Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: Avinstallera Bloatware på ny W10

  1. #1

    Standard Avinstallera Bloatware på ny W10

    Köper ny ASUS med W10 inom kort och undrar hur man blir av med förinstallerat skräp utan att vara professionell administratör. Kollat lite på Youtube men blir mest förvirrad
    /Leif

  2. #2

    Standard

    Det beror helt på vad som är installerat...och du är väl administratör på din egen dator?
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Tips #1: Kör decrap från http://www.decrap.org/ för att ta bort de program du inte känner igen, och som inte är gjorda av microsoft eller någon hårdvarutillverkare.
    Kända hårdvarutillverkare du vill ha kvar är intel, nvidia, amd, elan, realtek med flera. Vill du veta alla hårdvarutillverkare för din dator så kollar du i enhetshanteraren (Denhär datorn -> högerklick -> hantera). Datorn är bäst om alla drivrutiner till alla enheter får vara kvar.
    Tips #2: alla program du laddar ner och kör kollar du på https://www.virustotal.com/ innan du installerar, de ska vara fria från virus i listan av antivirustar, strunta i omröstningen till höger
    Tips #3: Ta bort microsofts flipperspel (startmenyn) och ersätt med classic shell, sen känner du igen dig http://www.classicshell.net/
    Tips #4: Ersätt microsofts webbläsare med google chrome
    Tips #5: Ersätt microsofts virusingång mediaspelaren med vlc från http://www.videolan.org/vlc/index.html

    Sen har du en användbar dator. Ibland plockar microsoft bort classic shell till förmån för sitt flipperspel. Då måste man först ta bort den gamla classic shell innan man kan installera den på nytt.


    Edit: Detta står på decraps hemsida, så du bör kunna ta bort ASUS Tutor med flera nämnda nedan.
    Remove Asus Bloatware

    Many people think that some of the software that comes preloaded on a new Asus PC or laptop is crapware. For example, most advanced users may want to uninstall ASUS Tutor, ASUS LifeFrame3, ASUS WebStorage and ASUSVibe. This can be done easily with Decrap my Computer.

    fredrik

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Min rekommendation är att manuellt avinstallera den bloatware som du upptäcker. Min erfarenhet är att automatiserade programvaror inte gör ett bättre jobb än vad man själv enkelt klarar av.
    Åsikterna går isär, men om man inte tvunget vill leva kvar i dåtid så har jag svårt att förstå finessen med "skal" som exv. Powershell. Windows 10s användargränssnitt fungerar bra och förr eller senare lär man ändå behöva ta steget till ett nytt användargränssnitt.

    Chrome eller MS Edge är återigen en smakfråga. Edge är innu inte lika utvecklat som Chrome, men det är en snabb webbläsare som åtminstone på min dator använder endast ca. hälften så mycket minne som Chrome gör.

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Eller så kör man en Chromebook - då slipper man skräpet..
    Roger

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Tips #1: Kör decrap från http://www.decrap.org/ för att ta bort de program du inte känner igen, och som inte är gjorda av microsoft eller någon hårdvarutillverkare.
    Kända hårdvarutillverkare du vill ha kvar är intel, nvidia, amd, elan, realtek med flera. Vill du veta alla hårdvarutillverkare för din dator så kollar du i enhetshanteraren (Denhär datorn -> högerklick -> hantera). Datorn är bäst om alla drivrutiner till alla enheter får vara kvar.
    Tips #2: alla program du laddar ner och kör kollar du på https://www.virustotal.com/ innan du installerar, de ska vara fria från virus i listan av antivirustar, strunta i omröstningen till höger
    Tips #3: Ta bort microsofts flipperspel (startmenyn) och ersätt med classic shell, sen känner du igen dig http://www.classicshell.net/
    Tips #4: Ersätt microsofts webbläsare med google chrome
    Tips #5: Ersätt microsofts virusingång mediaspelaren med vlc från http://www.videolan.org/vlc/index.html

    Sen har du en användbar dator. Ibland plockar microsoft bort classic shell till förmån för sitt flipperspel. Då måste man först ta bort den gamla classic shell innan man kan installera den på nytt.


    Edit: Detta står på decraps hemsida, så du bör kunna ta bort ASUS Tutor med flera nämnda nedan.
    Remove Asus Bloatware

    Many people think that some of the software that comes preloaded on a new Asus PC or laptop is crapware. For example, most advanced users may want to uninstall ASUS Tutor, ASUS LifeFrame3, ASUS WebStorage and ASUSVibe. This can be done easily with Decrap my Computer.

    Tack för råden. Dock fattar jag inte riktigt stycket " Ibland plockar Microsoft bort..."
    /Leif

  7. #7
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Tack för råden. Dock fattar jag inte riktigt stycket " Ibland plockar Microsoft bort..."
    I windows 10 stoppar microsoft in störrre uppdateringar ibland. Då slutar saker att funka, ett sånt exempel är classic shell. Ett annat är nätverk. För att få funktionaliteten av classic shell ( startmeny som win7) så måste man ta bort programmet och sen installera igen. Och classic shell är bättre, då man snabbare hittar sina program. Windows 10 har istället för sina program en massa saker man inte använder, och dessa animeras o liknar ett flipperspel.

    Skickat från min FrSky Taranis med tapatalk
    fredrik

  8. #8

    Standard

    Oavsett om man avinstallerar manuellt eller med hjälp av Decrap så måste man tydligen själv välja vad som ska avinstalleras och framför allt vad som inte ska avinstalleras. Hur ska jag som normalanvändare kunna avgöra detta?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Decrap1.JPG 
Visningar:	103 
Storlek:	53,8 KB 
Id:	61043
    /Leif

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Din frågeställning är mycket relevant, Leif. Det är mycket svårt att veta utan ingående undersökning.
    Eftersom jag sagt A (Chromebook) så kanske jag skall berätta lite om den lösningen och de fördelar och nackdelar den har - eftersom denna lösning trots allt inte är så vanlig ännu utom i utbildnings-branschen där den ständigt tar marknadsandelar.
    Så för snart 2 år sedan tänkte jag igenom mitt behov - inte minst av den orsaken att åter en av mina bärbara PCs fått strul med fläkten som börjat låta illa. M a o ville jag ha en fläktlös PC och redan där begränsades ju urvalet rätt mycket. Men eftersom jag under ett par års tid läst på rätt mycket om Chrome OS och de bärbara PCs som kallas Chromebook så blev den lösningen allt mera intressant. OK - alla Chromebooks är inte fläktlösa men det fanns trots allt rätt många och eftersom Chrome OS inte kräver speciellt mycket processorkraft så blir inte heller värmeutvecklingen speciellt hög.Så jag kollade igenom marknaden - mina krav var främst fläktlös, full HD-skärm, minst 4 GB RAM och 13--14" bildskärm. Valet föll till slut på en Toshiba Chromebook 2 med dessa specar och jag kan säga att jag inte ångrat mig en endaste sekund. Borta är värmeutveckling, tunga OS-uppdateringar, relativt långa uppstartstider och likaså relativt korta drifttider när man kör på batteriet. Och man slipper all "bloatware" och alla antivirusprogram. Och med just den "burken" så fick jag också en alldeles utmärkt full HD-skärm. I stort sett all lagring sker i "molnet" så går PCn sönder eller man helt enkelt vill byta så är det bara att logga in med sitt Google-konto på den nya burken så installeras allt man hade installerat på den gamla...
    Så - vad förlorar man då - eller snarare vad är begränsningarna ?
    En Chromebook är i grund och botten endast en "Webbläsar-maskin". Men för mig personligen så är nog i stort sett allt jobb jag gör med PCn inifrån Webb-läsaren - i Chrome OS fall givetvis Google Chrome. Jag kollade så det allra mesta jag behövde verkligen gick att köra inifrån Webb-läsaren (det finns mängder av tillägg som kan lösa många behov - igår körde jag t ex Cleanflight utan problem för att konfigurera en quad-kopter) eller med de "generiska" applikationer som finns till Chrome OS. Och för de mycket få tillfällen jag måste köra Windows så har jag min gamla maskin med lite "fläkt-oljud" kvar som jag kör Win 10 på. Men den startas inte många gånger per år - mest för att hålla Windows uppdaterat.
    Så vad är då de största problemen med Chrome OS frånsett att man inte kan köra Windows-applikationer ?
    Jo - det går inte att direktansluta skrivare utan man måste skriva ut via Google Cloud print. Många nyare WiFi-anslutna skrivare har den funktionen och då är det en lätt sak - annars måste man hitta en work-around. Min gamla (nåja) Brother laserskrivare klarade inte detta men det kom jag förbi genom att vid utskriften skapa ett PDF-dokument istället som jag, i mitt fall, la i min Dropbox. Sen använde jag Brother-utilityn under Android på min mobil, laddade in PDF-filen och skrev ut (via Wifi) från telefonen till min lilla laserskrivare. Nu har jag också en liten Epson bläckstråle-skrivare som är Google Cloud-kompatibel så nu fungerar direktutskrifter från Chromebook'en.
    Annat värt att nämna är att man måste vara beredd på att flytta sin lagring till molnet och rent funktionellt helst Googles molnlösning. Man får 100 GB under 2 år när man köper maskinen så det kan ju underlätta valet av moln-leverantör.
    Men huvudorsaken till att välja Googles moln är att det fungerar allra bäst rent funktionellt. Dropbox fungerar också hyggligt och även Microsofts Onedrive skall fungera men tyvärr har i alla fall jag stora problem med den lösningen så den kombinationen rekommenderar jag inte. Ordbehandling och annat klaras endera med Googles moln-lösningar eller med Microsofts motsvarande så inga avgörande problem där heller. Sen skall man vara medveten om att hela konceptet bygger på att man bör vara uppkopplad jämt men t ex ordbehandling fungerar även offline liksom en del andra funktioner. Men för mig så är väl främst detta de begränsningar jag upplevt med en så enkel maskin som en Chromebook. Alla fördelar uppväger mer än väl för mig. Nu väntar jag bara på att Google skall släppa Android-kompatibiliteten till Chrome OS och då ökar ju mängden "generiska" applikationer oerhört. Finns redan i beta för vissa PC-modeller så skall man köpa ny Chromebook kan det ju vara värt att kolla om just den kommer att få detta stöd. Vill man köra Android-appar vad det lider så kan det ju också vara en idé att köpa en Chromebook med pekskärm.
    Som sagt - detta löste inte Leifs problem med en ny Win PC full med bloatware men jag tänkte att det kanske skulle vara intressant att höra lite om andra varianter som dessutom är högst överkomliga ekonomiskt.
    Roger

  10. #10
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det var en lång uppsats Roger. Min svärfar har också Chromebook, och den fungerar så bra att allt utom film- och bildbehandling blir gjort med chromebooken. Dessutom virusfritt.
    Åter tillbaka till frågan från Pernstig
    Du ska bara ta bort Visual C++/.net library om du vill ha problem. Du får leva med att det ser ut som sk*t. Det hela beror på microsoft och deras kompetens. De såg något bra (linux dynamiska bibliotek (.so)) och försökte kopiera iden, men misslyckades på två viktiga områden. Därför ser det ut som det gör i windows. Tar du bort ett Visual C++ /.net library så slutar ett eller flera program att fungera.
    Senast redigerat av freddan_6 den 2016-12-20 klockan 13:48.
    fredrik

  11. #11
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    Ja når jeg læser gennom Rogers indlæg, så står det meget klart for mig at dette oplægget ville give mig myrekryp langt ud i alle kroge. Så må sige at jeg sætter stor pris på det. Det gør det meget klart for mig at den løsning ikke er interesant. Da vil jeg hellerr plages lidt med windows. Der er man i alle fald blevet vandt til de problemer som findes.
    Senast redigerat av karstena den 2016-12-20 klockan 14:38.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Summa summarum: Krångla inte till det i onödan. Om du inte vill så behöver du inte göra ett dugg med din nya Asusdator annat än att köra igång. Bloatwareproblematiken är betydligt överdriven. De flesta programmen gör vare sig till eller ifrån och man kan avinstallera dem efterhand som man konstaterar att de inte kommer till användning.
    Det enda jag skulle vilja rekommendera är att du låter bli att starta eventuellt förinstallerad "prova-på" programvara som har att göra med antivirus innan du bestämt dig för vilken programvara som du vill använda. Antivirusprogram kan ibland vara svåra att avinstallera i efterhand. Jag som är en "normalanvädare" låter Windowsbrandväggen och Windows Defender som redan från början är aktiverat ta hand om säkerheten. Det finns säkert bättre programvaror, men för många räcker de alldeles utmärkt.

    Min erfarenhet av Windows 10 är att på det stora hela så är det ett operativsystem som fungerar utan mankemang och som introducerar en del fräscht "nytänk". Allt var inte bättre förr, möjligtvis med undantag av VMS... ;-)

  13. #13

    Standard

    Chromebook är intressant i och för sig men går bort för min del på grund av alla windowsapplikationer jag använder (de flesta till modellflyget).
    Får väl ta bort uppenbart skräp och leva med sådant som jag är osäker på.
    /Leif

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    karstena - eftersom jag i min profession jobbat med Windows "from the very beginning" (jobbat med "data" under ca: 40 år) så var också jag en inbiten Windows-användare. Men konceptet med Chrome OS gjorde mig intresserad när det dök upp och så småningom tog jag steget. Nu gör jag nästan allt vardagligt "PC-jobb" den vägen men har som jag nämnde givetvis ett par Win-maskiner också men dom används verkligen inte ofta. Kan ni leva med 2 maskiner och inte har Win-appar ni måste använda dagligen - behåll den gamla Win-burken för sånt som absolut måste göras i den miljön och testa en Chromebook så tror jag att många skulle inse fördelen med en liten, lätt, snabbstartad, tyst, strömsnål och billig (typ 3000 kr) dator för vardags-jobbet.
    De nackdelar jag nämnt var mest för att informera om de brister jag funnit efter ca: 2 års användning men de är verkligen inte på nåt sätt besvärande - inte för mig i alla fall. Men givetvis - har man specifika Win-appar man absolut måste köra dagligen så finns ju ingen anledning att att köpa en till maskin. Dock finns i stort sett ingen inlärningströskel.
    Lite anpassning i vilka appar man använder får man göra men det brukar man rätt snabbt ta sig igenom.
    Skriver detta eftersom de flesta som man nämner Chromebook för ser ut som stora frågetecken - vilket är lite synd på en produkt som faktiskt skulle passa många - bara man är lite öppen i sinnet och har lite förmåga att anpassa sig till de begränsningar som trots allt finns... Men Windows är ju inte heller problemfritt trots allt.
    Roger

  15. #15
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Å jag har dual boot mellan windows och kubuntu, och använder kubuntu till 90%. Nästa dator blir chromebook med kubuntu för drifttiden. Det svåraste med kubuntu är avsaknad av google drive, jag måste hålla mig till dropbox för en bra molnlagring. Office saknar jag inte alls, det är ersatt av google sheets/docs/slides.
    fredrik

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Precis Fredrik - bara man anpassar sig en aning så finns det andra lösningar till Win eller MAC-datorer.
    Nä - nu skall jag inte förstöra Leifs tråd mera...
    Roger

  17. #17

    Standard

    Inget fel i att tänka utanför boxen...
    /Leif

  18. #18

    Standard

    Kanske det går att köra MSCONFIG fortfarande och kryssa bort det mesta i Autostart-fliken och se sen vad man saknar, så kryssar man tillbaks det. ;-) Eller så avinstallerar man. Och jo, det är 2016 nu så problematiken är inte så mycket att bry sig om.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    För att återgå till Leifs fråga så tenderar jag nog att hålla med Michael - alltså låt den vara som den är och undvik att installera provversioner - inte minst av antivirus-programvara. Får du några uppenbara prestandaproblem så tycker jag att du tar det då.
    VMS Michael ? Nä, MVS/370 - det var grejor det...
    Roger

  20. #20

    Standard

    Jaha, så har man börjat kämpa med W10
    Ska försöka köra med det nya gränssnittet och väntar alltså med "Classic Shell" tills vidare.
    Här skärmklipp på program som Decrap föreslår för avinstallation:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Auto starting.jpg 
Visningar:	82 
Storlek:	101,8 KB 
Id:	61062
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Third party1.jpg 
Visningar:	84 
Storlek:	36,5 KB 
Id:	61063
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Third party2.JPG 
Visningar:	60 
Storlek:	35,7 KB 
Id:	61064
    Tar såklart inte bort sådant som jag själv redan installerat, typ Sumatra PDF och Companion2.1.9 men tar gärna emot er vägledning.
    /Leif

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •