Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Byggbordets storlek

  1. #1

    Wedde63s avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    116
    Jobb
    Design Engineer Scania
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen

    Standard Byggbordets storlek

    God fortsättning alla mästerbyggare. Jag har äntligen fått tummen ur... och fixa till mitt nya hobbyrum när ena dottern flyttat till sin pojkvän. Har ett elektriskt höj&sänkbart skrivbord (200x90) som jag vill ha som bas. Köpte en fullängsskiva 12mm MDF och en fullängdare Porös board (Tretex). Men jäv.. va stort det blev när de ligger på bordet. Har ett kommande projekt, en Spitfire MKXIV skala 1:5, plockepinn, som skall byggas på bordet.
    Men man vill väl komma åt bägge sidorna om t.ex. vingen när man bygger eller.... Räcker det om jag kapar skivorna ner till bordets stl ?? Funderar på att skaffa mig flera olika skivstorlekar.
    Vilken storlek har ni på era byggbord?
    Ni har säkert fattat att Spitfiren är mitt första stora skalaprojekt.

    Mvh Anders
    Senast redigerat av Wedde63 den 2016-12-26 klockan 11:02.

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Mitt byggbord är 190 x 80 cm.
    Jag har funderat på att ha flera byggbrädor så att man kan ha flera delar för ett bygge igång samtidigt t ex stabbe, kropp, vinge på varsin byggbräda, och man kan då ha ett "ställ" på väggen där byggbrädorna kan förvaras när det ej byggs aktivt på just den delen. Kanske varje byggbräda kunde vara ca 60 x 150 cm, och i de fall man behöver större bräda får man göra en sån för enstaka projekt.

    Själv har jag ett stort bord som ett T i mitt hobbyrum och kan gå på bägge sidor om bordet vilket är bekvämt.

    Årets vinterbygge blev bara en inomhusmodell på byggbordet. Det är bekvämt även med ett så litet "bygge" att kunna bre ut sig och även gå på bägge sidorna om byggbordet. Visst är det kul att bygga men jag lägger mer tid på flygning numera, även på vintern, så det blir inte så jättemycket byggt ens på vinterhalvåret varje år. Förra vintern satt jag ihop en Galactika F3A kärra och det tog några månader innan den var klar.
    Min monteringstråd av min Galactika där byggbordet skymtar på några ställen:
    http://www.rcuniverse.com/forum/elec...aiden-etc.html

    Lycka till med ditt Spifirebygge!

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2016-12-26 klockan 12:46.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    En Spitfire i skala 1:5 har en vinge som är ca. 220 cm i spännvidd och en kropp som är ca. 190 cm inkl. allt.
    Gör inte bordet kortare än kroppens längd. Vingen kanske du bygger delbar och då är inte den gränssättande annat än vad gäller bredden. Kan du placera bordet så du har åtkomst från flera sidor är det guld värt. Allra bäst är givetvis om bordet kan placeras så att man kommer åt från bägge långsidorna. Ett annat alternativt är att fixa till ett eller två lite mindre bord för att bygga vinghavorna på. Kan man bygga bägge samtidigt spar man mycket tid.

    Ett radikalare alternativ som kan vara mycket praktiskt i vissa fall och dessutom väldigt utrymmesbesparande är att inte använda något byggbord all,s utan att bygga en jigg som i princip sätts fast på en benställning (bock). Den metoden har jag tidigare använt för spantbyggda kroppar som ska plankas. Beroende på kroppens utsende kan man göra jiggen roterbar runt längdaxeln för bra åtkomst samtidigt som kroppen blir spikrak.

    Ska du bygga från ritning eller byggsats? Skriv gärna och berätta lite mer.
    Jag byggde en gång i tiden en PICA semiskala-Spit i skala 1:5 och har faktiskt en till liggande orörd i kartong.

  4. #4

    Wedde63s avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    116
    Jobb
    Design Engineer Scania
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen

    Standard

    Perfekt. Jag kommer att ha utrymme runt hela bordet, så det blir nog till att minska bredden till 90cm, känns mer behändigt. Sen gillar jag din idé Bo, fler byggbord i olika storlekar i ett väggställ.
    Kommer att göra ett byggtråd med Spitfiren, lär behöva fler tips, mm, framförallt det som rör elektroniken. Det är en "short-kit" av en Bulgarisk kille, Rumen Chakarov. Spitfiren är en av modellerna han gör, http://fokkerc.com/.
    Spitfiren har en hel vinge, 220cm, vilket nog måste göras delbar (får in en hel i bilen, men ändå....)
    Tack för tipsen.

    //Anders

  5. #5

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Jag förordar två bord. Ett till att skära o tillverka delar på och ett annat där man har modellen man jobbar med. Om detta bordet måste stå mot en vägg kan man ju bara ha en lös skiva på bordet och vända skivan runt med modellen på när man skall komma till andra sidan. Skivan skyddar ju även då bordet.

    En enkel snurr hylla i flera våningar, på tillskärarbordet (runda hyllplan som kan rotera) är bra för den rymmer mycket.

    Tänk på att en delbar vinge kommer väga en hel del mera pga alla skarvrör och därtill hörande förstärkningar. Jag hade då väntat ganska länge med att göra denna så man kan avgöra planets kommande vikt inför beslutet om hel eller delad vinge.
    På en Spit blir ju dock fördelen att den kan stå på hjulen även utan vingens yttre delar på monterade. Dock ingen fördel med inverterad motor -- se nedan.

    Har själv en Spit på 2,05 i spv och hel vinge (Boddington MK 1) . Kroppen vilar normalt i en friggo ställning upp och ner (eftersom motorn är inverterad - blir då inte sur och fördärvar tändstiftet under förvaringen), och vingen i ett trä ställ. Tycker det funkar bra så, eftersom kroppen ju ändå skall ligga upp och ner när man monterar vingen. Dessutom bra att kunna starta motorn först och varmköra den med kroppen liggande upp och ner eftersom man då kommer till motorn bättre. Jag kör först varmt och förvissar mig om att motorn är ok innan jag monterar vingen mm.

    Kan i övrigt tipsa om att kylluften kan ledas ut bakom motorn och nedåt - in i vingen och sen ut genom den riktiga kylaren på vingens undersida ) (har bara en kylare på MK 1)

    Lycka till
    PF

  6. #6

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Håller med Fyren, 2 bord är perfekt. Själv har jag 2 bord 200x80 cm som jag kan passa ihop som ett "T" eller ha dom på längden och får då 4 meter, eller ha dom var för sig.
    För att flytta borden har jag möbelflyttare under varje ben som gör det enkelt att rulla runt borden . Möbelflyttarna finns på Jula. /Lelle

    /Lelle

  7. #7

    Wedde63s avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    116
    Jobb
    Design Engineer Scania
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen

    Standard

    Oj, vet inte om jag ser riktigt behovet av att flytta runt mitt stora bord (men smart med dessa möbelflyttare), har också en fast arbetsbänk (mot vägg) på 60x180 för mindre jobb mm.
    Jag har nu bestämt mig att jag börjar med att kapa till fullängdaren till en bit på 80cm, (då blir den andra 44cm). Då har jag en för vingen och en för kroppen, plus att jag ska sätta upp hyllkonsoler på väggen där jag kan förvara skivorna på.
    Återkommer med en byggtråd senare.

    //Anders

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •