Reklam

Resultat 1 till 15 av 15

mne: Regeringsfrslag: Undanta drnare frn kameravervakningslagen.

Standard Regeringsfrslag: Undanta drnare frn kameravervakningslagen.

P text-TV idag kan man lsa att regering freslr att drnare ska undantas frn kameravervakningslagen. Kan bli verklighet sommaren 2017 om frnuftet fr rda.

/Mats

Standard

Och drnare... var det allts quads med kameror som de flesta verkar tro att det r, eller gllde det ngot mer? Hittar inte dagens aktuella definition p denna ljliga term.

Sunt frnuft... +1 p den! Varfr skulle man sluta med det.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Standard

Det r nog bara att gilla lget, i folkmun kommer dom att kallas drnare oavsett vad vi tycker att dom borde heta.

/Mats

Standard

Jag har ocks lst om detta, riktigt bra fr alla oavsett hobby eller yrke.

olarantalas avatar
    Reg.datum
    Feb 2015
    Inlgg
    8
    Jobb
    Elevassistent, Kyrkogrdsvaktmstare / Brandman d

Standard

Sen s borde hela kameravervakningslagen ses ver. Tekniken har sprungit ifrn den rejlt.

Skickat frn min SM-G920F via Tapatalk

Standard

Hmpf. r vl lika bra kalla allt som flyger fr drnare oavsett det r multicopter/multirotor, helikopter, flyg, zeppelingare, luftballong, diskus, fotboll osv... Kan det bli flummigare.

Jag brukar dra ett exempel...

Det finns ngot som heter mililtrfordon.
    Vanligaste militrfordonet r bil.
    Men det finns ju ocks militrmotorcyklar.
    Men det r s jobbigt namn s vi kallar dem fordon istllet.
    Alla borde skaffa ett fordon fr dom drar mindre brnsle n bilar.

Kan dom fr f-n inte ta reda p saker och ting fre de rddar ihop helt vrdelsa lagar som kostar massa pengar att gra i all hast och ven reda ut och gra om under flera r. Skulle vi f jobba p samma stt p mitt jobb skulle vi g i konkurs.

Standard

P vgen hem idag mtte jag en kolonn med militrfordon knns vldigt mycket enklare n att sga att jag mtte 10 militrbilar, 7 militrmotorcyklar 5 militrtraktorer, 9 militrlastbilar 15 bandvagnar och allt vad dom kan heta. Ibland r samlingsbegrepp ganska anvndbara och rent av ndvndiga.

Det hade nog blivit ett ganska krngligt nyhetsinslag om man hade definierat alla olika typer av obemannade luftfarkoster det rr sig om fr det torde vl glla i stort sett alla varianter. ven modellflygplan gissar jag skulle g under samma lag vid en prvning.

/Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2016-12-21 klockan 19:57.

larsmns avatar
    Reg.datum
    Jul 2015
    Inlgg
    255
    Jobb
    Pensionr
    Klubb
    Ingen lokal klubb tillgnglig

Standard

Har haft lite mailkontakt med en jurist som r inblandad, det verkar som kritiken mot HFD har tagit skruv, men vi vet inte nnu exakt vad det kommer att bli, utver att de skall se p privata anvndning ocks. Svar i juli 2017 ........

Standard

Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlgg
    P vgen hem idag mtte jag en kolonn med militrfordon knns vldigt mycket enklare n att sga att jag mtte 10 militrbilar, 7 militrmotorcyklar 5 militrtraktorer, 9 militrlastbilar 15 bandvagnar och allt vad dom kan heta. Ibland r samlingsbegrepp ganska anvndbara och rent av ndvndiga.

Det hade nog blivit ett ganska krngligt nyhetsinslag om man hade definierat alla olika typer av obemannade luftfarkoster det rr sig om fr det torde vl glla i stort sett alla varianter. ven modellflygplan gissar jag skulle g under samma lag vid en prvning.

/Mats
    Exakt vad jag menar. Du mtte ett drs fordon. Inte endast motorcyklar. Drnare passar inte allt som flyger, behver inte ens ha med kamera att gra. S lnge det r radiostyrt r det ltt, men tvrt det blir ngot sjlvflygande s blir det knepigt. Jag har inget bra svar heller. Saknar en bra term. Vad kallas alla riktiga flyg, helikoptrar och annat som flyger ... med ett ord? Gillar inte att alla dras ver samma kam fr att det inte finns rtt ord.

Standard

Allts, "drnare" r svenska men kommer frn engelska "drone" som r synonymt med "UAV"(unmanned aerial vehicle) och innefattar flygfarkoster utan pilot som styrs autonomt eller fjrrstyrt. Det r vll bra att det r just ordet "drnare" som anvnds av lagstiftarna ock media eftersom det r det enda(?) svenska ord som finns fr UAV.

Luftfartyg eller luftfarkost r det vergripande ordet som innefattar allt(mer eller mindre) som flyger.

Jag kan inte frst vilket annat ord man ska anvnda om man vill hlla sig till svenska. Men vi kan ju kalla det OLF(Obemannad LuftFarkost, Obemannad LuftFartyg eller Obemannat LuftFordon) eller ntt annat

Kamera har inget med drnare att gra. Det r ju bara ett anvndningsomrde.

Standard

Ja egentligen innefattar nog ordet Drone ven modellflygplan och modellhelikoptrar och ven sdant som styrs p annat stt n med RC.

Jag undrar vad som skulle ha hnt om ngon blivit anmld fr att ha filmat frn ett modellflygplan. Det har ju gjorts i begrnsad omfattning i decennier. Det har har ju ven funnits regler fr att ska tillstnd frn frsvaret. Men det har aldrig varit frgan om ngot frbud. Undrar vad makthavarna sger om det och hur dom i s fall gr distinktionen mellan ett modellflygplan och en multirotor. Det kan vl inte hnga ihop med multirotorn frmga att st still p samma stlle.

/Mats

Standard

Det r inte sjlva flygningen som r problemet. Man fr flyga drnare privat hur mycket man vill och har man tillstnd frn transportstyrelsen s fr man ven flyga kommersiellt. Jag har tillstnd och fr allts flyga drnare upp till 7kg och ta betalt fr det. Om min drnare r en multirotor eller har vingar spelar ingen roll. Jag kan tex bygga en skalaenlig Boeing 737 p 7kg och lgga till den i mitt tillstnd s fr jag kra den i filminspelningar mm mot betalning. Jag fr till och med lta den flyga autonomt med gps s lnge den r inom synhll.
    Det finns redan regler fr flygning av drnare. Det r inget strre fel p drnar-reglerna. Det r kameravervakningslagen som r problemet. Det hindrar mig frn att montera en fungerande kamera med anvndbar upplsning ngon annan stans n i handen(sladdutlsare tror jag r okej d det blir en del av kameran som man faktiskt "manvrerar p plats" med handen).
    Det som de nya reglerna egentligen verkar gra r att lta drnare undantas kameravervakningslagen. Det blir fortfarande olagligt att ta familjefoton med fjrrutlsare om kameran kan riktas mot en plats dit allmnheten har tilltrde och man saknar tillstnd fr vervakning.

Jag skriver lite mycket trams knner jag men det r "kameravervakningslagen" som r problemet och inte drnar-reglerna. Man fr inte stta upp en kamera p stativ fr att filma sig sjlv ifall ngon allmnhet kan rka bli med i bild, dremot fr man g framfr en person p gatan och filma denne rakt i ansiktet med en handhllen kamera s lnge man vill bara man inte hindrar personen p ngot stt. Man fr ven st p ett tak och filma med superzoom p folk som ligger och solar p en allmn strand.
    Jag kan tycka att man borde kunna definiera "varaktigt uppsatt" i nuvarande kameravervakningslag istllet och d definiera det med ngot som faktiskt har med vervakning att gra. Jag vet inte hur men ngonting i stil med "varaktigt uppsatt innebr att kameran opererar p samma plats utan operatr lngre tid n 30 min". D frsvinner de flesta kameror som inte har med vervakning att gra utanfr ramen medan kameror som faktiskt r avsedda fr vervakning faller inom ramen. Mjligt att just denna formulering gr att komma runt p flera stt fr dom som vill vervaka utan tillstnd men det borde ju nd i de flesta fall bli enklare att bara skaffa ett tillstnd ifall man faktiskt mnar vervaka ngot.

Men Datainspektionen borde jobba mer fr att integritetsreglerna ska uppdateras i takt med att samhllet utvecklas. Tex. Jag blir irriterad nr folk utan att frga lgger upp hgupplsta bilder av mig p Facebook och skriver vem jag r(som hela vrlden kan se och lsa), det r helt okej i lagens mening s lnge materialet inte r krnkande(vilket man inte sjlv har en chans att bedma innan skadan redan kan va gjord). Men jag fr inte kra FPV i skogen fr det finns risk att jag krnker ngons integritet om dom hamnar i bild, ven om materialet inte spelas in och drfr inte ens kan spridas.

Standard

Backning p DI's tolkning, eller i alla fall en ndring fr hur kamera & drnare skall tolkas.

Beslut hr: https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/...320170620JuU31

Om jag inte fattat fel betyder det att vi kan flyga & fota igen frn 1/8 2017. Bra & kul!

Mer info: https://www.riksdagen.se/sv/dokument...-att_H401JuU31

larsmns avatar
    Reg.datum
    Jul 2015
    Inlgg
    255
    Jobb
    Pensionr
    Klubb
    Ingen lokal klubb tillgnglig

Standard

Vi har ett problem till, rrande FPV/flygfoto, som inte har med DI att gra. Vilket nmnts frbigende i #11 av Senmathal. Flytten av flygfotogodknnande frn Frsvaret till Lantmteriet.

Frn en pragmatisk fungerande angreppsvinkel till paragrafrytteri eller frn 2000-talet tillbaka till 1970 rs frmyndarprocess. OK, 1970 tvingades man t.o.m. franmla, sedan snda in filmen fr framkallning av frsvaret. Men nu skall LMV granska allt man vill lgga ut. Hur har riskbilden kat frn fre skiftet frn Frsvaret till LMV fr att motivera borttaget av en ca 20-rig inarbetat process?

Vad r motivet? Om frsvaret kunde lita p oss, och det mesta av skyddsvrde gller ju deras eller totalfrsvarets objekt, inte geografisk information som Lantmteriet motiverar med. Att snacka med Lantmteriet r vrdelst, har prvat.

Hr behver klubbstyrelsen ifrgastta ven denna lag, dvs kommunicera med Nringsutskottet som "ger" LMV" och grunden till lagfrndringen. Hr r "syndarna" : http://www.riksdagen.se/sv/utskotten...ljningsarbete/ med christina.ribbhagen@riksdagen.se som fredragande.

Reg.datum
    Oct 2010
    Inlgg
    431
    Jobb
    Ingenjr
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

Standard

Jag tycker inte det du skriver SniffSwe i #12 r trams.

Det behvs nstan en syrlig och tramsig ton fr att belysa hur frldrad kameravervakningslagen r. Dagens teknik dr varenda mnniska har en kamera med slg idag ihop med blixtsnabb spridning p sociala medier och som du sger nr det hnt r skadan skedd.

Samma sak dr man med teleobjektiv kan fota hursomhelst och vemsomhelst medan jag med min lilla Mobiuskamera p stativ begr ett formellt lagbrott.

Varken lagstiftning eller rttsskipning r p banan i det som r verkligt integritetshotande.

Det knns sjlvklart att undanta drnarna som en mellanlsning.
    Kr flygplan, med eldrift eller p hang.

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •