Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Välja laddare - iCharger vs Turnigy

  1. #1

    Standard Välja laddare - iCharger vs Turnigy

    Hej. Jag kommer snart behöva skaffa en ny laddare eftersom jag ska köpa större batterier.
    Många skriver att det är värt att satsa på en bra laddare. Många talar gott om iCharger som jag förstått är en av de bästa men samtidigt dyr. Jag vill såklart ha en bra och pålitlig laddare men har inget behov av "värstinggrejer". Hade ändå börjat kika på en 208b. Egentligen alldeles för dyr flr mig då jag behöver nätaggregat också.

    Har nu förstått att Turnigy Reaktor är i princip samma som iCharger?? Åtminstone tillverkade av samma företag. Är TR därmed att betrakta som en kvalitetsladdare?
    Såg att 300W 20A-modellen även finns med inbyggt nätagg vilket känns otroligt praktiskt.
    En riktigt bra? laddare inklusive nätagg som passar min budget betydligt bättre.
    Nu är jag riktigt sugen på den.

    Tankar, synpunkter, förslag?

    Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

  2. #2

    Standard

    Vad ska du ladda för ackar? Hur många S? Hur många mAh? Hur brått har du? Osv...

    Jag skulle säga nej på Turnigy och gällande iCharger (som jag också funderar på) så skulle jag försöka ta reda på mer om vad det är jag köper för det verkar som att man måste ha mycket mer koll på hur man ställer in dem. Många trådar om dessa iChargers, även problem dyker det upp, men ej försökt komma ihåg om det är kvalitetsproblem eller inställnings...

    Next! =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Roger McRegor säger att Turnigy Reaktor är ungefär lika bra som iCharger och gjorda i samma fabrik, och han brukar ha rätt. Men jag har 2 st 208B iCharger och är nöjd. Det är inte dyrt för att vara säker på att batterierna inte pajar för att laddaren är undermålig.
    fredrik

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    De enklare iCharger-modellerna är inte ett dugg svåra att ställa in - t ex 106B+ som jag själv har. Och efter vad jag hittat i jämförelser (tror det var i USA) så påstår man att Turnigy Reaktor 250W skall vara samma laddare - förutom kontakten för temperatursensorn. Kanske en eftergift för att hålla dom lite annorlunda är originalet ? Och programvaran förefaller också vara exakt samma. Sen finns det andra Reaktor-laddare som inte har motsvarigheter i iCharger-sortimentet och jag tror också jag sett nån som saknar USB-uttag och alltså inte är uppgraderingsbar. Det saknade f ö även den första versionen av 106B (saknar + i namnet) men numera har den det sen många år.
    Jag har som sagt både 106B+ och Reaktor 250W och båda har fungerat bra. Föredrar faktiskt displayen på Reaktor-laddaren för jag tycker att den är mera lättläst. Sen finns det minst ett "syskon" till Reaktor 250W nämligen denna - http://www.banggood.com/Charsoon-Ant...l?rmmds=search
    Skall visst vara exakt samma laddare men det är också bara vad jag läst. En kompis har en sån och hittills har den fungerat OK.
    Här står det lite om dessa "kopior/syskon" men mera kan nog hittas om man söker lite - https://www.rcgroups.com/forums/show...ger-Discharger
    Roger

  5. #5

    Standard

    Jag kommer att skaffa 5s 4000mAh. Har oftast ingen större brådska men vill ha möjlighet att snabbladda då och då. Har hitintills bara laddat mindre batterier med en enkel 80W laddare. Har aldrig upplevt några problem med den men den kommer bli lite klen.
    Har tidigare funderat på en quad-laddare men... jag vet inte.
    Hur vet man om en laddare är bra? Vad skiljer en bra från en dålig?
    Finns det verkligen laddare som är gjorda för lipo med balanseringsfuntion osv som är så dåliga att batterierna förstörs? Vilken butik skulle sälja sådana? Har vi fastnat i en kvalitetshysteri?

    Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fast en laddare som kostar typ 450 kr och har 250W laddkapacitet - är det avskräckande och tyder det på "kvalitetshysteri" ?Men för att svara på din fråga - ja, det skiljer avsevärt i hur väl laddarna är kalibrerade. Och Ja - det finns sådana som orsakat LiPo-bränder - även om det kanske inte är så vanligt. Men de vi rekommenderat brukar fungera bra. En laddare för typ 450 kr motsvarar ju inte mera än 1--2 ackar - eller ännu mindre. En billig försäkring.
    Roger

  7. #7

    Standard

    Hade missat ditt förra inlägg Roger. Hade börjat skriva mitt svar men postade det tydligen efter dig.
    Ibland får jag uppfattningen att jag bör ha en laddare av minst iCharger-kvalité och det är det jag ifrågasätter. De allra flesta verkar ju klara sig bra även med enklare laddare.
    Turnigy Reaktor 300W 20A verkar motsvara iCharger 208b. Någon som vet om även dessa är samma laddare? Om så är fallet är även den väldigt prisvärd laddare. Dessutom tillgänglig med inbyggt nätagg, ett stort plus för mig.

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fast var inte 100 % säker att den med inbyggt nätagg är samma som den utan ? Kolla om dom t ex har USB-kontakt ? Tror att den utan nätagg har det men högst osäker om den med nätagg har den funktionen. Har även läst nån recension där man tyckte att nätagget var högljutt...
    Lite mera att läsa - http://www.rccanada.ca/rccforum/showthread.php?t=209566
    Roger

  9. #9

    Standard

    Ska kolla upp detta mer. Är på resande fot just nu och har bara mobilen... Så här står det iallafall i en av recensionerna på HK.
    "A great buy. This is actually combined Reaktor 300W 20A charger and Reaktor Pro 350W 23A PSU, and the combo is actually a rebrand of Junsi iCharger 206b and Junsi P350 350W PSU. So all quality parts! Charger and PSU are well combined so you can utilize full 300W. "
    Låter lovande.

  10. #10

    Standard

    Alla laddare jag har och haft så har funkat som de ska, så jag är inte bästa personen att säga nåt om kvaliteten. Detta gäller Hyperion, Swallow, nåt till märke jag hade som jag sålde + och här började jag skratta lite... Jag har ju en Turnigy Mega 400W med extern supply, hahaha! WTH! Det enda jag inte gillar med den är att den tar mycket längre tid på sig att ladda än de andra. Ingen aning vad det beror på, samma inställningar.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det Ålänning nämner om längre laddtid, och då kanske främst när det gäller celler som inte är riktigt i balans, stämmer väl med våra erfarenheter. En kompis hade en annan laddare, köpt i Sverige av seriös handlare och inte speciellt billig, där han tyckte att laddtiden var lite väl lång. Han fick testa att ladda med min iCharger 106B+ och samma eftermiddag beställde han en likadan själv... Så visst skiljer det i hur programvaran och även hårdvaran fungerar - t ex via högre specad elektronik i lite dyrare laddare.
    Roger

  12. #12

    Standard

    Har nu beställt en TR och hoppas på att den kommer fungera felfritt.
    Finns det något sätt att testa laddaren eller ska jag vara vara nöjd och köra på så länge allt verkar fungera som det ska.

  13. #13
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Använd den inbyggda RI-mätaren efter laddning till underhållsläge, och skriv upp vad du får för värde för varje batteri.

    Ett tips är att bestämma dig för hur du vill att programmen ska fungera och ställa in dem efter det.
    Menyn hittar du här
    https://hobbyking.com/en_us/turnigy-...e-charger.html
    Och manualen till iCharger förklarar
    https://www.progressiverc.com/media/...B%20Manual.pdf

    Jag använder "balance-charge" hemma och "fast-charge" på fältet och "normal-charge" i inomhushallen (med två stycken laddare)
    fredrik

  14. #14

    Standard

    Kanske dum fråga men har inte haft möjlighet att mäta inre resistans tidigare. Ska batteriet alltid vara storageladdat när jag mäter IR?

  15. #15

    Standard

    Jag brukar göra så men det det går förstås att mäta Ri i vilket laddtillstånd som helst. Men ska man jämföra mätningar över tid är det bra om man gör det i samma tillstånd från gång till gång.
    För övrigt vill jag minnas att jag fick opålitliga resultat när jag gjorde Ri-mätningar med mina Reaktor 300W 20A så jag mäter med Wayne Giles LiPo ESR Meter numera.
    /Leif

  16. #16

    Standard

    Ajdå, det lät ju inget vidare. På vilket sätt var värdena du fick opålitliga? Låg dom fel eller fick du varierande resultat på samma batteri?

  17. #17

    Standard

    Gjorde nyss några mätningar för att uppdatera mitt minne på några 3S 2,2 Ah. Båda mina Reaktor 300W/20A visar betydligt högre värde för cell nr tre än för de andra två vilket Wayne Giles mätare inte gör.

    Exempel 1:
    Reaktor: 8 8 12
    Giles: 6,7 7,0 7,2

    Exempel 2:
    Reaktor: 5 5 7
    Giles: 4,8 5,2 5,0

    Mätningar vid 20 grader C
    /Leif

  18. #18

    Standard

    Tack för testet pernstig. Tråkigt resultat dock. Möjligheten att mäta IR var ju en av anledningarna till att jag valde reaktorn. Ångrar nästan mitt köp nu. Antar att det är någon komponent som skiljer sig från iCharger då. Antar att den skulle visa samma so din Wayne Giles eller vad tror du?

  19. #19

    Standard

    Jag tycker inte att du ska ångra köpet, laddaren är alldeles utmärkt för övrigt. Och du kan ändå mäta Ri då och då för att se eventuella förändringar på dina accar över tid.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	LiPo tabell.jpg 
Visningar:	109 
Storlek:	138,5 KB 
Id:	61147
    /Leif

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Inget som säger att iCharger generellt skulle ge nåt annorlunda resultat. Att mäta Ri är lite extra bonus för laddaren och, om jag skall vara ärlig, inget jag gör speciellt ofta efter att den första entusiasmen lagt sig. Wayne Giles Ri-mätare är ju specialbyggd för just det jobbet så att den troligen är bättre är ju inte så mycket att vara förvånad över.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •