Reklam

 
Sidan 4 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 82

Ämne: Top Flite DC-3 (Vintage Airlines?)

  1. #61
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Daniel Ahlin Visa inlägg
    Är det någon skillnad om man har klaffen ute på Marutka DC3an? Jag har en CUB som är hur snäll som helst tills man fäller ut klaff då klipper den ordentligt.
    Beroende på tyngdpunkten så bär de sig lite olika åt men generellt sett så förvärras ev. korksruvstendenser med klaffen ute på en trea av din kvalisort (den är liksom centralt placerad)men gör du som du skriver o flyger ner den så blir det bra..
    Att jmfr. men renodlade modellflyg som div f3a m.m låter sig icke göras,problemet är att vingen är tunn utanför motorerna ,jag har en kärra till som mer påminner om den du har och är så jäkla elak så den blir kul,ASM DH-88,samma layout som en trea men vingar som fileknivar..
    De större treorna jag har är betydligt mer belevade..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  2. #62

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    DeHavilland DH 88 Comet verkar ha lömska lågfartsegenskaper, som du skriver Bokis.
    Finns en del Youtubefilmer som slutar illa.
    Den landas nog bäst som DC3:an dvs på huvudhjulen, inte trepunktslanding.
    Men den är snygg.
    Man kan undra hur ett av originalplanen överlevt till våra dar, det flygande exemplar som finns på Shuttleworth Collection, Old Warden.

    /Bo

  3. #63
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Hittade ett par filmer,en hemifrån och en från Söderhamn som visar ung. vad jag menar,är man osäker så flyg ner hela vägen o ställ den på hjulen.DC 3:



    å en DH 88:



    Din DC 3 ser fantastiskt fin ut,lycka till!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  4. #64

    Standard

    Härlig DC3:a med fina detaljer. Blir nästan sugen på att skaffa en igen men bara nästan
    /Leif

  5. #65

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Jag har ca 1-2graders skränkning på min Marutaka DC-3 och det i kombination med ganska låg vikt 3,6kg) gör att den inte klipper alls och landningsfarten är som en Blue phönix och landningarna behöver inte göras så fort som ni såg "Bokis" göra ovan, utan man kan landa i promenadtakt.
    Flapsen skulle jag avråda för att använda i start och landning tills man flugit in sig ordentligt och vet hur kärran reagerar.
    Min DC-3:a lyfter nosen när jag fäller klaffen vilket inte känns så bra, men då har jag bara flugit den 4-5 gånger så det är möjligt att jag vågar använda klaff vid start och landning längre fram när jag flugit in mig på den.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Närbild på flasps u utfällt läge på DC3.JPG 
Visningar:	123 
Storlek:	126,9 KB 
Id:	62298   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DC-3 008.jpg 
Visningar:	107 
Storlek:	110,6 KB 
Id:	62299   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DC-3 009.jpg 
Visningar:	119 
Storlek:	118,7 KB 
Id:	62300   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Marutaka DC-3 landing.jpg 
Visningar:	106 
Storlek:	27,9 KB 
Id:	62297  

  6. #66

    Standard

    Mixar man höjd med flaps för att få bort noslyftet och vice versa? Kanske eventuellt skev också om ena flapsen gör mer "nytta"?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #67

    Standard

    Ja, det är lämpligt. Även inom fullskalaflyget trimmar man om i samband med nerfälld klaff.
    /Leif

  8. #68

    Standard

    Mixa och greja vågar jag inte göra innan första start. Jag kan dessutom ha olika trim beroende på flightmode så de flesta sekundära effekterna av klaffen försvinner med några få knapptryckningar under flygning.

  9. #69

    Standard

    Perfekt med flygfasberoende trim. Om man använder fasta klafflägen med varsin flygfas behövs ingen mixer "klaff>höjd" förutsatt att trimområdet räcker. Och som du är inne på: krångla inte till det i onödan, låt bli klaffarna de första flygningarna.
    /Leif

  10. #70
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    @ Jaka,den är väl 10 år nu? 4 flygningar ??? När är det tänkt att du ska vara influgen på den?
    Det där med att ha dyk intrimmat med flaps har jag på allt,utgångspunkten är ett par mm dyk när man har klaffen ute,futaborna jag har funkar det bra på,jag ställer hastigheten på mixen (dvs sänker hastigheten på hur fort dyken ska komma) så tar fpl inga glädjeskutt och man får medföljande hjärtstopp.
    Idealt för mig är att med ställ o klaff ute så dyker den svagt så jag får hålla emot med höjd,jag har ett elände om jag ska skjuta spaken bort från mig ,mycket enklare att få till det med att mota med lite höjd ..Numera så har jag mixen öppen när jag flyger o ställer kurvan med klaff ute under flygning så jag hittar den balansen,har gått bra hittills.
    Men det är en smaksak.
    Jag har mest klaff för att få broms,mycket klaff o lite gas för o hålla den flygande gör att motorerna är enklare att hålla igång om det är bränsledrivet,en del tvåmotorkärror blir alldeles förbannat hala annars och svåra att få ner farten på.
    Har en trevlig film till på en för mig,bra inflygning med klaff,Beechen på filmen gör rejäl nos upp utan mix och det blir man kvitt på ovanstående vis..
    Desvärre så lyckas jag hitta en puckel där häststaketet gick, precis när den kommer ner ,men lite studs funkar det med! =)

    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  11. #71
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Ahhh..Hade ju en film från förra sommaren med DC3 :an åsså,promenadtakt är det inte men jag tror jag inte ska prova det heller..

    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  12. #72

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Bokis, snyggt fluget som vanligt och framförallt RÄTT fluget.
    Flyger kärran tills den står på hjulen, precis enligt skolbok.....

  13. #73

    Standard

    Jag har inte kraschat ännu. Men jag har provtaxat på gräsmattan hemma. TP blev sådär, kommer krävas mycket vikt fram eller jättestort batteri. Gissar att jag inte blir populär om jag har en flygtid på 45 minuter.

  14. #74
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    45 min är lagom..Hoppas allt går bra när det är dags,lycka till!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  15. #75

    Standard

    Äntligen maiden flight.


    Höjdrodertrimmen behövdes justeras frammåt, jag gillar inte att behöva trycka höjdrodret frammåt hela tiden.

    Flygning 2 blev lite längre.



    Tyckte den var förvånandsvärt trevlig att flyga och känner inte alls igen allt som skrivits om elaka flygegenskaper.
    Lite finjustering av en massa smågrejer behövs fortfarande men nu när maiden är klar och jag vet hur den flyger så känns det värt att lägga mera tid på modellen.
    Senast redigerat av bokis den 2017-06-14 klockan 21:21.

  16. #76
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Lysande ! Såg super ut,lagom fort och allt! Lustigt det där med dyktrimmet,jag hade en TF DC-3.den var samma ,ESM och Ziroli likaså..
    Något känns galet på allihopa,lite felvinklad stabbe?
    När du känner dig säker på den så kan du alltid tappa fart på lite höjd o se hur den bär sig åt,kan vara lärorikt,bättre o göra det däruppe än o tappa farten på en meters höjd (jodå,been there,done that)
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  17. #77

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Härligt!
    Såg ut att flyga riktigt bra.
    Retroholic!

  18. #78

    Standard

    Om någon tvivlar på den bortklippta landningen så finns det en film från kameran man nr 2



    Stall och vikning eventuellt spinn tar jag senare. Jag hade inte fått till min klaff 100% så den hänger ned någon mm i bakkant, de kan ge lite nos upp tendenser.
    Senast redigerat av bokis den 2017-06-15 klockan 20:26.

  19. #79
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    När du gör filminlägg så har du i skrivrutans ovankant på raden där en Icon som ser ut som en filmsnutt,klicka på den när du vill lägga in videon så får du in en ruta som du klistrar in tubklippet i..
    Snyggt förrexten,det syns att den är lätt!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  20. #80

    Standard

    Aha, nu ser jag att det är redigerat. Tyckte att det funkade jättesmidigt att bara klistra in länken. Tackar för både redigering och förklaring

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •