Reklam

 
Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 82

Ämne: Top Flite DC-3 (Vintage Airlines?)

  1. #21

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Ja det är tur att man får tycka vad man vill i det här landet. Men jag måste få säga att Hobby Kings Dc3.a har bättre proportioner i hela nospartiet
    Hare och gott nytt år

  2. #22

    Standard

    Sprutspackel på, fast jag hade visst fuskat lite med underarbetet på några ställen. Det blir bakläxa på den.
    Den rosa bussen är inte rosa längre.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20170110_213220.jpg 
Visningar:	219 
Storlek:	63,0 KB 
Id:	61266  

  3. #23

    Standard

    Det var inte så illa som det först såg ut, det mesta försvann i slipningen. Nu är det grundlackat, ingen idé att skicka upp någon bild eftersom det bara är en annan nyans av grått.

  4. #24

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20170115_193838.jpg 
Visningar:	183 
Storlek:	57,2 KB 
Id:	61328
    Nu har jag tröttnat på att spackla och slipa, det blir aldrig perfekt det blir bara tillräckligt bra. Ytterligare en nyans av grått målad. Något lager till sen är det dags dekaler och panellinjer.

    Jag håller på att bygga mitt hobbyrum bakom garaget därav allt sågspån, det gäller att röra sig försiktigt så man inte skickar upp spån på det nymålade planet.

  5. #25

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1460.jpg 
Visningar:	165 
Storlek:	56,1 KB 
Id:	61348Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20170116_225116.jpg 
Visningar:	172 
Storlek:	47,1 KB 
Id:	61349Panellinjer påbörjade. Testar med en blyerts och låter den gå väldigt lätt. Jag vill att det ska vara diskreta linjer, 1:14 gör att det kan bli plåttrigt med tydliga linjer.

    Första testet av dekaler. Jag planerar att köpa utskuren mask i vinyl och sen köra airbrush på text och logo. Fröken i nosen blir nog en sån dekal som man blöter i vatten. Frågan är om man riskerar att riva bort färgen med vinylen.

  6. #26

    Standard

    Blir ju bra det där! =)
    Panellinjer gör mycket, men som du säger, liten skala. Tänkte du bara använda blyerts och lacka över?
    Var köper du färdigt skuren vinyl? Funderade på skaffa egen vinylskärare, men det kanske finns nån billig tjänst nånstans?

    Vinyl brukar inte fästa superhårt direkt, det brukar härda under loppet av ett dygn för vissa.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #27

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Ser fint ut som fan rent

  8. #28

    Standard

    Jag frågade runt lite och hittade en lokal firma som skär vinyl. Han hade något annat material som fungerar bättre för maskning.
    Det blir klarlack över panellinjer och dekaler. Det kan bli lite försök till vädring efter klarlacken.

    Kollade just begagnatmarknaden för skärmaskiner, det var inte så dyrt så det är kanske värt att ha en egen.

  9. #29

    Standard

    Finns nån tråd här om vinylskärarmaskin... 3000 kr för en som nån var nöjd med på forumet.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #30

  11. #31

    Standard

    Någon som har en lösning på det här problemet?

    Vad gör jag för fel? har ingen lust att slipa ner allt och lacka om för att få samma problem igen.
    Det är createx airbrushfärg och tamiya maskeringstejp.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20170129_214032.jpg 
Visningar:	209 
Storlek:	73,9 KB 
Id:	61495

  12. #32

  13. #33

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Jag tycker det ser ut som om Du dels kanske använt för grov maskeringstejp, dels inte tillräckligt noggrant tryckt tejpen mot ytan med lämpligt verktyg utefter skarven så färgen inte kryper så lätt under tejpen.

    Dessutom skall man väl först spruta med den vita färgen så det blir helt tätt och först därefter spruta med den röda färgen.

    DVS på den helvita ytan sätter man på tejpen, drar verktyg längs skarven och sprutar sen vitt över skarvarna. När detta torkat sprutar man den röda färgen.

    Hej
    PF

  14. #34

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Helt rätt Peder, så ska man göra.
    Själv använder jag använder en "bilmaskeringstape" som är riktigt fint skuren i kanterna och väldigt följsam i kurvor. Därefter säkrar jag kanten med den underliggande färgen, i det här fallet skulle du ha använt vit färg. Går bra att lägga vitt med en fin pensel. Se´n är det bara att lägga den röda så får du ett lyckat resultat.
    /Lelle

  15. #35

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Plasttejp (eltejp) ger också fina kanter, och är till viss del böjbar i mjuka radier.
    Den här har jag använt till "mellanrum" mellan linjer.
    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...pe-2000031848/
    Retroholic!

  16. #36

    Standard

    Härligt, nu har jag lite uppslag för nästa försök. Till helgen blir det att slipa ner den gamla färgen och måla om.

  17. #37

    Standard

    Nu är den misslyckade målningen nedslipad och panellinjerna ritade igen.

    Den här gången tänker jag klarlacka innan jag gör ett nytt försök med maskering, två omgångar panellinjer på samma modell får räcka.

    Men lite modig är jag dock. Printade "nose art" damen på dekalpapper och provfäste.
    Problemet är tydligen att dekalpapper kräver en långsam skrivare och den jag provade med var för snabb så utskriften blev kass. Kronorna till mitt Viggenbygge blev ghelt oanvändbara, damerna var överst på dekalpappret så de blev tillräckligt bra för att provas

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20170207_191453.jpg 
Visningar:	137 
Storlek:	118,4 KB 
Id:	61587Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20170207_205519.jpg 
Visningar:	128 
Storlek:	44,5 KB 
Id:	61588

  18. #38

    Standard

    Jag bygger inte på något sätt för skalatävling utan bara för mitt eget nöje men valde ett färgschema från en riktig förebild. Problemet är bara att den inte är väldokumenterad.

    Någon som kan lista ut vad det skulle kunna stå på den inringade texten på bilden? Vilda gissningar är helt ok eftersom ingen kan kontrollera. Kanske någon text till räddningsarbetare vid olycka eller är det där någonstans man tankar en DC-3?


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	okänd text.jpg 
Visningar:	194 
Storlek:	46,1 KB 
Id:	61590

  19. #39

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Daniel Ahlin Visa inlägg

    Någon som kan lista ut vad det skulle kunna stå på den inringade texten på bilden?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	okänd text.jpg 
Visningar:	194 
Storlek:	46,1 KB 
Id:	61590
    "EMERGENCY EXIT" kanske??
    Retroholic!

  20. #40

    Standard

    Jag sökte som en tok igår på emergency door och dc3 men hittade ingen märkning. Tack Thomas med emergency exit som sökord hittade jag den bekräftande bilden.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	243085.jpg 
Visningar:	120 
Storlek:	127,6 KB 
Id:	61594

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •