroy"
    fredrik

  18. #38

    Standard

    Efter lite manuellt letande hittade jag detta:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Spybot S&D.JPG 
Visningar:	66 
Storlek:	67,7 KB 
Id:	61158
    Konstigt att jag inte fick någon träff vid sök på "spybot".
    /Leif

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •